Jukka Juvankoski

matalapaineen syvin olemus?

16 viestiä aiheessa

Tiätäisikö joku täällä mittään aiheesta tai jotain linkkiä suomeksi, eli

siis kysymykseni lähinnä koskee säätä ja lähinnä korkeapaineen ja

matalapaineen erot ja miten nämä eroavat käytännössä muuten kuin sillä että paine arvot ovat erilaiset ja lähinnä korkeapaineen aikana paistaa aurinko ja matalapaineen aikana sataa vettä, mutta ainahan asia ei ole näin....

 

Eli kun tuo matalapaine näyttää tällä viikolla räpsähtävän paikalleen

Suomeen, niinkuin viimevuonna kävi korkeapaineen kanssa, niin miten

matalapaine toimii niin sanottuna lentokelinä??

 

-Keskellä kumpaakin "painetta" taitaa kuitenkin olla aika tyyntä?

 

-Tuulet tiätysti kiertää eri suuntaan, eli KP myötäpäivään ja MP

vastapäivään.

 

-Toimivia nostavia termiikkejä muodostuu korkeapaineen aikana varmastikkin

enemmän?

 

-Matalapaineessa ei pilvet "hajoa / lauttaannu" illalla vaan pilvi-imut

toimii pimeään asti aika useesti?

 

Olisiko jossain todella seikkaperäisesti kerrottu säästä lähinnä ilmailijan

näkökulmasta tai.... edes muuten vaan sääoppia netissä Suomenkielellä?

 

- Jukka Juvankoski -

http://www.juvankoski.com

-----------------------------------------------------------

Tsiduu sittiä: http://www.juvankoski.com/omituiset/

-----------------------------------------------------------

VALOKUVIANI: http://www.juvankoski.com/valokuviani/

-----------------------------------------------------------

ILMAKUVIANI: http://www.juvankoski.com/ilmakuvat_1/

------------------------------------------------------------

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo perinteinen kirjasto on se paras vaihtoehto tiedon etsimiseen ainakin meteorologian alueella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo perinteinen kirjasto on se paras vaihtoehto tiedon etsimiseen ainakin meteorologian alueella.

Jep, taidatpa olla oikeassa.... pitääkin huomenna mennä kirjastoon ja opettelemaan hieman laajemmin säästä, kuin mitä kaikenlaisten lentohärveleiden sääopissa kerrotaan.

 

Olis meinaan aika mukava saada varmuus tuonne takaraivoon, miten kaikki toimii sillee oikeesti ja mikä vaikuttaa mihinkin.

 

Käsittämätöntä, miten lentosää tuolla ilmassa on hyvinkin erilaista useesti, kahta samanlaista keliä on harvoin.

 

Siis kirjastotädin vietäväksi ;D

 

-Jukka Kukka-

http://www.juvankoski.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa myös tutustua Myrskyareenaan.

 

Vaikka sivusto keskittyykin lähinnä myrskyihin, niin sieltä kyllä saa semmoisen paketin säätietoutta, että melkein voisi lähteä vaikka Pekka Poudaksi Pekka Poudan paikalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikken aiheen asiantuntija olekaan, niin tässä jotain asioita noin manuaalista kaivettuna. Pahoittelen jos kaikki termit eivät ole aivan oikein suomenettu. :)

 

 

Matalapaineet

 

+ Kahta tyyppiä, rintaman yhteydessä oleva tai ilman sitä esiintyvä matalapaine (frontal/non-frontal).

+ Matalapaine pyrkii täyttymään, eli ilmamassa pyrkii siirtymään kohti matalapaineen keskusta (paine-erot pyrkivät tasoittumaan, eli ilmaa virtaa kohti matalan keskusta (matalaa painetta) ja pois korkean paineen keskuksesta noin yksinkertaistettuna). Tästä (ilmamassojen kohdatessa) syntyy nousevaa ilmavirtausta (konvektio).

+ MP:ssä tuulet puhaltavat pohj.pallonpuoliskolla pinnan tasolla vastapäivään keskukseen nähden, etel.puoliskolla päinvastoin.

 

Sää matalapaineessa (yleisesti)

 

+ Täyskatto pilviä ulottuen tropopausiin asti, matala alaraja

+ Sade, joko jatkuvaa heikkoa tai kohtalaista. Voimakkaita kuuroja saattaa esiintyä.

+ Näkyvyys huono sateessa, muuten hyvä nousevan ilmamassan johdosta.

+ Tuulet yleensä voimakkaita, mitä syvempi matalapaine on sitä lähempänä ovat isobarit ja sitä kovempi on tuuli.

 

 

Korkeapaineet

 

+ Kolmea tyyppiä: lämmin, kylmä ja "tilapäinen kylmä" (temporary cold, mikä lieneekään suomennos).

+ Ilmamassat liikkuvat päinvastoin kuin matalapaineessa, eli laskevat (subsidenssi) ja liikkuvat poispäin keskustasta (divergoivat).

+ Tuulet pinnassa päinvastoin kuin mp:ssä, eli myötäpäivään ja pois korkeapaineen keskustasta.

+ Isobarit yleensä kauempana toisistaan kuin matalapainessa (tuulet heikompia)

 

+ Lämpimän korkeapaineen aiheuttaa ylimääräinen korkealla oleva ilma. Laskiessa ilma lämpenee ja täten maanpinnan lämpötila nousee. Esiintyvät yleensä alemmilla leveysasteilla.

+ Kylmä alue aiheutuu matalasta maanpinnan lämpötilasta ja korkeasta tiheydestä. Tuloksena kylmiä korkeapaineita esiintyy useimmin pohjoisilla alueilla ja useimmiten talviaikaan.

 

Sää korkeapaineessa yleisesti

 

+ Pilviä ei juurikaan, paitsi alueen reunoilla

+ Ei sadetta

+ Näkyvyys kohtalainen, mutta pienempi kuin matalapaineessa. Syksyisin ja talvisin sumuja aamusta ja illasta, kesällä utu mahdollista.

+ Tuulet heikot.

 

 

Sitten kun tähän lisätään nuo säärintamat (lämmin, kylmä ja okkluusiorintama) ja niiden aiheuttamat säämuutokset, niin tekstiä riittääkin vähän enemmän kuin mitä tähän nyt jaksaa näpytellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kirja ilmakehän ilmiöihin ja Suomen säähän on nimeltään: Ilmakehä ja sää, tekijät Karttunen, Koistinen, Saltikoff ja Manner. Kirja on URSA:n julkaisema.

Seija Paasonen on tehnyt myös kansankielisen sääkirjan. Ihan hyvä sekin. Nimeltään: Sää.

Kannattaa tutustua varsinkin ensin mainittuun

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... niin tässä jotain asioita noin manuaalista kaivettuna.

 

Oliko nuo mistä, JAA ATPL Theoretical Knowledge Manual - Meteorlogy (Book 9) varmaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentolupakirjakurssien aineistona oli ainakin ennen muinoin mainio opas "Lentäjä ja sää" jota saattaa löytyä SIL-shopista tai kirjastojen varastokokoelmista. Kevyempi versio Purjelentäjän sääoppi (Kosola) on myös hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko nuo mistä, JAA ATPL Theoretical Knowledge Manual - Meteorlogy (Book 9) varmaan?

 

Correct....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kaikille erittäin hyvistä tiedoista.

Käväsin Kirjastosta lainaamassa ton ilmakehä ja sää ja näyttää oikeen hyvältä kirjalta.

 

Myöskin tuolla myrskyareena saitilla on erittäin hyviä tietoja ja perusteita.

 

Olen aina yrittänyt katsella kelejä tuolta: http://grads.iges.org/pix/euro.slp.html

saitilta jossa on ennuste euroopan "ilmanpaine kartta" pidemmälle ajalle.

 

tietysti ilmailijan sääpalvelu fcaa.foreca aivan älyttömän hyvä ja paras kun

lähempää ennustetta hakee ja päätöksiä ilmaan lähtemisestä tehdään.

 

Mutta näin duunarina olis kiva yrittää laittaa vapaapäivänsä kohdalleen, eli olis mukava tietää mitä viikon päästä tapahtuu vaikka aika vaikeata, edes suuntaa antavaa on ammentaa.

 

Mielenkiintoista miten nuo http://grads.iges.org/pix/euro.slp.html loppupäivien ennusteet muuttuu hyvinkin usein, eli varmastikkin on tuo sään ennustaminen aika vaikee laji :P

 

Kiitos kaikille vastainneille kuitenkin erittäin asiantuntevista vastauksista... juuri näitä hainkin.

 

Tähän loppuun sitten kuva, missä "pilvi-imu" varmastikkin toimii ;D

04-6-13-3.jpg

 

Lisää tästä http://www.extremeinstability.com/04-6-13.htm

 

 

 

-Jukka Sukka-

http://www.juvankoski.com

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Correct....

 

Varmaan ihan asiallinen opus, näin sääilmiöistä kiinnostuneena oon miettynyt ostoa, mutta 87e hinta jepellä ei ainakaan houkuttele..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis varmaan tuo 87e yhdestä kirjasta? Koko setin hintahan on sitten jo aivan hinajaa.. :)

 

Vaikka paljon infoa onkin ja iso mappi, niin ei se loppujen lopuksi niin ylihyvä setti ole - tosin kirjahylly täynnä tuollaisia mappeja lisää katu-uskottavuutta ( ;) ). Itse tiedot ovat ainakin omasta mielestä aika peribrittiläisiä, eli esim. lekotekniikan osuudessa aika vanhaa tavaraa. Tosin koko sarja noudattaa tarkasti JAA:n syllabusta, joten siinä se ehkä päällimmäinen syy. Mutta en ole muuhun tarjontaan tutustunut, tämä taitaa olla niitä harvoja täydellisiä atpl-kirjasarjoja. (tosin jostain Norjasta (?) taisi olla juuri tullut vastaava mutta paljon pienempikokoinen sarja vastaavaan tarkoitukseen)

 

 

(btw. kuinka moni tietää mitä tarkoittaa "red herring"..? Tuota sanaparia viljeltiin tuon mappisarjan eräässä osuudessa useampaan otteeseen. :))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis varmaan tuo 87e yhdestä kirjasta? Koko setin hintahan on sitten jo aivan hinajaa.. :)

 

Jep, pelkkä Meteorlogy-kirjanen. Hinajaa tosiaan, lähemmäs 1000€.

 

..tosin kirjahylly täynnä tuollaisia mappeja lisää katu-uskottavuutta ( ;) ).

 

Eli sopisi hyvin tuohon yhdeksän jepen IFR-kansion + muun härpäkkeen vierelle.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... eikö tuo tarkoita jotain harhaanjohtavaa toimintaa .

 

Niin. Aivan off-topiccia, mutta 'red herring' on taas näitä ihme brittisanontoja: Gurunet kertoo sen olevan "Something that draws attention away from the central issue."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään