Juha Huvilinna

OpenStreetMap - wiki-karttaprojekti netissä

14 viestiä aiheessa

Ajattelin mainostaa hieman tätä ilmaiseen maailmankarttaan tähtäävä hanketta täällä kun ilmailijoiden joukossa gps-penetraatio on varmaan hieman muita ryhmiä suurempi.

OpenStreetMap on siis hanke jossa käyttäjät voivat luoda karttaa wiki-tyylisesti ja kartta on siten kaikkien käytettävissä. Tämä tarkoittaa taas sitä, että ilmaisen navigointiohjelman kehittäjä saa kartta-aineiston josta hän voisi muuten joutua maksamaan niin paljon, että koko projekti kaatuisi.

Tälläinen käyttäjien itse ylläpitämä kartta voi olla lisäksi paljon ajantasaisempi kuin kaupalliset vastaavat. Jokainen reagoi kuitenkin omassa kotipiirissään tapahtuviin muutoksiin huomattavasti nopeammin kuin kaupalliset yhtiöt. Esim. oma kotikatuni on piiretty väärin kaikissa muissa karttapalveluissa joihin olen törmännyt.

Kartta muodostuu seuraavien vaiheiden kautta (kuva):

- Datan kerääminen, käytännössä gps-reittejen tallennus

- Reittidatan lähetys (.gpx -muodossa)

- Tiestön piirto reittejen päälle

- Metadatan lisääminen

- Kartan luonti

Koska tuo datan kerääminen on niin suuri projekti, niin haastankin kaikki tallentavan gps:n omaavat palstalaiset mukaan talkoisiin. Eli aina kun liikut seudulla jota ei ole kartoitettu, niin lähetä reittilogisi tuonne. Jos itselläsi ei ole aikaa/mahdollisuuksia piirtää karttaa, niin kyllä sen joku tekee.

Linkkejä:

OpenStreetMap

Projektin kotisivu

WikiProject_Finland

WikiProject Finland - Suomen kartoituksen infosivu

Nokia Sports Tracker

Nokian gps-puhelimissa toimiva reittiä tallentava ohjelma (ei omaa kokemusta)

Tietoviikko - Wiki-kartta haastaa Nokiaa ja Googlea

Artikkeli asiasta

Olenkin tästä kohta lähdössä käymään EFHV:llä, ja otan mokkulan mukaan, sillä Hyvinkää on vielä aika heikosti kartalla. Toivottavasti ei kuitenkaan pitkään! :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jes, kartanpiirtäminen on aina kiehtonut meikäläistä ja kyllähän se tässäkin muodossa menee. Ja wikiähän tuetaan aina  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Loistava projekti. Harmi ettei minulla ole käytössä (tietääkseni) GPS-laitteistoa, jolla kerätä tuota tietoa.

Ilmeisesti TomTomin GPS-navigaattorilla ei tee tässä projektissa mitään?  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, mielenkiintoiselle projektille vaikuttaa. Vielä kun olisi välineet osallistumiselle :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos olisi GPS, niin voisinkin pärryytellä vaikka mopolla kesällä noita teitä kartoittamassa. Eipä vaan ole kepsua niin ei pysty :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

TomTomilla on joissain kalleimmissa malleissa mahdollisuus reittejen tallennukseen, mutta ei läheskään kaikissa. GPS-Nokialaisiin on tosiaan saatavilla useitakin ohjelmia jotka pystyvät tallentamaan paikkatietoa, mutta koska minulla ei ole niin hienoa puhelinta, niin en tiedä niistä juuri mitään. Omat .gpx -filet voi vaikka avata Google Earthissa, niin näkee toimivatko ne. Autoillessa olen havainnut, että paikan tallennuksen intervalli olisi hyvä olla n. 3 sek tai alle, itse käytän tallennusta 2 sekunnin välein...

Tuli tosiaan käytyä tänään kentällä ja päätin samalla tutustua kaupungin katuihin hieman paremmin. Vaikka olen kyseisessä kaupungissa käynyt säännöllisesti jo noin 15 vuoden ajan, niin en ole tuntenut oikeastaan kuin pääkadun ja parit pizzeriat sen varrella :laugh:. Nyt on kuitenkin ajettu myös muitakin kuin kentälle vieviä teitä ja minulla on jonkinlainen käsitys kaupungista, matkailu avartaa... Siten vaan piirtämään. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun itsellä ei ole ollut aikaa syventyä projektin kuvaukseen, niin miten gpx-muotoinen data saadaan ulos esimerkiksi Garminin ilmailukepsusta? Siellä ei muistaakseni ole tätä tiedostomuotoa, mutta reitin tuominen Google Earthiin ja Oziin on kyllä onnistunut. Tästä vois saada kuvan, että projektissa homma on yhtä helppoa.

Jos data pitää konvertoida, niin onko se yksinkertaista ja sujuvaa?

Sorry nyt nämä kysymykset, mutta aika ei nyt riitä edes sen selvittämiseen onko homma helppoa kuin pyörällä ajo. Osallistun projektiin, jos suinkin vain voin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun itsellä ei ole ollut aikaa syventyä projektin kuvaukseen, niin miten gpx-muotoinen data saadaan ulos esimerkiksi Garminin ilmailukepsusta? Siellä ei muistaakseni ole tätä tiedostomuotoa, mutta reitin tuominen Google Earthiin ja Oziin on kyllä onnistunut. Tästä vois saada kuvan, että projektissa homma on yhtä helppoa.

Oma Pilot III on tällä hetkellä jossain Himalajan tienoilla matkalla Pariisiin, joten en voi tarkistaa. Tosin en ole sen purkamiseen käyttänyt Garminin omia softia vaan SeeYouta jolla saa FAI:n .igc-tiedoston. Muissa aktiviteeteissä tuo .gpx on melko yleinen muoto ja ainakin GPSBabel osaa aika monesta toisesta tiedostosta sellaisen muokata. Täältä löytyy lista GPSBabelin tukemista tiedostoista.

Itse käytän Garminia vain ilmailussa ja muualla paikannus tapahtuu Pretecin Bluetooth mokkulalla jonka parina käytän tarvittaessa pda:ta. Tuo Pretec on siinä mielessä näppärä, että se toimii loggerina ilman mitään lisälaitteita, virta vain päälle, niin reitti jää talteen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm.. Pystyyköhän Nokian N95:lla tallentamaan tuota reittiä?

En ole kokeillut, mutta GPSed näyttäisi olevan tarkoitukseen soveltuva freeware.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jatkoa edelliseen. Innostuin heti kokeilemaan tuota GPSed-sovellusta ja tässä vaiheessa sitä voi kehua varsin toimivaksi. Se on Java-sovellus joka siis toimii lukuisissa matkapuhelimissa, kunhan siitä löytyy Java sekä Bluetooth-tuki tai sisäänrakennettu GPS. Tästä listasta on helppo tarkistaa toimiiko Sinun puhelimessa. Ainakin Nokian N-sarja, E-sarja ja 63xx-sarja näytti kelpaavan. Itselläni on SE P1i johon lataus ja asennus onnistui kivuttomasti.

Sovellus siis tallentaa GPS-mokkulasta tulevan datavirran puhelimeen, josta se siirtyy automaattisesti mobiiliverkon kautta GPSed:n serverille. Kun sitten kotona avaa PC:n ja kirjautuu palveluun sisään, trackfilen saa samantien karttanäytölle Google Mapsin päälle. Yhdellä Export-klikkauksella sen voi sitten muuntaa GPX-muotoon OpenStreetMapia varten. Todella kätevän tuntuista.

Alla näkyy tulos yllämainitusta kokeilusta. Tässä tapauksessa tosin käytin toista, hieman monimutkaisempaa siirtomenetelmää eli tallensin vain trackin puhelimen muistiin. Kotona siiten bluetoothilla siirto puhelimesta PC:lle ja sieltä GPSed-serverille. Olen yliviivannut muutaman tiedon, ettei vain jäisi kiinni hurjastelusta  ;)

[ attachment removed / expired ]

Kaiken kaikkiaan vaikuttaa erinomaisen kätevältä track-loggerilta. Varsinkin jos se tosiaan toimii noinkin monessa kännykkämallissa. Sitten tarvitaan vain GPS-bluetooth mokkula ja menoksi. Halvimpien hinnat ovat näköjään pudonneet jo 44€ tasolle ( http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/10091 ) .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oma Pilot III on tällä hetkellä jossain Himalajan tienoilla matkalla Pariisiin, joten en voi tarkistaa. Tosin en ole sen purkamiseen käyttänyt Garminin omia softia vaan SeeYouta jolla saa FAI:n .igc-tiedoston. Muissa aktiviteeteissä tuo .gpx on melko yleinen muoto ja ainakin GPSBabel osaa aika monesta toisesta tiedostosta sellaisen muokata. Täältä löytyy lista GPSBabelin tukemista tiedostoista.

Hommasin itselleni nyt sen Pretecin ja olenpa sitä käytellytkin. Onks toi GPSBabelin käyttöliittymä tosiaan noin hankala? Olen sitä katsellut hetken aikaa naama vinossa, eikä syntaksi oikein aukea. Olisin tuuppaillut reittiä google earthiin. Itseasiassa softaa on useampi versio, enkä oikein tiedä mitä niistä käyttäisi. Hämmentävää, kun ei ole aikaa näpräillä ja syventyä hommaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jatkoa edelliseen. Innostuin heti kokeilemaan tuota GPSed-sovellusta ja tässä vaiheessa sitä voi kehua varsin toimivaksi. Se on Java-sovellus joka siis toimii lukuisissa matkapuhelimissa, kunhan siitä löytyy Java sekä Bluetooth-tuki tai sisäänrakennettu GPS. Tästä listasta on helppo tarkistaa toimiiko Sinun puhelimessa. Ainakin Nokian N-sarja, E-sarja ja 63xx-sarja näytti kelpaavan. Itselläni on SE P1i johon lataus ja asennus onnistui kivuttomasti.

Sovellus siis tallentaa GPS-mokkulasta tulevan datavirran puhelimeen, josta se siirtyy automaattisesti mobiiliverkon kautta GPSed:n serverille. Kun sitten kotona avaa PC:n ja kirjautuu palveluun sisään, trackfilen saa samantien karttanäytölle Google Mapsin päälle. Yhdellä Export-klikkauksella sen voi sitten muuntaa GPX-muotoon OpenStreetMapia varten. Todella kätevän tuntuista.

Alla näkyy tulos yllämainitusta kokeilusta. Tässä tapauksessa tosin käytin toista, hieman monimutkaisempaa siirtomenetelmää eli tallensin vain trackin puhelimen muistiin. Kotona siiten bluetoothilla siirto puhelimesta PC:lle ja sieltä GPSed-serverille. Olen yliviivannut muutaman tiedon, ettei vain jäisi kiinni hurjastelusta  ;)

Kaiken kaikkiaan vaikuttaa erinomaisen kätevältä track-loggerilta. Varsinkin jos se tosiaan toimii noinkin monessa kännykkämallissa. Sitten tarvitaan vain GPS-bluetooth mokkula ja menoksi. Halvimpien hinnat ovat näköjään pudonneet jo 44€ tasolle ( http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/10091 ) .

Onkos teille Nokian Sports Tracker tuttu? Ilmainen sovellus moniin Nokian puhelimiin ja siinä saa niinikään reitin ja dataa Googlen kartoille. Ja lisäksi reitin voi muokata myös GPX -muotoon.

Dataa voi myös jakaa kaikille tai valituille reaaliajassa verkkoon, eli muut voivat vaikkapa seurata kartalta että missäs päin maailmaa sitä kuljetaan.

Ja ohjelma on siis ilmainen. Ja vaikka onkin kehitysvaiheessa, niin toimii vakaasti.

http://research.nokia.com/research/projects/SportsTracker/

http://sportstracker.nokia.com/nts/main/index.do

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hommasin itselleni nyt sen Pretecin ja olenpa sitä käytellytkin. Onks toi GPSBabelin käyttöliittymä tosiaan noin hankala? Olen sitä katsellut hetken aikaa naama vinossa, eikä syntaksi oikein aukea. Olisin tuuppaillut reittiä google earthiin. Itseasiassa softaa on useampi versio, enkä oikein tiedä mitä niistä käyttäisi. Hämmentävää, kun ei ole aikaa näpräillä ja syventyä hommaan.

GPSBabel on hieman hätäisesti viimeistellyn oloinen, mutta toiminut omassa käytössäni ihan hyvin. Se on perjaatteessa komentorivi pohjainen ohjelma, mutta itse olen aina käyttänyt sitä graafisella käyttöliittymällä joka tulee zipin mukana.

GPSBabelGUI.exe:lle annetaan lähde ja kohdetiedot ja ruksataan routes ja tracks, niin ohjelma tekee toimivan gpx:n.

[ attachment removed / expired ]

Pretec on siitä vähän hankala, että sen tekemä txt pitää ensin kääntää sen omalla ohjelmalla nmea:ksi ja sitten gpsbabelilla gpx:ksi (tosin nykyään OSM ottaa myös tuon nmea:n suoraan). Hyvä puoli tuossa on se että txt:stä voi vaikkapa notepadilla karsia alkun ja lopun roiskeet pois. Se tosin onnistuu graafisesti myös gpx:stä esim. Garmin MapSourcella. Ennen MapSourcea täytyy kuitenkin asentaa Garmin Training Center. Garminin ohjelmat ovat tosin todella kökköjä käyttää, mutta reitin pilkkominen ja muokkaus kuitenkin onnistuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään