Jaakko Pekkanen

ilmainen virustorjunta haussa

23 viestiä aiheessa

Hei!

Asensin koneeseeni Avastin ilmaisen virustorjuntaohjelman. Ohjelma toimii hyvin, mutta hidastaa nettiliikennettä todella paljon. Onko markkinoilla muita hyviä ilmaisia ohjelmia, jotka eivät kuitenkaan hidastaisi nettiliikennettä? Käyttis on Vista Home Premium 32-bit.

Jaakko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Avira rok. Ja spywareille taustalla tuo Microsoftin .. eikun Windows Defender. Mutta eipä tuota roskaa oikeastaan tulekaan kun kun ei käy missään ihmesivuilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä eräs taho, joka testaa noita virustorjuntoja säännöllisesti. http://www.av-comparatives.org/

Nämä testit on tunnetusti aikojen alussa lähtien olleet sellaisia sinne päin testejä koska toiset on parempia toisissa testeissä ja näköjään tuolla on maksulliset versiot testissä.

Sen perusteella olen viime aikoina suosinut Aviraa AVG:n sijasta, jonka tunnistuskyvyssä on mielestäni ollut havaittavia heikkouksia.

Kerro millaisia tapauksia. En kysele siksi että haluaisin provota vaan mielenkiinnolla kuuntelen kokemuksia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nämä testit on tunnetusti aikojen alussa lähtien olleet sellaisia sinne päin testejä koska toiset on parempia toisissa testeissä ja näköjään tuolla on maksulliset versiot testissä.

Voisi kuitenkin olettaa että samoja sormenjälkiä ja kutakuinkin samanlainen tunnistusmekanismi on edellä mainittujen tuotteiden sisällä. Toki voi olla tuotekohtaisia eroja. Ilmaisversio on kuitenkin se sisäänvetotuote, jolla nämä edistävät maksullisten versioidensa myyntiä.

Kerro millaisia tapauksia. En kysele siksi että haluaisin provota vaan mielenkiinnolla kuuntelen kokemuksia.

Kakaroiden koneille ilmestyy aika-ajoin kaikenlaista tauhkaa josta on hyvä päästä eroon. Olen scannannut niitä edellä mainituilla kahdella tuotteella ja verkon yli mäpättyä levyä vielä F-Securella. AVG ei ole havainnut kuin osan, Avira sentään kohtuu hyvin ja F-Secure jotain vielä päälle. Erillinen haittaohjelmien poistotyökalu kuitenkin on tarpeen.

Tuollaisessa junioreiden "koeponnistuksessa" oleville koneille kandee laittaa kaikkein turhimmat osoitteet blokkaava hosts-tiedosto, niin ei asiattomat pienet sormet eksy painamaan "OK" kaikenmaailman ponnahdusikkunoille. Sitten kun vielä kouluttaa käyttämään FF:ää, niin aina vaan paranee.

----- edit----

Sitä vaan, että jossain vaiheessa vaihdoin Aviran AVG:hen, kun avira jotenkin jumitti konetta. Sitten taas tuli vaihe, jossa AVG ei oikein osannut ilman kädestä pitämistä noutaa automaattisesti päivityksiä. Että vähän aina vaihtelee tuo paremmuus - mikä tietysti on hyvä asia - pitää ohjelmistojen kehittelijät työn ääressä.

Noihin testeihin voi toki suhtautua varauksella. Huomattavaa vaihtelua esimerkiksi eri lehtien välillä samana ajankohtanakin.

Aviraan palatakseni, tästä linkistä saa ladattua Home Premium editionin 6kk lisenssin ainakin vielä vähän aikaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yleensä se oma testi on paras.Jos minä käytän jotain ohjelmaa puoli vuotta ja tuossa ajassa ei koneeseen tule mitään tai se toimii normaalisti ,eikä palveluntarjoajakaan kerro ,että olet virus/pöpötehdas,niin siihen tilanteeseen käytetty ohjelma on riittävä ja paras.Sehän on aivan fakta ,että 100% scanneria ei ole eikä tule,joten se on valittava olosuhteiden mukaan.Jollekin riittää tuo ja toiselle joku toinen.Turha ilmaisia ohjelmia on mollata,ei niissä käytetä huonompaa viruskuvausta tai tahallaan huononneta tulosta.Liike-elämän tarpeisiin ja laitoksiin tehdään ne ohjelmat millä kyseiset firmat tuloksen tekee.Tämä ilmaisversio ei sisällä sopivia ominaisuuksia yritysverkkoon jne.Kotikäyttäjä taas ei näitä tarvitse.Jos joku ohjelma esim mielestäsi hidastaa surffailua turvallisilla vesillä ,niin kannattaa kokeilla tarvitsetko ylipäätään jatkuvaa net-suojausta.Avast ohjelmalla on vakiona kuusi eri taustascannausta päällä,kannattaa yksitellen kokeilla tarvitseeko tai hidastaako joku .Minulla on Soneran ADSL ,modeemin rautapalomuuri,kotiverkossa joka kone suojattu Avastilla ,Vistan palomuuri ja Defender.Monella muulla on varmaan samantyyppinen systeemi.Ei tässä esim Avastin jokaista modulia tarvita.Kannattaa ainakin kokeilla.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkin suosin Aviraa kotona. Perusteena tehokkuus ja käsittämättömän pieni muistikuorma ja tietysti ilmaisuus. Nytkin näyttää haukkaavan vain pari megaa muistia, eikä hidasta muuta toimintaa laisinkaan.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

AVG antivirus ainakin saa täältä pisteet. Ollut käytössä jo x-vuotta.

http://free.grisoft.com/doc/2/

Täältä myös. :thmbup: Eipä ole Viruksista ollut ongelmia paitsi kerran, kun opettelin ohjelmaa käyttämään ja avasin sille oven. ;D Noh siitä seurasi Windowsin uutelleen asennus ja kovalevyn tyhjennys. :( Mutta tosiaan ei ole piiiiitkään aikaan ollut ongelmia. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on Avast! ollut pari vuotta. Hyvin on toiminut ja ohjelma on melko monipuolinen. Muistiakin näyttää vievän vain megan verran.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkin suosin Aviraa kotona. Perusteena tehokkuus ja käsittämättömän pieni muistikuorma ja tietysti ilmaisuus. Nytkin näyttää haukkaavan vain pari megaa muistia, eikä hidasta muuta toimintaa laisinkaan.

[ attachment removed / expired ]

Mulla vie fsecuren automaattinen updatekin jo tuon verran...  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kakaroiden koneille ilmestyy aika-ajoin kaikenlaista tauhkaa josta on hyvä päästä eroon. Olen scannannut niitä edellä mainituilla kahdella tuotteella ja verkon yli mäpättyä levyä vielä F-Securella. AVG ei ole havainnut kuin osan, Avira sentään kohtuu hyvin ja F-Secure jotain vielä päälle. Erillinen haittaohjelmien poistotyökalu kuitenkin on tarpeen.

Ööh. Siis virustorjunta ja haittaohjelmien poistohan on ihan eri asioita. Jos lapsukaisten koneelle tulee oikeesti viruksia noin paljon niin ihmettelen suunnattomasti.

Oletko koittanut ensin ajaa haittaohjelmien poiston ja sen jälkeen koittanut aviraa ja jos tämän jälkeen vielä F-secure löytää jotain oikeita viruksia niin voidaan sanoa, että avira on huonompi kuin F-secure.

Minulla on ainoastaan rautapalomuuri ja Avast! sekä Ad-Aware. Virussofta kertoo jostain epäilyttävästä ehkä luokkaa kerran kahdessa viikossa. Ad-Aware löytää pääasiassa trackin cookieita ja Spybottia jos joskus jaksaa ajella ei sekään oikein mitään löydä. Ja surffaan kyllä aika merkillisilläkin sivuilla välillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Avast! olen käyttänyt ja tyytyväinen olen ollut. Avastin installoinin jälkeen ei ole koneelta viruksia löytynyt.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, ainakin minulla Avira on suht paska... Ei anna minkään pelin konnektoitua nettipeliin vaikka kuinka laittaisin pelin poikkeustapaukset-luetteloon... Nyt lähti tuo kuuseen ja vanha Avast takasin  >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enpä usko että on Aviran ilmainen antivirus ohjelmisto estänyt ainoatakaan nettipeliä toimimasta, siinä kun ei palomuuriominaisuuksia ole lainkaan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jokin kumma niitä vain blokkasi heti tuon asennuksen jälkeen...

EDIT_ BTW, asensin nyt takaisin Avastin ja alkoi Condorinkin nettipeli toimimaan... Trackmania ei tosin toimi vieläkään, liekö ongelma sitten siellä..

EDIT2_ Nyt toimii kaikki... Jotain Aviralla oli sen kanssa tekemistä, sillä kun se oli päällä niin ei toiminut?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ööh. Siis virustorjunta ja haittaohjelmien poistohan on ihan eri asioita.

Muistaakseni mainitsin....

Erillinen haittaohjelmien poistotyökalu kuitenkin on tarpeen.

Oletko koittanut ensin ajaa haittaohjelmien poiston ja sen jälkeen koittanut aviraa ja jos tämän jälkeen vielä F-secure löytää jotain oikeita viruksia niin voidaan sanoa, että avira on huonompi kuin F-secure.

Minun puolesta joku saisi tehdä oikeasti sellaisen resursseja kohtuudella käyttävän työkalun, joka heittäis tällaisen tauhkan roskakoriin - kategorioidaan se sitten virukseksi tai haittaohjelmaksi. No tottapuhuen kyllähän näitä on, maksullisia.

Ihan taannoin olin kolmipäiväisellä tietoturvakurssilla, jossa keskityttiin vakoilu/haittaohjelmiin, mukaanlukien rootkit-tekniikat. Näiden rinnalla tämä peruskaura on sentään aika triviaalia siivota. Kuten aiemmassa viestissä mainitsin, niin pienillä toimilla noiden syöpäläisten uhkaa on helppo pienentää, kuten blokkauslistat ja tiettyjen ohjelmien suosiminen toisten asemesta.

Jos lapsukaisten koneelle tulee oikeesti viruksia noin paljon niin ihmettelen suunnattomasti.

Tilanne on parantunut huomattavasti parin vuoden takaisesta. Tai sitten WaR3z on nykyään laadullisesti parempaa.... :laugh:

Minulla on ainoastaan rautapalomuuri ja Avast! sekä Ad-Aware. Virussofta kertoo jostain epäilyttävästä ehkä luokkaa kerran kahdessa viikossa. Ad-Aware löytää pääasiassa trackin cookieita ja Spybottia jos joskus jaksaa ajella ei sekään oikein mitään löydä. Ja surffaan kyllä aika merkillisilläkin sivuilla välillä.

Kotikäytössä rautamuuri on kyllä todella jees. Erillisen palomuurisoftan tarve koneella on tuolloin aika kysenalainen, ellei todella halua seurata kaikkea liikennettä myös koneelta ulospäin. Jos kyse on kannettavasta, joka käy toisinaan myös muissa verkoissa = vaarallisessa ulkomaailmassa, niin tilanne muuttuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään