Kari Syrjänen

Tallinnan lentosatama 1915-1917

4 viestiä aiheessa

Ainakin itselleni oli ylläty, että tallinnassa oli suuri lentoveneiden satama juuri ennen ensimmäistä itsenäisyyttä.

 

Nyt ei jäljellä olee enää kuin komeat hangaarit, nekin rapistuvat kovaa kyytiä...

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä juttu Kari, kun otit esiin. Ymmärtääkseni alla olevat kuvat esittävät samaa paikkaa - vanha Ülemiste kenttä plus laituri. Mistä tuo oma kuvasi?

Selvisiköhän niistä teksteistä minä vuonna tämäkin lentokuva on otettu. Lasnamäen kentän virulaiset siis osin kai hylkäsivät jo ennen neuvostoaikaa.

[ attachment removed / expired ]

Lainaus sieltä foorumilta: "1936. a. jaanuaris andis Vabariigi Valitsus 226 000 krooni krediiti Tallinna eralennuvälja väljaehitamiseks Ülemistele.

20. septembril 1936 toimus juba Ülemiste lennuväljal uute stardi- ning maandumisradada avamine. Tegemist oli esimeste Eestis asunud

betoneeritud lennuradadega, millede rajamiseks kulus 5396 kuupmeetrit kive, 4100 kuupmeetrit killustikku, 137 tonni tsementi.

Maa kuivatamiseks rajati 3 km torustikku. Lennurajad paiknesid kolmnurkselt, lisaks oli betoneeritud ka ruleerimisrada lennujaama hooneni."

    Edit: tarkennusta:

Wegg sivu 31 kuvassa on "Aero F-13 K-SALB at Tallinn. Aeronaut built its own seaplane ramp and hangar at the west end

of the harbour, although its main base was at Lasnamägi airfield.."  - eli: mikä "harbour" siinä kuvassa?

Wegg sivu 46 kuvassa "The 'terminal' at the seaplane base at Lake Ulemiste, in 1933, shortly after it has been commisioned for use..".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään