Juho Vastapuu

ATR ATPCS

2 viestiä aiheessa

En oikein ymmärrä tämän laitteen toiminnasta muutakuin sen, että jos lentoonlähdön aikana tapahtuu joku virhe, ATPCS alkaa ohjaamaan moottoreita siten että kone saadaan ilmaan. Asiaa helpottaisi kummasti jos tietäisi mitä tarkoittaa uptrimmed engine ja feather. Voisiko joku selittää ATPCS:n toimintaperiaatteen ATR -koneessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyesti:

 

Normaali lentoonlähtöteho, eli tehokahvat "notchissa" on 90% torque ja 100% np. Jos lentoonlähdössä (eli käytännössä kun se rotary switchi on asennossa T/O) tapahtuu moottorihäiriö niin automatiikan pitäisi huolehtia siitä että toimivaan moottoriin tulee uptrim (eli nostaa torquen 100% ja np tietty säilyy 100%) ja lauenneeseen moottoriin tulee autofeather, eli lepuuttaa (vai kirjoitetaanko se hienosti "lepouttaa"?) moottorin itsestään. Lepuuttamisella tarkoitetaan potkurin lapojen kääntämistä ilmavirran suuntaiseksi vastuksen pienentämiseksi.  Varsinainen toimimattoman moottorin sammutus tulee kuitenkin hoitaa manuaalisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään