Karoliina Salminen

Minkä NÄKÖISEN lentokoneen haluaisit omistaa

80 viestiä aiheessa

Ajattelin tehdä pienen kyselyn siitä että minkä näköinen lentokone olisi mielestäsi kaikista eniten silmää miellyttävä ja jonka valitsisit ulkonäön perusteella jos muut ominaisuudet olisivat kilpailijoihin yhtäläiset tai paremmat.

 

Laitetaanpa speksin rajoitukset:

paikkalukumäärä: 2-4 paikkaa

moottorilukumäärä: 1 tai 2

käyttötarkoitus: PAV (Ks. NASA PAV Challenge jos haluat nähdä tarkempia detaljeja)

MTOW-alue: 600-1999 kg (mikä tahansa tältä väliltä)

aspect ratio: mikä tahansa

käyttövoima: mikä tahansa

laskutelineet: minkä tyyppinen tahansa

tyyppi: mikä tahansa olemassaoleva tai vielä olematon (perinteinen, lifting body, bwb, canard, boom tail, ...)

materiaali: mikä tahansa

3D vs. 2D kappaleet: ihan mikä tahansa muoto ok, älä keskity valmistusteknisiin ongelmiin

 

Eli jos sinulle lentokoneen ulkonäkö merkitsee jotain, vähän niinkuin automallissa ulkonäön muotokieli puhuttelee ostajia, niin kerropa vapaamuotoisesti lyhyesti tai pitkästi mitä haluaisit maailman upeimmalta henkilökohtaiselta lentokoneelta ulkonäkömielessä. Käyttötarkoitus on rajattu yllä, älä ehdota matkustajakonetta, hävittäjää, museoilma-alusta tai lennokkia. Ehdottaaksesi ulkonäköä sinun ei tarvitse olla lentäjä eikä tietää mitään aeromystiikasta, tämän kysymyksen pointti on pelkästään esteettisessä näkökulmassa. Joten anna palaa, sana on vapaa!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä lähden mukaan.

 

2 tuolia vierekkäin (saa olla enempikin), hieno lasiohjaamo.

Alataso, kevyt 600-1000kg, hurja kuormattavuus (roinaa pitää sopia mukaan), pitkä toiminta-aika ja kulkee samalla lujaa kauas.

Kannuspyöräkone, sisäänvedettävällä päätelineellä (ei tarvi lainata jokaiselle). Lyhyehkölle kentälle pitää sopia, pinnan laatu ehkä paremmanpuoleinen.

Moottoriin tehoa riittävästi, mielellään kirassilla (diesel/turbiini), joulupukki voisi laittaa 200 hevoista mukaan, ainakin, ylärajaa ei ole.

Pitää näyttää kivalta. Pitää olla mukava lentää ja sallia perustaitolentoliikkeet (silmukka, vaakis).

Eli, minä en koneelta paljoa toivo, jotain ihan perusominaisuuksia vaan ::)

Piirtelee sitten tuosta ken kokee kiinnostavaksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä lähden mukaan.

 

2 tuolia vierekkäin (saa olla enempikin), hieno lasiohjaamo.

Alataso, kevyt 600-1000kg, hurja kuormattavuus (roinaa pitää sopia mukaan), pitkä toiminta-aika ja kulkee samalla lujaa kauas.

Kannuspyöräkone, sisäänvedettävällä päätelineellä (ei tarvi lainata jokaiselle). Lyhyehkölle kentälle pitää sopia, pinnan laatu ehkä paremmanpuoleinen.

Moottoriin tehoa riittävästi, mielellään kirassilla (diesel/turbiini), joulupukki voisi laittaa 200 hevoista mukaan, ainakin, ylärajaa ei ole.

Pitää näyttää kivalta. Pitää olla mukava lentää ja sallia perustaitolentoliikkeet (silmukka, vaakis).

Eli, minä en koneelta paljoa toivo, jotain ihan perusominaisuuksia vaan ::)

Piirtelee sitten tuosta ken kokee kiinnostavaksi...

 

Komppaan. Muotoilu voisi seurailla kotimaista 60-luvun muotoilua, rakenne puuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

alataso deltta siivellä ja kunnollisilla turbofaneilla varustettu vähintään mach 1.8 @ FL350 kulkeva 2 paikkanen peli. Tilaa sais olla 250 kg tavaraa. Telineet tietenkin sisään vedettävät ja fly-by-wire järjestelmä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huom, kysyin ulkonäköä enkä speksiä. Kaikki paitsi pari vastausta yläpuolella ovat speksiä eikä ulkonäköä! Lisäksi Petri Koivistolle huom, rajoituksissa oli että _ei_matkustajakone_.

 

Eli tähän mennessä on tullut siis seuraavaa toivomusta (poistaen off-topicin):

 

- alataso

- deltasiivellä

- istutaan vierekkäin

- hieno lasiohjaamo

- SF260:n tyylinen -> perinteinen alataso kuplakuomulla

- Falcon tyylinen -> perinteinen alataso kuplakuomulla

- 60-luvun muotoilua

- kannuspyörä (vaikuttaa ulkonäköön)

- pitkä putkelo jossa kahvipöytä ja sohvat

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun unelmalentokoneeni olisi aerodynaaminen lentävä siipi tai runko (Lifting Body). Lentokoneen takaosassa olisi sähkömoottorin pyörittämä työntöpotkuri, joka pysyisi levällään keskipakoisvoiman ansiosta. Muutoin se olisi supussa. Itsekantavan rungon sysimusta yläpuoli toimisi aurinkokennona. Laskuteliineenä olisi sisäänvedetävä pyörä ja ohaaja makaisi miltei selällään, kuin purjekoneissa. Toiminta-aika olisi hyvissä olosuhteissa rajaton.

 

:-)  Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni näiden pienien koneiden sarjassa ylätasot ovat kauniita. Linjakas ylätaso kiinteillä laskutelineillä on mielestäni kaunis. Esim. Cessna Skycatcher, etupää saisi olla tuossa yksilössä kuitenkin linjakkaampi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun unelmalentokoneeni olisi aerodynaaminen lentävä siipi tai runko (Lifting Body). Lentokoneen takaosassa olisi sähkömoottorin pyörittämä työntöpotkuri, joka pysyisi levällään keskipakoisvoiman ansiosta. Muutoin se olisi supussa. Itsekantavan rungon sysimusta yläpuoli toimisi aurinkokennona. Laskuteliineenä olisi sisäänvedetävä pyörä ja ohaaja makaisi miltei selällään, kuin purjekoneissa. Toiminta-aika olisi hyvissä olosuhteissa rajaton.

 

:-)   Esa

 

Makuasioita... mulla kun on jo tuollainen maattava, niin nyt voisin haluta sellaisen oikein räyhäkän vehkeen, jonkin niin kuin Tiklin Fox-Oscar. Pitäisikö runkoa levittää toista penkkiä varten, vai saako matkustajan laittaa lantasäiliöön, että Karoliinan speksi täyttyy?

 

Haluaisin myös öljylähteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisin myös öljylähteen.

 

Hahhaa !

 

Kaikkea voi haluta. F-14 Tomcat kulutti 1200 litraa löpöä minuutissa jp:llä...sekään ei mahdu Katariinan spekseihin...ja tarvii kaksi öljylähdettä jos aikoo sillä siviilissä ajaa hupaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Makuasioita... mulla kun on jo tuollainen maattava, niin nyt voisin haluta sellaisen oikein räyhäkän vehkeen, jonkin niin kuin Tiklin Fox-Oscar. Pitäisikö runkoa levittää toista penkkiä varten, vai saako matkustajan laittaa lantasäiliöön, että Karoliinan speksi täyttyy?

 

Siihen säiliöön mahtuu vähintään kaksi. FO on kieltämättä maan parhaiten nouseva hinauskone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Estetiikkaa.... hmmm.

 

Ihan täysin maallikon näkövinkkelistä ( vähän kompaten ) sellainen kokometallirakenteinen alataso sisäänvedettävällä kannuspyörätelineellä on hyvinkin kaunis omaan silmään. Ja henkilökohtaiset mieltymykset huomioiden sellaista 40-luvun muotoilua.

 

Eli kun oikein haaveilemaan ruvetaan niin tällainen sinne talon takana olevan hangaarin nurkkaan:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Eihän varmaan kukaan arvannut eihän?  No mutta ihan oikeasti en pääse mihinkään siitä että kone on mielestäni NIIIN käsittämättömän kaunis että sille ei vaan voi mitään.......  8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Horten-veljesten tyylinen lentävä siipi, takatuupparipotkurilla, diesel/turbiini, tehoa reilusti ettei jää jalkoihin. Kaksi vierekkäin istuttava, 2+2 (tai 2+1 jos tekee tilasta/painosta tiukkaa). Tietenkin sisäänvedettävä laskuteline ja mahdollisuuksien mukaan muutenkin "sileä" rakenne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eihän varmaan kukaan arvannut eihän?

 

Minä arvasin ja tää olis ollut omalla listalla kolmosena. Tosin toi Matin mainitsema kannuspyöränäkökulma voi nousta vielä mun arvoasteikolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meikäläisen silmää on aina miellyttänyt tää tsekki.

Museokoneita kun ei saanut olla niin de Havillandin DH.88 Comet tippuu listalta pois vaikka sekin kaunis on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkennetaan vielä: tässä oli tarkoituksena tehdä galluppia mikä koneissa miellyttää ihmisen silmää, mutta

siitä tulikin keskustelu YAK-18:sta. Kertaan vielä; tarkoituksena oli kertoa että jos ei ole rajoja ja haluaisit markkinoille

pompsahtavan aivan uuden tyyppisen koneen, niin minkä näköisen sen haluaisit olevan. Käytä vähän mielikuvitusta

ja kuvaile se äläkä pistä kuvaa jostain vanhasta koneesta. Lisää kommenttia odottelen (muutakin

kuin listaa vanhoista koneista)... Cessnat ja YAK:t menee kategoriaan perinteinen ja perinteinen kannuspyörä.

 

Yllä oli ainakin kaksi sellaista vastausta jota odottelin. Molemmat halusivat lentävän siiven.

 

Ai niin ja tulihan tuolla yhtenä pointtina purjekonemainen runko ja korkea siiven sivusuhde (purjekone ja Grobi).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään