Seppo Sipilä

Aeron lentomiljonääreistä nippelitietoa?

25 viestiä aiheessa

Tietääkös kukaan päivämääriä ja reissuja, joilla Aeron lentomiljonääreiksi tulivat lentomestari Helge Laitinen, sähköttäjä Lauri Miettinen ja mekaanikko Emil Olli? (Koska muuten Laitisesta tuli lentokapteeni?)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitisesta tuli millionääri toukokuussa 1946, Emil Ollista niinikään vuonna 1946. Miettisen Heikki varmaan tietäisi isästään.

Arkistossani on kuvia kun Laitisesta tulee kaksois-miljonääri, Kosti Uotilasta miljonääri jne. Finnairin arkisto lienee ainoa mahdollinen paikka, josta jonkun kohdalta erikseen voisi löytyä. Laitinen sai lentokapteenin arvonimen 1943, Raunio 1936, Lihr ja Leppänen 1934.

Olen laatinut Aeron pääkonttorista (Mannerheiminti 9, nk Sokoksen talo) pohjapiirustuksen vuosilta 1948-1949. En muista kuka "Kirjanpito" -nimellä varustetussa huoneessa piti kirjanpitoa lentohenkilökunnan lentämistä kilometreistä. Kaikkea muuta kyllä muistuu mieleen. Käytävän viimeisessä huoneessa istui Jaakko Jahnukainen...viimeistä edellisessä Erik Frisk jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pauli Hirvosen teoksessa "Selvä nousuun Caravelle: Aerosta, sen lentäjistä, lentoemännistä ja mekaanikoista" (Helsinki: Otava 1958) on hajatietoa näistä miljonääreistä mm. seuraavasti:

 

s. 100

 

5.11.1938 saavutti LOT:in lentäjä Zygmunt Barciszewski miljoonannen lentokilometrinsä matkalla Helsinkiin Varsovasta. Hän oli ensimmäinen "Suomessa leivottu lentomiljonääri."

 

ss. 102-3

 

Ensimmäinen suomalainen lentomiljonääri oli Ville Leppänen, ja saavutti tuon lukeman 17.11.1939. Lento oli todennäköisesti Helsinki - Turku - Tukholma.

 

 

s. 153

 

Aeron ensimmäinen miljonäärilentoemäntä oli Kaarina Andersen, joka saavutti tuon lukeman 30.3.1953 Rovaniemi-Helsinki -lennolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

Tässä muutama kuva Laitisesta, kun hänestä tuli kaksoismiljonääri ja Puhakasta, kun hän sai ensimmäisen täyteen

Asi

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista! Helpottavat hakua sanomalehtiaineistosta. Arkistojen kätköistä mahdollisesti löytyviä kuvia miljonäärien onnitteluista Malmilla saa mieluusti lähetellä lisääkin  :thmbup:

 

5.11.1938 saavutti LOT:in lentäjä Zygmunt Barciszewski miljoonannen lentokilometrinsä matkalla Helsinkiin Varsovasta. Hän oli ensimmäinen "Suomessa leivottu lentomiljonääri."

 

Hmm, tuossa lienee sattunut lapsus - Barciszewskistä kyllä tuli miljonääri juuri noin, mutta ABA:n Ernst Roll onniteltiin miljonääriksi jo heti ensimmäisen Malmille laskeutuneen reittilennon jälkeen joulukuussa 1936 (saapui Brommasta Artukaisten kautta). Rollilla oli juuri sillä lennolla mennyt miljuuna rikki.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim #232 "Arkiston aarteissa.." oli Laitisen 2 milj. kuvani. Miltei kaikki oleelliset oman arkistoni kuvat ovat olleet näytillä ja tarjolla...osa näköjään jo poistettukin.

Kuka tietää onko Vantaan ilmailumuseon arkistoista saatavilla joku luettelo tai vastaava? On selkävamman rajoissa joskus ehkä poiketa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi Aeron ensimmäisistä "lentomiljonääreistä" oli (edit: toimittaja P. Virkin Vingar-lehden artikkelin v. 1945 mukaan) myös lentomestari Kaarle Valter Westermark, syntynyt 31.3.1913 Vähässäkyrössä. Hän meni Aero Oy:ltä ruotsalaisen ABA:n palvelukseen "liisattuna" 31.7.1945. Hän jäi sittemmin tiettävästi ABA:n palvelukseen ja Ruotsiin asumaan pysyvästi.

 

Vuonna 1937 Valter Westermark kunnostautui purjelentäjänä saavuttaen Suomen ennätyksenkin aikalennossa. Westermark liittyi Aero Oy:n palvelukseen 1.2.1938. Talvisodan alkaessa hän oli jo kuitenkin Ilmavoimien palveluksessa pommituslentäjänä Lentolaivue 44:ssä. Kersantti Westermarkin ohjaama Bristol Blenheim BL-113 ammuttiin alas venäläisen hävittäjäkoneen toimesta Laatokalla 18.2.1940. Hän onnistui pelastautumaan laskuvarjolla muun miehistön saadessa surmansa maahansyöksyssä.

 

Kaarle Valter Westermarkin lentomiljonääriksi tulopäivää en löytänyt, onko jollain tietoa? Ainakin ilmailutoimittaja Pärttyli Virkki hänestä sellaista nimitystä käyttää vanhassa kirjoituksessaan vuodelta 1945. (edit: ei ollutkaan "lentomiljonääri" Aerossa.)

 

edit: John Weggin englanninkielisessä kirjassa "Finnair-The Art of Flying since 1923" Aeron lentäjien listassa kirjoitetaan hänen nimensä Karl Westermarck. Sama lentäjä on kuitenkin kyseessä, syntymäaika ja muut tiedot täsmää. Oikea nimi kuuluu kuitenkin olla Kaarle Valter Westermark, ilman c-kirjainta.  Pärttyli Virkki käyttää hänestä artikkelissaan nimeä Valter Westermark.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikko Juurikkaan kirjassa "Lentomestarit", löytyy tietoa "lentomiljonääreistä". Poimin muutamia tietoja tähän:

Ville Leppänen oli ensimmäinen lentokapteenin arvonimen saanut yhdessä Gunnar Lihrin kanssa 19.10.1934. Harmon patsas 1931. Hän lensi kaikkiaan 18000 lentotuntia ja n. 2,7 miljoonaa kilometriä Aerossa.

1948-49 hän toimi Malmilla ohjaajaopettajana Avi Oy:ssä ja Lentopalvelu Sundström & Leppänen toiminimellä.

 

Mainio Raunio, ensimmäisenä ohjaajana 2 milj. lentokilometriä Aero/Finnairilla täyteen, kokonaistunnit 12833 h, Ilmavoimissa n.450 h.

Helge Laitinen oli ensimmäinen, joka sai täyteen 3 milj. kilometriä 23.3.1956 ja 15000 tuntia 5.6.1958. Yhteensä 17739 h ja yli 4 milj. lentokilometriä. Ilmavoimissa n.2000 h, 15 konetyyppiä. Suomen Ilmailupatsas 1956.

 

Karl Valter "Markki" Westermark (teoksessa Karl etunimi, ei Kaarle), Aerolle 1.3.1938, lensi Aerossa kaikkiaan kunnioitettavat 642 200 km, sotavuodet Ilmavoimissa pommituslentäjänä, eli ei ollutkaan "lentomiljonääri" tämän mukaan. Joten ilmeisesti toimittaja Pärttyli Virkki liioittelee tai ei tiennyt kokonaistuntimäärää kirjoittaessaan hänestä jutun nimellä "Flygmiljonär" ruotsalaiseen Vingar-lehteen 1945.

Hän lensi ABA/SAS:lla 2.8.45-15.8.58, sen jälkeen Svensk Flygtjänst 1958, Transair Sweden Ab lentokapteeni 1959, Loadair Ab Flygchef/Flygkapten 1962. Kokonaislentotuntimäärä 19000 h. Hän kuoli 16.3.1990.

 

Ilmeisesti Valter Westermarkista tuli "lentomiljonääri" vasta Ruotsissa, jonka kansalaisuuden hän sai 22.12.1950.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikko Juurikkaan kirjassa "Lentomestarit", löytyy tietoa "lentomiljonääreistä". Poimin muutamia tietoja tähän:

Ville Leppänen oli ensimmäinen lentokapteenin arvonimen saanut yhdessä Gunnar Lihrin kanssa 19.10.1934. Harmon patsas 1931. Hän lensi kaikkiaan 18000 lentotuntia ja n. 2,7 miljoonaa kilometriä Aerossa.

1948-49 hän toimi Malmilla ohjaajaopettajana Avi Oy:ssä ja Lentopalvelu Sundström & Leppänen toiminimellä.

 

Kiitoksia tiedoista! Leppänen lähti Aerolta jo marraskuussa 1944 ja siirtyi KLM:lle, jossa ehti sanomalehtien mukaan kipparoida Atlantin ja Batavian kaukoreiteillä ja ansaita sekä Hollannin Länsi-Intian että Itä-Intian lentokapteenin arvon. Nuo lentotunnit ja kilometrimäärät ilmaistiin muistokirjoituksissa ikään kuin kokonaissaavutuksina eikä Aeron aikaisina, kumpi lie oikein.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pauli Hirvosen teoksessa "Selvä nousuun Caravelle: Aerosta, sen lentäjistä, lentoemännistä ja mekaanikoista" (Helsinki: Otava 1958) on hajatietoa näistä miljonääreistä mm. seuraavasti:

 

s. 100

 

5.11.1938 saavutti LOT:in lentäjä Zygmunt Barciszewski miljoonannen lentokilometrinsä matkalla Helsinkiin Varsovasta. Hän oli ensimmäinen "Suomessa leivottu lentomiljonääri."

 

ss. 102-3

 

En

 

 

simmäinen suomalainen lentomiljonääri oli Ville Leppänen, ja saavutti tuon lukeman 17.11.1939. Lento oli todennäköisesti Helsinki - Turku - Tukholma.

 

 

s. 153

 

Aeron ensimmäinen miljonäärilentoemäntä oli Kaarina Andersen, joka saavutti tuon lukeman 30.3.1953 Rovaniemi-Helsinki -lennolla.

[/q

 

Lauri Miettiselle miljoona km. tuli täyteen 23.02-48 lennolla Maarianhaminasta Helsinkiin.Tarkka paikka oli 73 km.ennen Turkua.

Tuohon aikaan Aerossa oli 9 lentomiljonääriä,4ohjaajaa,4sähköttäjää ja 1mekaanikko.

 

 

uote]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Lentomiljonääri S.Tuominen"

 

Selaillessani Ilmailu-lehden vuosikertojen otsikoita, tuli eteen otsikko "Lentomiljönääri S.Tuominen". Hänestä on ollut näköjään juttu Ilmailussa 9/1951 sivulla 11. Kukahan Tuominen on kyseessä? Äkkiä ei tule mieleen kuin Oiva "Oippa" Tuominen, mutta tuskin tässä hänestä on kyse.

 

edit: Olisiko mahdollisesti "lentoemäntä S. Tuominen" kyseessä? ( ei ollut...)

 

Eli täältä löytyy otsikot:

 

http://www.varastokirjasto.fi:3000/digiphpt/voyzzkaikki_en.php?voylehti=ilmailu

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä lienee Severi Tuominen.7 vuotta lentosähköttäjänä Aerossa .Myöhemmin radiotarkastajana ja työnjohtajana.Aeroon-46,eläkkeelle-78.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseesä lienee Severi Tuominen.7 vuotta lentosähköttäjänä Aerossa .Myöhemmin radiotarkastajana ja työnjohtajana.Aeroon-46,eläkkeelle-78.

 

Kiitoksia tiedosta, näitä "miljonäärejä" oli lentokapteenien lisäksi tietysti muukin koneiden henkilökunta. Aika jännä perinne tuo kilometrien laskeminen on aikanaan Aerossa ollut.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen juttu miten/kuka noista kilometreistä kirjaa piti.Ainakin isäni piti itse tarkkaa kirjanpitoa kalenterissaan kaikikista lennoistaan ja mukana olleesta miehistöstä.Liekö tuo oma "tiedosto" sitten ollut laskennan perusteena.Tiedä tuota?

 

       Heikki M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen juttu miten/kuka noista kilometreistä kirjaa piti.Ainakin isäni piti itse tarkkaa kirjanpitoa kalenterissaan kaikikista lennoistaan ja mukana olleesta miehistöstä.Liekö tuo oma "tiedosto" sitten ollut laskennan perusteena.Tiedä tuota?

 

       Heikki M

 

Aivan, Väiski Lehtoranta tuolla edellä muuten kirjoittaa ja pohtii samaa asiaa näin:

 

"Olen laatinut Aeron pääkonttorista (Mannerheiminti 9, nk Sokoksen talo) pohjapiirustuksen vuosilta 1948-1949. En muista kuka "Kirjanpito" -nimellä varustetussa huoneessa piti kirjanpitoa lentohenkilökunnan lentämistä kilometreistä. Kaikkea muuta kyllä muistuu mieleen. Käytävän viimeisessä huoneessa istui Jaakko Jahnukainen...viimeistä edellisessä Erik Frisk jne."

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

Noista kilometreistä! Minulla on isän papereiden joukossa aikataulukausittain laadittu luettelo kunkin reitin kilometrimääristä, eli tämän perusteella miljoonat sitten laskettiin!

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajan henkilöstö yhtiössä oli aikanaan varsin vaatimaton.Mikä toimisto/henkilö lie laskennan kilometreistä tehnyt?

Eipä tullut isän kanssa moistakaan asiaa puhuttua.Moni muukin asia on jälkeenpäin askarruttanut alan tiimoilta.Olis pitänyt enemmän asioista haastella.

 

         Heikki M

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin on. Olisi todella pitänyt haastatella isää ja muitakin, mutta aina tuo jäi, ja nyt on myöhäistä. Isä ei vapaaehtoisesti koskaan kertonut esim sotakokemuksistaan, ja Aero/Finnairin kokemuksista vasta kun itse olin liittynyt porukoihin.

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piirrän nostalgiasyistä joskus hiukan puhtaaksi tuon mainitun Aeron pääkonttorin pohjapiirustuksen, se on vuosilta 1948-1949.

Kuvittelin, että ao km-laskennat olisi tehty pääkonttorissa, eihän mitään varsinaista lento-osaston tilaa niihin aikoihin ollutkaan.

Lentäjillä oli omia huoneita Malmilla ja ne näkyvät monissa eri opuksissa olevissa pohjapiirustuksissa. Wartiovaara kyllä kai oli Malmilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaisin, että km-laskelmat liittyivät tiiviisti km-korvausjuttuun, jonka lentohenkilöstö sai. Kilometrimäärät tiettävästi mitattiin suunnilleen tälleen:

 

1. Säännöllisillä reiteillä = reitin virallinen pituus,

2. Muilla matkalennoilla (charter yms) = päätepisteiden lyhyin väli + 2,5%,

3. Lennot pelkän ajan perusteella = 1 h vastaa 200 km,

4. Koelennot yhtiön koneilla = ei km-rahaa.

 

Ensimmäisistä lentoemännistä melko hakuammuntana seuraavia ehdotuksia (ei ehkä täyttä faktaa):

 

1. lentoemäntäkurssilla 1947 olivat Kaarina Wendelin (myöh. Andersen) ja Clara Majblom sekä ilmeisesti  pari muuta, jotka eivät olleet kauan hommissa.

 

2. 15.1.1948 alkaneella emokurssilla olivat Kirsti Sinkkonen (myöh. Müller), Barbara Sorento ja Maria Jungebrandt.

Kirstin mies Eric Müller oli omina Aero vuosinani lentotoimistossa Ruotsalaisen teatterin talossa, samoin mm Esa Tervonen, joka lähti Kauhavalle 1949,

lentotoimiston pomona oli Erkki Nuorala.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. lentoemäntäkurssilla 1947 olivat Kaarina Wendelin (myöh. Andersen) ja Clara Majblom sekä ilmeisesti  pari muuta, jotka eivät olleet kauan hommissa.

 

Tuostapas tuli mieleen, että vuonna 1951 Algeriaan tehdyn seuramatkan lentoemäntänä mainitaan sanomalehdissä Rita Andersen. Liekö jotain sukua?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin saman sukunimisiä kahta on ollut -- joko Kaarina on myös Rita tai toimittaja on sotkenut.  Kun kävin Kuopiossa kesällä 1948 Kaarina oli emona ja oli vielä Wendelin.

Kuopio oli korpikenttä, myrskylyhdyt, kottikärrystä itse tehdyt portaat ym. Myrskylyhdyt tahtoivat tuulessa sammua ja pilotit olivat kiukkuisia syystäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps

 

Kaarina Andersen ja Kirsi Mùller, ensimmäiset emännät 1953 ;)

HS

Siis lentomiljonäärit ;)

HS

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi albumista kuva isästä, kun hän kaksi miljoonaa täyteen. Vasemmalta Härmälä, Wartiovaara, Aulin, Grandell, Siirilä ja Puhakka.  Viimeistä oikealla en saa päähäni !!!

Asi

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään