Seppo Sipilä

Aquila Airways Laajalahdella olympiakesänä?

18 viestiä aiheessa

Sanomalehdistä löytyy sellaista tietoa, että brittiläinen Aquila Airways ilmoitti jo alkuvuonna 1952 lentävänsä heinä-elokuussa Short Hythe tai Short Solent -lentoveneillä olympialiikennettä reitillä Southampton-Oslo-Helsinki. Helsingin kaupunki teki oikein järjestelytkin - Laajalahti varattiin jättiläisten lentosatamaksi  ja päätettiin kalastuksen ym. veneilyn rajoittamistoimista. Lahden päässä ollut kaupungin venelaituri varattiin lähtö- ja tulolaituriksi ja sen yhteyteen oli tarkoitus pystyttää katos maahantulomuodollisuuksia varten.

 

Tulikos tästä sitten mitään, näkyikö näitä hirmuja Helsingin yllä ja Laajalahdella olympialaisten aikaan?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Short_Hythe

http://en.wikipedia.org/wiki/Short_Solent

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nuo lentovene(et) Helsingin edustalla kävivät mutten tähänhätään löytänyt kuin tämän:

 

[ attachment removed / expired ]

Kuva on tekstissä mainitun tankkausfirman mainoslehdestä mutta vuosiluku ei passaa olynpiavuodeksi

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maikkarilla oli joskus 10-15 v sitten jossain mainoksessa muutaman sekunnin otos tuollaisesta Short-lentoveneestä, olin tunnistavinani paikan Helsingiksi.  Ei mitään muistoa mitä siinä mainostettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

valitettavasti tuon veneen kuljettaja poistui joitain vuosia sitten suuren kipparin luo, muutoin olisin voinnu kysellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nuo lentovene(et) Helsingin edustalla kävivät

 

Höh kun on taas ammottava aukko sivistyksessä. Historiasta ja/tai lentoveneistä enemmän tietävät: Onko kuvassa tosiaan jompikumpi noista Sepon ehdottamista Shortin veljesten tuotteista? Omaan silmään tuo näyttää enemmän Sunderlandilta kun on tuo etuampumon paikka ja kaikki mutta toisaalta niin taisi olla Hythessäkin eli se olisi ollut lähempänä Sunderlandia?

 

Miten on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höh kun on taas ammottava aukko sivistyksessä. Historiasta ja/tai lentoveneistä enemmän tietävät: Onko kuvassa tosiaan jompikumpi noista Sepon ehdottamista Shortin veljesten tuotteista? Omaan silmään tuo näyttää enemmän Sunderlandilta kun on tuo etuampumon paikka ja kaikki mutta toisaalta niin taisi olla Hythessäkin eli se olisi ollut lähempänä Sunderlandia?

 

Miten on?

 

"The Hythe Class was a civilianised Sunderland". Tällaisen maninnan löysin.

 

Short Solent se ei missään tapauksessa ole, koneen nokka ja osassa koneissa evän etuosa on kaarevampi ja erilainen. Sen sijaan kuten Orvo toteaa, on tosiaan vaikea erottaa "kaksoset" Sunderland ja Hythe! Kun kerran ollaan sodanjälkeisessä ajassa, ja ampumo on poistettu, niin eiköhän se ole tuo "siviilikäyttöön modifioitu Sunderland" eli Hythe. Tässä yksi kuva Hythestä samalta vuodelta 1948, ampumon lasitus on kyllä paikallaan vielä. Ehkä sitä ei kaikista edes poistettu?

 

[ attachment removed / expired ]

 

kuva:

http://www.seawings.co.uk

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nuo lentovene(et) Helsingin edustalla kävivät mutten tähänhätään löytänyt kuin tämän:

 

[ attachment removed / expired ]

Kuva on tekstissä mainitun tankkausfirman mainoslehdestä mutta vuosiluku ei passaa olynpiavuodeksi

Markku

 

Haa, hieno kuva! Tuo on Aquilan Hythe G-AGKY "Hungerford" - se kävi 18. kesäkuuta 1949, oli tilattu viemään Helsingistä Hulliin 30 suomalaista merimiestä, jotka noutaisivat sieltä J.A. Zachariassen & Co -varustamon uuden S/S Bernard -aluksen (tuli ilmeisesti halvemmaksi kuin maksaa monen päivän merimatka sapuskoineen yms. moiselle porukalle).

 

"Hungerford" ei tosin laskeutunut Laajalahdelle vaan Kruunuvuorenselälle, josta rullasi muinaisen Nihtisaaren edustalle tankattavaksi. Ympärillä pörräsi kymmeniä uteliaiden helsinkiläisten veneitä.

 

Vaan entäs se olumppiakesä...? Olisiko muuten tarkempaa viitettä siihen Shellin lehteen? Kenties jopa kuvaajatietoja?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo G-AGKY oli netin mukaan entinen Short Sunderland III RAFn numerolla ML789

Mutta löytyi pari päivämäärää omistajaa ja kohtaloa:

28-01-53      G-AGKY    Sunderland III, Aquila A/W cr on take off approx 2m NE of Cowes.no cas 

21-01-53      G-AGKY    Sunderland ,BOAC, Capsized and sank during t/o attempt  in Southampton Water 5 crew and 26 pax all rescued

ja pari linkkiä

http://www.bamuseum.com/images/large/40-50/4.jpg

http://daveg4otu.tripod.com/airfields/fleet.html#

mallikin löytyy

http://www.tricatus.co.uk/48802.HTM

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ota näistä nyt sitten selvää...

 

No kävipäs sillekin köpelösti. Paikka on yksi ja sama, Cowes sijaitsee Isle of Wightilla ihan siinä Southamptonin etelänaapurissa - "2 m NE of Cowes" tarkoittaa samaa kuin "2 m SE of Southampton". Southampton kylläkin sanoo oudommalle enemmän kuin Cowes. Vain kahta viikon verran eri päivämäärää tarjotaan siis netissä.

 

Mutta mitenkäs se Laajalahti ja heinä-elokuu 1952? Ja löytyisikö tarkkaa viitettä siihen Shellin mainoslehteen, josta tuo hieno kuva on peräisin? Kenties jopa kuvaajatieto?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selasin tuossa kirjaa British Independent Airlines 1946-1976. Siellä Aquila Airwaysin kohdalla kerrotaan lyhyesti: Other charter work carried out by Aquila during 1952 included thetransport of many of the competitors in the 1952 Olympic Games from the British isles to Helsinki.

Eli tämän mukaan lennoilla olisi kuljetettu kilpailijoita.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta mitenkäs se Laajalahti ja heinä-elokuu 1952? Ja löytyisikö tarkkaa viitettä siihen Shellin mainoslehteen, josta tuo hieno kuva on peräisin? Kenties jopa kuvaajatieto?

Tuo kuva on Shellin henkilöstölehdestä "Näkinkenkä" 3/81. Lie tehty Shellin 70 vuotistaipaleen kunniaksi. Kuvia on koko historian ajalta ja tuo on yksi kahdeksasta "ilmailuhuoltoa" otsakkeen alta. Toimittajakunta on mainittu mutta mitään ei puhuta kuvan ottajista joten kaiken uhalla törkeästi kopsasin kuvan tänne.  Tuli vielä mieleen, että oisko firmalla noin mahtava kuva-arkisto vai mistä toimittajakunta on kuvat metsästänyt.?  Olen tässä koittanut tutkiskella muita lähteitä kun mullon hämärä muistikuva jotta tuosta vekottimesta on ollut kuva jossakin...

Oisko ollut joku tämmönen "50 vuotta sitten tapahtui" juttu sanomalehdessä?  Silmäilin vanhoja Ilmailu-lehtiä mutta mulla puuttuu monta numeroa tuolta ajalta. Olympialiikennettä harjoittaneista lentoyhtiöistä oli Ilmailussa luettelo mutten huomannut mainintaa Aquila Airwaysista. 

Markku

p.s. mistä lähteestä tuon G-AGKY:n käynnin tiedot on peräisin? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silmäilin vanhoja Ilmailu-lehtiä mutta mulla puuttuu monta numeroa tuolta ajalta. Olympialiikennettä harjoittaneista lentoyhtiöistä oli Ilmailussa luettelo mutten huomannut mainintaa Aquila Airwaysista. 

 

Muistaakseni Ilmailu-lehdissä on todella vähän juttua Olympialiikentteestä. Kahlasin niitä läpi joskus kun etsin tietoa Cometin ensimmäisestä vierailusta Suomessa.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni Ilmailu-lehdissä on todella vähän juttua Olympialiikentteestä. Kahlasin niitä läpi joskus kun etsin tietoa Cometin ensimmäisestä vierailusta Suomessa.

Juha.

Joo tuo oli sivun juttu "Olympiakisojen lentoliikenne"  nro:ssa 8/1952. Peräti kaksi lekokuvaa: Comet ja Avro York III.  Lista liikennöineistä yhtiöstä oli muuten mielenkiintoinen muttei tietenkään mainintaa minkälaisilla vekottimilla kukin oli liikenteessä...Vierailleet konetyypit oli mainittu erikseen.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

p.s. mistä lähteestä tuon G-AGKY:n käynnin tiedot on peräisin? 

 

Stadin päivälehdistöstä ovat - ylitti uutiskynnyksen :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stadin päivälehdistöstä ovat - ylitti uutiskynnyksen :)

Tuo Aquila Airwaysin Olympialiikenne ei sitten vissiin uutiskynnystä ylittänyt ?...

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Aquila Airwaysin Olympialiikenne ei sitten vissiin uutiskynnystä ylittänyt ?...

 

No ei välttämättä - silloin oli niin paljon kaikkea ilmailuaiheista ja muutakin ihmeteltävää. Seutulan kenttä oli juuri avattu ja isoja nelimoottorisia ramppasi siellä kisaporukkaa tuomassa, kisat siihen päälle jne. On mahdollista ettei kaikessa siinä tohinassa joku lentovene enää jaksanut herättää huomiota lehtijutuksi asti, tai sitten reportterit olivat niin täystyöllistettyjä kaiken muun säpinän kanssa ettei kukaan ehtinyt tehdä Aquilasta juttua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään