Pauli Hankonen

Malmilla uusi ennätys, yli 50 000 laskeutumista vuonna 2007!

16 viestiä aiheessa

Helsinki-Malmilla yli 50 000 laskeutumista vuonna 2007!

http://www.finavia.fi/lentoasema_helsinki-malmi?pg=news&nid=70622

 

 

Malmilla tehtiin viime vuonna taas ennätys kun laskeutumisia kirjattiin yhteensä 52 880 kappaletta. Kiitos kaikille osallistujille!

 

Malmin tarve suomalaiselle ilmailulle lienee selvä, mutta mistäs saatais rahnaa täydelliseen remonttiin? Uutta kenttää ei tarvita, mutta nykyisen fasilitettit ois kiva saada ajanmukaiselle tasolle..

 

Helsinki-Malmi on Finavian hallinnoimista lentoasemista suomen toiseksi vilkkain laskeutumisten mukaan.

 

Jos tilastoa väännellään ja käännellään (niinkuin tapana on), niin Helsinki-Malmin lentoasema on suomen vilkkain lentoasema suhteutettuna laskutumismäärät tornin aukioloihin jolloin laskeutumisia kirjataan. (Todellinen laskeutumismäärä on vielä tilastoa suurempi koska Malmilla lennetään paljon myös aukioloaikojen ulkopuolella.)

 

Tilastoon vaikuttaa myös se että Helsinki-Malmin lennonjohdon aukioloja jouduttiin supistamaan loppuvuodesta huomattavasti koska Helsinki-Vantaan lennonjohtajapula vaikutti myös Helsinki-Malmille jonne Vantaalta ei riittänyt tuurajia tarpeeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaampa, että tuossa luvussa on mukana myös tornin aukioloajan ulkopuolella tapahtuvat operaatiot. Päivystäjä nimittäin kirjaa ylös lentoonlähdöt ja laskeutumiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida olla.

 

Ja toiseksi, ei niitä niin tiuhaan tule, koska läpärit ja paikallislennot on silloin kielletty, kun torni on suljettuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia taitaa kertoa vain oman aikansa saavutuksista. Siis vuodesta 1991 lähtien. Kohinooria käyttäen. 

 

Tämän päivän Malmilla ei ole vilkasta ilmaliikennettä, kuten 70-luvun alkupuolella oli.

 

:-)  Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia taitaa kertoa vain oman aikansa saavutuksista. Siis vuodesta 1991 lähtien. Kohinooria käyttäen. 

 

Tämän päivän Malmilla ei ole vilkasta ilmaliikennettä, kuten 70-luvun alkupuolella oli.

 

:-)   Esa

 

Totta puhut Esa.

Ei ole vuosiin kuulunut: " olet laskuvuorossa 14 " ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh Jaska,

 

Tuo Finavian ilmoittama 50 000 laskeutumista tarkoittaa 100 000 operaatiota (movement). Malmin hulluja vuosia! Finavian tiedottaja on ilmiselvästi sekoittanut käsitteet. Voin joten kuten uskoa, että Malmilla on viime vuonna tehty 25 000 laskua eli 50 000 operaatiota (lentoonlähtöä ja -laskua).

 

Esa   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida olla.

Ja toiseksi, ei niitä niin tiuhaan tule, koska läpärit ja paikallislennot on silloin kielletty, kun torni on suljettuna.

 

Ok.. halusin vain tuoda esille että nämä [tornin ollessa kiinni] operaatiot(kin) kirjataan ylös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh Jaska,

 

Tuo Finavian ilmoittama 50 000 laskeutumista tarkoittaa 100 000 operaatiota (movement). Malmin hulluja vuosia! Finavian tiedottaja on ilmiselvästi sekoittanut käsitteet. Voin joten kuten uskoa, että Malmilla on viime vuonna tehty 25 000 laskua eli 50 000 operaatiota (lentoonlähtöä ja -laskua).

 

Esa   

 

Finavia ilmoittaa 52880 laskeutumista.

http://www.finavia.fi/lentoasema_helsinki-malmi?pg=5046

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, odotinkin herra Karangon mielipiteitä, mutta en arvannut että tässä menisi niin kauan.  ;D

 

Kuule Esa kulta, kyllä se yli 50 000 laskua on ihan oikeita laskuja ja operaatioita tulee näin yli 100 000. Ei nykyisin ole mitään tarvetta vääristelllä tilastoja, niinkuin kekkosen aikaan tehtiin.

 

Päivystäjän kirjaukset eivät ole luvuissa mukana.

 

70-luvulla tilastoitiin väärin. Kun yksi helikopteri liikehti tunnin, ilmoitti se lopettaessaan laskut jotka se oli tehnyt. Esim tänäpäivänä jos katselee keskikolmion liepeillä pyörivää kopteria voi laskea kolmattakymmentä laskua tuona aikana, mutta nykyisin se kirjataan vain yhdeksi laskeutumiseksi. Tilastoon vaikutti myös se että ennen torni oli paljon pidemmän ajan auki kuin nykyisin. Jostain olen ollut lukevinani että torni oli ennen auki klo 7-23. Nykyisin putiikki aukee 9 ja kiska pannaan kiinni viimeistään klo 21.

 

(btw. niitä vanhoja tietoja tosiaan täytyy metsästää, sillä ne tiedot tuntuu olevan valtionsalaisuuksia, toisin kuin nykyään kun asioista edes tiedotetaan)

 

Lisäksi "selvä laskuun vuorolla 14" aikana CTR oli huomattavsati isompi ja vieläpä reunoiltaan korkeampi. Nykyisin selva laskuun vuorolla 14 tarkoittaa samaa kuin selvä perusosalle  ;)

 

Mutta summa summarum. Me nuoremmat ei osata lentää, tilastoida, eikä paljon johtaakaan.

Ennen oli talvet lumisempia ja tv:ssä ei ollut kolmea kaukosäädintä. Väritkin oli jotenkin kirkkaammat ja puolikarkeat jauhot puolikarkeampia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja toiseksi, ei niitä niin tiuhaan tule, koska läpärit ja paikallislennot on silloin kielletty, kun torni on suljettuna.

 

Eixe kuitenkin ole edelleen näin:

 

"Toistuvat lentoonlähdöt ja laskut (laskukierroslentäminen) on kielletty."

 

VFR-paikallislennoista sanotaan vain, että "mahdollinen" plaani on esitettävä kirjallisesti viim. 30 min ennen lentoonlähtöä. Eli lähteä voi - vaikka sinne Espoon yylle kääntymään - ihan vain aikomuksensa huudellen, kuten korpikentältä ikään.

 

Toisaalta toki sanotaan, että 2100 - 0500 (UTC) yön vallitessa vain viranomais-, etsintä- ja pelastupalvelulennot ovat sallitut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hah-haa. En minä nuorison lento- tai lennonjohtotaitoa epäile. Jokainen on saanut paremman koulutuksenkin kuin minä aikanaan.

 

Suomen yleisilmailun parhaina vuosina 1971 - 1973 Malmilla tehtiin vuosittain pitkälti toistasataatuhatta laskua. Siis laskua. Me kirjasimme ainoastaan kiitoteitä käyttävät. Helikoptereita ei kirjattu ollenkaan, eikä niitä montaa edes ollut. IFR koululennosta kirjattiin yksi laskeutuminen. Tuota laskeutumisten määrää kannattaa myös verrata uusien lupakirjojen määrään tuolloin. Hämmästyttäviä lukuja.

 

Finavia näyttää muuten vähän korjanneen uutistaan. Nyt tarkoitetan laskeutumisia vain vuoden 1996 jälkeen. Taitavat lukea FlightForumia.

 

:-)    Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh Jaska,

 

Malmin hulluja vuosia! Finavian tiedottaja on ilmiselvästi sekoittanut käsitteet. Voin joten kuten uskoa, että Malmilla on viime vuonna tehty 25 000 laskua eli 50 000 operaatiota (lentoonlähtöä ja -laskua).

 

Esa

 

Eli mika sinun mielestasi on totuus laskujen maarasta v.2007?

 

nimim. Malmi afikseksiko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli mika sinun mielestasi on totuus laskujen maarasta v.2007?

 

Kyllä minä nyt uskon tuon 52880 laskua, kun Finavia itsekin myöntää, että se on ennätys vasta vuoden 1996 jälkeen.

 

Lennonjohtopalvelu on alkujaan tarkoitettu IFR-lentojen suojaamisesksi. Esimerkiksi Oshkoshissa ilmailunäytösten aikana toiminta muistuttaa enemmän afista kuin lennonjohtoa. Amerikkalaiset eivät muutenkaan suhtaudu VFR-lentämiseen kovin haudanvakavasti. Aikanaan käynnistin keskustelun Malmin afistamisesta. Se keskustelu kannatti mielestäni käydä. Epäilen yhä, että se on Finavian suunnitelmissa.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei ole vuosiin kuulunut: " olet laskuvuorossa 14 " ;)

 

Niin , tahan on varmaan muut syyt kuin liikenteen maara malmilla. Ilmavoimien kalusto harvemmin HFlla operoi  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Finavian ilmoittama 50 000 laskeutumista tarkoittaa 100 000 operaatiota (movement). Malmin hulluja vuosia! Finavian tiedottaja on ilmiselvästi sekoittanut käsitteet. Voin joten kuten uskoa, että Malmilla on viime vuonna tehty 25 000 laskua eli 50 000 operaatiota (lentoonlähtöä ja -laskua).

 

Suomen yleisilmailun parhaina vuosina 1971 - 1973 Malmilla tehtiin vuosittain pitkälti toistasataatuhatta laskua. Siis laskua. Me kirjasimme ainoastaan kiitoteitä käyttävät. Helikoptereita ei kirjattu ollenkaan, eikä niitä montaa edes ollut. IFR koululennosta kirjattiin yksi laskeutuminen. Tuota laskeutumisten määrää kannattaa myös verrata uusien lupakirjojen määrään tuolloin. Hämmästyttäviä lukuja.

 

En toki epäile tuota yli sadantuhannen laskun väitettä (kuten sinä epäilit yli 50 000 tehtyä laskua) mutta taidan hankkia jostain käsiini vuosien 1970 - 1974 liikennepäiväkirjat niin saadaan varmistus tähänkin asiaan.

:P

 

Ja eiköhän Malmin voimassaolevat ennätykset ole kuitenkin tehty vuosien 1939 - 1945 välisenä aikana  ;)

 

Jännä minkälainen hyökkäys tätä laskeutumismäärää vastaan tulikin. Kyllä noissa kommenteissa loistaa selvästi sellainen "ei ne nykyään mitään osaa, silloin kun minä oli sotaväessä..." -asenne.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään