Sami Vainionpää

Keskiviikkokyssäri - Laajempi, kierompi ja vaikeampi

39 viestiä aiheessa

7) Mikä on An-26 koneen rahtiluukun alareunan korkeus maasta (tehtaan ilmoittama)?

/ 1466mm

8) Entä yläreunan? (tehtaan ilmoittama)

/ 3014mm

Pakko todeta, että naureskelin jo ääneen kun näitä kysymyksiä luin (luokkaa "minkäväriset sukat ensimmäisen MiG-21:n heittoistuinhypyn tehneellä suomalaisella oli hyppyä seuraavana päivänä") ...mutta kyllä noita vastauksia vaan jostain aina haetaan. Ihmeellistä. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakko todeta, että naureskelin jo ääneen kun näitä kysymyksiä luin (luokkaa "minkäväriset sukat ensimmäisen MiG-21:n heittoistuinhypyn tehneellä suomalaisella oli hyppyä seuraavana päivänä") ...mutta kyllä noita vastauksia vaan jostain aina haetaan. Ihmeellistä. :)

Heh, eihän nuo AN-26 kysmykset vaikeita olleet 8), sen jälkeen kun löysin erästä kirjaa etsiessäni tästä tietokonepöydältä Aviaexportin AN-26 esitteen.... ;D

Se miksi minulla on AN-26 esite tietokoneen vieressä on epäselvää itsellenikin... ::)

Yritetään vielä noita puuttuvia:

10) Viirupyrstö. Tämä on kyllä mielstäni DC-8:n lempinimi....

25) Voi sun.... Osaisin kertoa paljonko KDA:lla oli kokonaislentoaikaa kun se jätti suomen. Mutta omasta DC-6 aineistosta (n.3cm paksu nippu paperia) en löydä suomessa lennettyä tuntimäärää.... :-\

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samasta kasvista puhumme, mutta ei kyllä ainakaan minun ajanmukaisen paperilähteeni mukaan palmu ollut ;)

Kovasti kiinnostaa tuo palmu-kysymys. Ja millainen paperilähde sinulla on käytössäsi.

Itse koitin haastatella Kuusiston Jaskaa n. vuosi sitten, ja päädyin siihen käsitykseen, että aulassa on ollut parikin palmua. Mutta muista kasveista hän ei puhunut. Sen tiedän varmasti, että ennen AOP:tä 2003 siinä oli joku muovikasvi, mutta oliko jo vuonna 82? Sitä en tiedä.

Enkä tiedä sitäkään varmasti, onko nykyinen palmu sama, jonka MLY lahjoitti lentoasemalle 18.5.2003. (Se voi välillä jo niin huonosti, ettei olisi ihme, vaikka olisi korvattu uudella, hieman pienemmällä. Vai onko vain kuolleet lehdet karsittu pois?) Vertailupohjaksi tämä kuva http://www2.helsinginsanomat.fi/english/archive/picpage.asp?IsoID=4SgQkGHKA

jutusta http://www2.helsinginsanomat.fi/english/archive/news.asp?id=20030925IE5

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kovasti kiinnostaa tuo palmu-kysymys. Ja millainen paperilähde sinulla on käytössäsi.

Itse koitin haastatella Kuusiston Jaskaa n. vuosi sitten, ja päädyin siihen käsitykseen, että aulassa on ollut parikin palmua. Mutta muista kasveista hän ei puhunut. Sen tiedän varmasti, että ennen AOP:tä 2003 siinä oli joku muovikasvi, mutta oliko jo vuonna 82? Sitä en tiedä.

Enkä tiedä sitäkään varmasti, onko nykyinen palmu sama, jonka MLY lahjoitti lentoasemalle 18.5.2003. (Se voi välillä jo niin huonosti, ettei olisi ihme, vaikka olisi korvattu uudella, hieman pienemmällä. Vai onko vain kuolleet lehdet karsittu pois?) Vertailupohjaksi tämä kuva http://www2.helsinginsanomat.fi/english/archive/picpage.asp?IsoID=4SgQkGHKA

jutusta http://www2.helsinginsanomat.fi/english/archive/news.asp?id=20030925IE5

No paljastetaan nyt sitten samalla koko vastauskin :P En tiedä kuinka pitkäaikainen kyseinen kasvi oli, mutta vanhan Ilmailu lehden uutisena oli tuona vuonna aulaan tuotu kahvipensas ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

10) Viirupyrstö. Tämä on kyllä mielstäni DC-8:n lempinimi....

25) Voi sun.... Osaisin kertoa paljonko KDA:lla oli kokonaislentoaikaa kun se jätti suomen. Mutta omasta DC-6 aineistosta (n.3cm paksu nippu paperia) en löydä suomessa lennettyä tuntimäärää.... :-\

Itse asiassa juuri tuota suomesta poislähdön aikaan tullutta tuntimäärää tarkoitin, anteeksi epäselvyys.

Ja ei, ei ole Viirupyrstö. Annetaan lisävihje: Nimi tuli tuonaikaisen KarAirin pääohjaajan mukaan.. Jokohan nyt löytyisi? :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin johan helpottui ;D

25) 55620h 23min (ennen siirtolennolle lähtöä)

Hauska juttu sinänsä, että tiedän tuon suomessa lennetyn tuntimäärään piileskelevän jossain, olen sen varmasti nähnyt. Suomalaisista kutosista on kertynyt aineistoa ja tietoa aika paljon....

Kymppiin en osaa sano mitään.. Mahtoiko Matti Tiainen olla vielä silloin firman päälentäjä??

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lähteenä käytin lehtiartikkelia joka on ilmestynyt KDA:n siirtolentopäivänä. On tuossa 52000 tunnissa jotain perääkin. Kaivelin tuossa papereita ja selvisi, että Kar-Air on anonut KDA:lle huoltojakson pidennystä kesäkuussa 1982. Tuolloin kokonaislentoaika on ollut 51844 tunia. ja pidennystä on anottu 51900 tuntiin. Joten tunuu, että tuo 52000 tuntia olisi lähempänä totuutta, mene ja tiedä... ::)

Tuo lempinimi ei aukene ainakaan minulle...

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään