Lasse Kaila

Englannin lentonäytökset 2008

43 viestiä aiheessa

Paha dilemma menossa....kesällä olisi kiva poiketa Englannissa katsomassa jotain lentonäytöstä, mutta ei sitten millään pysty päättämään mitä niistä :-/

 

Osaatteko auttaa, kenties sellaiset jotka ovat näitä eventtejä kiertäneet?

 

Vaihtoehtoja ovat (ainakin):

 

Farnborough 14-20.7

 

- iso näytös, kaupallinen ja varmaan ruuhkainen (ällät ojossa, mahtuuko tuolla kuvaamaan)

- paljon kamaa näytillä

- isoja koneita, uusia (tosin ei taida 787 enää ehtiä tuonne)

- suht. lähellä lontoota

 

Flying Legends Duxford 12-13.7

 

- wanhaa kamaa tarjolla, enemmän yhteisöhenkinen tapahtuma, varmaan tosi kiva fiilis paikan päällä

- ei paha sijainti tälläkään

- tarjolla lienee "vaan" vanhoja sotavermeitä?

 

RIAT 2008 Fairford 12-13.7

 

- samaan aikaan kun flying legends (höh miks?)

- keskellä ei mitään

- tarjolla olisi sotakalustoa ties minkälaista

- taitaa olla isompi tapahtuma kun flying legends

 

Auttakaa miestä mäessä :) Matkaseurakaan ei tietenkään haittaisi jos joku on johonkin noista menossa kesällä!

 

[EDIT: tämän piti kyllä mennä konespottaus-osioon, anteeksi...modet saanko pyytää siirtoa?]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa-a, meikalaisella on ohjelmassa noista kaksi, toinen on Duxford. Tosin matkaseurakin on jo valittuna. ;D

 

Farnborough tosin on meikalaisella viela vahan suunnitelmatasolla ja tyopaikankin kanssa pitaa vahan keskustella kun pitaa muutamaa vapaapaivaa yms. pyydella (etenkin tuohon Duxfordiin liittyen). Jos olen oikein kasittanyt, Farnborough'ssa ne yleisolle julkiset paivat ovat tuossa viikonloppuna (19.-20.7). :-[

 

En ole noissa kaynyt itse ollenkaan, joten siina mielessa tama minun vastaukseni on yhta tyhjan kanssa. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RIAT 2007:ssa vierailin viime vuonna yhden päivän ajan. Lauantai osoittautui päivistä parhaaksi aurinkoisen sään suhteen. Kun Brittilään lähtee kuvaamaan niin säät ovat aina suuria kysymysmerkkejä.

 

Matka taittui tunnissa Lontoosta junalla Swindoniin, josta oli shuttle bus service suoraan Fairfordiin. Paikan olin varannut etukäteen Public Grandstandiltä, joka osoittautui melko hyväksi kuvauspaikaksi. Seisominen on kiellettyä muualla kuin ylärivillä, mutta oma paikka osui sopivasti rivin päähän joten putken kanssa pystyi sohimaan kohtuu hyvin. Hommaa helpotti vielä vieressä ollut tyhjä paikka. Itse käytin koko näytöksen ajan ääntä vaimentavia nappikuulokkeita, joista kuuntelin näytöksen omaa radiota. Ensikertalainenkin pysyy näin perillä mistä tulee mitäkin ja koska. Standillä kuvasin aamukymmenestä noin kolmeen, jonka jälkeen kuvauspaikka vaihtui maanäyttelyn kautta suomalaisten kuvaajien seuraan yleiselle alueelle lähemmäs kiitorataa.

 

Suosittelen ehdottomasti Grandstandiä jos kuvausta meinaat harrastaa. Mukaan kannattaa kuitenkin varata PALJON juotavaa, aurinkorasvaa ja päähän hattu. Muuten iskee takuuvarmasti auringonpistos. Viimeiset shuttle bussit lähtivät muistaakseni joskus viiden jälkeen, tosin jonoon kannattaa mennä jo hyvissä ajoin, koska ihmisiä on järkyttävät määrät.

 

Tässä vähän kuvia joita tuolta tuli räpsittyä. Sarjan viimeiset kuvat eivät ole Grandstandiltä vaan maan tasalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on vähän budjetistakin kiinni.

 

RIAT

Mielestäni RIATiin ei yksi päivä riitä vaan varattava yksi päivä lentotoiminnalle ja toinen maanäyttelyyn. Sittenhän niitä extrapäiviä taitaa olla enemmänkin, eli voi mennä jo perjantaina ja jäädä myös maanantaiksi.

Tällaisella aikataululla kannattaa ottaa jo majapaikka läheisestä Swindonin kaupungista josta "sukkula"bussi yhteys Fairfordiin suoraan portille.

 

Jos tulee suomesta suoraan esim. perjantaina, kannattaa lentolippuja hankkiessa huomioida kustannuksiin myös matkojen hinnat Lontoon eri kentiltä.

Stansted on aivan toisessa suunnassa Swindoniin nähden, joten ensin joudut menemään junalla Lontooseen, josta jatkamaan Swindoniin.

Juna-aikataulujen lisäksi kannattaa huomioida myös bussifirmat yhteyksiä tutkiessa.

 

2007 itse matkustin perjantaina iltalennolla BA:lla Heathrowille, josta bussilla suoraan terminaalilta Swindonin bussiterminaalille ilman vaihtohärdellejä ja hintakin taisi olla edullisempi kuin junalla.

BA:n lento Helsingistä oli jopa halvempi kuin Blue1:en joka lentää Stanstediin. Ryanair olisi lentänyt Tampereelta edullisemmin, mutta aikataulu oli erittäin huono ja kokonaiskustannuksiin piti vielä lisätä Hki-Tre ja Stansted-Lontoo.

 

Mikäli päättää majoittua Swindonissa, kannattaa majapaikan hankinnan kanssa olla ajoissa liikenteessä. Hotellit on ihan törkeen hintaisia ja valitettavasti Bed & Breakfast paikatkin nostaa hintoja ao. viikonlopun tietämillä. Itse olin viime vuonna... saakohan täällä mainostaa....  Jessamine Cottage B & B, hinta oli suomalaisittain hirveä 50£, mutta onneksi minulle maittaa englantilainen aamiainen (jopa ne keitetyt tomaatit :D  ) joka heillä on valtava, joten sinällään sai vastinetta rahalle ja kunnolla.

Tässä linkki yhteen palveluun josta olen tsiigaillut Britannian majoitustarjontaa: Smoothhound

 

Panostavat kokoajan enemmän kaikkeen muuhunkin tarjontaan tapahtumassa. Kaikkea sälää tuntui olevan entistä enemmän ja oli niitä lentokoneitakin siellä seassa. Jotenkin minusta ainakin ne flygarit hukkuivat sinne massaan... :o

Ehkä vähän fiiliksiä heikensi myös, että olin varannut lennon sunnuntai iltapäivänä Bristolista eteenpäin (just tuon majoituksen hinnan vuoksi), joten oli koko sunnuntai sellainen pieni kiire fiilis päällä.

 

RIAT 2008 voi kalustoltaan olla myös mielenkiintoinen Farnboroughin messujen läheisyyden vuoksi. Voisin kuvitella että F-22 saataisiin tälle puolen Atlanttia, B-2:lla kuitenkin kehuskelevat ja V-22 Ospreykin saattaisi olla näytillä tuolla (toivelistani :P )

 

 

Duxford

Normaali vierailu:

Tämä on hyvällä paikalla Stanstediin nähden. Tänne kulku junalla joko Cambridgen kautta tai sitten joidenkin kuntoilijoiden ;) olen kuullut myös jäävän asemaa aikaisemmin ja kävelevän Duxfordiin

Cambridgen juna-asemalta bussiyhteys museolle, katso museon sivulta bussin tunnus (taisi olla 7A). Bussilippua näyttämällä saa alennusta sisäänpääsystä joitain punnan osia.

Flying Legends lentonäytöspäivät:

Kalustoa ilmassa niin, että pitää muistaa välillä hengittää. Pakkohan nuo Korkkarista tutut koneet on nähtävä ja vielä ilmassa.

Jos haluaa tutustua myös museoon, saattaa mennä tiukille kaiken näkemisen kanssa.

Vinkki: Varaa kaksi päivää, mene vierailemaan itse museoon päivää ennen näytöstä, jolloin myös koekäyttävät ja lentävät koneilla :)

 

Viimeksi käväistessä yövyin Cambridgessa Sleeperz nimisessä budjetti majoituksessa joka aivan aseman vieressä, mutta kuitenkin junaradan melualueen ulkopuolella (vai olinko vain väsynyt ??? ) Mainostavat itseään IKEA tyylisellä majoituksella ja sitä se tosiaan oli, tai meilläpäin "ruotsinlaivan C-hytti" kuvastaa paremmin kokoluokkaa ;D ;D

Täällä oli nimellinen aamiainen, Kahvia/teetä (ruotsalaiset kävi hakemassa aseman kahvilasta omat kahvit, oli sellasta tärpättiä) ja crossanteja joten tuo Swindonin aamiaisen ylistys ei ollut turhaa höpötystä.

Halusin tämän siksi mainita, että jos sattuu olemaan turistina liikenteessä Stanstedin kautta, voi yöpyä täällä, bussi lähtee Duxfordin museoon aivan vierestä (tavarat voi jättää hotellille). Vika bussi museolta taisi tulla 17:30 (matka-aika asemalle max. 50min), tavarat hotellista, junalla Stanstediin ja portti aukeaakin sopivasti Blue1:en Check-iniin (***Huom.Blue1 siirtyy kuulemma kesällä Heathrowlle***) ja kotiin Helsinkiin (Ryanairilla taitaa olla huonommin sopiva aikataulu)

 

 

Farnborough

Täällä en ole koskaan käynyt. Yleisöpäivinä tuppaa olemaan porukkaa hirveesti messuilla, en tiedä voiko tavallinen bongari ostaa lippuja tuonne ammattilaispäiville.

 

 

Tulipa tekstiä. Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle ja muille tulevaisuudessakin hyötyä.

Houkuttele tosiaan joku kaveri mukaan, yksin matkustaminen varsinkin yöpymisten osalta on tyyristä touhua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho, olipa kattava vastaus. Kiitos.

 

Nyt alkaa homma hahmottumaan:

 

Duxford ehdottomasti. Majoitusta katsellaan nyt Duxford/Cambridge-akselilta, jotkut paikat ovat jo täynnä ja hinnatkin siinä 100 punnan kieppeillä pahimmillaan. Me lähdemme Tampereelta joten Ryanair on ihan jees vaihtoehto.

 

RIAT kiinnoistaisi kovasti, ja nyt kun kerran on mahkut käydä kummassakin niin houkuttelee kovasti. Esim lauantaina duxford ja sunnuntaina RIAT. Kiire tulee, mutta mutta. Kysymys on vaan että miten noiden paikkojen välillä liikkuu. Linnuntietä olisi n. 120km vaan mutta jos menee junalla lontoon kautta niin menee todella kauan, eikä sitten jää enää päivästä mitään jäljelle :( Pistin kyselyä järjestelevälle taholle jos näillä tapahtumilla olisi jotain yhteistyötä (lue: sukkulabussia paikasta toiseen). [äh, contact-us lomake ei toimi tietty..]

 

Sitten vielä lisäpäivä tosiaan museo/muuta härdelliä varten.

 

Tiedätkö mitä tuon RIAT:n muut tapahtumat ovat (ke-ma)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joni, miten Fairford- Bristol yhteys toimi? Alustavissa suunnitelmissa ajattelin että voisi ottaa Bristolin läheltä ja sieltä kulkea Fairfordiin. Lennot Lufthansalla Frankfurtin kautta Bristoliin olivat joku karvan päälle 300€. Sillä välttää Lontoon (Heathrown) alueen ihanuuden kokonaan. Juna-aikataulu lupaa mukavaa 40 minuutin matka-aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajateltiin vuokrata auto. Fiat punton saisi Budgetilta £61 / 3vrk. Sillä siirtyisi näppärästi paikasta toiseen. Ainoa on, että pitää ajaa väärällä puolella tietä :P Ja sitten on vielä kysymys miten auton saa jos kone saapuu puoleltaöin...taitaa toimisto olla jo kiinni siihen aikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on hyvällä paikalla Stanstediin nähden. Tänne kulku junalla joko Cambridgen kautta tai sitten joidenkin kuntoilijoiden ;) olen kuullut myös jäävän asemaa aikaisemmin ja kävelevän Duxfordiin

 

Olen antanut itseni ymmärtää, että tämän kävelymatkan varrella sijaitsee legendaarinen (?) Red Lion pub  :P

Ja Blue1 vaihtaa keväällä Stanstedin Heathrowiin, mikä kannattaaa ottaaa huomioon matkaa suunnitellessa.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajateltiin vuokrata auto. Fiat punton saisi Budgetilta £61 / 3vrk. Sillä siirtyisi näppärästi paikasta toiseen. Ainoa on, että pitää ajaa väärällä puolella tietä :P

 

Ja haet hetken aikaa vaihdekeppiä ikkunaveivistä  :thmbup:

Nimimerkillä kokemusta on  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joni, miten Fairford- Bristol yhteys toimi? Alustavissa suunnitelmissa ajattelin että voisi ottaa Bristolin läheltä ja sieltä kulkea Fairfordiin. Lennot Lufthansalla Frankfurtin kautta Bristoliin olivat joku karvan päälle 300€. Sillä välttää Lontoon (Heathrown) alueen ihanuuden kokonaan. Juna-aikataulu lupaa mukavaa 40 minuutin matka-aikaa.

 

Britannian rataverkko on niin kurjassa kunnossa kuin olet kuullut kerrottavan :o 5min ylimääräiset stopit ihan normaaleita ja muutaman kerran junavuorot peruutettu kokonaan käydessäni, voihan se olla meikäläisen huonoa tuuriakin...

Tarpeeksi vain varaat aikaa niin eiköhän tuo ole ihan hyvä vaihtoehto. Justiinsa kesällä tuli hieman extra jännitystä, kun suunnatessa Bristolin kentälle aseman monitoriin pamahti kaikille vuoroille ensin ilmoitus myöhästymisestä ja sitten vuorojen peruuntumisesta. Olin kyllä varannut niin ruhtinaallisesti aikaa, että check-in ei ollut edes auki kun kentälle pääsin ::)

 

Ajateltiin vuokrata auto. Fiat punton saisi Budgetilta £61 / 3vrk. Sillä siirtyisi näppärästi paikasta toiseen. Ainoa on, että pitää ajaa väärällä puolella tietä :P Ja sitten on vielä kysymys miten auton saa jos kone saapuu puoleltaöin...taitaa toimisto olla jo kiinni siihen aikaan.

 

Erinomaista, tuo on kyllä todella edullinen, mikäli tuohon hintaan kuuluu myös vakuutukset.

En tiedä minkälaiset autojonot RIATiin on, kun bussit ajelutetaan yksinomaan niille varattuja reittejä perille.

Olenko sitten nautiskelija (vai stressaaja), kun itse varaisin noihin molempiin kaksi päivää, kyllä noita näytöksiä järjestetään myöhemminkin, eikä kannata ainutlaatuista kokemusta pilata liialla kiireellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liput ja majoitus varattu! Duxfordiin olemme menossa ja kyllä yritetään RIATiinkin keretä sunnuntaina. Ma ja ti ovat sitten vielä auki.

 

Kiitoksia avusta!  :thmbup:

 

[EDIT] Varmistin vielä RIAT:n järjestäjiltä, tosiaan ei ole mitään yhteyttä tai kuljetusta flying legends-riat välillä, mikä on varmasti aika harmi monen kannalta.

Lennot TMP-STN-TMP olivat n. satasen pintaan, majoitus £35/nuppi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennot Lufthansalla Frankfurtin kautta Bristoliin olivat joku karvan päälle 300€. Sillä välttää Lontoon (Heathrown) alueen ihanuuden kokonaan.

 

Varasin vähän aikaa sitten itselleni Ryanairilta lennot helmikuulle TMP-DUB-BRS, hintaa kertyi kokonaiset 48€ kaikkine maksuineen :thmbup: Mutta tietenkin 4h odottelu Dublinissa, mutta en laita pahakseni :)

 

Ville

 

Edit: Tampereelta tietty, eikä HEL :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varattu Blue 1:n edestakainen Heatrowiin 214,36€ ja majoitus Cambridgen Sleeperzissä 40£ per yö.

Eli Duxfordissa nähdään, ja toivelistalla tietenkin vähäsateinen viikonloppu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terveeks!

 

Itsekin olen suunnitellut Duxfordiin tulevani. Osaisiko joku suositella kohtuuhintaista majoitusta akselilla Standstedt-Cambridge?

 

majoitus Cambridgen Sleeperzissä 40£ per yö.

 

Minkäslainen mesta tämä on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt pitää vielä arpoa kuvauskalusto kohdilleen... IS olisi aika poikaa kun varmaan pääosin tulee potkurikoneita kuvattua, mutta ei mitään järkevää tötsää oikein ole. Push-pull 100-400L ei oikein natsais, noista uusista sigmoista ei ole mitään hajua vielä (no, ehkä kesään mennessä niistä saa jotain review:tä ulos jo)...

 

Sigman 100-300f/4+1.4 jatke kai on se millä voisi lähteä kokeilemaan. Laadullisesti riittävä, mutta vakaaja olisi niin mukava että saa ropellit pyörimään :-/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka, kuinka lähelle ei kiitoradan kynnystä (ei highway puoli) pääsee näytöksen aikana? Laskeutuvat koneet olisi siis kuvauskohteena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka, hienoja on - erityisesti Mussen lentokuvat :thmbup:. Katselin Legends 2005 DVD:ltä ja silloin ne tuli toisesta suunnasta laskuun. Tuskin maltan odottaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai-jai! Tekee suorastaan kipeää katsoa noita Duxfordin maisemia. Niin tekisi taas mieli sinne lähteä. Flying Legends nähtiin vuonna 2004, muuten vain tuli käytyä siellä viime vuoden maaliskuun alussa. Toisaalta pitäisi ehdottomasti nähdä myos Vulcan, kun siihen projektiin on tullut tutustuttua ihan paikanpäällä Bruntingthorpessa parikin kertaa... Se ääni!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RIAT:n lehdistötiedotteesta:

 

RAPTOR MAKES UK DEBUT AT AIR TATTOO

 

The world’s most advanced jet fighter will make its UK debut at the Royal International Air Tattoo at RAF Fairford in Gloucestershire this summer.

The F-22A Raptor, from the US Air Combat Command, represents a new generation of fighter aircraft incorporating state-of-the-art stealth technology, sophisticated weaponry and vectored thrust giving it an unrivalled combination of secrecy, power and m:anoeuvrability.

With a top speed of 1,140mph (Mach 1.72) and a range of almost 2,000 miles, the    F-22A is capable of outperforming any existing fighter aircraft in both air-to-air and air-to-ground combat.

Visitors to the Air Tattoo on July 12-13 will be the first in the UK to witness the precision aerial manoeuvres and unique capabilities of the world's only operational fifth-generation fighter aircraft.  Piloting the aircraft will be Major Paul ‘Max’ Moga from the Air Combat Command F-22A Demonstration Team based at Langley Air Force Base in Virginia. Maj Moga, who has more than 250 combat hours, is the first F-22A demo pilot.

Air Tattoo Director Tim Prince said the F-22A Raptor represented a giant leap forward in fighter aircraft capabilities and would set the standard for aerial combat for years to come.

“I am delighted that the US Air Force has chosen the Air Tattoo to demonstrate its latest fighter. British aircraft enthusiasts have been looking forward to seeing the F-22A for some time and I am delighted that this summer will see their wish come true.

“That the US Air Force has chosen the Air Tattoo to showcase its premier fighter demonstrates how significant our airshow is to military chiefs and aerospace companies across the world.”

The Royal International Air Tattoo is staged annually in support of the Royal Air Force Charitable Trust. This summer’s event will include official celebrations to mark the RAF’s 90th anniversary. For more details, visit www.airtattoo.com

ENDS                                                                                                            February 13, 2008

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää kysymyksiä pukkaa :P

 

Onko tuosta Duxfordin Gold passista mitään iloa? Kyselin järjestäjiltä että mitä sillä saa, ja vastaus oli:

 

Gold passes as all tickets are only valid for one day,the price is £70

although there is a two day pass for £125.

The gold pass gives you dedicated parking, use of a fully lined and fitted

marquee with dedicated toilet facilities. You get a souvanir programme, a

collectable entry badge, a seated viewing enclosure on the flight line and

access to the flight line through the gold pass arena.Tghere is a cash bar and

refreshments available to purchase in the marquee throughout the day and a 15%

discount in the Museum shop on the day.

 

Flightline:llä tarkoitetaan ilmeisesti jotain koneiden edessä menevää lippusiimaa tjms? Mutta pääseekö sinne muutenkin, vai mikä tuon idea on...£40 pelkistä istumapaikoista kuulostaa tyyriiltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ainakin 2004 Flying Legendsissä pääsi Flight Linelle (ts. n. 10-15 m päähän konerivistöstä) muutaman punnan maksulla. Oisko ollut £4...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään