Heikki Jokinen

Kumpi Slikin monopodi?

11 viestiä aiheessa

Tarkoitus olisi vihdoin viimein ostaa monopodi ja digitarvikkeessa on pari ihan asiallisen oloista tarjouksessa (SLIK Pro Pod 350 ja SLIK Pro Pod 600 AMT). Ensimmäisen hinta 30 euroa ja toisen 60 euroa). Mutta onko järkeä ostaa tuplasti kalliimpi vai tuleeko satunnainen monopodin käyttäjä toimeen tuolla halvemmallakin? Onko kokemuksia noista Slikeistä? Saa tietenkin suositella jotain muutakin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole kyseisestä merkistä kokemuksia. Itsellä on Manfrotton monopodi, 679B mallinumeroltaan. Tuota voinen lämpimästi suositella kyllä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo halvempi menee ihan samallalailla kuin tuo kalliimpikin joka on minusta enemmän heavy usereille tarkoitettu. Itse suosittelen että käytät monopodina samaa merkkiä kuin tripodikin on koska mm. varaosat käy molempiin ja voit käyttää yhtä pikakiinnitys aluslevyä molemmissa. Tietysti voit ostaa slikin jalkaan manfroton "pään" ja toisinpäin. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä tuohon äkkiseltään oikein muuta keksi, kuin että jos sulla on painavaa kalustoa (valovoimaisia linssejä lähinnä), niin osta se kalliimpi...

EDIT: Onneksi Sami ei miettinyt "äkkiseltään" ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En osaa arvioida noita, mutta pari sanaa "yläpään varusteista". Oman kokemuksen perusteella kuulapää ei ole monopodissa oikein hyvä ratkaisu. Itse vaihdoin kuulapään tilalle Manfrotton tilt-pään ja olen ollut siitä lähtien tyytyväinen. Voihan podia käyttää sellaisenaankin ilman mitään niveltä, mutta se vaikuttaa aika kömpelöltä ratkaisulta varsinkin jos on vähän tilaa ympärillä, en ole kokeillut. Itselläni monopodin käyttö tulee eteen lentonäytöksissä tms. silloin kun porukkaa on paljon ympärillä jolloin jonkinlainen nivel on tarpeen. Jos tilaa on riittävästi, kannattaa suosia kunnon jalustaa.  :santa:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo ei missään nimessä mitään kuulapäätä tms. "perinteistä" vaan tiltti on hyvä ja kevyt ratkaisu.

Siis tiltti monoon ja 3-jalalle kuulaa? ;)

Siis tämä siksi, että olen hankkimassa kunnon jalustaa, et pääsis treenaamaan tuota pimeäkuvausta..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis tiltti monoon ja 3-jalalle kuulaa? ;)

Siis tämä siksi, että olen hankkimassa kunnon jalustaa, et pääsis treenaamaan tuota pimeäkuvausta..

Juuri näin, tosin itse en ole tykästynyt noihin kuuliin vaan käytän kinopäätä.

Kolmijalkaa pystyy käyttämään tarvittaessa myös monopodina ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä monopodi on riittävän hyvä silloin kun se on niin pieni että kulkee kuvausreissuissa mukana. Mulla oli joku aika sitten viimeisen päälle hieno monopodi, vatupassit ja pelit samassa, mutta se ei mahtunut reppuun eikä siis ollut koskaan mukana missään. Prätkällä sitä ei saanut kuljetettua myöskään, olisi pitänyt olla auto, mielellään farmari tai ainakin kattotelineet. Möin pois ja otin tilalle Manfroton pienimmän täysimittaisen mitä rahalla saa (Modo 790B, http://www.digital-cameras.com/xpp-manfrotto_modo_monopod_790b.html). Kasassa se on tosi snadi kun viisi putkea on sisäkkäin. Auki vedettynä se on alimmasta päästään suorastaan huvittavan ohut, mutta ajaa silti asiansa. Toiseen päähän hankin tilttipään, johon menee sama kiinnityslevy kuin kolmijalan kuulaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Monopodihan ei ole koskaan tukeva kuitenkaan, eli sen ei tarvitse olla samanlaista ratakiskoa kuin kolmijalan. Riippuu käytöstä, kuinka jämäkkää tarvitsee ja toisaalta viitsii kuskata. Oikein pitkälle ja painavalle putkelle tukevuus on tarpeen, metsäkeikalle taas keveys. Mulla on kaksi erilaista: Cullmannin kolmijalan keskiputki irtoaa aika jämäkäksi monopodiksi ja sitten mulla on Lekin teleskooppivaellussauvassa jalustakierre. Jälkimmäinen on tosi hyvä metsään, kun monopodin kanssa on helpompi kulkea kuin ilman.

Ihan hyvin monopodiin sopii pieni kuulapää. Sillä saa kameran helpommin mieleiseensä asentoon ja vaihdettua pysty- ja vaakakuvan välillä. Tietenkään ei mitään monen sadan gramman kolmijalkakuulaa kannata raahata mukanaan, vaan pikkuista, alle satagrammaista. Semmoinen on ainakin Slikillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään