Seppo Pietikainen

Just in: BA:n 777 lasku lyhkaiseksi Heathrowlla

316 viestiä aiheessa

Kyse on siis RR:n lammonvaihtimen ongelmista - ei lammita polttoainevirtausta tarpeeksi noissa "ylikylmissa" olosuhteissa. Eikohan tuohon tulle korjausta lammonvaihtimien uusimisen muodossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englannin tutkintaviranomainen AAIB on julkaissut väliraportin numero 2, jossa selitetään polttoaineen seassa olevan veden jäätämisilmiön selvittämiseksi tehtyjä kokeita. Raportissa on mielenkiintoisen näköinen kuva jäänmuodostuksesta kokeessa käytetyn putken sisällä.

 

http://www.aaib.gov.uk/cms_resources/Interim%20Report%202%20-%20%20G-YMMM.pdf

 

AAIB korostaa, että jäänmuodostuksesta tuli kokeissa ongelma tietyissä olosuhteissa, mutta ilmiö ei ole toistaiseksi selvillä eikä välttämättä ratkaistu, vaan lisätutkimukset ovat tarpeen.

 

Rolls-Royce on toisaalta ilmoittanut Trent 800-sarjan moottoreihin suunnitellun lämmönvaihtimen modifioinnin olevan valmiina ja sertifioituna vasta noin vuoden kuluttua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA on julkaissut direktiivin, jonka mukaan RR Trent 800-moottoreilla varustettujen B777-koneiden fuel/oil heat exchanger-lämmönvaihdin pitää vaihtaa parannettuun malliin. Varsinaista kiirettä ei kuitenkaan pidetä, koska aikaa toimenpiteen suorittamiseen on ensi vuoden loppuun asti tai seuraavien 6000 lentotunnin kuluessa, riippuen siitä, kumpi takaraja tulee ensin vastaan.

 

http://www.flightglobal.com/articles/2009/07/13/329582/easa-mandates-rolls-royce-fix-after-ba-777-crash.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuviranomainen FAA on saanut kritiikkiä siitä, että lämmönvaihtimien osien vaihtamisen takaraja niille yhteensä 130 Boeing 777-yksilöille, joita asia koskee, on edelleen vuoden 2011 tammikuu siitä huolimatta, että onnettomuustutkintaviranomainen NTSB suositteli vähintään toiseen moottoriin osia vaihdettaviksi välittömästi.

 

http://news.yahoo.com/s/nm/20091130/bs_nm/us_boeing_faa;_ylt=AhvYfNpCuEpbM85A5YOPcJp0fNdF

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englannin tutkintaviranomainen AAIB on julkaissut loppuraportin tapauksesta.

 

Raportti sisältää peräti 18 turvallisuussuositusta. Onnettomuuden syyksi epäillään, kuten aiemmissa väliraporteissa, jään muodustumista polttoainejärjestelmässä, josta se kulkeutui polttoaine/öljy-lämmönvaihtimiin (FOHE) tukkien polttoainevirtauksen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

British Airways on antanut miehistölle mitalin tunnustukseksi hyvin hoidetusta poikkeustilanteesta, mistä voidaan ehkä vetää johtopäätös, että tapaus tuskin oli miehistön toiminnasta johtuva. Onnettomuustutkinnasta ei kuitenkaan ole kuulunut mitään uutta.

 

http://afp.google.com/article/ALeqM5j_bWQHQuyhH593JI8mzkGUXctr9g

 

Pilotti Peter Burkillia juhlittiin sankarina Britanniassa.

 

Pian kaikki kuitenkin muuttui toisenlaiseksi.

 

Burkill kertoo Mirrorin haastattelussa elävänsä nykyään 72 eurolla viikossa.

 

Hän on pakon edessä irtisanoutunut British Airwaysin palveluksesta eikä ole päässyt hakemuksistaan huolimatta yhdenkään toisen lentoyhtiön työhaastatteluun.

 

- Ennen onnettomuutta minulla oli suurenmoinen työ, hyvä palkka, ja tein kovasti töitä perheeni parasta ajatellen, Burkill kertoo Mirrorille.

 

- Nyt olen menettänyt kaiken, ilman omaa syytäni.

 

Ilta-Sanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moros!

 

Iltsikasta lainattua:

 

Mirror kertoo, että onnettomuuden jälkeisinä kuukausina British Airwaysissa alkoi levitä huhuja, joiden mukaan Burkill ei olisi toiminut tehokkaasti turmahetkellä eikä lähettänyt hätäkutsua.

 

Maalaisjärjellä ajateltuna, (mayday olisi mielestäni pitänyt kahdella pilotilla ehtiä tehdä) ja varmasti oli ohjaamossa kädet täynnä töitä minimoimaan damaget?

 

Missä vaiheessa tehot hävisivät? Oliko aikaa radioon? Toinen pilotti lensi ja toinen yritti paikallistaa/korjata vikaa?

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään