Ilkka Mäkelä

Heathrown laajentamista vastustetaan: " 5 tapaa sanoa ei"

16 viestiä aiheessa

Yleisökommenttien antamisaika Heathrown kentän laajentamisesta alkaa olla lopuillaan, ja paikallisia asukkaita kehoitetaan sanomaan "Ei" ennenkuin on myöhäistä. Suurta kokousta järjestellään tammikuun 22. päiväksi.

 

Laajentamista vastustaville on tarjolla sekä uutta että vanhaa protestikonstia:

 

- liittyminen vastustajien Facebook-yhteisöön

 

- "Say No"-postikorttien lähettäminen

 

- viestin lähettäminen "Say No"-puhelinvastaajaan

 

- sähköposti osoitteeseen sayno@hounslow.gov.uk

 

- vastaaminen mielipidetiedusteluun Hounslow Councilin lehdessä

 

http://www.24dash.com/news/Communities/2008-01-11-Council-urges-residents-to-Say-No-to-airport-expansion

 

Kyseessähän on siis kolmannen kiitotien rakentaminen ja sen edellyttämä asukkaiden siirto muualle.

 

Ehkä tässä olisi jotain ideaa myös tiettyä kotimaan tilannetta ajatellen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

  Lontoon kaupungin johtaja sulkisi Heatrow`n ja rakentaisi

  tilalle uuden aseman keinosaarelle Thames-jokeen.

 

 

 

  www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013071517267663_ul.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Lontoon kaupungin johtaja sulkisi Heatrow`n ja rakentaisi

  tilalle uuden aseman keinosaarelle Thames-jokeen.

 

 

Tulkintahan se on tuokin. Iltalehden mukaan kaupunginjohtaja Boris Johnson esittää Heathrown sulkemista ja kolmea eri vaihtoehtoa Lontoon pääkentäksi. Panenpa piruuttani tähän perään oman, vaihtoehtoisen tulkintani.

 

Kaupunginjohtaja Boris Johnson vastustaa Heathrown kolmatta kiitotietä sen ympäristövaikutusten ja huikeiden kustannusten takia. Suunnitellun kolmannen kiitotien alueella liikkunut varmaan ymmärtää, että kustannukset olisivat huikeat, jo pelkästään isoja hotellikiinteistöjä pitäisi varmaan hävittää aikamoinen määrä rakennushankkeen alta, saati kaikki muu rakennuskanta, joka saisi väistää laajennushanketta. Ei ole ihme, että vastustusta on paljon. Ympäristönsuojelu on yksi syy vastustukseen, mutta mahtaako oikeasti olla se merkittävin, melua tulisi kyllä lisää alueelle, ja tuo on rakennettua ja asuttua ympäristöä.

 

Kolme vaihtoehtoa, joita Boris Johnson esittää Heathrowlle, ovat:

- Lontoon Stanstedin olemassaolevan lentokentän laajentaminen, sijainti 65 km Lontoon keskustasta koilliseen (Heathrow on 25 km keskustasta länteen),

- Thames-joen etelänpuoleinen suistoalue n. 70 km Lontoosta itään,

- rakennettava tekosaari "Boris Island" Pohjanmeressä, Isle of Sheppeyn ja Lontoon edustan uuden tuulipuiston puolessa välissä suunnilleen, 100 km Lontoosta itään.

 

Alkuvaiheessa näillä uuden kentän suunnitelmilla ymmärtääkseni oli tarkoitus vain olla lisänä Heathrowlle, joka ei kykene hoitamaan kahdella kiitotiellään niin paljoa liikennettä kuin haluttaisiin. Kun tarkoitus on kuitenkin myös pystyä kilpailemaan kansainvälisenä koneenvaihtokenttänä (HUB) manner-eurooppalaisten kenttien kanssa, niin eihän siitä oikein mitään tulisi, että koneenvaihdon välissä pitäisi matkustaa 100 km junalla tai bussilla. Käsittääkseni siksi Johnson on nyt esittänyt, että suljetaan sitten Heathrow kokonaan, ja siirretään kaikki sen liikenne muualle. Kriittiset vastustajat näkevät mm. Thamesin suistoalueelle rakentamisen luonnonsuojelurikoksena, ja kentän siirtohankkeen perusidean siinä, että kaikki ehdotetut uudet sijainnit ovat Johnsonin vaalipiirin ulkopuolella, kun Heathrow on hänen vaalipiirissään.

 

Edellä tässä keskustelussa Jesse kaipasi ohjeita, "5 tapaa sanoa kyllä" kolmannelle kiitotielle. Flightforumin tunnustamalla viisaudella (taskustani löytyy purjelentäjän lupakirja, joka antaa valmiudet ymmärtää kaiken lentämiseen liittyvän muita paremmin) sanoisin ohjeeksi, että kun antaa hyvät perustelut, joihin sisältyy ympäristövaikutusten ja kustannusten kriittinen arviointi ja vaihtoehtoisten ratkaisujen rinnakkainen arviointi, niin sillai se ehkä kannattaisi perustella se kolmannen kiitotien rakentaminen. Luonnollisesti kolmas kiitotie vaatisi myös lisää parkkitilaa koneille ja autoille, fiksut liikennejärjestelyt rullaaville koneille ja maaliikenteelle, lisää terminaalitiloja, yms. Varmaan näistä on alustavat suunnitelmat tehty, mutta en ole niitä nähnyt, niin en uskalla kovin vankkoja mielipiteitä sanoa puolesta enkä vastaan. Ei muuta kuin keskustelu käyntiin, niin saadaan ratkaisu aikaan tässä mielenkiintoisessa kysymyksessä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no, kyseinen pormestarihan on ensin laittanu bussien perään sanoman''tiesitkö että jos vaihdat vaihdetta pienemmillä kierroksilla se saa aikaan vähemmän melua ja on taloudellisempaa''. Myöhemmin sama herra kirjoitti nimeltä mainitsemattomaan lehteen ''mielestäni koko pointti on olla vaihtamatta ennenkuin kierrokset lyövät 8000rpm...'' herättää vähän kysymyksiä herran motiiveista... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no, kyseinen pormestarihan on ensin laittanu bussien perään sanoman''tiesitkö että jos vaihdat vaihdetta pienemmillä kierroksilla se saa aikaan vähemmän melua ja on taloudellisempaa''. Myöhemmin sama herra kirjoitti nimeltä mainitsemattomaan lehteen ''mielestäni koko pointti on olla vaihtamatta ennenkuin kierrokset lyövät 8000rpm...'' herättää vähän kysymyksiä herran motiiveista... :P

 

Oliko tosiaan niin päin, että tuo kommentti 8000rpm:stä on kirjoitettu myöhemmin? Minulla on asiasta päinvastainen käsitys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no, kyseinen pormestarihan on ensin laittanu bussien perään sanoman''tiesitkö että jos vaihdat vaihdetta pienemmillä kierroksilla se saa aikaan vähemmän melua ja on taloudellisempaa''. Myöhemmin sama herra kirjoitti nimeltä mainitsemattomaan lehteen ''mielestäni koko pointti on olla vaihtamatta ennenkuin kierrokset lyövät 8000rpm...'' herättää vähän kysymyksiä herran motiiveista... :P

Hyvä että muutkin katsoo Top Gearia...  :P

Taisi muuten mennä juuri noin päin kuin Tatu sanoi, ja kyse oli 6000rpm. Piti ihan tarkistaa.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olen oikein käsittänyt niin tuon "Boris Islandin" liikenne häiritsisi merkittävästi AMS:n liikennettä. Lähinnä miten tuon uuden kentän holdit olisivat pohjanmeren ja kanaalin päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olen oikein käsittänyt niin tuon "Boris Islandin" liikenne häiritsisi merkittävästi AMS:n liikennettä. Lähinnä miten tuon uuden kentän holdit olisivat pohjanmeren ja kanaalin päällä.

 

Jos noista kolmesta esitetystä vaihtoehdosta pitäisi veikata toteuttamiskelpoisinta, veikkaisin Stanstediä. Siinä on ympärillä harvaan asuttua maaseutua, ja kentälle on jo valmiiksi junayhteyskin. Tekosaari kaukana rannikosta kuulostaa haihattelulta.

 

En löisi vetoa sen puolesta, että Heathrowlle koskaan kolmatta kiitotietä tehdään, mutta en liioin sen puolesta, että Heathrow suljetaan. Olisi kyllä kiva kuulla joku vähän valistuneempikin arvaus, mitä tuleman pitää, ja miksi niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En löisi vetoa sen puolesta, että Heathrowlle koskaan kolmatta kiitotietä tehdään, mutta en liioin sen puolesta, että Heathrow suljetaan. Olisi kyllä kiva kuulla joku vähän valistuneempikin arvaus, mitä tuleman pitää, ja miksi niin.

Minun veikkaus tästä on, että asiasta väännetään peistä vielä pitkään ja Heathrow alkaa vähitellen surkastua kun ei voi laajentaa operaatioiden määrä(terminaaleja toki remontoidaan ja rakennetaan). Jossain vaiheessa sitten huomaavat, että Frankfurtista onkin tullut se Euroopan "the" hubi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vasta oli A.netissä juttua LHR:n kolmannesta kiitotiestä joka tulisi kentän lounais puolelle. Näin vältyttäisiin liialliselta kylien tuhomiselta jne... ja M25 menisi radan kohdalla tunneliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että muutkin katsoo Top Gearia...  :P

Taisi muuten mennä juuri noin päin kuin Tatu sanoi, ja kyse oli 6000rpm. Piti ihan tarkistaa.  ;)

 

Niin no ulkomuistista heitin niin ei ihme jos arvot heittää :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään