Seppo Sipilä

Malmin Link Trainer?

54 viestiä aiheessa

Malmin Link Traineristakin täytyisi jotain löytää. Aeroko sen sinne hankki? Koskas Link tuli Malmille, kauanko sitä käytettiin? Missä sitä pidettiin? Kauhavalla tämmöinen taisi olla jo 40-luvun alkupuolella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo oli sijoitettuna toisen kerroksen huoneeseen, samaan missä on Ravintelin kabinetti.

Sen jälkeen se oli pultattu ekan kerroksen "simulaattori-huoneen" lattiaan. Sinne, missä on nyt nuo Patrian simut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Sepon tarkoittama Malmin Link Trainer sama kun lentopäiväkirjassani ainakin 1970 näkyvä "Link GAT-1" ? Että osaisi etsiä infoa siitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Sepon tarkoittama Malmin Link Trainer sama kun lentopäiväkirjassani ainakin 1970 näkyvä "Link GAT-1" ? Että osaisi etsiä infoa siitä.

 

On, huutelee Jaska sivusta  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere

Minuakin on aina kiehtonut näiden Linkkien sijainnit Suomessa. Paikkoja joita olen kuullut, on ollut, Immola, Jämi, Räyskälä mm. Yhteenkään en ole törmännyt vielä paitsi Museoissa ja tö...

Näitä trainereitä valmistettiin yli 17000 kpl:tta. Edwardilla oli aika hankalaa aluksi markkinoida tuotetta, kiitos US-navyn postilennot, jotka usein päättyivät huonosti, siitä alkoi Linkin menestystarina.

HS

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka muistaa missä tämä ilmavoimien linkki oli (eka tai ainakin ensimmäisiä). Onko kokemuksia siitä. Kuva lienee 50-luvun alkupuoliskolta - tai jopa 40-lopulta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere

Minuakin on aina kiehtonut näiden Linkkien sijainnit Suomessa. Paikkoja joita olen kuullut, on ollut, Immola, Jämi, Räyskälä mm. Yhteenkään en ole törmännyt vielä paitsi Museoissa ja tö...

Näitä trainereitä valmistettiin yli 17000 kpl:tta. Edwardilla oli aika hankalaa aluksi markkinoida tuotetta, kiitos US-navyn postilennot, jotka usein päättyivät huonosti, siitä alkoi Linkin menestystarina.

HS

 

 

 

Yksi toimiva Frasca-simulaattori Arrowin ominaisuuksilla on Lappeenrannan lentoasemalla. Viimeiseksi isommaksi viralliseksi mittarikoulutusoperaatioksi jäi -90 luvun lopulla Helitour Oy:n Lappeenrannassa pitämien maavoimien helikopterilentäjien peruskoulutuksen yhteydessä annettu mittarilentokoulutus.  Toimiva peli on edelleenkin HSI, ADF,VOR ja ILS mutta lentokoulutussimulaattoreiden viranomaisvaatimukset ovat nykyisin toiset, eikä sillä liene katsastus/hyväksyntä voimassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti tuo Ollin jo varhain kuvaama linkkilaite on ollut ilmavoimissa pitkään käytössä. Onko se jotain merkkiä vai niinkuin itse kehitelty?

Ne harvat kerrat, kun meikäläinen loisi Kauhavan upseerikerholla vanhojen hävittäjäpilottien kanssa, meni eräänlaisessa sumussa...niinkuin koko elämäkin melkein  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari vuotta Jaskan jälkeen Kauhavalla. Eikös Risto Lekalla ollut samanlainen Malmilla?

 

Heikki

 

Oli. En tiedä missä nyt on. Täytyy kysyä.

Tuo Lekan linkki oli Lentohuollon/Wihuriyhtymän/FA:n peruja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti tuo Ollin jo varhain kuvaama linkkilaite on ollut ilmavoimissa pitkään käytössä. Onko se jotain merkkiä vai niinkuin itse kehitelty?

Ne harvat kerrat, kun meikäläinen loisi Kauhavan upseerikerholla vanhojen hävittäjäpilottien kanssa, meni eräänlaisessa sumussa...niinkuin koko elämäkin melkein  :'(

 

Tuohon Lentohuollon linkkiin mentiin ovesta. Taisi olla uudempi versio.

Intin linkkiin mennessä avattiin kuomu, oli siinä tosin sellainen avoauton mallinen oven tynkäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi toimiva Frasca-simulaattori Arrowin ominaisuuksilla on Lappeenrannan lentoasemalla. Toimiva peli on edelleenkin HSI, ADF,VOR ja ILS mutta lentokoulutussimulaattoreiden viranomaisvaatimukset ovat nykyisin toiset, eikä sillä liene katsastus/hyväksyntä voimassa.

 

Kuka tätä laitetta operoi? Yhteystiedot? Ja kelpaako tämä PEL M2-41:sessä mainittuu pilvilennon harjoitteluun?

 

Mika Koski

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere

Minuakin on aina kiehtonut näiden Linkkien sijainnit Suomessa. Paikkoja joita olen kuullut, on ollut, Immola, Jämi, Räyskälä mm. Yhteenkään en ole törmännyt vielä paitsi Museoissa ja tö...

 

HS

 

 

 

Aikanaan Tampereen Härmälän kentällä Lentotoimella oli oiken kunnollinen vanhanajan Link Trainer, en tiedä roudasivatko sitä enää Pirkkalaan muuton yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vinkeistä. Vielä kun selviäisi, minä vuonna Link on roudattu Malmille.

 

Aerolla oli vuoden 1950 lokakuusta alkaen upouusi, pari miljoonaa markkaa maksanut Link Trainer "eräälle purjelentokerholle kuuluvassa kellarissa Topeliuksenkadulla", väittää HBL. Siellä sitten Aeron lentävää henkilöstöä treenattiin. Roudasiko vempeleen Malmille Aero omaan käyttöönsä ennen kuin Seutula avattiin, vai oliko se Malmin Link kenties jonkun muun operoijan myöhempiä juttuja?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hetkinen, nyt on pakko varmistaa:  oliko Aeron ensimmäinen KLM:ltä 14.6.1950 hankittu Link Trainer sama kun Malmilla ollut GAT-1, jossa minäkin Malmilla kävin?

Aero/Finnair link historia on Lammen kirjassa melko hyvin selvitetty – ja onhan Håkan täällä...  SLL-juhlakirjan sivulla 156 on kuva ao vehkeestä Topeliuksenkadulla.

Topeliuksenkatu 3 tiloissa majaili Helsingin Purjelentokerho ja kouluttajina olivat Aatos Vaakanainen (radioamatöörikolleega) sekä Hara Lindblad.

Pelkkä nimi "Link Trainer" aiheuttaa helposti sekaannuksia mutta Aeron mukaan ao ensimmäinen KLM:ltä ostettu laite olisi ollut ANT 18.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka tätä laitetta operoi? Yhteystiedot? Ja kelpaako tämä PEL M2-41:sessä mainittuu pilvilennon harjoitteluun?

 

Mika Koski

 

Ei kelpaa myöskään purjelentopuolella, koska huolto-todiste eikä tarkastus ole voimassa. Se on käytössä omistajatahon sisäisiin "huvilentoihin" ja harjoitteluun. Sillä lennettyä aikaa ei tällä hetkellä voi käyttää hyödyksi pilvilento-oikeuden, yökelpparin tai IR:n hankkimiseen tai ylläpitoon. Palataan asiaan, jos tilanne muuttuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hetkinen, nyt on pakko varmistaa:  oliko Aeron ensimmäinen KLM:ltä 14.6.1950 hankittu Link Trainer sama kun Malmilla ollut GAT-1, jossa minäkin Malmilla kävin?

Aero/Finnair link historia on Lammen kirjassa melko hyvin selvitetty – ja onhan Håkan täällä...  SLL-juhlakirjan sivulla 156 on kuva ao vehkeestä Topeliuksenkadulla.

Topeliuksenkatu 3 tiloissa majaili Helsingin Purjelentokerho ja kouluttajina olivat Aatos Vaakanainen (radioamatöörikolleega) sekä Hara Lindblad.

Pelkkä nimi "Link Trainer" aiheuttaa helposti sekaannuksia mutta Aeron mukaan ao ensimmäinen KLM:ltä ostettu laite olisi ollut ANT 18.

 

 

Minusta se Malmin GAT-1 oli varsin moderni peli vuonna 1975, kun sillä Wihurin "kasvatuslaitoksen" ansiolentäjän jatkokurssilla opettelin mittarilennon perusteita Raitakarin Reiskan kärsivä(llise)ssä valvonnassa.  Eli tuskin oli 40- tai 50-luvun tuotteita, jotenkin tuntuu, että ulkokuorikin oli enempi kuttaperkkaa kuin puuta ja peltiä, mutta saatan muistaa väärinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saatan taas kerran erehtyä, mielikuvissani on kuitenkin että Malmille ja Kauhavalle olisi tullut samoihin aikoihin tuo vanha musta laatikko.

Tiedän että jostain olen tämän lueskellut, päivän verran olen tuota etsiskellyt, en vielä löytänyt.

Lukekaa kaikki nyt ahkerasti Suomen Siivet lehteä ja muutakin ilmailukirjallisuutta.

On mielestäni sivun vasemmassa yläkulmassa tuo kuva ja juttu siinä ohessa.

t:aw

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hetkinen, nyt on pakko varmistaa:  oliko Aeron ensimmäinen KLM:ltä 14.6.1950 hankittu Link Trainer sama kun Malmilla ollut GAT-1, jossa minäkin Malmilla kävin?

Aero/Finnair link historia on Lammen kirjassa melko hyvin selvitetty – ja onhan Håkan täällä...  SLL-juhlakirjan sivulla 156 on kuva ao vehkeestä Topeliuksenkadulla.

Topeliuksenkatu 3 tiloissa majaili Helsingin Purjelentokerho ja kouluttajina olivat Aatos Vaakanainen (radioamatöörikolleega) sekä Hara Lindblad.

Pelkkä nimi "Link Trainer" aiheuttaa helposti sekaannuksia mutta Aeron mukaan ao ensimmäinen KLM:ltä ostettu laite olisi ollut ANT 18.

 

 

Joo

Se oli ANT-18 (army navy trainer), hinta 1200 puntaa, GAT-1 on paljon nuorempi painos. Surku hupaisaa, mutta vielä muutama vuosi sitten oli varsin niukasti tietoa netissä simujen historista. Nyt kun kuuklaa, tietoa on että päätä huimaa :D Tuo Linkki nimitys säilyi pitkään, vaikka traineri ei ollut enää peräisin Ed Linkin pajasta Binghamptonista, kunnes tulivat uudet nimet kuten CPT FTD ja FNPT. Ylläpidon nimitys oli myös "Kinneri".

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta se Malmin GAT-1 oli varsin moderni peli vuonna 1975, kun sillä Wihurin "kasvatuslaitoksen" ansiolentäjän jatkokurssilla opettelin mittarilennon perusteita Raitakarin Reiskan kärsivä(llise)ssä valvonnassa.  Eli tuskin oli 40- tai 50-luvun tuotteita, jotenkin tuntuu, että ulkokuorikin oli enempi kuttaperkkaa kuin puuta ja peltiä, mutta saatan muistaa väärinkin.

 

Samaa mieltä. Lallukan Erkki valvoi minun käppyräni v. -74 ja olisikohan lasku tullut Lentohuolto oy:ltä. Muistankohan väärin, jos sanon sen GAT-1:n imitoineen Cessna150- tai 172-lentsikkaa. Ääni oli jotain yleismaailmallista linkkimurinata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä. Lallukan Erkki valvoi minun käppyräni v. -74 ja olisikohan lasku tullut Lentohuolto oy:ltä. Muistankohan väärin, jos sanon sen GAT-1:n imitoineen Cessna150- tai 172-lentsikkaa. Ääni oli jotain yleismaailmallista linkkimurinata.

 

Minulla on samanmoiset muistikuvat, ja kun se Wihurin Ammattioppilaitos meitä koulutti, niin eiköhän se linkki ollut vuokralla Wihuri Oy Lentohuollolta, kuten kaikki oikeasti lentävät koulukoneetkin.

 

Ihan off-topic: on se vaan luojan lykky, että isoisä ymmärsi vaihtaa sukunimeä joskus ennen sotia, täällä meitä nyt sotkettaisiin toisiimme... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä. Lallukan Erkki valvoi minun käppyräni v. -74 ja olisikohan lasku tullut Lentohuolto oy:ltä. Muistankohan väärin, jos sanon sen GAT-1:n imitoineen Cessna150- tai 172-lentsikkaa. Ääni oli jotain yleismaailmallista linkkimurinata.

 

Hassu muistelo tuosta Linkistä ja Lallukan Erkistä.

Menin eräänä aamuna sinne toisen kerroksen link-huoneeseen. Linkki pyöri ympyrää ovi avoinna ja Erkki kipitti sen mukana ympyrää. Katselin menoa ja Erkki huusi mulle, että pysy kauempana.

 

Aikansa pyörittyään Linkki ja Erkki pysähtyivät. Joku oli jättänyt linki 2000:een jalkaan ja lyönyt virrat pois ja lukon kiinni.

Erkki laitto aamulla virrat päälle ja linkki meni samantien kierteeseen.

Lopetti kun "tömähti" maahan. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin vanhan valokuvan 1950-luvulta, jossa oli Link Trainer ja "sivuvakaajassa" LT-1 teksti. Kuva oli otettu Imatralla, ja ollut joskus Ilmailu-lehdessä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään