Seppo Sipilä

Malmin kiitoteiden numerointi

31 viestiä aiheessa

Kokoan tässä muistin virkistykseksi yhteenvetoa Malmin kiitoteistä kautta aikojen.

 

Aluksihan Malmilla oli kiitotiet numeroitu ja karttaankin merkitty juoksevalla numerolla. Onko kellään karttakuvaa, josta tuo ilmenisi?

 

Sitten (milloin?) siirryttiin nykyiseen magneettiseen suuntaan perustuvaan käytäntöön, mutta eranto oli tuolloin eri kuin nykyään: olikos se nyt niin että pääkiitotie oli 19-01?

 

Ja jossain vaiheessa lopulta maapallon magneettikenttä oli ryöminyt sen verran että siirryttiin nykyiseen käytäntöön (pääkiitotie 18-36). Koskas tämä tapahtui?

 

Väli-ilmansuuntien kiitotiet jäivät operaatiokäytöstä vain rullauskäyttöön jossain vaiheessa, koska?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin kartta on niin moneen kertaan täällä esiintynyt. En tiedä missä määrin tämä vuoden 1937 kartan kiitoteiden numerointi oli käytössä.

Sitäkin yritin aikanaan kysellä kuinka paljon nk välikiitotiet olivat yleensä käytössä. Eranto vuonna 1937 merkitty: 1°40' E, vuotuinen muutos 8' E .

Esim. viranomaisen kortissa, jossa kiitoteiden pituus, ne oli merkitty:  N-S: 800 m,  NE-SW: 800 m,  E-W: 800 m, SE-NW: 800 m.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan myös tämän hiukan nuhruisen, ilmeisesti vuodelta 1939, johon olen pastannut itseäni kovasti kiinnostavat (1937) radiotaajuudet.

Tässäkin kartassa näkyy myös se paljon puhuttanut poikkikiitotien SBA, jonka käyttämiseen (asentamiseen) uskon, kun saan vahvistuksen - on vetämässä.

Pääkiitotielle 18 SBA valmistui marraskuussa 1937. Sotavalmistelut olivat 1938 jo käynnissä eikä Telefunken toimittanut kaikkea muutakaan sovittua, siksi epäilen...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman hymyilytti, aikansa, kun Malmilla oleva Locator Matti lähetti morsetunnusta:

daa daa  ( __  __ ).

Oliskohan ollut valvontakomission peruja ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Malmi kesällä 1940. Näyttäisi olevan sama karttapohja kuin Väiskin kartassa:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen postannut tänne vuodelta 1950 olevan vanhan Malmin laskeutumiskartan aikaisemmin. Siinä on jo nuo magneettiset kiitotiesuunnat merkittyinä. Tuo "Ohjeita ja määräyksiä lentäjille ja lentokoneenomistajille" kirja, joka vastaa nykypäivän AIP:ia ja ilmailumääräyksiä, pitää sisällään mm. ilmailutiedotuksia/määräyksiä aina vuodelta 1947 saakka. Tästä voisi päätellä, että uudelleennumerointi on tapahtunut mahdollisesti 1940-luvun jälkimmäisellä puoliskolla jossain vaiheessa.

 

Kiitotie kompassisuunnilla 18-36 näyttää olevan käytössä viimeistään jo 1950.

 

Muuten tuossa vasemmassa reunassa lukee leimasimella lyöty "Helsingin Lentoasema".

 

Malmi vuonna 1950. Odotus- ja laskuluvanantopaikat:

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Sepon kysymys noista kiitotiemerkinnöistä on sen verran mielenkiintoinen, että olisi hyvä selvittää tuo asia perusteellisesti.

 

Malmilla nuo magneettiset merkinnät ovat käytössä siis ainakin jo vuonna 1950. Mutta mielenkiintoiseksi asian tekee se, että vielä 1950-luvun alun ulkolaisissa lentokenttäkartoissa, mm. Yhdysvalloissa ja Englannissa, on kiitoradat merkitty tyyliin "NW-SE tai E-W", eli ilmansuuntien mukaan vanhalla tavalla. Kuten ne myös Suomessa ilmoitettiin 1930-40-luvuilla, ja ainakin vielä toisen maailmansodan aikana käytettiin noita ilmaisuja kartoissa sekä meillä, että muualla.

 

Tampereen Härmälää esittävässä kartassa vuodelta 1954 ei ole kiitoteitä vielä merkitty magneettisin numeroin myöskään. Turun Artukainen on merkitty vuonna 1938 vastaavalla tavalla kuin Malmi, eli kiitoradat 1,2,3,..jne. Onko kellään tietoa, koska nuo magneettiset lukemat tulivat "pakollisiksi" maailmalla, Euroopassa tai Suomessa? Samaan aikaanko, vai oliko eri mailla eri käytäntö, jota sovellettiin? Itse spekuloisin, että 1940-luvulla toisen maailmansodan jälkeen käytäntö olisi tullut pikkuhiljaa voimaan.

 

Tietoa löytyy varmasti tuon ajan lentäjiltä. Olisi kiinnostavaa tietää, koska lentäjät esim. Malmilla alkoivat vastata tyyliin "selvä laskuun kiitotielle 36" sen sijaan että sanoivat "selvä laskuun kiitotielle 8". (Tässä Malmin kenttä esimerkkinä, sama kiitotie.) Edellyttäen, että koneessa edes oli radio tai muu vastaanotin (morse) tuolloin...

 

Muutama kartta, käytäntö vaihteli 1940-luvun lopulla:

 

Baltimore 1950: (ratojen magneettiset numerot merkitty)

http://www.dc3airways.com/md/1950_airport_diagram.jpg

 

Eastern Airport was depicted on the July 1949 Washington Sectional Chart: (vain suunnat)

http://www.airfields-freeman.com/MD/EssexEastern_MD_dir_50.jpg

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puuhasin viikonlopun aikana skannauksen parissa, sen minkä selkä kestää. Siistin mm Malmin 1937 pohjapiirustukset. Tässä tämä 5 min pikasiistimisen jälkeen.

Missä tämä on aikasemmin täällä ollut? Tulin aika myöhäisessä vaiheessa mukaan...Onko tässä kiitotien suunnat nyt sen ajan oikeat?

Edit:  PÄIVITETTY - oli editointivaiheessa karttakuvaan jäänyt ainakin yksi ylimääräinen nuoli - pikahomma on aina vikahommaa...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia! Tarkoitus olikin saada nämä samaan ketjuun, jottei tarvitse kalastella eri puolilta foorumia. Olihan ne mulla entuudestaankin täällä työkoneella, kotikoneelta puuttuivat.

 

Siitä erannon eli kiitoteiden magneettisen numeroinnin muuttumisesta olen muistinvaraisesti melko varma, osaakos joku vahvistaa - entäs tarkemmat ajankohdat numeroinnin muutoksille?

 

Ai niin, ja erilliset rullaustiet rakennettiin vasta joskus selvästi myöhemmin. Koskas?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkä kiitotie on tässä piirustuksessa suunnassa noin 187.1 186.6 astetta, mitattuna MB-Ruler nimisellä ohjelmalla. Miten mahtaa sopia totuuteen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkä kiitotie on tässä piirustuksessa suunnassa noin 187.1 186.6 astetta, mitattuna MB-Ruler nimisellä ohjelmalla. Miten mahtaa sopia totuuteen?

 

Tuohon en osaa vastata, mutta voin skannata sulle illalla vielä tuon leimasinkohdan "Helsingin Lentoasema", jotta lopputulos on vielä autenttisempi! Voit lisätä sen karttaan. ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon en osaa vastata, mutta voin skannata sulle illalla vielä tuon leimasinkohdan "Helsingin Lentoasema", jotta lopputulos on vielä autenttisempi! Voit lisätä sen karttaan. ;)

 

Jukka

 

Tässä vielä tuo lupaamani "Helsingin Lentoasema"-teksti:

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkä kiitotie on tässä piirustuksessa suunnassa noin 187.1 186.6 astetta, mitattuna MB-Ruler nimisellä ohjelmalla. Miten mahtaa sopia totuuteen?

 

Sopii Väiski hyvin, jos eranto on 7E, ja radan ilmoitettu tosisuunta on (TLS) 187.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt näyttää kartta hienolta, kiitos Väiski! Tuon vihreän värin niihin nuoliin on puuvärillä jälkeenpäin hyvin todennäköisesti lisännyt kirjasen ex-omistaja vaasalainen di.Torolf Eklund, tunnettu suomalainen ilmailumies Valtion Lentokonetehtaalta ja TE-1 amfibiokoneen rakentaja. Historian havinaa...Kirjasen koko on A4.

 

JULKAISIJA: KULKULAITOSTEN JA YLEISTEN TÖIDEN MINISTERIÖ, ILMAILUTOIMISTO 15.4.1950

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi mukavaa löytää isäni Torolf Eklundin taltioimaa materiaalia!Isäni poistui joukostamme joulun aikoihin vuonna 2000 ja konkreettisin eli  TE-1 on kuten tiedämme museoituna Ilmailumuseossa.Isäni harrasti ilmailua loppuun saakka ja lensi vielä 70-vuotiaana,itse toimin suunnistajana...Aktiivisin toiminta lentämisen parissa väheni perheessämme Hallista Vaasaan muuton yhteydessä 1963.Kuten aina historiasta kirjoitettaessa tieto ja tietämys katoaa jo sukupolven aikana ja materiaalia tuhoutuu ja katoaa ja aina lämmittää sydäntä kun jotain taas löytyy!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän nuo Malmin kentän ratanumeroinnit ole aina noudattaneet kiitoratojen magnettisia suuntia, pyöristettynä lähimpään kymppiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän nuo Malmin kentän ratanumeroinnit ole aina noudattaneet kiitoratojen magnettisia suuntia, pyöristettynä lähimpään kymppiin.

 

Niin sitä järjellä luulisi, mutta kyllä ne vaan olivat juoksevalla numerolla. Tässä avajaisten kuvassa näkyvät hallin luota vastapäivään 1, 2 ja 3.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toisaalta, jos 30-luvun lopulla olisi jo käytetty magneettisia suuntia, nykyinen pääkiitotie olisi ollut "01-19" kun eranto oli silloin vielä alle 2 astetta eli pääkiitotien magneettinen suunta vähän yli 185. Luultavasti muistan vain väärin, että olisi ollut joskus käytössä tuollainen magneettinen numerointi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä Sepon kanssa. Ei täsmää numerot vanhoissa kartoissa magneettisen suunnan kanssa.

 

edit: Ja kiitoteiden numerot juoksevat näköjään vastapäivään.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mikä tuossa muka mättää ::)

 

(EDIT: Tai sitten) Tämä kartta mättää! :laugh:

 

Tornista oikealle katsoen ensimmäinen kiitotie on numero 1, toinen 2 jne. Loogista? Kompasseista viis veisaan!  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs tuossa kartassa on kiitotienumeroinnin suhteen pielessä? Kiitotie 1 lähtee siitä hallin nurkalta kuten valokuvassakin. On mulla toinenkin ilmakuva, jossa näkyy nykyisen 36:n kynnyksellä "8" kuten kartankin mukaan  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs tuossa kartassa on kiitotienumeroinnin suhteen pielessä? Kiitotie 1 lähtee siitä hallin nurkalta kuten valokuvassakin. On mulla toinenkin ilmakuva, jossa näkyy nykyisen 36:n kynnyksellä "8" kuten kartankin mukaan  :)

 

 

 

Heh heh, ei siinä kartassa mikään mättää. Se on ihan ok. Tarkoitin vain, että "kartta mättää" suhteessa Jaskan arveluihin noista kompassisuunnista. Eli ei täsmää numerot vanhoissa kartoissa magneettisen suunnan kanssa, jos vertaa kiitoratojen numeroita kompassisuuntiin. Taisin ilmaista itseni vähän huonosti. Olisi pitänyt varmaankin kirjoittaa "Tai sitten tämä kartta mättää..." :-[;D

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kiitoteiden numerointijärjestys on aivan sama Turun Artukaisten kentällä, jos vertaa sitä Malmiin. Kiitotie 1 on lennonjohdon oikealla puolella oleva ensimmäinen rata, sitten vastapäivään 2, 3 jne. Aivan kuten Malmillakin. Eli tuo logiikka, jota arvelin käytettävän, täsmää myös Artukaisten kohdalla. Vielä kun joku voisi vahvistaa sen jostain vanhasta määräyksestä, joka koskee ratojen merkintöjä. Joka tapauksessa kaksi suomalaista kenttää, ja samalla tavalla merkittyjä samalta aikakaudelta. Ratojen numeroinnilla ei ole siis mitään tekemistä kompassisuuntien kanssa.

 

Vertailun vuoksi laitan Turun kentän kartan. Huomatkaa, että valokuva on eri asennossa karttaan verrattuna. (kuva: P.Paajasen arkisto)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään