Seppo Sipilä

Varhainen lentokoulutus Malmilla?

9 viestiä aiheessa

Kaivelen tässä tietoja varhaisesta lentokoulutuksesta Malmilla sotien jälkeen.

 

Joulukuussa 1949 kerrottiin lehdissä "Jokamiehen lentokoulusta", jonka S.P.J. Keinänen oli perustanut. Oli hankittu viisi pienkonetta (mitä?) ja tarkoitus oli kouluttaa pilotteja edulliseen hintaan "massatuotantona". Kouluttajana toimi yhden haastateltavani muistitietojen mukaan ainakin mm. Ilmari Juutilainen. Keinäsen firmaksi mainitaan "Suomen liikenne oy", mutta puhutaan sitten kuitenkin "Jokamiehen lentokoulusta". Onko tämä ollut koulun virallinen nimi? Minä vuosina koulu toimi, ja miten sille sitten kävi?

 

Aeron mekaanikot, jotka keväällä 1950 hankkivat kolmena kimppana Malmille Piper Cubin (OH-CPA), Austerin ja vaurioituneen Cessna 140:n (lentokuntoon 1951, OH-CSA)  saivat lentokoulutusta mm. lennonjohtaja Riku Tarkkaselta, Viktor Pyötsiältä ja Erkki Emaukselta. Minkäs koulun palveluksessa nämä ovat olleet, vai ovatko ihan yksityishenkilöinä kouluttaneet?

 

Muuta tietoa varhaisesta lentokoulutuksesta Malmilla saapi mielihyvin myös lähetellä, mahdollisuuksien mukaan viitteellä varustettuna.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joulukuussa 1949 kerrottiin lehdissä "Jokamiehen lentokoulusta", jonka S.P.J. Keinänen oli perustanut. Oli hankittu viisi pienkonetta (mitä?) ja tarkoitus oli kouluttaa pilotteja edulliseen hintaan "massatuotantona". Kouluttajana toimi yhden haastateltavani muistitietojen mukaan ainakin mm. Ilmari Juutilainen. Keinäsen firmaksi mainitaan "Suomen liikenne oy", mutta puhutaan sitten kuitenkin "Jokamiehen lentokoulusta". Onko tämä ollut koulun virallinen nimi? Minä vuosina koulu toimi, ja miten sille sitten kävi?

 

 

Suomen Liikenteellä oli käytössä seuraavia koneita:

OH-VSA Piper J2 Cub (omistaja T.A.Nieminen) 17.1.49 - 07.11.51

OH-SNB Piper J2 Cub 5.8.49 - 4.10.49 S.P.J.Keinänen, 4.10.49 - 7.11.51 (omistaja T.A.Nieminen)

OH-PRF Praga E.114 M Air Baby 8.11.49 - 1.11.50 (omistaja T.A.Nieminen)

OH-SPJ S.A.I KZ-II Kupé 30.3.50 - 2.1.57 (käyttäjänä S.P.J.Keinänen)

 

En muista nyt lainkaan, mikä se 5. kone olisi ollut.

 

Aeron mekaanikot, jotka keväällä 1950 hankkivat kolmena kimppana Malmille Piper Cubin (OH-CPA), Austerin ja vaurioituneen Cessna 140:n (lentokuntoon 1951, OH-CSA)  saivat lentokoulutusta mm. lennonjohtaja Riku Tarkkaselta, Viktor Pyötsiältä ja Erkki Emaukselta. Minkäs koulun palveluksessa nämä ovat olleet, vai ovatko ihan yksityishenkilöinä kouluttaneet?

 

Tässä oli perustajina Lars Ullner, Aarne Karlsson, Viljo ja Eero Aaltio sekä Nils Nordberg. Nämä ostivat koneen kouluttaakseen itsensä, mutta jo seuraavana vuonna homma johti Lentohuolto Oy -nimisen firman perustamiseen ja tämä onkin jo todella iso tekijä malmilaisessa lentokoulutuksessa. Sen sijaan tuo OH-CPA, eikä Austerkaan oikein sovellu heihin, sillä seuraavat konehankinnat olivat Fairchildit OH-FCK ja OH-FCJ. Näistä koneista olikin jo potretti muistaakseni tuossa Auster-ketjussa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai niin... varhaisten kouluttajien listaan kuuluisi ulkomuistista H.Kasten, jolla oli kaksi VL Sääski II:sta OH-ASC ja OH-ASD, molemmat ennen sotia. Sikäli kun oikein muistan, Kasten kuoli jossakin kaputissa. Sanooko Papa tähän jotain...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai niin... varhaisten kouluttajien listaan kuuluisi ulkomuistista H.Kasten, jolla oli kaksi VL Sääski II:sta OH-ASC ja OH-ASD, molemmat ennen sotia. Sikäli kun oikein muistan, Kasten kuoli jossakin kaputissa. Sanooko Papa tähän jotain...?

Harry Kasten kuoli kaputissa 28.7.1938 koneella OH-ASD, joka oli aikoinaan rekisteröitynä eräillä muillakin tunnuksilla, Malmilla. Minulla ei juuri nyt ole enempää tietoa asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuota Jukan mainitsemaa Ilmailulehteä on vaikea löytää muutoin, niin Ilmailuliitossa pitäisi tätä nykyä olla melko hyvä kokoelma ILMAILU-lehtiä. Ties vaikka hrat Mönkkönen tai Sokero voisivat tulla apuun näissä Malmi-talkoissa. Epäilen, että tuossa jutussa pitäisi olla hyvät tiedot asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ei kukaan muu ole sitä Ilmailun 1/1950 juttua tänne saanut, niin tässä se on:

 

JOKAMIEHEN LENTOKOULU

 

Suomen Liikenne Oy:n Lento-osasto on perustanut jokamiehen lentokoulun, joka on jo aloittanut toimintansa Malmin kentällä. Koulun kärjessä on johtaja S.P.J.Keinänen, joka autourheilumme historiaan on liittänyt monta kunniakasta voittoa. Ilmailuun ja lentämiseen innostuneena hän on nyt kohdistanut kaiken tarmonsa jokamiehen lentokoulun toimintaan ja siinä mielessä hankkinut yhtiölle uusia koneita.

Tällä hetkellä kalusto käsittää kaksi Taylor Cupia, OH-VSA ja OH-LPA ja yhden Praga Air Babyn OH-PRF. Lisäksi on käytettävissä yksi KZ VII tarvittaessa. Kahdeksan sivua käsittävässä esittelylehtisessä mainitaan vielä kaksi konetta, joita toistaiseksi ei ole saapunut maahamme, mutta jotka niin ikään on tarkoituksena liittää ohjaajakoulun kalustoon nim. tanskalainen KZ II T yhdistetty koulutus-, urheilu- ja taitolentokone, jota tultaisiin käyttämään koulutukseen sekä vuokrattaisiin harjoitus- ja taitolentotarkoituksiin vanhemmille lentäjille. Toinen tyyppi on niin ikään tanskalainen, KZ II Kupé, yhdistetty urheilu-, matka- ja jatkokoulutuskone.

Koulun opettajana on lentäjäpiireissämme tunnettu lentomestari evp. Oiva Tuominen.

Jokamiehen lentokoulun tarkoituksena on saada ilmailuharrastus entistä laajemmalle pohjalle ja mahdollisimman huokealla samassa koulussa hankkia itselleen jatkokoulutusta, ettei opittu lentotaito unohtuisi. Koulu vuokraa lentokoneita kaikille lentoluvan omaaville matka- ym. tarkoituksiin. Tässä suhteessa "entisille" helsinkiläisille pilooteille tarjoutuu tilaisuus verryttelylentoihin ja lupakirjojen uusimiseen sekä lentotaidon säilyttämseen olosuhteiden sallimissa puitteissa. Toivomme jokamiehen lentokoululle paljon oppilaita ja menestystä lentoharrastuksen laajentamiseksi kaikkiin kansalaispiireihin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon Osmon laittamaan tekstiin vielä pari kommenttia. OH-LPA on tietenkin sama kuin OH-SNB. Alun perin kone oli A.W. Voss-Schraderille, mutta jo 15.3.41 rekisteröitiin Länsi-Pohjan Ilmapuolustusliitolle. Kone on edelleen rekisterissä tunnuksella OH-CPE. Jossakin vaiheessa oli käsitys, että ko. koneet (tämä ja OH-VSA) olisivat Taylor J-2 Cubeja, jotka olisivat rakennettu Kööpenhaminassa. Koneiden sarjanumeroiden perusteella molemmat ovat kuitenkin Pipereitä, joskin ne on koottu Tansakassa.

 

Lentomestarit -kirja ei kerro kuinka kauan Oipan pesti kesti Keinäsellä, mutta hän toimi myös Imatran Voiman lentäjänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeron mekaanikot, jotka keväällä 1950 hankkivat kolmena kimppana Malmille Piper Cubin (OH-CPA), Austerin ja vaurioituneen Cessna 140:n (lentokuntoon 1951, OH-CSA) 

 

Heh, tuota vuotta 1951 Cessnan kuntoon saamiselle tarjoili itse sylttytehdas eli velj. Aaltio. Sanomalehtiaineistosta löytyi kumminkin artikkeli, josta ilmenee että OH-CSA on ollut lentokunnossa jo kesäkuussa 1950, vain muutamaa kuukautta hankkimisensa jälkeen. On siinä huhkittu - kone oli aivan rusinana hankittaessa, runkokin mutkalla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kiitoksia kaikille vinkeistä, saapi lähettää lisääkin. Ennen sotia Malmilla pyörinyt lentokoulutus kiinnostaa toki sekin. (Täytyypä kaivella Aero-lehteä Kastenin ja OH-ASD:n tiimoilta.)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään