Kalle Keihänen

2007 oli ilmailussa turvallisin vuosi vuosikymmeniin

9 viestiä aiheessa

PRESS RELEASE

Geneva, 1st January 2008

 

The Aircraft Crashes Record Office based in Geneva transmits the following:

 

2007 : excellent year for civil aviation

 

 

http://www.baaa-acro.com/Communique%20de%20presse-UK-010108.htm

 

 

EDIT: Aika kököt sivut, mutta informaatiota on todella paljon.  Löytyy listattuna myös Finskin (ja Aeron) kaikki onnettomuudet perustamisvuodesta lähtien.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilastojen laskentaperusteet ehkä vaihtelevat jonkin verran, kun tuon uutisen luvut sisältävät näköjään kaikki sellaiset koneet, joihin mahtuu pilottien lisäksi vähintään 6 matkustajaa,

 

mutta tuolla uutisessa sanotaan minun mielestäni tarkkaan katsoen, että vuosi 2007 oli "yksi turvallisimmista vuosista" -  ei välttämättä se kaikkein turvallisin - ja lisäksi "lowest since 2004" -  ja luullakseni vuosi 2004 oli turvallisempi, koska Aviation Safety Networkin silloisen tilastointitavan mukaan vuonna 2004 liikennekoneiden onnettomuuksissa kuoli "vain" 425 henkilöä, mistä oli puhetta silloin täällä:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,33318.0.html

 

Täällä on ASN:n vuoden 2007 analyysi: 751 + 41 + 21 = 813 ?

 

http://aviation-safety.net/database/year.php?year=2007

 

Täällä taas ASN:n vuoden 2004 korjatut luvut: 429 + 3 + 31 = 463 ?

 

http://aviation-safety.net/database/year.php?year=2004

 

Joka tapauksessa vuosi 2007 oli parempi kuin vuosi 2006.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan tässä ketjussa hieman aiheesta sivuten...

 

Tekniikka & Talous kirjoittaa tänään otsikolla:

 

Nykyisin kenttähenkilökunta on lentämisen suurin riski

 

”Perinteisesti lentäjän virheitä on pidetty tärkeimpänä syynä vahingoille, mutta tilastojen muuttuminen on hyvin merkittävää"

 

"Säästä johtuvat virheet vähenivät, kenttähenkilökunta tunaroi urakalla"

 

"Onnettomuudet ovat muuttuneet 150 % yleisemmiksi tilanteissa, joissa kone on paikallaan kentällä tai sitä hinataan."

 

Lisää: http://www.tekniikkatalous.fi/tyo/article53084.ece

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tässä tulee esiin jälleen kerran sellainen asia, että irrallisena lukuna "150 %" kuullostaa hätkähdyttävän suurelta nousulta. Olisivat maininneet prosenttien lisäksi sen, kuinka monta tapausta tutkituista 558 :stä oli kysymyksessä.

 

Esimerkiksi jos tapauksia oli aikaisemmin 2 ja myöhemmin 5, niin prosenttinousu on tietenkin iso luku, 150 % tjsp, en jaksa laskea päässä  :-\ ja tästä tuskin kannattaa suuremmin huolestua.

 

Jos tapauksia olisi ollut alunperin 200 ja myöhemmin 500, niin silloin olisi enemmän syytä huoleen.

 

Tarkkaa lukumäärää ei heti googlella löytynyt, mutta kyseisestä tutkimuksesta kertovassa uutisessa sanotaan, että näitä kentällä oleville koneille tapahtuneita incidenttejä oli 6 kpl per 10 miljoonaa lähtöä. Eli alle 1 tapaus per miljoona lentoonlähtöä. Ei se paljon ole.

 

Se, että tunnetusti yleisessä onnettomuussyyssä eli pilottien virheissä on tapahtunut 40 % pudotus, on paljon relevantimpi tieto.

 

http://www.msnbc.msn.com/id/22452005/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätäänpä tähän vielä NTSB:n tilastoista poimittu luku vuodelta 2006: USA:n lentoyhtiöt tekivät sen mukaan koko vuonna yhteensä 12 miljoonaa lentoonlähtöä.

 

Toisinsanoen, niitä kentillä seisoville tai hinattaville koneille tapahtuneita havereita oli edellä esitetyn tiedon perusteella vuodessa 6 tai 7 kpl, mikä ei todellakaan ole suurensuuri luku, mutta jos uutista haluaa dramatisoida 150 % nousulla, niin onhan se toki matemaattisesti oikein laskettu... vai?

 

http://www.ntsb.gov/aviation/Table1.htm

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailun turvallisuuteen liittyen, AOPA on tilastoinut USA:n yleisilmailussa tapahtuneet onnettomuudet, joskin saatavilla on vasta vuoden 2006 luvut. NTSB laskee lukuja vielä AOPA:akin hitaammin.

 

Yleisilmailun suhteellinen turvallisuus on parantunut vuodesta 2005 jonkin verran. Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia on AOPA:n laskutavalla 1,26 tapausta per lennetyt 100000 lentotuntia vuonna 2006.

 

Onnettomuuksia ylipäätään oli 6,32  tapausta per 100000 lentotuntia, missä oli myös jonkin verran parannusta edellisvuoteen verrattuna.

 

http://www.flightglobal.com/articles/2008/01/03/220562/ga-pilots-in-usa-becoming-safer-says-aopa.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai niin. Minulle nousee vaan muistikuviin SAS Dash-koneiden ongelmat ja jopa läheltäpiti tilanteet. Mutta, tottahan se on, että toisina vuosina on saanut niitä kamalia uutisia kuunnella, mutta mielestäni tähänkin tulokseen on vaikuttanut tekniikan kehittyminen ja munauksista oppimininen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään