Seppo Sipilä

Malmin kiitoteiden numerointi

31 viestiä aiheessa

Olen kauan ajatellut missä NDB Järvenpää on ollut. Vanhat majakat osastossa ja v 1948 kartassa mainittiin Järvenpää OJA 405 kHz, se on ollut tässä kohtaa.

Kummallista on, että v 1950 papereissa Malmin kentän radiokutsuksi annetaan niinikään OJA. Threadissa: "Malmin vanha laskeutumiskartta", #19.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samalla kertaa löytyi Mikolan laittama kuva Malmin pintavalaisimesta, jota ihmettelin parissakin itse 1948 ottamassani valokuvassa ... eihän niitä enää muista.

Nyt puuttuu ehdottomasti valokuva SBA-lähestymissysteemin antennista (RD) ja kopista ihan 36 kynnyksen eteläpuolella, jos 27 kynnyksellä ollut myös, niin OK.

Koko Lorenz -> SBA -> "BAGe" -> "Paakke" nimiketju on ollut vaikea selvittää. Saksalaisille oma järjestelmä on ollut "Fu Bl" ja vastaanottimet EB1, EB2, EBl 1, EBl 2 jne.

Englantilaisten lisenssillä RAF:lle kehittämä SBA (Standard Beam Approach) poikkeaa hiukan alkuperäisestä Lorenzista ja Malmilla on ollut Telefunkenin valmistama SBA.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Sen aseman kutsu, johon radioyhteys on pidettävä", lukee alla. Eli Malmi on OJA. Laitan tähän tuosta vuoden 1950 kirjasesta "Ohjeita ja määräyksiä lentäjille ja lentokoneenomistajille" nämä skannaukset:

 

Perustuu tähän:

[ attachment removed ]

 

Radioliikennealueet:

[ attachment removed / expired ]

Radioliikennealueet:

[ attachment removed / expired ]

Reittitiedot:

[ attachment removed ]

Reittitiedot:

[ attachment removed ]

Reittitiedot.

[ attachment removed ]

Kartta:

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka, ei tuota 1950 kirjan litaniaa tuossa muodossa ollutkaan. Juuri on tulossa painosta SRHS-julkaisu "Radiot" 1/2008, jossa juttuni pohjautuen Lauri Lammen

kirjaan "Sähköä ilmassa". SBA-kuvien lisäksi puuttuu infoa siitä miten vuosina 1948-1950 on käytetty noita HF-taajuuksia, joita on merkitty tähän

Aerosta silloin 1948 pöllimääni karttaan.  Esim. Järvenpään 405 OJA viereen on kynällä merkitty selvä HF-taajuus 4270 (kHz), toisaalta Puistolan kohdalla on 4200 (kHz).

Se on selvää, että kun kone tuli ZZ-menetelmällä eli maasuuntimien avulla (tuolta RG-kopista), taajuuksina oli vars. DF-taajuus 333 kHz ja joku muu siinä ohella.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alemmassa Jukan laittamassa radionav.kartassa oleva Kerava RBn on siinä "rakenteilla", arvaisin siitä tulleen Korson, joka aluksi (esim. 1955) oli OJZ 322 kHz.

Järvenpää kai sitten hylättiin.  Lennonjohdon antamiin suuntiin (QDM) perustuvassa ZZ-menetelmässä DF-taajuus oli MF eli 333 kHz + tukiliikennetaajuus.

HF-taajuinen W/T (sähkötys) yhteys tarvittiin sen takia, että ainakaan päiväsaikaan ei MF-taajuudella 333 kHz ym kantanut esim Vaasa/Oulu alueelta Malmille.

Lauri Lammen kirjassa (s 16) on kuva Turun jo 1920-30 vaihteessa käyttämästä Marconi ADG "radiokoneesta" (900 metriä eli 333 kHz) - kyljessä lukee tunnus: OJX.

Juupa juu: tämän mukaan Malmin tornilla on ollut sekä VHF että HF R/T (=radiopuhelin) yhteydet; kun OJA (Hki/Malmi) on palvellut W/T (=sähkötys) "kauko"-yhteyksillä.

Kumma on, että "Helsinki" palveli vain VHF aluelennonjohtona mutta "Malmin torni" myös HF R/T (=puhe) ilmeisillä kaukoyhteyksillä - eihän HF lähiyhteyksillä ole tarpeen.

Vaikka tämä menee pitkäksi, pitäisi tämä selvittää: - saattoi olla koneita, joissa yksinkertaisesti ei vielä ollut VHF-radiopuhelinta mutta oli HF-radiopuhelin (HF-COM)...?

[ attachment removed ]

Porin, Maarianhaminan, Turun ym alueilta saattoi tämänkin mukaan pitää HF-alueella cw (W/T) "ilma-alusyhteyksiä" aseman "OJA" (Hki/Malmi) kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun täällä oli käyty keskustelua vanhoista ilmailumajakoista. Kari oli löytänyt 1960(?) luettelon, jonka kokosin uusiksi.

Tässähän on vielä mm mietityttänyt Järvenpää OJA, Vaasan Seppä OJV, joka puhutti Koivulahden yhteydessä ym.

Mainitulla lähetysteholla (1 kW) ei ole käytännön kanssa tekemistä, kun säteilytehot olivat luokkaa muutama Watti.

EDIT:  Kun tämä on merenkulkijoille tarkoitettu listaus, tästä puuttuukin nk selvät sisämaan majakat...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään