Seppo Sipilä

Aeron reitti Lappeenrantaan kesällä 1951

3 viestiä aiheessa

Reitti Helsingistä Lappeenrantaan neuvoteltiin huhtikuussa 1951 niin myöhään, ettei sitä näy Aeron painetuissa aikatauluissa. Liikenne alkoi 9.6. ja aikataulun mukaan lennettiin Malmilta Lappeenrantaan 7:35-8:25 ja takaisinpäin 8:40-9:30. Arvaanko oikein, että sama kone lähti Malmilta 9:50 Jyväskylän-Kuopion reitille?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin kivan kuvan Lappeenrannan kentän avajaisista 9.6.1951. DC-3 siinä hienosti!

EDIT: Kuvassa on OH-LCE, joka lensi ensimmäisen lennon (AY726/725) tuona päivänä. Lentoja oli 18.9.1951 asti sinä vuonna. Seuraavana vuonna 15.5-syyskuu 1952. 30.5.1953 Karhumäki aloitti Lappeenrantaan Lodestar-lennot ja DC-3-lennot 1954.

 

http://saimaa.etela-karjala.fi/julkinenkuvapankki/KuvaTunnistetietoNayta.asp?KuvaID=1812

 

http://saimaa.etela-karjala.fi/julkinenkuvapankki/LueKuva.asb?KuvaID=1812&Koko=W

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

John Weggin Finnair-historiikki kertoo:

 

Vuonna 1948 Aero alkoi lentää reittiä Helsinki-Jyväskylä-Kuopio. Se muuttui ympärivuotiseksi 1952.

 

Karhumäki lensi Helsinki-Joensuu-Jyväskylä-Vaasa-Sundsvall reitillä ajan kesäkuu-syyskuu vuonna 1951. Konetyyppi Lodestar. Palvelua jatkettiin Joensuuhun non-stoppina Lappeenrannan kautta vuoteen 1966.

 

Kuopioon alettiin säännöllisesti lentää Malmilta 8.5.1947 Aeron DC-3:lla. Sitä ennen ajoittaisesti Hyvinkäältä  Ju 52/3m- ja DC-2- kalustolla alkaen 1.5.1946.

 

En tiedä auttaako tämä mitään, mutta laitoinpa nyt kuitenkin...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään