Juho Vastapuu

ILS x,y,z?

22 viestiä aiheessa

IAC kartoissa on usein useita ILS laskeutumiskarttoja yhdelle kiitotielle. On ILS Z ja Y:tä, joskus olen muistaakseni nähnyt X:nkin. En tosin ole varma  ;D Nämähän ovat kaikkien tuntemia 3D akseleita, mutta onko niillä mitään tekemistä 3D grafiikan kanssa? Tuskinpa. Siis mitä eroa on esim LEAL:n kiitotie 10 ILS Z:lla ja ILS Y:llä ja milloin kannattaa käyttää mitäkin? Onko ero tekninen, eli ILS laitteisto on toteutettu erilailla, vai onko kyse navigoinnista, eli ILS Z lähestytään eri tavalla kuin ILS Y:tä? VOR laskeutumisilla on näköjään sama juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Roviksella on Whiskyäkin tarjolla  ;D

 

kirjaimet ovat aakkosia, sieltä loppupäästä alkua kohden. Erot näkyy kartoista, loppulähestyminen on kaikissa sama, alkulähestymisen puolella on eroja niin lähestymisreittien kuin vaadittavien laitteidenkin osalta. Ja joskus vielä muistakin syistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytännössä "räpsyt" lentelevät usein Yankeeta, ja isommat koneet Zulua. Zulussa enemmän pelivaraa kun IAF on kauempana.  8)

Onko joka paikassa sama että räpsyt käyttää jenkkiä ja isommat zulua? Ihmettelin itekkin kerran kun oli tarjolla ILS Y ja ILS Z ja vaikka mitä ja kaikki samanlaisia että mitä helvettiä..  ;D

 

Tai mistä sitten tietää että mitä niistä käyttää? Vai onko ihan itse päätettävissä?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko joka paikassa sama että räpsyt käyttää jenkkiä ja isommat zulua? Ihmettelin itekkin kerran kun oli tarjolla ILS Y ja ILS Z ja vaikka mitä ja kaikki samanlaisia että mitä helvettiä..  ;D

 

Tai mistä sitten tietää että mitä niistä käyttää? Vai onko ihan itse päätettävissä?  ???

 

No ei.. Kyllä välillä isompikin sanoo notta "request ILS Y" kun LJ tarjoaa Zulua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Y ja Z .. etc..(yleisimmät kirjaimet, kai?)... kaksi erilaista ILS-lähestymismenetelmää >>joissa eri alkulähestymisrastit (=IAF) ja siis erilaiset alkulähestymissegmentit.

 

Y:ssä, X:ssä--- IAF on jokin majakka (NDB, locator, VOR), ja sille ei ole menetelmässä piirretty mitään tuloreittejä--eli kone tulee suoraan majakalle ja siitä kuvajainen.

 

Z:ssa IAF on jokin fixi, jolle tulee eri suunnista tuloreitit. Toki tällekin alkulähestymisrastille voi tulla mistäpäin tahansa suoraan ja tehdä siitä kuvajainen.

(Zulu-menetelmissä ei siis näy majakoita)

 

(Ehkä nuo kirjaimet vois olla mitä vain, en nyt muista, mikä ne määrittelee?)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Z:ssa IAF on jokin fixi, jolle tulee eri suunnista tuloreitit. Toki tällekin alkulähestymisrastille voi tulla mistäpäin tahansa suoraan ja tehdä siitä kuvajainen.

(Zulu-menetelmissä ei siis näy majakoita)

 

 

Ei voi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei voi.

 

No ei periaatteessa, mutta RNAV:llahan ne liikennekoneet lentää joten FIX:lle hakeutuminen ei tuota ongelmia.

 

ILS Z:t ja Y:t on siis niitä yleisimpiä, äksää ja viskiä tarvitaan jos lähestymisessä esim. käytetään ILS:n oman DME:n sijasta VOR:n DME:tä. Tää tällaisena faktamutuna...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei voi.

 

Voitko perustella tarkemmin? Toisekseen lentaminen IAF kautta ei pakollinen, esim voithan suorittaa lahestymisen suoraan IF kautta ilman kuvajaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Janne on oikeilla jäljillä. Zssa IAF ja race ovat perinteiselle navigoinnille perusteuvia, ei mitään tekemistä RNAVin kanssa. IAF on suunta ja etäisyys VORrilta, eikä sitä muuten löydä kuin hakeutumalla oikealle suunnalle ja sen jälkeen löytää oikea etäisyys. Tämä on myös lentometelin välttämisen kannalta huomioitavaa. Todellisuus on sitten jotan muuta, turvallista matkaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ihan noinkaan, tuo IAF on myos maaritelty muuten kuin konventionaalisesti eli pystyy hakeutumaan myos suoraan tuolle IAFlle (GPS).

Eli kylla sen loytaa ilman suuntaa ja etaisyytta mutta tarvit VOR suunnan aikanaa loppuun. Oliko tarpeeksi sekavaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mennee taas kerran tinkaamiseksi  ;), mutta jottei kellekään jaisi epaselvaksi. En sanonut kyseessa olevan RNAV rasti. Mutta minulle jai epaselvaksi seuraava asia

J IAF on suunta ja etäisyys VORrilta, eikä sitä muuten löydä kuin hakeutumalla oikealle suunnalle ja sen jälkeen löytää oikea etäisyys.

 

Onko asia kuten kirjoitit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se ei ole RNAV-rasti, niin se etsitään jollain muulla kuin RNAVilla.. Puhutaankos muuten TMA:n reunalla olevasta IAF vai siitä IAF missä on odotuskuvio ja racetrack? No, sille odotuksen yhteydessä olevalle rastille löytää alkulähestymisreittejä tai STARia seuraamalla. Joissain tapauksissa on fiksumpaa hakeutua rastille VORrin kautta kiertämättä arccia jos johtaja luvan suo. Mutta edelleenkään, niitä ei ole tarkoitettu löydettäväksi mistä tahansa suunnasta vaan sen rastin määrittelevän radiaalin suuntaisesti. Etenkin lentometelin välttämiseksi.

 

Ja ILS Z ei ole mitään tekemistä RNAVin kanssa.

 

Ai niin, voihan sen rastin löytää hakeutumalla oikealle etäisyydelle ja sitten hakeutua oikealle suunnalle..

 

ps Pig in mud.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyoritaan sitten oikein urakalla ;D

 

Eli alunperin puhehan oli siita Turun ILS Z menetelmassa olevassa IAF pisteesta, eller hur?

-se ei ole RNAV piste, muuta en ole vaittanytkaan ja asia on varmasti ymmaretty

 

MUTTA: ko. pisteelle voi hakeutua muutenkin kuin mainitsemillasi tavoilla. Se onko niita suunniteltu siihen on aivan sama. Suunnitelijoilla ei aina ole valitettavasti tarpeeksi tietoa kaytannosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyoritaan sitten oikein urakalla ;D

 

Eli alunperin puhehan oli siita Turun ILS Z menetelmassa olevassa IAF pisteesta, eller hur?

-se ei ole RNAV piste, muuta en ole vaittanytkaan ja asia on varmasti ymmaretty

 

MUTTA: ko. pisteelle voi hakeutua muutenkin kuin mainitsemillasi tavoilla. Se onko niita suunniteltu siihen on aivan sama. Suunnitelijoilla ei aina ole valitettavasti tarpeeksi tietoa kaytannosta.

 

Nyt olet asian ytimessä!  ;)

 

Turussa on vain se yksi IAF, STARin mukaisesti sitten ne STARin aloittavat rastit. Lentolaitteiden mukana oleva laitteisto mahdollistaa hakeutumisen rastille mistä tahansa suunnasta, mutta koska kyseessä on rasti, johon hakeutuminen on tarkoitettu tehtäväksi vain tietyillä tavoilla, rastin määrittelevää radiaalia tai STARia pitkin, niin toivoa sopii, ettei tule lentometeliä.. Mielenkiintoista kuulla mitä mieltä olet suunnitteluperusteista...  ??? Mutta on valitettavan totta että käytäntö näyttää menevän eritahtia kuin suunnittelukriteerit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei voi.

 

Kyllä lennonjohtaja voi antaa tuloselvityksen suoraan tuolle Z-lähestymisessä olevalle IAF-fixille, jos koneessa vaan on sellaset navivehkeet, että se sen löytää. --Esim. inertia, FMS-- kone navigoi suoraan IAF:lle ja heittää siitä kuvion.   Hyvin onnistuu  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä mää näkisin että lentometeli on mitätön tekijä tässä paketissa. Ja lentoturvallisuuteen vaikutus on olematon. Nämä siis OIKEASSA elämässä, paperilla voidaan olla eri mieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILS GP:n yhteyteen rakennettu DME on aika uutta ainakin Suomessa, ensimmäinen asennettiin Enontekiöön syksyllä 2000 ja sen jälkeen monelle kentälle.

Kun täällä on ammatikseen lentäviä (Ari ym) olisi mukava kuulla mitä muuta vaikutuksia tuolla on lähestymisessä ja laskussa kun lennonjohto-proseduurillisia.

Taitaa homma olla nykyisin sen verran "automaattista", ettei suuria eroja entiseen havaitse? Onko markerit noissa ILS:ssa kokonaan poistettu?

Kun monilla ao kentillä on myös "tavallinen" DME eli VOR/DME, voiko käyttää ja käytetäänkö niissä tapauksissa niitä molempia hyödyksi?

Taitaa olla sarjassa "tyhmiä kysymyksiä" mutta kun tässä ei melko liikuntakyvyttömänä enää oikein missään voi liikkua ihmettelemässä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisekseen lentaminen IAF kautta ei pakollinen, esim voithan suorittaa lahestymisen suoraan IF kautta ilman kuvajaista.

Kyl..lää.., ja on aika joustavaa, kun nykyään koneet pystyy navigoimaan RNAV-vehkeillä suoraan n. kymppimailin finaaliin ja kääntää siitä suoraan ilssiin. Jos muuta porrastettavaa liikennettä ei ole, niin on aika kätevä, kun lennonjohto voi antaa suoraan selvityksen tuohon finaaliin ja se on koneille mukava lentää ja säästää "maileja" ja siten polttoainetta.

 

Muuten..., joskus ennen RNAV-vehkeitä... navigoitiin koneen omallakin tutkalla suoraan finaaliin....  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään