Juho Vastapuu

Apollo 11 - vaaran hetket

34 viestiä aiheessa

Katsoikos kukaan muu tänään ykköseltä klo 19:30 tullutta mielenkiintoista dokumenttia siitä, kuinka täpärällä Apollo 11 onnistuminen oli? Suhtaudun yleensä aika varauksella dokumentteihin. Oliko asiat todellakin niin täpärällä kuin tuossa dokumentissa kerrottiin. Olen lukenut että Neil todella joutui ohittamaan tietokoneen, sillä se ohjasi alusta kraatteriin. Mutta en ole kuullutkaan että komentokeskus menetti yhteyden kokonaan tai että polttoainen olisi ollut niin täpärällä. Saatika sitten siitä UFO:sta!

Dokumentin myötä olen saanut aivan uudenlaista näkökulmaa ja alkanut ajatella, onko kuussa todellakaan käyty, onko NASA ja USA:n hallitus huijannut koko maailmaa?

Ja ensiviikolla pakko katsoa Apollo 13 - kohtalon hetket  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi oli se kuulakärkikynä mukana.

Parasta oli kun "asiantuntija" alussa kertoi että kaikki hienon avaruuskeskuksen monitorit olivat itse asiassa telkkareita.

;D  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse tuota aikanaan "livenä" innokkaasti telkkarista seuranneena sanottakoon jotta tuossa oli vähän sensaationhaun makua . Tuosta keskusteltiin jo silloin että homma pyöri riskirajoilla mutta kun oli "pakko" päästä kuuhun ennen vuosikymmenen loppua ja kun Neukku vielä hengitti niskaan. Esimerkiksi tuosta maahanpaluusta toitotettiin joka lennolla jo tuolloin että joko palaa poroiksi tai kimpoaa avaruuteen. Tuolloin salattiin muistaakseni tuo kuulakärkikynä ja tietokonehäikkä LEMissä

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuolloin salattiin muistaakseni tuo kuulakärkikynä ja tietokonehäikkä LEMissä

Markku

Muistaakseni se häikkä oli siinä laskeutimis tutkassa joka ylikuormittu tai joitain. Näin muistaakseni jostain hanksin tompan juontamasta sarjassa selitettiin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni se häikkä oli siinä laskeutumis tutkassa joka ylikuormittu tai joitain. Näin muistaakseni jostain hanksin tompan juontamasta sarjassa selitettiin...

Joo se laskeutumistutka ylikuormitti LEMin tietokoneen (noin kännykän tasoa) ja lasku tehtiin käsiohjauksella, polttoaine meinas loppua  oli laskun jälkeen jäljellä 15sekunniksi! Mutta kuuskytluku oli muutenkin vaarallista aikaa: (Koe)lentäjiä kuoli kuin kärpäsiä samoin esim. formulakuskeja. Suomenkin tieliikenteessä kuoli toistatuhatta henkeä (ei turvavöitä nopeusrajoituksista puhumattakaan...) Mutta NASAn kuuohjelma osoitti miten rahalla on taivaallinen voima kun sitä on "rajattomasti" käytettävissä (muuhunkin kuin asevarusteluun.)

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

LEMin tietokoneen (noin kännykän tasoa)

Oliko se tietokone oikeasti noin tehokas  :o

Itse olen elänyt siinä uskossa, ettei tuommoisiinm prosessointitehoihin ole päästy vielä pitkiin aikoihin tuon jälkeen ja Apollon tietokonekin oli teholtaan luokkaa taskulaskin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä se oli tehottomampi. Siinä oili 256 kB käyttömuistia muistaakseni ja vastasi laskuteholtaan 8086 prosessoria. Mutta nykypäivän älypuhelimiin verrattuna se on taskulaskin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Musta toi dokkari tuntui enemmänkin siltä, että Aldrinia yritettiin tuoda enemmän esille lennon pelastajana. Olkoon tämä sitten hänen oma pyrkimyksensä tai filmin tekijöiden. Dokkarissahan ei muita lennolla olleita haastateltu. Apollo 11 miehistöä pidetään kaikkein yhteensopimattomimpana, mitä kuun pinnalla on käynyt ja Micheal Collinssilta on jäänyt elämään määritelmä "amiable strangers".

Ilmeisesti Aldrin oli ollut melko katkera jo siitä, että Armstrongin annettiin astua ensin kuun pinnalle vaikka aikaisemmilla avaruuskävelyillä juuri moduulin pilotti oli mennyt ensin ulos lennon komentajan asemasta. Tämä oli lukemani mukaan NASAn selkeä päätös, sillä Aldrin oli erittäin kunnianhimoinen ja tuli sotilassuvusta. Hän näki kuulennon suurena saavutuksena ihmiskunnan kannalta siinä missä Armstrong keskittyi selviämään elossa kuuhun ja takaisin. Yleisesti Armstrong kuvataan poikkeuksetta hyvin vaatimattomana kaverina, jolla ei ollut mitään haluta saavuttaa minkäänlaista julkisuutta työnsä avulla. Jotain henkilökemioista voi myös päätellä siitä, että paras kuun pinnalta oleva värikuva Armstrongista on kuva jossa hän heijastuu itse ottamassaan kuvassa Aldrinin visiiristä. Yhdessäkään Aldrinin ottamassa kuvassa ei Neiliä näy (Saa tarkastaa :))

Noin yleisti dokumentissa haettiin vähän turhan paljon sensaatiota, koska on nuo ongelmat olivat ainakin minulle jo ennestään tuttuja ja monasti käsiteltyjä. Filmiä oli silti mukava kattoa, eikä noihin kuviin kuun pinnalta taida koskaan kyllästyä. Osa niistä oli tosin muilta lennoilta, mutta eipä se juuri haitannut.

Tässä vielä käytännössä kaikki Apollo ohjelmasta kertynyt still-kuvamateriaali mikäli intoa löytyy http://www.apolloarchive.com/apollo_gallery.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tästä aiheesta kertoo lisää ainakin James R. Hansenin Armstrong-elämäkerta "First Man". Suosittelen.

Jos kirjailijaan on uskomista, Aldrin on ollut ilmeisen kiistelty hahmo työtovereidensa keskuudessa. Dokumenttiin en ota kantaa ennen kuin olen ehtinyt katsoa sen.

-MP

Musta toi dokkari tuntui enemmänkin siltä, että Aldrinia yritettiin tuoda enemmän esille lennon pelastajana. Olkoon tämä sitten hänen oma pyrkimyksensä tai filmin tekijöiden. Dokkarissahan ei muita lennolla olleita haastateltu. Apollo 11 miehistöä pidetään kaikkein yhteensopimattomimpana, mitä kuun pinnalla on käynyt ja Micheal Collinssilta on jäänyt elämään määritelmä "amiable strangers".

Ilmeisesti Aldrin oli ollut melko katkera jo siitä, että Armstrongin annettiin astua ensin kuun pinnalle vaikka aikaisemmilla avaruuskävelyillä juuri moduulin pilotti oli mennyt ensin ulos lennon komentajan asemasta. Tämä oli lukemani mukaan NASAn selkeä päätös, sillä Aldrin oli erittäin kunnianhimoinen ja tuli sotilassuvusta. Hän näki kuulennon suurena saavutuksena ihmiskunnan kannalta siinä missä Armstrong keskittyi selviämään elossa kuuhun ja takaisin. Yleisesti Armstrong kuvataan poikkeuksetta hyvin vaatimattomana kaverina, jolla ei ollut mitään haluta saavuttaa minkäänlaista julkisuutta työnsä avulla. Jotain henkilökemioista voi myös päätellä siitä, että paras kuun pinnalta oleva värikuva Armstrongista on kuva jossa hän heijastuu itse ottamassaan kuvassa Aldrinin visiiristä. Yhdessäkään Aldrinin ottamassa kuvassa ei Neiliä näy (Saa tarkastaa :))

Noin yleisti dokumentissa haettiin vähän turhan paljon sensaatiota, koska on nuo ongelmat olivat ainakin minulle jo ennestään tuttuja ja monasti käsiteltyjä. Filmiä oli silti mukava kattoa, eikä noihin kuviin kuun pinnalta taida koskaan kyllästyä. Osa niistä oli tosin muilta lennoilta, mutta eipä se juuri haitannut.

Tässä vielä käytännössä kaikki Apollo ohjelmasta kertynyt still-kuvamateriaali mikäli intoa löytyy http://www.apolloarchive.com/apollo_gallery.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen elänyt siinä uskossa, ettei tuommoisiinm prosessointitehoihin ole päästy vielä pitkiin aikoihin tuon jälkeen ja Apollon tietokonekin oli teholtaan luokkaa taskulaskin.

niinpä se muuten sanoikin tuossa ohjelmassa : kännykän tai paremminkin dikikellon tasoa...(mulla kun on iänikuinen kännykkä :-[ (ois parempi vertailukohta)

mutta joka tapauksessa ois voinut enemmän puhua tietotekniikan kehityksen edistämisestä jonka avaruuden valloitus sai aikaa.  Jenkeillä oli ennen Saturnus vitosta paljon Neukkuja tehottomammat kantoraketit joten Jenkkien oli pakko kehittää pienenpään tilaan mahtuvaa ja keveämpää tekniikkaa. Neukkujen kantorakettien hyötykuorma oli niin suuri ettei siellä siinämäärin tuollaista "tehostamistarvetta" ollut.

Markku 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muuten tuli mieleeni tuosta "dokumentistä" vielä: tuo kuvamateriaali ei kaikki ollut Apollo 11 lennolta. Tuo LEMin nousu kuunpinnalta oli varmasti myöhemmiltä lennoilta. Kunnytmuistas mikä lennoista oli ensimmäinen jossa kuunpinnalle jäi kamera filmaamaan nousua. Netti tietäs varmaan vastauksen.

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muuten tuli mieleeni tuosta "dokumentistä" vielä: tuo kuvamateriaali ei kaikki ollut Apollo 11 lennolta. Tuo LEMin nousu kuunpinnalta oli varmasti myöhemmiltä lennoilta. Kunnytmuistas mikä lennoista oli ensimmäinen jossa kuunpinnalle jäi kamera filmaamaan nousua. Netti tietäs varmaan vastauksen.

Markku

Apollo 17:llä kamera kuvasi LEMin lähdön. Ainoa videomateriaali ko. touhusta on juurikin 17:lta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Apollo 17:llä kamera kuvasi LEMin lähdön. Ainoa videomateriaali ko. touhusta on juurikin 17:lta.

Ja sitä kameraa ohjattiin maasta joten sen kameran ohjaajan piti ottaa ennakkoa :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, itsekin ajatelin että tuo LEM:in yläosan nousu ei kyllä ollut Apollo 11:sta.

Mutta tuo UFO:kaan ei ollut samaiselta lennolta vaan myöhemmältä. Itse en kyllä jaksa uskoa että se mikään muukalainen olisi, vaikka olisihan se ihan loogista että ne seuraisivat jos täältä yritettäisiin esim. hyökätä. Ennemminkin mieleen tulisi joku aluksen omaan vetovoimakenttään tullut "romu". Villi veikkaus, että tuo voisi olla myös venäläisten vakoiluluotain tms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska ne jenkit meinaa siellä oikeasti käydä?  ::)

Edit: Ai niin julkistihan george tyhmempi kuuohjelman sen jälkeen kun kiinalaiset ilmoitti seuravaksi lähtevänsä kuuhun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jännää miten monet suht. järkevätki ihmiset jaksaa uskoa salaliittoteoriapaskaan vaikka käytännössä näiden teorioitsijoiden "todisteet" on aika hataralla pohjalla kriittisemmässä tarkastelussa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jännää miten monet suht. järkevätki ihmiset jaksaa uskoa salaliittoteoriapaskaan vaikka käytännössä näiden teorioitsijoiden "todisteet" on aika hataralla pohjalla kriittisemmässä tarkastelussa...

No sanos muuta, itsekkin olen viime aikoina ihmetellyt miten oletettavasti järkevät ihmiset syyllistyvät kaikkeen pskaan, mutta ei siitä sen enempää.  ;)

Nuo salaliitto teoriat on silloin tällöin luettuna hauskaa hömppää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No sanos muuta, itsekkin olen viime aikoina ihmetellyt miten oletettavasti järkevät ihmiset syyllistyvät kaikkeen pskaan, mutta ei siitä sen enempää.  ;)

Nuo salaliitto teoriat on silloin tällöin luettuna hauskaa hömppää.

Muistettava on myos Buzz Aldrinin melko konkreettinen suhtautuminen salaliittohihhuleihin.  ;D

(Googlaa "Buzz aldrin+bart sibrel"  :laugh: )

Tapasin muuten Aldrinin eraassa konferensissa Pariisissa v. 2005. Oli sen verran jarkyttava kokemus, etta

en pystynyt kysymaan hanelta mitaan jarkevaa. Oikeata kattakaan ei tullut pestya pariin viikkoon...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama tuli minullekkin mieleen. Vanhoja asioita oli yritetty dramatisoimalla nostaa esiin mutta samalla ne minusta vähän irtosivat kontekstistaan ja lopputulos oli sekava. Totuus on tarua ihmeellisempää mutta kun asia koitetaan esittään näin "7-päivää" tyyliin niin se alkaa vaikuttamaan enemmän tarulle kuin totuudelle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katsoin eilen tuon uusinnan. Vähän hymyilytti sekin, kun dokumentissa (taisi olla tosin Buzz Aldrin) sanottiin, että jos kantoraketti olisi räjähtänyt, se olisi tuhonnut suuren osan Floridaa :laugh:

Edit: Tästä voi toki laittaa suomentajankin vastuulle osan, Aldrin sanoi "...it would have destroyed a fair part of Florida...", sanontaa ei liene ollut tarkoitus ottaa aivan kirjaimellisesti.

Ydinlatauksellako ne sinne avaruuteen ratsastaa? Noita kantorakettejahan poksahteli 50-60-luvun taitteessa vähän väliä, mutta Florida on kai vieläkin suht' ehjä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo juuri esitetty Apollo 13 dokkari oli muuten kertaluokkaa parempi kuin tuo Apollo 11 juttu . :thmbup:

Markku

.

En uskonut, että tämä 13:n dokkari toisi juurikaan uutta tuohon 11:n esityksen dramatisointiin. Olihan tässäkin hieman dramatiikkaa, mutta muuten kokonaisuutena ihan hyvä esitys. Joskus vuosia sitten Yle esitti Apollo 13:sta kertovan Kilpajuoksu Kuuhun -dokumentin, joka on mielestäni edelleen todella hyvä dokumentti, vaikka sitten VHS:ltä katsottuna. :P Yllätyin kuitenkin tästä BBC:n dokumentista: se toi muutaman uuden näkökulman, joita tuossa Kilpajuoksu Kuuhun -ohjelmassa ei esitetty ollenkaan niin tärkeinä (esim. Kuun kiertämisen jälkeen suoritettu poltto).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään