Sami Qadri

Uuden koneen hankkiminen FSX:ää varten

37 viestiä aiheessa

Olen tässä hankkimassa uutta konetta ja tarkoituksena olisi saada tuo uusin simu pyörimään sillä. Täällä varmasti on porukalta kokemusta FSX:n vaatimuksista. Tässä olisi kone, jota kaavailin:

ASUS S775 IX38 DDR3 SATA2 GBLAN 8-CH HD P5E3 DELUXE

INTEL CORE2 EXTREME QX9650 3.0GHZ S775 BX80569QX9650

CLUB 3D GF 8800GTX PCIE 768M 384BIT DDR3 CGNX-X8868

4GB CORSAIR DDR3 1066MHZ RAM

OCZ GAMEXSTREAM 700W OCZ700GXSSLI-EU

ja sitten Vista 32bit päälle

Tuossa olisi nyt ne "tärkeimmä" osat.  Muista tuskin on niin väliksi. Mitä sanotte? Onnistuisiko näillä FSX:n pyöritys? Voinko vielä jotenkin parantaa nostamatta hintaa vielä älyttömämmän suureksi?

Kiitos jo vastauksista!  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitten vielä sellanen kysymys, että kun ostaisin myös LG:n 20" näytön jonka resoluutio on 1680 x 1050, niin imeekös toi korkeampi resoluutio näytönohjaimen tehoja pois alentaen FPS:ää? Kannattaako vain tyytyä 1024 x 768 "laatikkonäyttöön" vai eikö suorituskyvyssä huomaa minkäänlaista eroa? Mielellään ottaisin ton laajakuvan, mutta luovun kyllä siitä jos se iso resoluutio jotenkin verottaa näyttiksen käyttö-ominaisuuksia.

Kiitos etukäteen avusta!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laita vaan 1680 x 1050 resolle. Kyllä toimii tuollaisella kokoonpanolla. Tingit sitten mieluummin antialiasoinneista ja anisotrooppisista filttereistä, HP:n vastaavalla näytöllä ei juuri noita tarvita, pikselit kun on sen verran pieniä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

About samanlainen kokoonpano myös itsellä ja FSX ei kyllä täysillä grafiikoilla pyöri. Tai kyllä se toimii mutta FPS on kovin kovin alhaalla. Kuulin jostakin että nämä näytönohjaimet alkavat kunnolla potkia tehoa vasta 1600x1200 resoluutiolla.

Toimiikos FSX + muut pelit vistan 64bit versiossa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Prossu kohta tuleviin penryneihin: http://www.elektroni.fi/?product=11416 (tuon saa kellotuksilla @ 3.2-3.4ghz )

Näytönohjaimeksi miellellään 9800GX2 (parin kuukauden sisällä tämäki) Tai sitten 8800GTS G92 512mb (Hyvin lähelle 8800Ultraa saa tämänkin näytönohjaimen kellotettua.)

Ja jos rahaa riittää, niin emoksi Intelin Skulltrail 8) (tämäkin taas tulossa muutaman kuukauden sisällä, hinta n. 400€) Tukea löytyy kahdelle prossulle, Atin crossfirelle ja nvdian SLI:lle :thmbup:. Muuten x48 piirisarjainen emo, jos kerran DDR3 muistit aiot ostaa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossahan sulla on extreme, joka on quad. Intelin prosessorimallien merkinässä Q tarkoittaa Quadia...ja tottakai Quad kannattaa ottaa jos on noinkin hyvä budjetti. FSX ainakin jo osittain osaa hyödyntää montaa ydintä.

Osaakos fs9 hyödyntää dual core-prosessoreja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osaakos fs9 hyödyntää dual core-prosessoreja?

Ei käsittääkseni, mutta on siitä prosessorista silti iloa kuitenkin jos käyttää lisäkikkuloita, kuten esim. activesky niin jää cpu aikaa hyvin niillekkin.. Korjatkaa jos puhun täyttä jargonia :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei osaa FS9 itsessään käyttää useampaa ydintä, FSX osaa ilmeistesti jo itsestään SP2:n jälkeen :o ennen sitä piti cfg:stä muokkaamalla.

Pitänee sitten päivittää siihen FSX:ään  :), kun entinen kone sanoi sopimuksen irti ja nyt siihen tulee uusi emo, dual-prossu ja muistit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin juuri miettimässä näyttiksen vaihtoa.. Onko Core 2 Quad parempi valinta kun extreme?

Kyllä mielummin Tavallinen Quadi, näissä extreme prosessoreissahan on vain parempi säätövara kertoimelle.

Ja kuten sanoin quadin saa helposti kellotettua "extremeksi" :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites x48 emo, jossa 2 prosessoripaikkaa (onko tarkempaa tietoa skulltrailin julkasusta ja onko Asustekilla/onko tulossa mitään vastaavaa?)? Jos laitan siihen pari normaalii quadii niin tuntus ihan mukavalta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites x48 emo, jossa 2 prosessoripaikkaa (onko tarkempaa tietoa skulltrailin julkasusta ja onko Asustekilla/onko tulossa mitään vastaavaa?)? Jos laitan siihen pari normaalii quadii niin tuntus ihan mukavalta...

Ei taida olla tulossa mitään vastaavaa, missä olisi CrossFire ja SLI samalla emolla :thmbdn: (pitkä juttu, google...)

Ja Tuo x48 on eri asia kuin skulltrail... Mutta siis jos et skulltrailia niin miellummin x48 kuin x38 (x48 tukee vain ddr3 muisteja, jotka olit jo valinnutkin..)

EDIT: Eiku kyllä toi x48 tukeekin noita DDR2:sia, lukenu taas huonosti  ;D. Oli siis Asuksen x48, joka ei tukenut DDR2

Tuo skulltrail on tulossa tämän vuoden Q1.. ainakin wikipedian mukaan: http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_SkullTrail

Muista se, että tuo on ainoa Intelin emo missä olisi SLI (tosin en tiedä mitä hyötyä tästä on, intelin kellotusominaisuuksia on kehuttu) ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tukeeko skulltrail DDRkolmosta? Näyttää kyl ihan tehokkaalta emolta. Ja onkos noi intelin emot laadukkaita?

Eiköhän se kuitenki sitä kolmosta tue ;D. Ja Intelin emot on kyllä laadukkaita, tosin tuota kannattaa odotella, ja katsoa tulevia testejä....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selvä juttu! Kiitti sulle vaan  :thmbup:

Jään odottelemaan sitä emoa sitten, niin luulis siitä saavan kasaan koneen jolla simut pyörii  ;D ;D ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainiin, unohdin vielä sanoa sen, että SkullTrailiin menevät siis vain 771-kannalla varustetut prosessorit eli "Xeonit".

Kun penrynit tulee, niin niistä melkein jokaisesta on 771-kannalla varustettu malli.

771-kantaisissa on vain 4 piikkiä vähemmän, hintakin pitäisi olla identtisillä ominaisuuksilla sama ;D

EDIT: http://mato78.com/uutiset/hardware/intel-julkisti-kuusitoista-45nm-prosessoria

Eli, esim Q9450=X3350

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selvä juttu. Katotaan nyt sitten kun nämä tulevat ja teen lopullisen päätöksen..

BTW tiedätkö mitään asustekilta tulevasta Rampage Extreme emosta? Luulen nimittäin, että toi skulltrail voi käydä vähän lompakolle  ;) En kyllä vielä heivaa ideaa siitä mäkeen vaan kuten sanoin niin katsotaan sitten.

EDIT: Niin ja pari kysymystä vielä  ::) Ensinnäkin jos ostan skulltrailin xeoneineen (sitten vielä muu sälä päälle esim. just tuo 9800GX2 jos paljastuu hyväksi) niin ylittääkö se mun 2800 euron budjettia? Se olis sellanen mitä kone saa maksaa koska sen päälle viel 64bit vista retail ja näyttö. Miten arvelet? Ja sitten noi xeonit on mulle vähän tuntemattomia.. jos nyt siinä ST:ssä olisi kaks (niitä vähän päälle 500 euroa maksavaa) xeonia niin hakkaako ne ihan reippaasti yhen Core 2 Extreme QX9770 (tulossa ensi kuussa)? Pystyykö niitä kellottamaan hyvin? Mietin vaan onko xeonit yhtä käytännöllisiä peleissä kun extremet ja quadit? Niissähän lukee että "For server computing".

Ai niin ja sitten kun oon katsonut netistä kuvia niin SkullTrail on ollut sellasen ihan ihmeellisen pääkallokotelon sisällä. Tuleeko se niinkuin paketissa vai onko se sitten vaan sellanen erillinen 'klisee'  :)? Jos tulee mukana niin sitten mulla on kyllä kasauongelmia sillä vaikutti aikas monimutkaselta toi kokoonpano kun se kotelo oli yhessä kuvassa avattu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selvä juttu. Katotaan nyt sitten kun nämä tulevat ja teen lopullisen päätöksen..

BTW tiedätkö mitään asustekilta tulevasta Rampage Extreme emosta? Luulen nimittäin, että toi skulltrail voi käydä vähän lompakolle  ;) En kyllä vielä heivaa ideaa siitä mäkeen vaan kuten sanoin niin katsotaan sitten.

EDIT: Niin ja pari kysymystä vielä  ::) Ensinnäkin jos ostan skulltrailin xeoneineen (sitten vielä muu sälä päälle esim. just tuo 9800GX2 jos paljastuu hyväksi) niin ylittääkö se mun 2800 euron budjettia? Se olis sellanen mitä kone saa maksaa koska sen päälle viel 64bit vista retail ja näyttö. Miten arvelet? Ja sitten noi xeonit on mulle vähän tuntemattomia.. jos nyt siinä ST:ssä olisi kaks (niitä vähän päälle 500 euroa maksavaa) xeonia niin hakkaako ne ihan reippaasti yhen Core 2 Extreme QX9770 (tulossa ensi kuussa)? Pystyykö niitä kellottamaan hyvin? Mietin vaan onko xeonit yhtä käytännöllisiä peleissä kun extremet ja quadit? Niissähän lukee että "For server computing".

Ai niin ja sitten kun oon katsonut netistä kuvia niin SkullTrail on ollut sellasen ihan ihmeellisen pääkallokotelon sisällä. Tuleeko se niinkuin paketissa vai onko se sitten vaan sellanen erillinen 'klisee'  :)? Jos tulee mukana niin sitten mulla on kyllä kasauongelmia sillä vaikutti aikas monimutkaselta toi kokoonpano kun se kotelo oli yhessä kuvassa avattu.

Näyttö nyt maksaa, mutta kyllä 1500-2000€ saa helposti nuo osat  :P

Skulltraili on siis joku nvidian konsepti extreme käyttäjille(tuolle emolevylle tulee vielä sitten jonkinlainen oma nimi), se koppa ei todellakaan kuulu mukaan.  ;D. Tuon tulevista koppa-vaatimuksista en tiedä, voi olla, että ei ole aivan normaali atx.

Xeonit ovat siis täsmälleen samoja mitä meille kuluttajille myydään, mutta vain 771-kannalla. QX9770 ei ole vastaavaa Xeon-prosessoria. Itseni mielestä ole mitään järkeä ostaa 1000$ prossua, jos ei oikeasti tarvitse isompia kertoimia  ;D.

Kahta prosessoria et tarvitse tuon emon käyttöön. (Oma suositukseni Xeon X3350, joka tosiaan on samalla ytimellä, yms, kuin Q9450)

Tässä minun koko suosittelema kokoonpano.

Skulltrail...........350-400€

X3350...............250-350€

DDR3(joku hyvä kitti alhasilla latensseilla)..............300-500€ http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=4767&Itemid=40&limit=1&limitstart=7        <-----kallista, mutta ST:hen ei muuta mene.

9800GX2..........400-600€

850W-1000W poweri, jossa vähintään 2x PCI-E 4-pinninen.......200-300€

64-bit vistan voi sitten vielä saada OEM, jos ostaa osia sen "mukana"

+ylimääräset

Tosta asuksen emosta en ole pahemmin kuullut, täytyy ottaa selvää.

P.S täällä on hyviä vertailuja: http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti noi mun jo valmiiksi valitsemat DDR3 muistit kelpaa. Sitten voisin ostaa BeQuietin 1000W virtalähteen ja jos nyt kuitenkin kaksi Xeon X3360 prossua (hinta nyt ei ole hirveän paljon korkeampi X3350 nähden..). Sittenhän noita kumpaakin voi vielä kellottaa varmaan ihan kivasti 3.2gigaseksi  8). Ja yhteensähän olisi kuitenkin 5.66 GHZ (vai osaavatko pelit hyödyntää kahta prosessoria?). Asiasta viidenteen onko olemassa vesijäähdytystä tohon 771 kantaan? 775 kannan jäähdytin ei luultavasti käy enkä ole löytänyt vastaavaa 771:lle.

Rahassa ei nyt sinänsä tarvitse säästellä (ellei mene yli sen 3000€:n  ;D) sillä olen kurkkua myöten täynnä tätä 5 vuotta vanhaa romukasaa mikä on tällä hetkellä. Nyt vaan sellanen mylly kasaan mikä pyörittää kaikkia pelejä 500+ FPS kun nyt kerrankin on mahdollisuus  :laugh: :laugh: :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro tässä on mun vielä kasaamatta oleva kokoonpano(prossun tulo kestää ei ole edes tukkureilta saatavilla gostep1 bugin takia), kokoonpanon hintahaarukka alle 3000.

Jossain vaiheessa asennan uuden 9800 Ultran mutta kannatta aina olla noiden uusien komponenttien kanssa varovainen, olkoon sitten näytönohjain tai emo niissä on sitä uuden tekniikan mukanaan tuomaa lastentautia aina mukana ja ajuriongelmia:itse odottelen aina rauhassa että komponentteja testaillaan maailmalla ja niiden tuloksista ja mahdollisista ongelmista kerrotaan ja vasta 3-6kk myyntiintulon jälkeen harkitsen ostamista ja asentamista.

Tämän kokoonpanoni komponentit ovat Q4 2007 julkaistuja lukúunottamatta 8800 Ultraa josta on jo melkein vuoden kenttäkokemus maailmalla olemassa.

Intel X38 chipset

ASUS Maximus Formula SE emolevy

- HD audio 7.1 SupremeFX Audio Card

- 2 x PCI-E x16, 3 x PCI-E x1 ja 2 x PCI korttipaikat

- 10/100/1000TX ethernet

- 6 x USB 2.0 ja firewire

- PS/2 -näppis ja hiiriliittimet

- sarjaportti, HUOM! ei rinnakkaisporttia

- e-SATA ohjain

Intel Core 2 Extreme QX9650 3.0 GHz prosessori, 12 MB Cache, cooler+fan(tilauksessa)

Seagate ST3500320AS Barracuda 7200.11 500GB SATA2 32MB

Seagate ST3500320AS Barracuda 7200.11 500GB SATA2 32MB

Samsung SH-S203D/BEBN DVD+/-RW 20X SATA musta

sis. Nero Express

2 kpl Kingston HyperX  KHX6400D2K2/2G(CL-4)  2GB 800MHZ DDR2 = 4 GB

Antec Performance One ATX miditornikotelo P182B musta

Antec PSU True Power Trio 650W PFC

Antec 120 mm lisätuuletin yläkammioon

Windows XP Professional SP2C FIN OEM

Leadtek Geforce Winfast PX8800 Ultra PCI-E 768MB DDR3 384-bit

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jukka, vaiha Käyttis Vistan 64-bittiseen versioon jos haluat että windows käyttää viimeisenkin bitin tuosta rammista. Tuo 32 bittinen XP osaa vain käyttää max neljä gigaa muistia, ja siinä on BIOS ja näytönohjain mukana laskuissa. 64-bittinen vista menee aina 64 gigaan asti ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jukka, vaiha Käyttis Vistan 64-bittiseen versioon jos haluat että windows käyttää viimeisenkin bitin tuosta rammista. Tuo 32 bittinen XP osaa vain käyttää max neljä gigaa muistia, ja siinä on BIOS ja näytönohjain mukana laskuissa. 64-bittinen vista menee aina 64 gigaan asti ;)

Tiedän joudun muokkaamaan Boot.inia jotta saan noin 3.4 gigaa käyttöön, mutta silti en huoli Vistaa koneeseeni..monista eri syistä.Koneessani on 2 kiintolevyä juuri siksi että kunhan Vista tuosta paranee(jos koskaan edes sitä tekee) ja jos FSXI ei toimi XPllä vaan ainostaan Vistalla niin toiselle levylle laitan sitten Vistan.

Mutta XP:tä käytän FSX:n sujuvaan lentelyyn DX9 tilassa niin säästyn niiltä lukusilta ongelmilta joista saa luke täällä ja ulkonmaisilla simusaiteilla.        Minulle simuilu on harrastun ja en halua kaytää lyhyitä vapaa-aikojani pc:n säätämiseen ja ongelmien ratkomiseen vaan sujuvaan lentelyyn ;)

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään