Guest Ollim

Lennon AY906 radiokutsu?

13 viestiä aiheessa

Tänään (su13.06) Barcelonasta tulee lento AY906 16.25 Hesa-Vantaalle, jossa pari on tuttua kyydissä. Menen myös ottamaan koneesta muutaman kuvan. Onko kenelläkään tietoa mikä koneen käyttämä radiokutsu voisi olla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Barcelonaan ei vissiin ole suffixia joten se on vaan Finnair 906

 

Näin itsekkin vähän muistelin, mutta en ollut kylläkään ihan 100%:sen varma asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille. Tämä oli uusi tieto että kutsu otetaan suoraan lennonnumerosta. Taas ollaan yhden asian verran viisaampia ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin sen. Lentokenttäinfon mukaan kone oli myöhässä edelliseltä lennolta.

 

EDIT:Typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille. Tämä oli uusi tieto että kutsu otetaan suoraan lennonnumerosta. Taas ollaan yhden asian verran viisaampia ;)

 

Ns. code-share (lentoyhtiöallianssit tms) sekoittaa pikkasen pakkaa, silloinkin tosin lentävän yhtiön lennonnumero ja kutsu vastaavat pitkälle toisiaan.

 

Joissain tapauksissa (osaako muuten joku vastata miksi) lennon numeron perään tulee suffiksi = kirjain, esim. AY668 taitaa tulla "Finnair 668K". Kirjaimen logiikkaan en sitten olekaan perehtynyt.

 

Lufthansa muuten riemastutti (ja riemastuttaa edelleen) lentämällä vähän tavallisesta poikkeavilla kutsuilla, kuten "Lufthansa 2VE". Itsekin tuntuivat ainakin aluksi ihmettelevän kutsuaan, luulivat ilmeisesti että lennonjohdolla oli näppinsä pelissä... :P Mikähän lie lennonnumero näillä lennoilla?

 

JLa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Finnairkin sufix homma johtuu siitä että jossain hesan tutkan jaksolla esim. voi olla niin n+1 Finnairia yhtäaikaa että sekoamisen vaara on suuri. Siksi suffixit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Finnairkin sufix homma johtuu siitä että jossain hesan tutkan jaksolla esim. voi olla niin n+1 Finnairia yhtäaikaa että sekoamisen vaara on suuri. Siksi suffixit.

 

Muutenkin Euroopassa alkavat lennonjohdon taajuudet olla nykyään sen verran täynnä, että oman kutsun bongaaminen sieltä seasta on aika hankalaa. Suffiksi kutsun perässä helpottaa kummasti tuota touhua. Enemmän tai vähemmän ajantasalla oleva Finnairin suffiksilista löytyy tästä.

 

Tietääkö muuten kukaan millä logiikalla Lufthansa muodotaa nuo kutsunsa? Käyttävätkö muut yhtiö tuollaisia hassuja kutsuja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille. Tämä oli uusi tieto että kutsu otetaan suoraan lennonnumerosta. Taas ollaan yhden asian verran viisaampia ;)

 

Päätä sekoittaakseni: Lufthansalla asia ei enää näin ole. Esimerkkinä vaikkapa mielikuvituslento LH1033:n radiokutsu voisi olla vaikka DLH7T3... En tiedä millä logiikalla noita radiokutsuja jaellaan, mutta tosiaan saksalaiset ovat siirtyneet tällaiseen käytäntöön väärinkäsitysten välttämiseksi.

 

[EDIT] Örf, ei tullu luettua threadia tarpeeks tarkkaan... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään