Martti Kujansuu

Ilmavoitot 1.7.1944 mennessä

48 viestiä aiheessa

Tässä vielä kaksi sivua Ilmavoimien tunnistuskuvastosta. [1] Yksityisviestillä tuttuun tapaa lisäinfoa & paremmat kuvat.

 

[1] 1942. Neuvostoliiton lentokoneet keväällä 1942. Otava, Helsinki.

 

 

Komeat on piirrokset! Kyllä noista koneen määrittäisi jo kokemattomampikin ornitologi. Se koneen ilmoitettu nopeus 360 km/h on muuten nopeus pinnassa, joten luulisin että 2k:ssa menee kahva edellä vieläkin kovempaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaiset kuvat tuossa kuvastossa on P-51:stä ja Spitistä? Olisi mielenkiintoista nähdä, minkälaisista kuvista nuo alasammuttujen Mustangien ja Spitfirejen tyyppitunnistukset väännettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-Tunnistus.html

 

P-51:stä ei ole kuvaa koska se ei ollut vielä "ilmestynyt" muka keväällä 1942.

 

 

Kiitos linkistä! Täytyypä tutustua tuohon Mustangien määritysprosessiin vielä elämäkertakirjojen kautta. IT-tykistön manuaalissa nro. 3:han oli myös jonkinlainen Mustangin kuva.

 

Luin juuri eilen joitain taistelukuvauksia ja aika kevyesti ainakin nuo Spitfire-määritykset niissä sanottiin. Silti mm. Luukkasen kertomus ensimmäisestä pommikonepudotuksestaan (talvisodassa) kuvastaa varmasti pilottien ajatuksia monissa taistelutilanteissa:

 

Ammuttuaan koneen alas ... "Ensimmäiseksi säikähdän: mikä kone tämä alasampumani oikeastaan on? Kaikesta valppaudestani huolimatta - tapaus oli niin yllättävä - olen jättänyt toteamatta koneen kansallisuuden ennen taistelun alkua." (Luukkanen, s. 25)

 

Hän ei ehtinyt edes katsoa kansallisuustunnuksia saati koneen tyyppiä ennenkuin oli ampunut koneen alas! Ja silti alasampuminen ei ollut mikään muutaman sekunnin juttu, vaan sisälsi peräti 4 erillistä hyökkäystä! Tilanteen huomioonottaen tämä oli hyvin ymmärrettävää, mutta silti asian kannalta merkityksellistä. Pidänkin ihmeellisenä enemmän sitä, että konetyypit on useimmiten määritetty oikein.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mikakohan tuon "Martin" B-26:n tarina mahtaa oikein olla (B-25? Naitahan neukuille meni paljonkin)

 

Ilmavoimien tilanneilmoitus N:o XXXX 6. kesäkuuta 1944. Stenmanin mukaan kyseessä oli kuitenkin Boston. T-19283/116.

 

Klo 20,25 - 21,25: Ilmataistelu 4 CU:n ja 1/2 (B-26) kanssa 25 km Haapanovasta suuntaan 2896. B-26 ammuttu alas.

 

Kiitos linkistä! Täytyypä tutustua tuohon Mustangien määritysprosessiin vielä elämäkertakirjojen kautta. IT-tykistön manuaalissa nro. 3:han oli myös jonkinlainen Mustangin kuva.

 

Tuohon tunnistuskirjaseen liittyvää taustaa. Kansallisarkistossa on kansiossa T-20771/54-56 suomennettu vihko "Neuvostoliiton lentokoneiden varjokuvat 1941", saapunut 3.10.1941. Kaikki Otavan painamat varjokuvat ovat täysin samat kuin kaapatussa alkuperäisessä, myös konetyypit ovat täysin samat!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ammuttuaan koneen alas ... "Ensimmäiseksi säikähdän: mikä kone tämä alasampumani oikeastaan on? Kaikesta valppaudestani huolimatta - tapaus oli niin yllättävä - olen jättänyt toteamatta koneen kansallisuuden ennen taistelun alkua." (Luukkanen, s. 25)

 

Hän ei ehtinyt edes katsoa kansallisuustunnuksia saati koneen tyyppiä ennenkuin oli ampunut koneen alas! Ja silti alasampuminen ei ollut mikään muutaman sekunnin juttu, vaan sisälsi peräti 4 erillistä hyökkäystä! Tilanteen huomioonottaen tämä oli hyvin ymmärrettävää, mutta silti asian kannalta merkityksellistä. Pidänkin ihmeellisenä enemmän sitä, että konetyypit on useimmiten määritetty oikein.

 

Ja Luukkanen luuli ampuneensa alas DB-3:n mutta Neukkulan arkistot kertoo (SIH23:n suulla) sen olleen 24 SBAP:n SB-2 !

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko näpytysvirhe yllä olevassa tekstissä:Klo 20,25 - 21,25: Ilmataistelu 4 CU:n ja 1/2 (B-26) kanssa 25 km Haapanovasta suuntaan 2896. B-26 ammuttu alas.

B-26 ei ole Boston. Vai onko senaiakaisissa tiedoissa virhe?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko näpytysvirhe yllä olevassa tekstissä:Klo 20,25 - 21,25: Ilmataistelu 4 CU:n ja 1/2 (B-26) kanssa 25 km Haapanovasta suuntaan 2896. B-26 ammuttu alas.

B-26 ei ole Boston. Vai onko senaiakaisissa tiedoissa virhe?

 

Ei ole virheitä. Tilanneilmoituksen (ja luultavasti suoritusilmoituksen) mukaan kone oli B-26. Stenmanin kirjoissa ilmavoitto on taas kirjattu Bostoniksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-Tunnistus.html

 

P-51:stä ei ole kuvaa koska se ei ollut vielä "ilmestynyt" muka keväällä 1942.

 

 

Luin tuota Virtuaalipilottien Hemmo Leinon haastattelua ja siitä selvisi, että keväällä -43 tunnistusoppaaseen ilmestyi täydennys, josta löytyivät mm. Mustang ja P-38? Olisi mielenkiintoista nähdä tai kuulla joltain asiaa tutkineelta, minkä valmistusversioiden kuvat oppaaseen oli piirretty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin tuota Virtuaalipilottien Hemmo Leinon haastattelua ja siitä selvisi, että keväällä -43 tunnistusoppaaseen ilmestyi täydennys, josta löytyivät mm. Mustang ja P-38? Olisi mielenkiintoista nähdä tai kuulla joltain asiaa tutkineelta, minkä valmistusversioiden kuvat oppaaseen oli piirretty.

 

"Tietoja Neuvostoliiton lentokoneista" -nimisessä teoksessa on tietoja Mustangista, päivätty 27.12.1943, joista voisi päätellä, että kuvaus koskee alatyyppiä P-51A (Allison V-1710-F, ei kuplakuomua). P-38:sta on myös tietoja 28.8.1944 alatyypistä P-38F ja P-38G.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Tietoja Neuvostoliiton lentokoneista" -nimisessä teoksessa on tietoja Mustangista, päivätty 27.12.1943, joista voisi päätellä, että kuvaus koskee alatyyppiä P-51A (Allison V-1710-F, ei kuplakuomua). P-38:sta on myös tietoja 28.8.1944 alatyypistä P-38F ja P-38G.

 

 

Mielenkiintoista. Oliko tosiaan syytä epäillä että niitä muutamaa kasaan harsittua P-38:a olisi käytetty Suomen rintamalla, vai olivatko nämä mainittu kuriositeettina "varulta" ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Tietoja Neuvostoliiton lentokoneista" -nimisessä teoksessa on tietoja Mustangista, päivätty 27.12.1943, joista voisi päätellä, että kuvaus koskee alatyyppiä P-51A (Allison V-1710-F, ei kuplakuomua). P-38:sta on myös tietoja 28.8.1944 alatyypistä P-38F ja P-38G.

Ilmailussa 10.1943 artikkelisarjassa "ILMAILUN TYYPPIKUVASTO" on tämä kuva

http://www.af.mil/shared/media/photodb/photos/020903-o-9999b-059.jpg

eli kyseessä on esisarjan YP-38 Model 122 (39-700)  Kuvateksti kehuu että kyseessä on LOCKHEED P-38 yksipaikkainen raskas hävittäjä ja kaksipaikkainen syöksypommituskone !

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista. Oliko tosiaan syytä epäillä että niitä muutamaa kasaan harsittua P-38:a olisi käytetty Suomen rintamalla, vai olivatko nämä mainittu kuriositeettina "varulta" ?

 

"Tietoja Neuvostoliiton lentokoneista" on koottu saksalaisten ja suomalaisten tiedustelumateriaalista. Esimerkiksi piirustukset ovat selvästi saksalaisia, mutta teksti on osaksi suomalaista ja kuvaa myös Suomen vastaista rintamaa. Sisältää myös sellaisia tyyppejä kuten Albemarle, Curtiss Commando, Helldiver ja Typhoon.

 

28.8.1944

Hävittäjä Airacobra

------------------------

Bell P-39 A-D "Kobra"

[...]

Huomautuksia:

NL:lle toimitettu suuria määriä. P-39 A-D tyyppien (Airacobra I) valmistus USA:ssa on lopetettu. Parannetun P-39 Q tyypin sarjavalmistus alkoi v. 1944 alussa. P-39 Q:ssa on runkoaseistuksen lisäksi siipiaseistuksena 2 kpl. 20 mm tykkejä.

 

 

28.8.1944

Hävittäjä Lightning

-----------------------

Lockheed 322-61, P-38 F ja G.

[...]

Huomautuksia:

NL:lle toimitettu vain pienehkö määrä. Tyyppiä käytetään myös kaukotiedustelukoneena ilman aseistusta varustettuna kiinteillä valokuvauskoneilla. Tyypistä on 2-paikkainen muunnos, jossa 1 liikk.Colt-kk. kal 12,7 mm taakse. Angloamerikkalaisissa ilmavoimissa käytetty yleisesti saattohävittäjänä. Tyyppiä kehitetään jatkuvasti. P-38H:ssa on V-1710/89(91) moottorit ã 1.450 hv., suurin nopeus 630-655 km/t, 8000 metrin korkeudessa. Nousukyky 8000 m/10 min. Käytännöllinen lakikorkeus 11.100 m.

 

 

27.12.1943

Hävittäjä Mustang

-----------------------

North American NA-73, P-51

[...]

Huomatuksia:

NL:lle toimitettu ainoastaan pieniä määriä. Tyyppiä on käytetty lähitiedusteluun varustettuna valokuvauskoneella. Tyypistä on angloamerikkalaisissa ilmavoimissa useita muunnoksia:

[...]

 

Ilmailussa 10.1943 artikkelisarjassa "ILMAILUN TYYPPIKUVASTO" on tämä kuva

 

Yllä mainitussa teoksessa on vain mittakaavapiirrokset Lightningista ja Mustangista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen mielenkiintoista  ;D

 

P-39:n puolituumaisen siipiaseen sekoittamisen 20mm tykkiin vielä jotenkin ymmärtää mutta kaksipaikkainen P-38 jossa ampuja?  :o

Tuon valossa vähän epäilyttää kommentti P-322:n toimittamisesta ( vaikka tyyppi ja versio oikein onkin ) NL:oon. Olen ollut siinä uskossa että loppupeleissä brititkään eivät kaikkia tilattuja huolineet, ja Ranskaan niitä ei koskaan ehditty toimittaa, ja ne näin ollen olisivat jääneet kouluskäyttöön Yhdysvalloissa. Tokikaan sodan aikaan tiedon saanti vastapuolelta ei liene ollut mitenkään helppoa ja sikäli yllättävän tarkkaakin tietoa, ainakin osittain, moottoriversioita myöten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen usein miettinyt Neuvostoliiton arkistojen todenpitävyyttä. Voidaanko Neuvostoliiton arkistolähteisiin todella luottaa tutkittaessa esimerkiksi suomalaisten hävittäjälentäjien ilmavoittoja? Neuvostoliittolaisia sota-arkistoja toisen maailmansodan ajalta tutkineet tutkijat yleensä uskovat arkistoihin kirjattua tietoa ainoana totuutena. En oikein usko että Neuvostoliiton omia tappioita ei olisi vääristelty raportoitaessa ylempiin esikuntiin, ehkä vain oman aseman (hengen) säilyttämiseksi. Mistä tiedetään eivätkö esim. Neuvostoliittolaiset rykmenttien komentajat muunnelleet laivueidensa tappioita omissa raporteissaan em. syistä? Tietenkään nämä asiat eivät ole todettavissa enää arkistodokumenteista, mutta uskon vakaasti, että väärentämistä on tapahtunut. Sotahistorian tutkijat lienevät uskoneet täysin lukemiaan arkistoraportteja? Uskon kuitenkin että Neuvostoliiton arkistolähteet kertovat omat tappiot huomattavasti pienemmiksi kuin esimerkiksi suomalaisten lentäjien todistetut ilmavoitot (jotka on usein todistettu myös maajoukkojen tai radiotiedustelun toimesta). Tosin suomalaisissakin ilmavoitoissa on omat epäselvyytensä. Luulen kuitenkin, että kaikkia tappio tapauksia ei ole viety dokumentteihin ja monissa tapauksissa dokumentteihin vietyjä tappioita on vääristelty enemmän tai vähemmän. Asioita osattiin muunnella rajan takana silloin  kuten nykyäänkin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 hours ago, Jukka Juutinen said:

Kannattaa vaan muistaa, että siellä jos jäi kiinni väärennoksestä, saattoi odottaa niskalaukaus.

Niskalaukaus, tai Siperian komennus, saattoi tulla siitäkin, jos Isä Aurinkoisen tai pienemmänkin komissaarin pöydälle toi jonkin epämiellyttävän totuuden yhtään kaunistelematta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä saattaa olla yleisesti tiedossa. Mutta ymmärtääkseni suurin epävarmuus neuvostolähteissä on tappion kirjaamistapa. Jos taistelu päättyi osumien johdosta pakkolaskuun tai kone pysyi ilmassa hetken ennen hyppyä, se kirjattiin helposti tekniseksi viaksi tai lento-onnettomuudeksi, eikä luonnollisesti esiinny sen päivän taistelutappioissa.

Jussi

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään