Juha-Matti Lavonen

Lento-onnettomuus Kanadassa

15 viestiä aiheessa

Kuvaa jälleen erinomaisesti kotimaisen 'journalismin' tasoa.

 

Eihän tuossa uutisessa nyt ollut mitään epäselvää, muuta kuin missä tilanteessa loukkaantumiset sattuivat. Itsekin kirjoitat, että tiedot ovat epäselviä, ja tuo maikkarin uutinen on varmasti tehty ensimmäisten tietojen pohjalta, ja silloin voi tulla epätarkkuuksia.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyydissä ollut matkustaja kertoo, että hänen ystävänsä loukkasi itsensä iskeytyessään koneen kattoon ja pudotessaan sieltä alas. Ilmeisesti kyseessä on ollut tavallista häijympi turbulenssi.

 

Istuinvyö kannattaa pitää kiinnitettynä koko ajan, se ei ole turha ohje.

 

http://www.canada.com/calgaryherald/news/story.html?id=5f4018c3-7d6f-4eeb-a6ca-1aecf0c77ef0&k=32793

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki niita tehdaan, kerran eraan lentoni alussa kapteeni ilmoitti, etta Ruotsin ylla odotettavissa turbulenssia (sanoivat, etta kyse oli pohjois-tuulista, itse taas olin sita mielta, etta ruotsalaiset eivat vain hallitse tuota hernekeiton syontia ::) ). Mutta kai turbulenssia voi ilmaantua yllattaenkin? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kai turbulenssia voi ilmaantua yllattaenkin? :-[

 

CATia ei vissiin huomaa ennen kuin siihen osuu? Toki sitä voi ennusteista aavistella...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirkkaan ilman turbulenssia eli CAT:ia voi esiintyä lähes missä tahansa eikä tuulen voimakkuudella ole välttämättä tekemistä sen esiintymisen kanssa. Yllättäen esiintyvää kirkkaan ilman turbulenssia saattaa joskus olla lähes mahdotonta ennustaa eivätkä myöskään nykyiset säätutkat kykene sitä havaitsemaan. Tosin edellä lentävät koneet ovat voineet siitä raportoida ja näiden PIREP:ien perusteella pystytään lennolla mahdollisesti varautua tulevaan.

 

Useimmiten CAT:ia esiintyy kuitenkin juuri suihkuvirtausten sekä rintamien yhteydessä josta se on varsin helposti ennustettavissa. Myöskin vuoristot saattavat aiheuttaa kirkkaan ilman turbulenssia tai vuoristoaaltoja.

 

Turvavyöt tosiaan kannattaa ehdottomasti pitää aina kiinni, paloi sitä tarkoittava valo tai ei.

 

-Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomien keskustelu tietää, mistä on kyse:

Sisäpiiritietoa

Olisiko syytä välttää airbus koneita.

 

Joopajoo, ikävää tällainen. Mutta ihmetyttää ne henkilöt, jotka istuvat jöpöttävät lentokoneessa portilta portille omalla paikallaan, mutta turvavyö aukeaa heti kun merkkivalo sammuu, ja menee jäkätyksineen takaisin paikalleen vasta, kun erikseen käsketään. Ja näitä on näkynyt. Noh, eipä ole minun kroppani siinä kärsimässä - toivottavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen kone tutkitaan tarkkaan, ennenkuin se otetaan takaisin liikenteeseen. Myös mustat laatikot, etenkin flight data recorder, ovat viranomaisen syynissä.

 

Selvitettävänä on lähinnä kaksi asiaa: osuiko kone turbulenssiin, joka aiheutti niin voimakkaat virheliikkeet, että autopilotti kytkeytyi tai jouduttiin kytkemään irti, vai tapahtuiko harvinainen autopilotin vika, jolloin autopilotti olisi poikkeuttanut ohjainpinnat niin, että kone joutui äkillisiin virheliikkeisiin.

 

Olettaisin (tosin mutu-pohjalta), että flight data recorderin tiedot antavat tähän jonkinlaisen vastauksen. Siis, mikäli rekisteröidyt kiihtyvyyden muutokset tapahtuivat aikajanassa ennen kuin virheliikkeitä yritettiin korjata ohjainpintoja liikuttamalla, kone osui turbulenssiin. Jos taas ohjainpinnat liikkuivat ennenkuin kiihtyvyysmuutokset rekisteröityivät, vika saattaisi olla autopilotin toiminnassa tai sitten siinä, että pilotti kytki vahingossa autopilotin pois päältä.

 

Sellaista spekulaatiota tänään...

 

http://www.edmontonsun.com/News/Alberta/2008/01/12/4769372-sun.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

    West Airin 737-700 liukasteli rullaustieltä Ottawassa sunnuntaina.

  Kone oli tulossa Galgarysta mukanaan 94 matkustajaa ja miehistöä.

  Kukaan ei loukkaantunut.

 

  www.hangar.no/news/120/ARTICLE/1404/2008-02-19.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään