Sami J Sallinen

Polttoaineiden hintojen korotukset.

81 viestiä aiheessa

Eikös vastikään jossakin joku autoasiantuntija sanonut, että kun seuraava EU-päästödirektiivi tulee voimaan lähivuosina, bensakoneet menevät taas dieseleiden edelle puhtaudessa?

Eli silloinhan se, mitä veromuutoksella tavoiteltiin, toteutuu. Autonvalmistajan vain itkevät ensin, että ei ole mahdollista tällä aikataululla jne, ja sitten kuitenkin kun pistetään tiukat rajat, niin jostain alkaa putkahdella uusia innovaatioita.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokohan alkaa kylillä hiljenemään, tähän asti on pralli ollut vielä hyvin voimissaan. Eli ei ole vielä ollut liian kallista. Töihin on pakko mennä kun julkiseen ei joko voi luottaa ei uskalla kyytiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokohan alkaa kylillä hiljenemään, tähän asti on pralli ollut vielä hyvin voimissaan. Eli ei ole vielä ollut liian kallista.

 

Tuo on kyllä paskapuhetta. Verrattuna kymmenenkin vuoden takaiseen, kun itse kortin sain, nykyään kylänraiteilla on iltaisin todella hiljaista. Puhumattakaan sitten 15v takaiseen, kun tuli jo liikuttua iltaisin kylillä kavereiden kyydissä. Tosin tuskinpa se bensanhinnasta johtuu. Aika on vain ajanut ohi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo ajelu tuntuu pikkuisessa kukkarossa. Sen lisäksi tämä ihana muutos jolla estetään harrastepelin kulujen pienentäminen aika tehokkaasti. Pätkittäinen auton seisottaminen ei enää kannata kun se ilmoitus maksaa, eikä tuo mettäpeli yleensä seiso niin kauaa ajamatta. Olikohan se niin että ~80päivää pitää olla pois liikenteestä ennenkuin alkaa olemaan plussalla. (bensakottero)

 

Vaikka tämä ranskanpulla jolla virka-ajot hoidetaan juo naftaa "vain" 5,5litraa/100km, on käytetty rahamäärä lähes täysin välttämättömiin liikkumisiin jo sievoinen. Poloinen saa lentää tuolla suolap*sk*teillä lähes tauotta, näyttäsi tulleen 4kk:n aikana vajaa 18000km mittariin. "Onneksi" on vuorotyö, frouva ajaa arkipäivät ja meikäläinen sitten yöt ja vkonloput.  Ei tarvitse aamulla sammutella kurnuttajaa kun vaan kuskia vaihdetaan... 

 

Mitenkähän sitä hoitelisi työmatkat julkisillä? Ensin 3km ison tien varteen, josta (aamullakin)ehkä menee bussi. Siitä reilu 5km Mänttilän kylälle. Junalla sitten vaikka Tiksiin, josta bussilla tuonne aidattuun hölmölään. 20min?.  Moneltakohan sitä tarvis herätä että ehtis varttia yli seiskaksi leimaamaan korttia?

Mielenkiinnosta katselin kesällä miten tuo menisi, aamulla olisi tekemätön paikka. Illalla menisi yli 2h että olisi himassa, 12h työpäivän lisäksi. Eli jos en missaa sitä iltajunaa tännepäin...   

 

Pieniähän nämä tavan tallaajan murheet ovat, voi niitä joilla molemmat käyvät päivätyössä tms...

 

No, toisaalta nämä herrojen päätökset auttavat omia päätöksiä. Eipä tarvitse harkita uudemman auton hankintaa, ajetaan vaan 10v menopelillä niin kauan kun koppa pysyy mukana. Annetaan sopulien mennä halpaan ja ostaa uusia kalliita autoja--kohta taas voidaan nostaa vähän veroja.

Saisihan sitä pienemmälläkin menevän(ehkä isomman ja tehokkaammankin,mutta miksi) auton, mutta siihen pitäisi laittaa taas jostain x tonnia rahaa kiinni. Uuttaa pitäisi käyttää kalliissa huolloissa, ja sekin maksaa. Melkein saisi kulkea pyhällä hengellä että se uuteen käytetty rahamäärä kaikkine velan korkoineen tasoittuisi pienemmän hiilidioksidimaksun muodossa. Häh?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokohan alkaa kylillä hiljenemään, tähän asti on pralli ollut vielä hyvin voimissaan. Eli ei ole vielä ollut liian kallista. Töihin on pakko mennä kun julkiseen ei joko voi luottaa ei uskalla kyytiin.

 

Ei se autoilu oikeasti hetkessä vähene, vaikka sitä hintaa nostettaisiin. Vaikka löpöllä olisi hintaa sen pari euroa, ihmiset ajaisivat sillä autolla silti. Edelleen suurinosa julkisista palveluistakin ja monet muut asiat perustuvat siihen, että omistat auton ja ajat sillä. Monikohan on edes huomannut hinnan korotuksia, veikkaan, että on edelleen niitä, jotka eivät paljon sitä bensamittarissa juoksevaa lukua katso tai vertaa viimevuotiseen.

 

Suomessa julkinen liikenne on monelta osin todella huonosti järjestetty. Pääkaupunkiseudulla homma toimii kyllä toimii, mutta sitten, kun palataan tänne pohjolaan. Autoja kulkee todella harvakseltaan ja on kallista. Ja asuinpaikkahan on aivan Oulun tuntumassa... Opiskelijabudjetilla valintaa ei kyllä tarvitse miettiä, kun julkinen maksaa 8 euroa 40 kilometriltä ja ajoaika on tunti, miten kulkea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se autoilu oikeasti hetkessä vähene, vaikka sitä hintaa nostettaisiin. Vaikka löpöllä olisi hintaa sen pari euroa, ihmiset ajaisivat sillä autolla silti. Edelleen suurinosa julkisista palveluistakin ja monet muut asiat perustuvat siihen, että omistat auton ja ajat sillä. Monikohan on edes huomannut hinnan korotuksia, veikkaan, että on edelleen niitä, jotka eivät paljon sitä bensamittarissa juoksevaa lukua katso tai vertaa viimevuotiseen.

 

Suomessa julkinen liikenne on monelta osin todella huonosti järjestetty. Pääkaupunkiseudulla homma toimii kyllä toimii, mutta sitten, kun palataan tänne pohjolaan. Autoja kulkee todella harvakseltaan ja on kallista. Ja asuinpaikkahan on aivan Oulun tuntumassa... Opiskelijabudjetilla valintaa ei kyllä tarvitse miettiä, kun julkinen maksaa 8 euroa 40 kilometriltä ja ajoaika on tunti, miten kulkea.

 

No ne jotka eivät ole huomanneet hinnankorotuksia eivät sitten varmaankaan polta 2500-3000:aa litraa vuodessa. Tai sitten sitä rahanpaskaa on vain tarpeeksi.

Ainii perkele, onhan meillä toinenkin auto. Nyt alkoi masentaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun mietitään uuden auton huoltoja, autoveroa, bensiinin hintaa sekä muita kuluja niin rupeaa olemaan hullun hommaa autoilu :-\ Ja kun joukkoliikennekin maksaa maltaita sekä on todella epämukavaa niin tarttee ostaa vissiin parempi fillari. Mitäköhän maksaisi kunnon suomenhevosen ylläpito vuodessa ;D?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haulikko, ansalangat, kalaverkko, kirves ja puukko. Ja erämaahan  ;D Suksilla kesät talvet. Onneksi ei tarvi maksaa lentämisestä paitti hirveän harvoin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäköhän maksaisi kunnon suomenhevosen ylläpito vuodessa ;D?

Heinät, menee ehkä parisataa paalia vuodessa

Vettä järjettömästi

Vitamiineja, ravintolisiä yms. kehonrakennusaineita  ;D

Pari hehtaaria laidunta

Tallipaikka

Hevosvakuutus

Eläinlääkäri kerran/pari vuodessa

Kengittäjä/kavioiden hoitaja muutaman kerran vuodessa

Ja hevonpa*ka pitää saada jonnekin

+

ratsastustarvikkeet tahi kärryt ja valjaat

 

Ei se ole kuule halpaa huvia sekään, ellei ole ennestään perintömaatilaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtio varmaan haluaa autokannan "dieselöitymään" (hieno sana  :laugh:). Jossain sanottiin, että diesel tuottaa vähemmän hiilidioksidia kuin bensiini, aivan, siis moottorissa palaessaan. Entäpä itse polttoaineen valmistus; dieselin valmistamiseen tarvitaan enemmän energiaa kuin bensiinin.

 

Kokonaispäästöt (CO2): 

Di: 2,79 kg/litra  Be: 2,69 kg/litra. Nämä tietot ovat siis wikipediasta ja Suomessa valmistetuista polttoaineista.

 

Suurin osa teollisuudessa käytettävästä vedystä valmistetaan maakaasusta, joka on pääosin metaania CH4. Maakaasun annetaan reagoida korkeassa lämpötilassa vesihöyryn kanssa. Reaktiossa käytetään katalyyttinä nikkeliä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuttakaa tonne Venäjän rajan tuntumaan ja käykää tankkaamassa rajan toisella puolella :thmbup:

Siinä on vain Venäjän bensan laatu. Venäläinen raaka bensiini maksaa tynnyritä vähemmän, kuin nämä etelämaalaiset. Syinä ovat epäpuhtaudet. Tosin Nesteekin (vai oliko se sittenkin joku muu merkki?) bensiini on Venäläistä, mutta Neste puhdistaa tämän menoveden tarkemmin, kuin veli venäläinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtio varmaan haluaa autokannan "dieselöitymään" (hieno sana  :laugh:). Jossain sanottiin, että diesel tuottaa vähemmän hiilidioksidia kuin bensiini, aivan, siis moottorissa palaessaan. Entäpä itse polttoaineen valmistus; dieselin valmistamiseen tarvitaan enemmän energiaa kuin bensiinin.

 

Kokonaispäästöt (CO2):

Di: 2,79 kg/litra  Be: 2,69 kg/litra. Nämä tietot ovat siis wikipediasta ja Suomessa valmistetuista polttoaineista.

Eli dieselin valmistukseen menee 3,7% enemmän energiaa. Samantehoinen bensamoottori kuitenkin tuottaa 30% enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin dieselmoottori.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuttakaa tonne Venäjän rajan tuntumaan ja käykää tankkaamassa rajan toisella puolella :thmbup:

 

Virosta saisi litran hitusen alle eurolla  :)

 

Tosin Nesteekin (vai oliko se sittenkin joku muu merkki?) bensiini on Venäläistä, mutta Neste puhdistaa tämän menoveden tarkemmin, kuin veli venäläinen.

 

Eiköhän Neste jalosta omansa Porvoossa tai Naantalissa. Teboil saattaisi myydä venäläistä kun Lukoilille kuuluu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syinä ovat epäpuhtaudet. Tosin Nesteekin (vai oliko se sittenkin joku muu merkki?) bensiini on Venäläistä, mutta Neste puhdistaa tämän menoveden tarkemmin, kuin veli venäläinen.

 

Eiköhän Neste jalosta omansa Porvoossa tai Naantalissa. Teboil saattaisi myydä venäläistä kun Lukoilille kuuluu...

 

80% nesteen raakaöljystä tulee venäjältä ja loput pohjanmereltä, muualta vain liruja. Jatkossa venäjän tuonti kasvaa entisestään uuden Diesel laitoksen takia.

 

 

Käytännössä melkein kaikki suomen autobensiini tulee nesteeltä ;) Teboililla tais olla tuontia lännestä. Lukoililla on se ongelma että se ei ainakaan vielä saa tuotettua sellaista polttoainetta joka täyttäisi suomen vaatimukset.

 

Sitten kun bensiin maksaa 5€ litra niin joutuu nostamaan kaikille vastaantulijoille kättä.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmastonmuutosta torjuttaessa nuo hiilidioksiidipäästöt taitavat olla kuitenkin se pahin peikko. Kaupunkien ilmanlaatu on siinä sivuseikka. Sen vuoksi tuon veromuutoksen pääpaino on nimenomaan tuossa hiilidioksiidipäästöissä.

 

Niinpä.

 

Laskeskelin kerran, että Suomen noin 2 miljoonaa henkilöautoa on reilusti alle prosentti koko Euroopan henkilöautomäärästä

ja vielä paljon vähemmän koko maailman henkilöautoista. Kuinkahan paljon suomalaisten yksityisautoilun vähentäminen ihan

oikeasti mahtaa torjua globaalia ilmastonmuutosta?

 

Suomessa on vielä ongelmana pieni asukasluku ja iso maa. Se tarkoittaa ihan suoraan sitä, että kaupunkeja lukuunottamatta

meillä on vaikeaa ellei taloudellisesti täysin mahdotonta saada aikaan mitään tehokasta joukkoliikennettä - enkä tarkoita mitään

rautatieyhteyttä välillä Helsinki - Rovaniemi vaan paikallista joukkoliikennettä. Toisin sanoen esimerkiksi pohjoisen haja-asutusalueilla

asuvien on pakko ajaa omalla autolla, koska muuta liikkumistapaa ei ole.

 

Nämä mainitsemani ongelmat joukkoliikenteen kehittämisessä huomaa parhaiten kun tutkiskelee tilannetta täällä pääkaupunkiseudulla.

Vaikka täällä onkin aika hyvä ja tehokas joukkoliikenne, on täälläkin aina sellaisia liikkumissuuntia, joissa vain ei kertakaikkiaan kannata

mikään 10 minuutin välein kulkeva bussivuoro. Oma työmatkani on hyvä esimerkki sellaisesta.

 

Kannatan toki lämpimästi sitä, että ilmastonmuutoksen vaaraa pyritään vähentämään ja joukkoliikennettä kehittämään, mutta Suomessa

vain on tuossa ihan erilaiset haasteet verrattuna vaikkapa Keski-Eurooppaan, jossa asutaan niin tiheästi, että joukkoliikenteen

kehittämisellä on ihan erilaiset vaikutukset liikenteeseen. 

 

Enkä sinänsä purnaa tästä veronkorotuksestakaan, koska omilla ajomäärillä (n. 11000 km vuodessa) tämä korotus ei tunnu missään.  :)

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Katainen  :thmbup: Oikeesti  :thmbdn: Kummelimuisteloita..

 

Taisi olla juttua että veron korotuksen vaikutus on luokkaa 50€ keskimäärin, mistähän ovat keksineet summan? Autoliiton sivuilla on laskuri josta voi katsoa vaikutuksen oman ajokin ja omien ajojen mukaan, itselle tuli 112€, autoni syö bensaa alle 8l/100km. Oikea toteutunut syönti. Eihän tuo paljoa ole silleen, mutta kun kaikki muukin taas kallistuu  >:(

 

http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/polttoaineverolaskuri_2008/

 

Onneksi punikit järjesti hyvät palkankorotukset  :thmbup: mutta riistoporvarit ja sossut korottavat kaikkia hintoja niin siinä menee sekin ilo  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan tuo laskuri nyt sitten pelkän veron osuus?  Jos kustannusten nousu olis vain vajaa 160e/v olisin ihan hiljaa, mutta oman laskun mukaan eroa tulis ylioptimistisilla luvuilla vajaa 300e/v. (1.10e/ litra vs. 1.20e/litra)  Eli tämän hetkisen kulungin mukaan 2805litraa kiisseliä vuodessa.

 

Täh?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi ziisus craisus, MITKÄ HINNAT!!, tuo on kyllä huipussaan varmasti.  :thmbdn:

 

ABC -Suomen parhaat hinnat! Neste samassa sarjassa..

 

pst Hik-Vantaan Shell 1,419, vielä ke aamulla 1.32x

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään