Toni Vainikka

Mekaanikkojen kiire voi uhata lentoturvallisuutta

44 viestiä aiheessa

Perustele.

Mistä "tieto" on peräisin.

 

Omasta kymmenen viikon työharjoittelusta nurkassa ja regionalissa. Päivät oli sitä, että kun tulit kahvilta tai syömästä oikeaan aikaan takas, sait ootella yksin siinä koneen vierellä puolesta tunnista tuntiin. Sitten tehtiin jotain jos tehtiin, kunnes kohta oli tupakkatauon vuoro. Samalla reissulla piti siten käydä katsomassa teksti-tv:stä, miten raveissa on menny yms. Kohta olikin sitten taas kahvi- tai ruokatauon vuoro. Työntekoa oli maksimissaan se neljä tuntia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anne voin perustella Jukan vastauksen.

 

VASTAUS on että KOKEMUKSESTA.

sekä omastani ja siitä että tässä vieressäni on kolme FINNAIRIN ex-mekaanikkoa jotka vahvistaa että Jukan vastaus:" että hyvä jos puolet siitä" on myös liioteltu. kyllä tehokas työaoika jää sinne kolmentunnin paikkeille.

 

Ehkä ne on, juuri siksi ex-mekaanikkoja ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antti Laukkanen kirjoitti:"No perustelepa sitten mielipiteesi kertomalla tapauksista, joissa lentoturvallisuutta on tieten tahtoen vaarannettu ajamalla osakkeenomistajien etu sen edelle".

Ensinkään en maininnut mistään erikseen mainittavasta tapauksesta. Turha kiire ja tekijöiden vähyys johtaa väistämättä huollon tason heikkenemiseen, jonka kautta päädytään myös lentoturvallisuuden heikkenemiseen, etenkin kun osa työajasta menee myös ulkomaisten koneiden huoltoon, kuten viimeaikona olemme saanneet lukea. Finnair on solminut merkittäviä (tämä on tietenkin hyvä)huoltosopimuksia ulkopuolisten lentoyhtiöiden kanssa. Edellämainitut asiat ovat käyneet selville lehdistön ja television kautta, jossa on haastateltu sekä työntekijä- että työnantajapuolta. Ylläolevat puheet mekanikkojen työtehosta jätän omaan arvoon/arvottomuuteen. Loput vastaukset oli jo ensimmäisessä kirjoituksessani siitä pörssin tuhovaikutuksesta  suurissa yrityksissä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antti Laukkanen kirjoitti:"No perustelepa sitten mielipiteesi kertomalla tapauksista, joissa lentoturvallisuutta on tieten tahtoen vaarannettu ajamalla osakkeenomistajien etu sen edelle".

Ensinkään en maininnut mistään erikseen mainittavasta tapauksesta.

 

Et niin. Mutta puhuit asiasta yleisesti, mikä antaa ymmärtää, että tällaista son sattunut useamminkin kuin kerran. Ja jos kerran niin on, niin voinet siis antaa useammankin esimerkin väitteittesi tueksi. Itseäni alkoi nimittäin kiinnostamaan tuo touhu, sillä joku päivä saatan itsekin matkustaa lentokoneella. Eli siis faktoja odotellessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta kymmenen viikon työharjoittelusta nurkassa ja regionalissa. Päivät oli sitä, että kun tulit kahvilta tai syömästä oikeaan aikaan takas, sait ootella yksin siinä koneen vierellä puolesta tunnista tuntiin. Sitten tehtiin jotain jos tehtiin, kunnes kohta oli tupakkatauon vuoro. Samalla reissulla piti siten käydä katsomassa teksti-tv:stä, miten raveissa on menny yms. Kohta olikin sitten taas kahvi- tai ruokatauon vuoro. Työntekoa oli maksimissaan se neljä tuntia...

Terve Vaan

Tuo voi osiltaan olla ihan tottakin, mutta ei varmasti anna oikeaa kuvaa tekniikan työnkuvasta/määrästä kokonaisuutena.

OT. Tulevaisuuden uran sillat kannattaa rakentaa vahvoiksi ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Turha kiire ja tekijöiden vähyys johtaa väistämättä huollon tason heikkenemiseen, jonka kautta päädytään myös lentoturvallisuuden heikkenemiseen, etenkin kun osa työajasta menee myös ulkomaisten koneiden huoltoon, kuten viimeaikona olemme saanneet lukea. Finnair on solminut merkittäviä (tämä on tietenkin hyvä)huoltosopimuksia ulkopuolisten lentoyhtiöiden kanssa. Edellämainitut asiat ovat käyneet selville lehdistön ja television kautta, jossa on haastateltu sekä työntekijä- että työnantajapuolta. Ylläolevat puheet mekanikkojen työtehosta jätän omaan arvoon/arvottomuuteen. Loput vastaukset oli jo ensimmäisessä kirjoituksessani siitä pörssin tuhovaikutuksesta  suurissa yrityksissä.

 

 

Jos systeemit nyt eivät ole viime aikoina ihan täysin muuttuneet, niin taitaa  tuota linjahuoltoa pyöritellä ihan eri kaverit kuin raskashuoltoa, josta ulkomaisten sopimusasiakkaiden tapauksessa pääosin on kyse. Näiden kiireet eivät siis ole keskenään minkäänlaisissa tekemisissä. Sen vähän, mitä minä nyt olen alan parissa touhuillut, on lähdetty aina lentoturvallisuudesta. Se on numero yksi kaupallisessa ilmakuljetuksessa, maksoi se odottelu sitten ihan mitä vaan. Tämä asia ei ole muuttunut eikä se sivistysmaissa muutukaan.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan siinä melkonen vastuu harteillaan, jos on tuo lentomekaanikon duuni.. On vain ajan kysymys, milloin ne kiirehdykset tosiaan vaarantavat lento turvallisuutemme, turvallisuudestahan ei voi tinkiä. Mutta finnairihin on muistaakseni toinen, maailman turvallisimmissä lento-yhtiöissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeeksi torstaina 10.1.08 pääministeri, TV:n iltauutislähetyksessä totesi, että valtiojohtoiset yritykset toimivat pörssien ehdoilla. Pitääkö tämän tarkemmin enään asiaa selvittää. Pörssin perimmäinen tarkoitushan on rahankeruu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeeksi torstaina 10.1.08 pääministeri, TV:n iltauutislähetyksessä totesi, että valtiojohtoiset yritykset toimivat pörssien ehdoilla. Pitääkö tämän tarkemmin enään asiaa selvittää. Pörssin perimmäinen tarkoitushan on rahankeruu.

 

Kuten kaikkien yhtiöiden, mutta silti koko forum odottelee mielenkiinnolla esimerkkejä ja faktoja siitä, että lentoturvallisuuden kustannuksella tehtäisiin rahaa. Niin itsevarmasti tässä Finnairia parjataan, että olii todella mielenkiintoista edelleen kuulla muutakin kuin suunpieksäntää "yleisellä tasolla".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On vain ajan kysymys, milloin ne kiirehdykset tosiaan vaarantavat lento turvallisuutemme, turvallisuudestahan ei voi tinkiä.

 

Tämä manaaminen, "on vain ajan kysymys että...", on sitten huvittavaa.

Esim. Suomi24 -palstalla manataan joka toisessa viestissä, että kohta rojahtaa ja ei ole kun ajan kysymys kun Finnairin kone tippuu.  :laugh:

 

Voisiko edes tämän palstan pitää asiallisena ja jättää ne manaukset ja loitsut vaikka sinne suomikaksneloseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä manaaminen, "on vain ajan kysymys että...", on sitten huvittavaa.

Esim. Suomi24 -palstalla manataan joka toisessa viestissä, että kohta rojahtaa ja ei ole kun ajan kysymys kun Finnairin kone tippuu.  :laugh:

 

 

Sama meno on myös MTV3:n keskustelupalstalla :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta kymmenen viikon työharjoittelusta nurkassa ja regionalissa. Päivät oli sitä, että kun tulit kahvilta tai syömästä oikeaan aikaan takas, sait ootella yksin siinä koneen vierellä puolesta tunnista tuntiin. Sitten tehtiin jotain jos tehtiin, kunnes kohta oli tupakkatauon vuoro. Samalla reissulla piti siten käydä katsomassa teksti-tv:stä, miten raveissa on menny yms. Kohta olikin sitten taas kahvi- tai ruokatauon vuoro. Työntekoa oli maksimissaan se neljä tuntia...

 

Oma pelko on ollut pitemmän aikaa koneiden hajoaminen taivaalla.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma pelko on ollut pitemmän aikaa koneiden hajoaminen taivaalla.  :thmbup:

Nou vories

Tietääkseni ilmailun yli satavuotias historia ei tunne yhtään tapausta, että kone olisi törmännyt ilmaan, maasta on toki pysyttävä erossa lennon aikana :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...historia tuntee kyllä useamman tapauksen jossa kone on hajonnut ilmassa ihan vaan sääilmiöiden vaikutuksesta. Tosin näitä ei kait ole tapahtunut enää 80-luvun jlk...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis onhan naita onnettomuuksia missa taloudelliseet paineet ovat olleet osatekijana. Esim. Alaska Airlines MD-82, vai oliko 83, josta hajosi korkeusperasin kesken lennon ja putosi mereen. Syyksi selvisi ettei perasinta oltu huollettu kunnolla, ainakin osittain siksi etta huollossa oli niin kova kiire koska koneiden piti olla koko ajan ilmassa tuottamassa rahaa.

 

Tietoni on peraisin National Geographic kanavan Air Crash Investigation dokumentti sarjasta.

 

Ihan turha vaittaa etteiko rahanahneus olisi jo monta kertaa (myos muussa kuin ilmailussa) ollut paska homma. Usein pitaa tulla kuolemia, etta epakohtiin puututaan. Joskus ei silloinkaan.

 

Joten on vaarin sanoa etta taloudelliset painett eivat VOISI vaikuttaa turvallisuuteen. Sita en tieda vaikuttavatko ne Finnairilla, mutta aivan hyvin voisivat vaikuttaa siina missa milla tahansa muullakin yhtioilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taloudelliset paineet nimenomaan ovat aiheuttaneet paljon kuolemia. Myös muuan suomalaisen lentoyhtiön kohdalla on julkisuudessakin puhuttu siitä, että esim palkkarakenteet asettavat paineen kulkea aikataulussa. Tällöin lentäjille aiheutuu painetta lähteä kenties marginaalisiin olosuhteisiin, kenties hiukan joustaen tuolta ja täältä... On tietysti lentäjien ammattitaitoa jättää tämmöiset paineet huomiotta, mutta helpommin sanottu kuin tehty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kun tulee kiire, niin mennään kahville" Totesi vanha opettajani. Tuota asennetta tulee vaalia tämän ammatin harjoittamisessa.

 

Sitä vain tulee pitää pää kylmänä, eikä antaa kiireen syntyä. Matkustajilla voi olla kiire, mekaanikoilla ei työnsä kanssa koskaan. Muuten voi tulla virheitä, joita ei voi enää peruuttaa ja lopputuloksen voi sitten lukea iltapäivälehdistä.

 

Se siitä asennekasvatuksesta ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kun tulee kiire, niin mennään kahville" Totesi vanha opettajani. Tuota asennetta tulee vaalia tämän ammatin harjoittamisessa.

 

Sitä vain tulee pitää pää kylmänä, eikä antaa kiireen syntyä. Matkustajilla voi olla kiire, mekaanikoilla ei työnsä kanssa koskaan. Muuten voi tulla virheitä, joita ei voi enää peruuttaa ja lopputuloksen voi sitten lukea iltapäivälehdistä.

 

Se siitä asennekasvatuksesta ;D

 

 

Samaten lentäessä.

Jos hosut, emme lähde ollenkaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään