Toni Vainikka

Lentomekaanikkojen koulutus retuperällä

28 viestiä aiheessa

5.1.2008 8:00

 

Lentokonemekaanikkojen koulutus on Suomessa huonolla tolalla. Millään koululla ei ole voimassa olevaa opetuslupaa.

 

Lupakirjan Ilmailuhallitukselta voi saada, mutta se vaatii koulunkäynnin lisäksi vähintään kahden vuoden työkokemusta.

 

Lentomekaanikon taitoja opetetaan muutamassa oppilaitoksessa. Ilmailuhallinto lukee niissä hankitut opinnot hyväksi, mutta testaa lisäksi osaamista omilla kokeillaan. Koulujen ongelmana on muun muassa pula sopivasta opetuskalustosta eli lentokoneista, ne kun ovat kalliita.

 

Finnairin tekniikan pääluottamusmieheltä Esa Suokkaalta vei kymmenen vuotta saada mekaanikon lupakirja. Hän arvioi, että täyden ammattipätevyyden hankkimiseen menee nykyisinkin viidestä kuuteen vuotta.

 

 

STT

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200801057051398_uu.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lupakirjamekaanikko voi valvoa peruskoulutetun harjoittelijan töitä ja hyväksi havaittuaan kuitata ne.

Silloin voi valvoa useamman mekaanikkoharjoitelijan hommia samanaikaisesti, tahrimatta itse käsiään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lupakirjan Ilmailuhallitukselta voi saada, mutta se vaatii koulunkäynnin lisäksi vähintään kahden vuoden työkokemusta.

 

Lentomekaanikon taitoja opetetaan muutamassa oppilaitoksessa. Ilmailuhallinto lukee niissä hankitut opinnot hyväksi, mutta testaa lisäksi osaamista omilla kokeillaan. Koulujen ongelmana on muun muassa pula sopivasta opetuskalustosta eli lentokoneista, ne kun ovat kalliita.

 

Mikä tässä koulutussopassa nyt oikein on totuus? Minulla kun on sellainen käsitys, että koulujen suurin ongelma on koulutusluvan puuttuminen...

Ja nyt Laitoksen mielestä tämä ei ole ongelma, vaan viranomainen testaa asentajia mystisillä "omilla kokeillaan", eli ottaako viranomainen kouluttajan roolin?

Mitä häh??? Kertokaa nyt joku tyhmälle mikä tämä koultuskuvio oikein on...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tässä koulutussopassa nyt oikein on totuus? Minulla kun on sellainen käsitys, että koulujen suurin ongelma on koulutusluvan puuttuminen...

Ja nyt Laitoksen mielestä tämä ei ole ongelma, vaan viranomainen testaa asentajia mystisillä "omilla kokeillaan", eli ottaako viranomainen kouluttajan roolin?

Mitä häh??? Kertokaa nyt joku tyhmälle mikä tämä koultuskuvio oikein on...

Juha.

Tämä asia on ehkä niitä byrokraattisuuden loistavimpiä jalokiviä. Sanon "ehkä" kun tässä olen vain arvailijan asemassa.

Tosiasia on kuitenkin se että ilmailuviranomaisemme on erittäin byrokraattinen ja oman arvonsa tunteva laitos.

"Omia kokeita"on syytä järjestää että kokeen pitäjäkin ymmärtää itse mistä on kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan oikein Heikki. Suurin ongelma tässä koko sopassa on se että Suomessa ei ole millään koulutusta antavalla organisaatiolla noita PART-147 lupia, josta seuraa taas se että kouluissa tehdyillä PART-66 kokeilla ei tee yhtään mitään sillä EASA määräykset sanoo että vian PART-147 organisaatiossa suoritetut PART-66 kokeet voidaan hyväksyä.

 

PART 66 kokeita voi pitää joko ilmailuviranomainen tai PART-147 hyväksytty koulutus organisaatio. Ja ilmailuviranomaiselta saamani vastauksen mukaan Ilmailuviranomaisella ei ole resursseja tällähetkellä järjestää ko.kokeita vaan Suomessa on valittu jälkimmäinen vaihtoehto eli siis PART-66 kokeet pitää PART-147 organisaatio, jolloin olemme taas tässä samassa oravanpyörässä että Suomesta ei voi saada mekaanikonlupakirjaa, koska Suomessa EI VOI MISSÄÄN TEHDÄ TÄLLÄHETKELLÄ VIRALLISESTI HYVÄKSYTTYJÄ PART-66 KOKEITA, SILLÄ SUOMESSA EI OLE KELLÄÄN PART-147 KOULUTUSLUPAA.

 

Omamielipiteeni seuraavaksi:

Suurimmaksi osaksi ongelmat taitavat johtua enemmänkin opetushallituksen aikaansaamattomuudesta, sillä niitä ei taida kiinnostaa ilmailu tipantippaa, eivätkä he ole näin valvoneet/ottaneet selvää mitä oikeasti EASA:n määräyksissä sanotaan peruskoulutuksen antamisesta. Ja näin ollen he eivät ole järjestäneet ammattikouluille yms. resursseja kuntoon ko. koulutuksen antamista varten. Ja näin Ilmailuviranomainen ei voi myöntää kouluille PART-147 lupaa koska koulujen opetusorganisaatiot, opetustilat, opetusvälineet eivät täytä EASA:n määräyksiä.

 

LISÄÄ:

Koulutus kuviolla ei periaatteessa ole mitään väliä kun tutkitaan EASA:n PART määräyksiä tarpeeksi. Sinun ei tarvitse käydä lukemassa itseäsi lentokoneasentajaksi, riittää vain että pääset PART-66 kokeista läpi. Jos olet lukenut itsesi esim. lehmänhoitajaksi, niin käyt tekemässä PART-66 kokeet, jonka jälkeen sinulta vaaditaan 5-vuotta työkokemusta PART-145 huolto-organisaatiosta jotta voit saada lupakirjan, kun taas jos käyt lentokoneasentaja linjan koulussa jolla sattuisi olemaan PART-147 lupa niin sinulle riittää vuosi työkokemusta PART-145 huolto-organisaatiossa mekaanikon lupakirjaa varten. Toinen asia vaan on että palkkaako mikään huolto-organisaatio sinua pelkän lehmänhoitajatutkinnon perusteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Ja ilmailuviranomaiselta saamani vastauksen mukaan Ilmailuviranomaisella ei ole resursseja tällähetkellä järjestää ko.kokeita vaan Suomessa on valittu jälkimmäinen vaihtoehto eli siis PART-66 kokeet pitää PART-147 organisaatio, jolloin olemme taas tässä samassa oravanpyörässä että Suomesta ei voi saada mekaanikonlupakirjaa, koska Suomessa EI VOI MISSÄÄN TEHDÄ TÄLLÄHETKELLÄ VIRALLISESTIHYVÄKSYTTYJÄ PART-66 KOKEITA, SILLÄ SUOMESSA EI OLE KELLÄÄN PART-147 KOULUTUSLUPAA.

 

...

 

LISÄÄ:

Koulutus kuviolla ei periaatteessa ole mitään väliä kun tutkitaan EASA:n PART määräyksiä tarpeeksi. Sinun ei tarvitse käydä lukemassa itseäsi lentokoneasentajaksi, riittää vain että pääset PART-66 kokeista läpi. Jos olet lukenut itsesi esim. lehmänhoitajaksi, niin käyt tekemässä PART-66 kokeet, jonka jälkeen sinulta vaaditaan 5-vuotta työkokemusta PART-145 huolto-organisaatiosta jotta voit saada lupakirjan, kun taas jos käyt lentokoneasentaja linjan koulussa jolla sattuisi olemaan PART-147 lupa niin sinulle riittää vuosi työkokemusta PART-145 huolto-organisaatiossa mekaanikon lupakirjaa varten. Toinen asia vaan on että palkkaako mikään huolto-organisaatio sinua pelkän lehmänhoitajatutkinnon perusteella.

 

No melkein oikein. Mutta Suomessa voi saada letokonemekaanikon lupakirjan.

 

Jos koulutuksen olisi käynyt 147 organisaatiossa olisi vaadittava työkokemus 2 vuotta, eikä 1.

 

Jos koulutus on suoritettu hyväksymättömässä koulutus organisaatiossa (tilanne nyt Suomessa) niin vaadittava työkokemus on 3 vuotta (max 5v). Tällöin koulu toimittaa ilmailuviranomaiselle koehyvitysraportin, jota verrataan asetuksen 2042/2003 koulutusvaatimuksiin. Vertailun perusteella selviää hyvitettävät koulutusmoduulit ja mahdollinen lisäkoulutustarve.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A-lupakirjaa varten riittää 1 vuosi. B:tä varten kaksi.

 

kouluja yms varmaan kiinnostaa lähetellä ihan hirveästi noita koehyvitysraportteja, kun sen tarkastaminen maksaa yli 1000 euroa

 

Voi kyllä saada lupakirjan mutta ihan helpolla se ei onnistu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa 1500€, ja tarkoituksena varmaankin on lähettää useampaa lupakirjaa koskeva raportti kerralla, jolloin maksu ei tule yhtä lupakirjaa kohti, koska raportti koskee oikeastaan yhtä kokonaista kurssia kerralla. Olkoonkin, että koehyvitys raportti on ainoa tapa saada lupakirja koulutuksensa 1.6.2001 jälkeen alottaneille niin silloin niin on meneteltävä. Onhan se toki kouluille lisähommaa laatia tuo 70 sivuinen raportti.

 

Minkä ihmeen takia ihmisten pitää nettifoorumeilla levittää väärää tietoa ettei lupakirjaa muka voisi saada, ja samalla pelotella mahdollisesti alasta kiinnostuneet??

 

Uskoisin kuitenkin lähes jokaisen Suomessa lentokoneasentajaksi valmistuneen tähtäävän ennemmin B-, kuin A-lupakirjaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

...SILLÄ SUOMESSA EI OLE KELLÄÄN PART-147 KOULUTUSLUPAA.

 

 

Finnairin tekniikka on tällä hetkellä ainoa organisaatio, jolta löytyy PART-147 mukainen koulutuslupa. Taannoisissa lehtiartikkeleissa Finnairin tekniikka onkin väläytellyt aloittavansa mekaanikkojen koulutuksen, koska ilmailuviranomainen ei ole tällä hetkellä kykenevä järjestämään kokeita...

 

 

Sampo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Minkä ihmeen takia ihmisten pitää nettifoorumeilla levittää väärää tietoa ettei lupakirjaa muka voisi saada, ja samalla pelotella mahdollisesti alasta kiinnostuneet??

 

 

Jep, tämä eräs henkilö tuntuu jauhavan samaa negatiivista jaskaa aiheesta toiseen.... taitaa olla omat asiat huonosti.

 

 

 

kouluja yms varmaan kiinnostaa lähetellä ihan hirveästi noita koehyvitysraportteja, kun sen tarkastaminen maksaa yli 1000 euroa

 

 

Viimesimmän tiedon mukaan kyllä kiinnostaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin tekniikka on tällä hetkellä ainoa organisaatio, jolta löytyy PART-147 mukainen koulutuslupa. Taannoisissa lehtiartikkeleissa Finnairin tekniikka onkin väläytellyt aloittavansa mekaanikkojen koulutuksen, koska ilmailuviranomainen ei ole tällä hetkellä kykenevä järjestämään kokeita...

 

Finnairilla on tällä hetkellä vain jatkokoulutuslupa. Mutta ei tekniikan johto sulkenut pois sitäkään mahdollisuutta, että Finnairin on aloitettava peruskoulutus itse.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla on tällä hetkellä vain jatkokoulutuslupa. Mutta ei tekniikan johto sulkenut pois sitäkään mahdollisuutta, että Finnairin on aloitettava peruskoulutus itse.

Juha.

 

Näin on, tarkoitin juuri tuota kouluttamista mekaanikoksi asti. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin tekniikka on tällä hetkellä ainoa organisaatio, jolta löytyy PART-147 mukainen koulutuslupa. Taannoisissa lehtiartikkeleissa Finnairin tekniikka onkin väläytellyt aloittavansa mekaanikkojen koulutuksen, koska ilmailuviranomainen ei ole tällä hetkellä kykenevä järjestämään kokeita...

 

Jepjep...

 

Hesari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkisen huolestuttavaa minusta ilmailun kehityksessä on se, että asiat vaikeutuvat lähes joka saralla vain ja ainoastaan byrokratian takia. Mutterin kiristäminen ja varmistuslangan vetäminen eivät ole kovin olennaisesti muuksi muuttuneet viime vuosikymmeninä, vaikka tekniikka toki onkin kehittynyt. Sama pätee lentäjien koulutusasioihin. Erilaiset organisaatiot, paperisodan pyörittäminen ja asioiden yleinen vaikeuttaminen menevät koulutustoiminnan edelle joka puolella. Mikähän on todellinen hyöty tästä kaikesta kikkailusta?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä ihmeen takia ihmisten pitää nettifoorumeilla levittää väärää tietoa ettei lupakirjaa muka voisi saada, ja samalla pelotella mahdollisesti alasta kiinnostuneet??

 

 

No ei kai kukaan oikeasti kuvittele, että näillä kirjoituksilla yritetään pelotella alasta kiinnostuneita.

 

Minulle on tullut tieto sen verran monelta asiantuntijalta, että koulutus- ja lupakirjasysteemissä on ollut todella paljon mätää ja näiden epäkohtien esilletuominen on ihan asiallista. Tuossa meni jo useampi vuosi tyyliin, että näytti siltä kuin kukaan ei jaksa olla kiinnostunut koko alasta, edes alan oppilaitokset.

 

Jos taas nettifoorumilla on väärä tietoa, niin se ei ole mikään uutinen ja väärän tiedon voivat asiantuntijat korjata. Eihän tämä palsta mikään totuudentorvi ole, mutta asioihin kannattaa kiinnittää huomiota. Julkinen keskustelu on oikeastaan välttämätöntä, koska koulutus yleensä tapahtuu julkisin varoin tuetuissa oppilaitoksissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Part 147-koulutus alkaa Etelä-Pohjanmaalla. Asialla FAM. 

Varsin iso halli on tekeillä Rengonharjuun ja käsitykseni mukaan Finnair (!) on puoltanut koulutusorganisaation hakemusta saada hakea koulutus/toimilupaa.

Asiasta oli lehdistötilaisuus viime viikolla Seinäjoella.

 

Lukekaahan lähiaikojen ilmalulehtiä.

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma nuorin versioni olisi ensi vuonna kiinnostunut tuosta koulutuksesta, nyt ei kuitenkaan kukaan tiedä mistään mitään.

Opintoohjaajakaan ei pysty auttamaan, eli jossain mättää reilusti, olisko sitten tuo jonkun p kirjaimella alkavan tai o kirjaimella alkavan laitoksen sisäinen ongelma. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Part 147-koulutus alkaa Etelä-Pohjanmaalla. Asialla FAM. 

Varsin iso halli on tekeillä Rengonharjuun ja käsitykseni mukaan Finnair (!) on puoltanut koulutusorganisaation hakemusta saada hakea koulutus/toimilupaa.

Asiasta oli lehdistötilaisuus viime viikolla Seinäjoella.

 

Mutta koulutusorganisaatiolla ei ole vielä koulutuslupaa?

Kai tässä maassa on kouluja jotka luvan haluaisivat ja ovat sitä hakeneetkin, mutta kun viranomainen ei itsekään tunnu tietävän miten lupa myönnetään...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kattokaas tuleva 45minuuttia ohjelma kolmoselta, olikohan se nyt 7 päivä....ja jos ei kerkii kattoon telkkarista niin kolmosen nettiteeveestä löytyy myös. Siinä juttua mm. Roviksen LEKOlinjalta, puidaan juurikin näitä lupa asioita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellä mainitusta aiheesta löytyy myös tekstiuutinen täältä. MTV3 on haastatellut Lapin ammattiopiston, Ilmailuhallinnon ja LVM:n edustajia.

 

EDIT: Ja 45 minuuttia-ohjelma löytyy netistä videona täältä. Paitsi että tällä hetkellä nuo nettivideot eivät tunnu toimivan koneessani...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

    Lento-operaattoreille lisälasku mekaanikkojen lupakokeesta.

 

      Ilmailuhallinnonmekaanikoilta vaatima koe tietää ylimääräisiä

      kustannuksia lento- ja huolintayhtiöille.

 

    www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-05-28,104:2:543518,1:0:0:0:0:0:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lapin uutiset

 

Lapin ammattiopisto voi vihdoin kouluttaa EU-hyväksyttyjä lentokonemekaanikkoja

14.08.2008

Lapin ammattiopistossa on alkanut EU:n hyväksymien lentomekaanikkojen koulutus. Ilmailuhallinnon myöntämän koulutusluvan myötä lentokonemekaanikon lupakirjan saanti helpottuu merkittävästi.

 

Suomessa on ollut vuosia sellainen tilanne, että hyväksyttyjä EU-säännösten mukaisia lentokonemekaanikon koulutuspaikkoja ei ole ollut. Ensimmäisenä toimiluvan sai toukokuussa Porin ammattiopisto. Kesän aikana luvan ovat saaneet Rovaniemellä, Lapin ammattiopisto, Mäntän seudun koulutuskeskus sekä Tampereen ammattiopisto.

 

Lapin ammattiopiston lentokoneasentakoulutuksen aloitti tänä syksynä 19 uutta opiskelijaa. Rovaniemellä on Ilmailutekniikan linjalla yhteensä 55 oppilasta, joista osa suorittaa lukion ammattiopintojen ohessa.

 

Statuksen muutoksesta hyötyy eniten oppilas

 

Lapin ammattiopiston tekniikan alan rehtorin sekä lentokoneasentajakoulutuksen vastuullisen johtajan, Teuvo Niemelän mukaan kesällä saadulla luvalla on suuri merkitys niin koululle kuin opiskelijoille.

 

-Se tarkoittaa sitä, että meidän antamalla koulutuksella on tietty status ja Ilmailuhallinto hyväksyy opiskelijan suorittamat kokeet ja opiskelijan suorittaman koulutuksen.

 

Niemelän mukaan opiskelijoiden kokeet, jotka ovat hyväksytysti suoritettu, ovat myösi Ilmailuhallinnon hyväksymiä. Kouluopintojen jälkeen opiskelijalta vaaditaan vain noin kahden vuoden työkokemus ilmailualan huolto-organisaatiossa, jonka jälkeen hän voi anoa ilmailuahallinnolta lentokonemekaanikon lupakirjaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään