Guest Turvamies

Jumbon päätelineet ?

20 viestiä aiheessa

Latailin simuun Poskyn 747-400 V.4:n. Huomasin sitten rullatessa, että päätelineistä keskimmäiset kääntyvät mukana, kun rullatessa käännetään. Kääntyvätkö keskimmäiset telineet oikeassa Jumbossa samoin :o

 

Tässä linkissä näyttäisi siltä, että kääntyy osittain. http://www.airliners.net/open.file/1309522/M/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne taitaapi oikeastikin kääntyä. Se kun tuollainen paino jyrää renkaiden päällä, niin on suositeltavaa ollakin jo kääntyvät pyörät renkaiden säästämiseksi.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne taitaapi oikeastikin kääntyä. Se kun tuollainen paino jyrää renkaiden päällä, niin on suositeltavaa ollakin jo kääntyvät pyörät renkaiden säästämiseksi.  :)

 

Eika pelkastaan renkaiden! Kylla tuo asfalttipinnoitekin kokee kovia. Vaikka A380 onkin raskaampi kuin 747, ja ennen ensilentoa suoritetuissa testeissa

teki rumaa jalkea asfaltille (en nyt muista linkkia), niin kylla 747 samaan raapimiseen pystyisi ilman telien kaantymista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eika pelkastaan renkaiden! Kylla tuo asfalttipinnoitekin kokee kovia. Vaikka A380 onkin raskaampi kuin 747, ja ennen ensilentoa suoritetuissa testeissa

teki rumaa jalkea asfaltille (en nyt muista linkkia), niin kylla 747 samaan raapimiseen pystyisi ilman telien kaantymista.

 

Joo se on valtava massa minkä asfalttikin siinä joutuu kestämään. Finnairin 340 bussihan veti ennen Kuopion remonttia plata-alueelta asfalttia mukaansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäähän niistä renkaista mustat jäljetkin asfalttii/betoniin kurveissa. En löytänyt kuvaa, mutta jossain olen nähnyt kääntyvän rullaustien olevan keskeltä pikimusta, reunoilta vaalea  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäähän niistä renkaista mustat jäljetkin asfalttii/betoniin kurveissa. En löytänyt kuvaa, mutta jossain olen nähnyt kääntyvän rullaustien olevan keskeltä pikimusta, reunoilta vaalea  :laugh:

 

Kysymys ei ole "mustista jaljista", vaan huonosti, mutta suhtkoht syvalta kynnetysta perunapellosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kirjan tekstiä.

 

"Body gear steering operates when the nose wheel steering angle exceeds 20 degrees. This reduces tire

scrubbing and lets the airplane turn in a minimum radius. Body gear steering is activated when ground

speed decreases through 15 knots. As speed increases through 20 knots, the body gear is centered and

body gear steering is deactivated."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt se sitten selvisi tuokin asia :thmbup:

Poikien mainitsemien renkaiden ja päällysteen "kohtalon" lisäksi minulla tuli mieleen sekin seikka, että miten hyvin kone tottelisi nokkapyöräohjausta liukkaalla kelillä, kun valtaosa suurimmasta sallitusta rullauspainosta (yli 400 t) on päätelineillä ja, jos kaikki päätelineiden 16 pyörää menisi suoraan.

 

Muuan tyyppi kertoi kerran tuijottaneensa vierestä Tu-154:n päätelinettä. Sanoi nähneensä sivuttaisnivelen keskimmäisen ja viimeisen pyörän välissä. Onkos kukaan muu moista telinettä tuijottanut ?

 

Hyvää uuttavuotta kaikille :)

 

Ps. Enään 51 viikkoa jouluun :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivuperäsin ei näytä kääntyvän samalla...mikä on sivuperäsimen ja nokkapyörän suhde Jumbossa...onko joku tietty nopeus jolloin yhteys katkeaa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistankos oikein että 773:ssa pää telineitten viimenen pari kanssa kääntyilee ??

Ei pelkästään -300. Kaikissa 777 malleissa on ko. feature.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Lentoonlahdossa pidan katta tillerilla 80 solmuun asti, vaikkakin sivuperasin alkaa tottelemaan jo noin 60 solmun tietamilla. Jos ollaan liikkeella kevyella koneella ja liukkaalla radalla ja 1 tai 4 moottori menee juuri kun ollaan stabiloitu tehot ja niita ruvetaan laittamaan lentoonlahto asetukseen ei nokkapyoraohjauksen 7 astetta riita vaan tilleria saa vaantaa oikein tosissan jotta kone pysyy radalla. Ns "Differential Braking" saattaa myos tulla tarpeen, eli annetaan vastakkaisen puolen jarrua kun se milta puolelta moottori meni. Konstit on monet sano...  Laskussa sama juttu eli kapalat tillerille noin 80 solmun tienoilla."

 

 

morjens

 

olen tässä joskus lueskellut huvikseni näitä suomalaisia ilmailusivuja. ihan kivoja kertomuksia...

olisi kiva nähdä tämä 747 kuski jolla on kolme kättä  ;D

 

lentoonlähdossä CM1 llä on oikea käsi kaasuilla, vasen käsi pitää siivekettä tuuleen ja kolmas hyväilee tilleriä :)

 

-400 on vähän altis sivutuulessa nostamaan siipeä, joten minä kaksikätinen pidän käden ruorissa :)

 

nokkapyörällä ei -400 lla ole kovin paljoa painoa, se haittaa ehkä rullatessa tiukissa kurveissa, etenkin märällä kelillä, konkarit tuntee tyypillisen tillerin värinän + äänen kun kone alkaa puskemaan nokkapyörän yli.

 

Mutta lentoonlähtöön riittää kyllä nokkapyöräohjauksen ja peräsimen voima täysin.

 

kyllä pitäisi olla niin huonot kitka-arvot ja CWC että koko T/O täytyisi ehkä unohtaa näissä keleissä jos tarvitaan tillerin apua että pysyy lentskari keskiviivalla

 

laskussa sama juttu sen kolmannen käden kanssa tillerillä :)

 

-400 lasku päättyy vasta kun koneen vauhti on tarpeeksi hidas että voi rullata pois kiitoradalta. jos sivutuulilaskussa otat touchdownin jälkeen hetkeksikään siivekkeen pois tuulesta, niin vaaput kuin raskaana oleva ankka pitkän aikaan. mistä se johtuu kinaa vähän mestarit.ehkä liian isot wingletit, kapeat telineet koneen kokoon verrattuna tai isompi alue tuulessa pidennetyn upperdeckin takia. parempi on pitää käsi ruorissa ja toinen kaasuilla. sen tillerin tarvitset vasta kun käännyt radalta pois.

 

saattaahan tietysti olla että -200 tyypit saa vain jos on enemmän käsiä. sehän tarttee jo F/E takia extra parin käpäliä ;)

 

just kidding, kiva kuulla että on muitakin suomalaisia kauneimman lentskarin puikossa :thmbup:

 

lars

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

paljon on käsiä, mutta jos peräsmies tai kippari on liian kätevä, niin menee käteen..

kätevintä on lukea käsikirja. siellä sanotaan missä on käsien paikat koko joukkueella...

kätemisiin ;)

Lars

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meilla se on SOP etta F/O pitaa siivekeet niin kuin pitaa eli ruoria tuuleen ja antaa "Light FWD pressure with control column" Joten ei tarvitse 3 katta. Kun han sanoo 80kts sanon "Checks, my controls" ja kasi siirtyy tillerilta ohjaimiin. Mikali F/O on PF ja kippari on PM niin kasi pysyy tillerilla edelleen 80 solmuun asti ja kun sanon etta 80 kts otan kaden sielta pois.

 

JJ

 

Janne,

on hauska katsoa mitä tuo "käsimies" vastaa ja mikä olikaan hänen motiivinsa kättelyyn?  ;)

Me kyllä arvostamme ammattitaitoasi ja kokemustasi.

Kerro meille vain huoleti lisää kokemuksiasi Jumbosta. :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meilla se on SOP etta F/O pitaa siivekeet niin kuin pitaa eli ruoria tuuleen ja antaa "Light FWD pressure with control column" Joten ei tarvitse 3 katta. Kun han sanoo 80kts sanon "Checks, my controls" ja kasi siirtyy tillerilta ohjaimiin. Mikali F/O on PF ja kippari on PM niin kasi pysyy tillerilla edelleen 80 solmuun asti ja kun sanon etta 80 kts otan kaden sielta pois.

 

JJ

 

Nuita lyhenteitä lukiessa tuntuu, kuin olisin erään rovaniemiläisen konepajan varastomies. Hän sai aikanaan pomolta lapun jossa luki: 2.T.L.L.I.R.M.H.

 

Varastomies meni kysymään pomolta, että mitä tämä oikein tarkoittaa. Pomo sanoi, että siinähän lukee aivan selvästi, että: kaksi telaliitintä Lasse Immoselle (nimi muutettu) ranuan matkahuoltoon heti. ;D

 

Ps. Liittyy ilmailuun siten, että yhdellä tarinan henkilöllä oli aikanaan osakkuus kimppakoneeseen, ei kuitenkaan Jumboon ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

moi

niin kuin jo sanoin, en tunne -200 SOP.

jos kädet lasket, niin tarvitset 3.

Yksi ruoriin, yksi tillerille ja yksi kaasuille.

se vain minua vähän nauratti kun sen sun vastauksen luin.

mietin että mitenkäs tuon yogaharjoituksen saat tehtyä ;)

minulla on vain kokemusta -400sta ja siinä ei controlseja joudu jakamaan PF ja PNF kanssa.

tämä sinun selvennys että 80KIAS tulee ohjainten vaihto tietysti muuttaa asiaa.

se mun vastaus oli vähän naurun pilke silmäkulmassa kirjoitettu. :-[

blue skies ;D

 

lars

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivuperasin kaantyy jos painetaan poljinta pohjaan, myos jos polkimia kaytetaan ohjaukseen maassa. Mikali kaytetaan rattia elikka "tilleria" niin silloin sivuperasin ei kaanny.

 

Eli yhteytta sivuperasimen ja nokkapyoran valilla ei ole. Mutta molemmat ovat yhteydessa "Rudder Pedaleihin".

 

Kun tarkastan etta sivuperasin liikkuu maassa oikein aariasentoihinsa painamalla vuoronperaan polkimet pohjaan, pidan "Tillerin" keskella etta nokkapyora ei kaanny ja kone heilu silleen ikavasti ja emannat lenna seinaan ja valtetaan valitettava tamburiiniefekti. Emot suuttuvat jos eivat pysy jaloillaan.

 

Lentoonlahdossa pidan katta tillerilla 80 solmuun asti, vaikkakin sivuperasin alkaa tottelemaan jo noin 60 solmun tietamilla. Jos ollaan liikkeella kevyella koneella ja liukkaalla radalla ja 1 tai 4 moottori menee juuri kun ollaan stabiloitu tehot ja niita ruvetaan laittamaan lentoonlahto asetukseen ei nokkapyoraohjauksen 7 astetta riita vaan tilleria saa vaantaa oikein tosissan jotta kone pysyy radalla. Ns "Differential Braking" saattaa myos tulla tarpeen, eli annetaan vastakkaisen puolen jarrua kun se milta puolelta moottori meni. Konstit on monet sano...  Laskussa sama juttu eli kapalat tillerille noin 80 solmun tienoilla.

 

Toivottavasti tama vahan selvitaa juttua.

 

JJ

 

Kyllä kiitos, erittäin selventävää.

 

t. Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään