Orvo Välilä

Ulkosuomalaiset

71 viestiä aiheessa

Terzo Mondo

Olen ollut huomaavinani että aika moni Forumilaisista joko oleilee pitempiä aikoja ulkomailla, matkustaa runsaasti, tai jopa asuu muualla kuin Suomessa.

Oletettavasti vaihtoehdot 1, 3 ja 4 ovat enemmistönä mutta uteliaisuuttani kyselen. Oletko siis perinteinen Suomalainen, Ulkosuomalainen vai peräti Uussuomalainen? Keskustelun ylläpitämiseksi himppa historiikkia tai perustelua mukaan kiitos

Ja pohjalle oma kohtalo tietysti eli viimeisen 13 vuoden sisään olen asunut virallisesti suomessa 18 kk. Lopun aikaa ulkomailla erään kotimaista perua olevan telekommunikaatiovalmistajan palveluksessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asun Suomessa tällä hetkellä ihan vakituiseen, tosin eihän sitä koskaan tiedä!  ;) Mieli halajaisi toisaalta ulkomaille, opiskeluiden päätyttyä nyt keväällä ja jos vielä sopivsti nykyisestä työstäkin saisi jonkinlaisen komeennuksen tuonne maailmalle.  ;D Olisihan se vähän erilaista... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomessahan minä asun, mutta jos sitten isompana koittaisi töihin ulkomaille... Ja tietysti täytyisi koittaa matkustellakin mahdollisimman paljon, niin näkisi mailmaa vähän eri kantilta kuin FS:ssä ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomessa asutaan tällä hetkellä. Kolme vuotta olen yhteensä asunut ulkomailla, 2 vuotta Mosambikissa ja 1 vuoden Vietnamissa. Kyllä sitä joskus voisi jonnekkin päin ulkomaille muuttaa vaikka Tahitille tms.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asun Suomessa, vaikka juuri talla hetkella oleskelen viela vajaan kuukauden Englannissa. Mutta tammikuun lopussa tyot koti-Suomessa kutsuvat. Mutta ei sita koskaan tieda. Itse asiassa talla hetkella vaikuttaa jopa vahan silta, etta Suomesta tulisi muutettua pois jossain vaiheessa. Saas nahda.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomessa asun mutta enköhän vanhempana jonnekkin muualle muuteta tai ainakin matkustella paljon...

Pienenä asuin kyllä vähän aikaan manchesterissa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos niikseen tulee, niin ulkomailla työskentely avaa mukavasti horisonttia. Kannattaa lähteä, jos osuu sopivasti kohdalle.

Joka pojan ja miksei tytönkin elämänkaareen kuuluu myös sovittaa ainakin yksi kuuma international love affair  ;) Esimerkiksi Pariisi huhtikuussa soveltuu erinomaisesti tähän tarkoitukseen. Suosittelen  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, Suomessa ollaan, mutta työn perässä on tullut reissattua siellä täällä ja 2-3 vuotta yhteensä asusteltu jossain muualla. Pois ollaan piakkoin muuttamassa - ilmeisesti melko pysyvästi tällä kertaa - jahka frouva saa erään kielikokeen läpi. Eli ehkä kesään mennessä... :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yli 11 vuotta ulkomailla. 1996 syksyllä muutin Islantiin. 1999 kesällä Saksaan missä "kiduin" pari vuotta Hannoverissa ja Berliinissä. Tämän jälkeen muutin takaisin Islantiin Reykjavikin kupeeseen ja olen siis yhä siellä.

Nyt loppukeväällä/alkukesällä olisi tarkoitus muuttaa Suomeen takaisin, jos muuten tällaisia paluumuuttajia on täällä niin mielellään ottaisin vinkkejä vastaan. Mutkia/työtä näyttäisi olevan auton muuton kanssa ja KELAn kanssa minä en ole ollut väleissä pitkään aikaan.  ;D Tosin eipä KELAlla taida olla sen kummempaa byrokratiaa muuton suhteen kuin että joku E___ -lomake pitää kiikuttaa paikasta toiseen. Ja kuka ties... ehkä on jotain muutakin vielä mikä pitäisi ottaa huomioon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valitsin vaihtoehdon "Asun Suomessa tällä hetkellä mutta eihän sitä koskaan tiedä", muttä lähimpänä olisi jotain tyyliin "Asun Suomessa tällä hetkellä, mutta haluan täältä pois". Hiukan kärjistettynä tietysti, Suomi on ihan hyvä maa asua. :santa:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asun Suomessa tällä hetkellä, mutta jahka on toi intti pois alta niin melko varmasti karistan Suomen pölyt jaloistani. Tässä onkin jo tullut erinäisiä kontakteja pariinkin Kanadalaiseen lakifirmaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomessa taas vaihteeksi. Puolitoista vuotta kului Uudessa-Seelannissa vuosien 2005 ja 2007 välillä. Varmaan taas joskus tulevaisuudessa "back to overseas", nyt otetaan ilo irti Suomen valkeasta talvesta ;D Se huono (tai hyvä) puoli tuossa ulkomailla asustelemisessa on, että jatkuvasti olisi kova hinku takaisin ulkomaille ja muihin kulttuureihin tutustumaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omaan tilanteeseeni sopiva vaihtoehto puuttuu äänestyksestä. Olen syntynyt Hyvinkäällä, mutta viettänyt osan lapsuudestani (n. 9 vuotta) silloisessa Länsi-Saksassa. Geeneiltäni ja kulttuurivaikutteiltani olen puoliksi suomalainen, puoliksi saksalainen, mutta miellän itseäni enempi suomalaiseksi, kun en Saksaan ole juurikaan enää yhteydessä. Se oli sellainen lapsuuden juttu tavallaan, vaikkakin merkittävä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asun Suomessa tällä hetkellä mutta eihän sitä koskaan tiedä. Tuskinpa täällä koko elämääni vietän, jonkinmoista opiskelua pitäisi ulkomaille lähteä harrastamaan kunhan Suomen velvollisuudet on suoritettu. Ehkäpä jään "sinne jonnekin" pysyvästikin.  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä Suomessa, aikaisemmin tuli asustettu Sveitsissä. Tulevaisuus riippuu paljon siitä, että tuleeko mielenkiintoisia työtarjouksia ulkomailta. Matkusteltua ei enää tule kovinkaan paljoa kun vaihdoin työpaikkaa. Välillä on ihan mukava olla kotosuomessa ilman sen suurempia reissailuja.

On se kumma, kun asustaa ulkomailla alkaa suomi tuntumaan aika kivalta paikalta ja suomalaisia juttuja arvostaa aivan eri tavalla. Täällä homma toimii yllättävän hyvin verrattuna vaikka keskieuroopan maihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli kansainvälisyyttäkin löytyy ja ainakin halukkuutta siihen..... ;D

Onhan ihan totta että Suomessa hoituu monikin asia niin helposti että siihen ei hetken päästä edes enää kiinnitä huomiota. Seuraavan kerran kun esmes aura-auton kuljettaajaa ( kyllä sitä lunta vielä sataa ) noidutte niin on hyvä muistaa että niitä sentään on. Aika monessa paikkaa menee pillit pussiin kun taivaalta sataa se kolmaskin hiutale.

Toisaalta sitä ulkomailla asuessaan tuntuu muistavan enimmäkseen vain ne hyvät asiat, eli kesällä paistaa aina aurinko ja talvella on hohtavat hanget. Sitten kun palaa takaisin niin huomaakin että tietyt asiat ei nyt ihan olleetkaan niin hienosti kuin muisteli.

No mutta galluppi on saatu hyvälle alulle, kiitoksia asianomaisille. Lisää toki kaivataan. Entäs nämä meidän muut "ulkomaalaisvahvistukset"? Chris, Kat? Tai Cathy?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omaan tilanteeseeni sopiva vaihtoehto puuttuu äänestyksestä. Olen syntynyt Hyvinkäällä, mutta viettänyt osan lapsuudestani (n. 9 vuotta) silloisessa Länsi-Saksassa. Geeneiltäni ja kulttuurivaikutteiltani olen puoliksi suomalainen, puoliksi saksalainen, mutta miellän itseäni enempi suomalaiseksi, kun en Saksaan ole juurikaan enää yhteydessä.

Aivan totta. Ulkomailla asuneiden ja sieltä palanneiden vaihtoehto tosiaankin puuttuu. Täytyypä se sinne lisätä.

EDIT: ja nyt pitäisi olla sovelias nappi painettavaksi.......  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen asunut Hollannissa, Englannissa, Hong Kongissa ja Unkarissa. Kunhan saan opiskelut valmiiksi keväällä niin suunta lienee taas ulkomaille työn perään. Pitkästä aikaa vähän pidempi periodi tullut nyt syksyllä oltua Suomessa ja olen kyllä nauttinut (mitä nyt tämä sää alkaa vähän pikku hiljalleen käymään sipuliin)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ruotsissa asun tällähetkellä, loppupuoliskolla -08 muutto takaisin Suomeen. Pysyvästi, kyllä se kotisuomi on paras paikka.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asun Suomessa viela toistaiseksi, mutta viimeiset 15 vuotta on tullut matkustettua noin 100-150 paivan vuositahtia.

Viimeiset kolme vuotta on ollut kakkosasunto New Jerseyn Lambertvillessa, jossa vaimoni puolestaan asuu pysyvasti. Itse olen sitten sukkuloinut Helsingin ja New Jerseyn valia lahes kuukausittain.

Nyt olisi tarkoitus pistaa oleskelulupa-asiat kuntoon ja hankkia Green Card, joten ensimmaista kertaa muutan "virallisesti" Suomen rajojen ulkopuolelle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt olisi tarkoitus pistaa oleskelulupa-asiat kuntoon ja hankkia Green Card, joten ensimmaista kertaa muutan "virallisesti" Suomen rajojen ulkopuolelle.

Onnea muuten sen viheriän kortin kanssa..... saattaa olla pitkällinen ja hankala prosessi. Ovatpa tosin jotkun sen "voittaneet" arvonnassakin.  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään