Henri Ylinen

Muinaiset Atlantin ylitysmenetelmät

137 viestiä aiheessa

Lekan Risto näytti joskus myös,"Minimum wind navigation"-periaatteen Atlantin yli. Piirrettiin säätietojen perusteella tuntikaaria,ja valittiin niistä odotettu edullisin reittiviiva,vähimmän vastatuulen tuntiviivoina.  NATS ei tainnut silloin hyväksyä Spearairin kasia systeemiinsä niille edullisille pinnoille.  Risto lisäsi hauskasti,että ellei muu auta,sitten vain,-Follow the trails and listen  to,who,s going where.    FL280 50-sarjan kasilla ei  vain kuulosta kovin edulliselta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellään foorumilaisella kokemusta, miten paljon INS teki virhettä Atlantin yli lennettäessä? Kun pitkään lennettiin niin, ettei saanut updeittiä. Ilmavoimien Learissä oli sama Delco Carousel IV, kuten Finnairin DC-8:ssa ja DC-10:ssa. Parin tunnin merivalvontalennolla, jos ei updeitattu, niin virhe oli siinä 1-2 NM, riippuen, miten paljon kurvailtiin. Itämerellä tarkka updeitti saatiin lentämällä majakan päältä.

 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Koponen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla käytännön kokemuksia Atlantin ylityksestä ja INS:n tarkkuudesta.

INS ei sinänsä ole minnekään kadonnut ! Nykyisin se voidaan toteuttaa halvalla vaikkapa MEMS antureilla.

Tässä muuten ihan kotimainen kalvosarja (Tampereen yliopisto) .

http://www.aerostudents.com/courses/avionics/InertialNavigationSystems.pdf

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole käytännön kokemuksia, mutta Google väittää....

Lainaa

The accuracy of the INS is dependent on the accuracy of the initial position information programmed into the system. Therefore, system alignment before flight is very important. Accuracy is very high initially following alignment, and decays with time at the rate of about 1-2 NM per hour. Position updates can be accomplished in flight using ground-based references with manual input or by automatic update using multiple DME or GPS inputs.

Lähde 1  (ks yllä, 1-2 NM / h)

Lähde 2 (ks. kuva, 650m/h)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistikuvani mukaan tuo 1-2 nm/h oli käytännön luku ainakin alkuaikoina (1970). Siis Atlantin ylityksen jälkeen oli virhe < 10 nm. Finnairin koneissa oli kolminkertainen INS, joka miksattiin. Näin saatiin parannettu keskiarvo. Myöhemmin tuli sitten DME-update mantereelle saavuttaessa, ja matka jatkui "puhtaalta pöydältä".

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni ensimmäisiin Insseihin sai muistiin vain 9 pointtia. Jos ei muistanut purkaa ensimmäisiä niin yhdeksännen pointin jälkeen kone lähti kohti ensimmäistä pistettä

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Heikki Pullinen kirjoitti:

Jos ei muistanut purkaa ensimmäisiä niin yhdeksännen pointin jälkeen kone lähti kohti ensimmäistä pistettä

Juuri näin taisi käydä aikoinaan Korean pojille heidän lentäessään Suomesta koilliseen, kun tarinan mukaan nukahtivat ohjaamoon. Olivat vaan väärän valtion aluella. Ne eivät ymmärtäneet vahinkoa, vaan ampuivat korealaiset alas. 

Seppo 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä Korealaisessa koneessa oli ainakin yksi matkustaja joka tiesi että nyt mennään päin prinkkalaa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Heikki Pullinen kirjoitti:

Muistaakseni ensimmäisiin Insseihin sai muistiin vain 9 pointtia. Jos ei muistanut purkaa ensimmäisiä niin yhdeksännen pointin jälkeen kone lähti kohti ensimmäistä pistettä

Delcon Carousel IV A INS:ssä oli ladattavissa10 waypointia, joista ensimmäinen oli lähtöpiste. Lähtöpisteessä INS:t käynnistettiin, annettiin lähtöpaikan koordinaatit, ja suuntaus kesti n. 8 minuuttia. Tuona aikana konetta ei saanut liikuttaa. Yhdeksän seuraavaa waypointia olivat reitin alkupään pisteitä. Jos ei jatkoa syötetty, niin kone kääntyi takaisin kohti lähtöpaikkaa.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa Finnairin inertiahistorian alusta ollut kirjoitus. Julkaistu Finnairin henkilöstölehti Äänivallissa N:o 25  v. 1969.

6130e1185bd9d_2021-09-0217-05-11_4234.thumb.jpg.d15b1bb984213e239a2837bbd7745b48.jpg

2021-09-02 17-06-10_4235.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään