Arne Wallen

Puupotkuri

23 viestiä aiheessa

Eli minulla on puupotkuri jossa seuraavat merkinnät:The Warner Aircraft Comp Assem.no:8599 ser.no 4456 kilvessa potkurin navassa.Itse potkuriin on merkitty 27 10 56 tai 58 lisäksi 32 10 53 tai 530.

Mistähän koneesta tämä on, vai lieneekö sopinnu aikanaan moneenkin.

Puussa olevat merkinnät hiukka kulahtaneet mutta noin ne tulkitsin.

Fairchild koneissa ainakin mutta oliko muissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Warnerin tehtaasta yleensäkin netistä googlattuna:

 

The Warner Aircraft Corporation of Detroit, Michigan was the manufacturer of the Scarab family of radial engines for airplanes in 1928 through the early 1930s.

 

The first Aeronautical Industries Incorporated Scarab radial engine was produced in April 1927. In October 1927 the company changed name to the Warner Aircraft Corporation. The Scarab Junior was introduced in 1930, during 1933 a larger engine the Super Scarab was designed and built.

 

The company did not produce any more engine models and was taken over by the Clinton Machine Company in 1950.

 

Engines

Year Name                   Model Military Designation Rating

1927 Scarab         R-420                                         125 hp

1930 Scarab Junior                                                   90 hp

1933 Super Scarab 165 SS-50           R-500                 165 hp

1933 Super Scarab 185 SS-50A         R-550                 185 hp

 

Aloitetaanpa tuo potkurin metsästys näillä tiedoilla, jos ne vaikka johtaisivat jäljille!

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nyt puhdistettuani potkurin löytyi vielä lavasta merkintä Sensenitch Model 86 RS 72 ja vielä R4866. Eli näillä tiedoilla.

Valokuviakin tulee kunhan valokuvaustukihenkilöni ne siloittelee. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Feeniks-lehdessä 2/1997 Antti Tervasmaan kirjoittama juttu isänsä Arvo Tenleniuksen (myöh. Tervasmaa) suunnittelemista ja VL:n rakentamista Grönlannin saksalaisen retkikunnan moottorireistä. Raunion Valtion Lentokonetehtaan historia I:ssä sivulla 77 paneudutaan koko VL:n moottorirekituotantoon ja moottoreiksi todetaan poistettuja 80 hv:n Le Rhóne tai 130 hv:n Clerget'eja tai saksalaisen retkikunnan 120 hv:n Siemens & Halske Sh 12.

 

Lisäksi valmistetuiksi moottorireeksi mainitaan 1919 pieni reki, josta Asser Järvinen kehitti kolmisuksisen 15 hengen reen sekä merilentoasemille 1930-luvulla toimitettuja useita kahdeksan hengen rekiä sekä samaan suuntaan toimitettu aseistettu 12 hengen reki.

 

Jos Arnea tulkitsee, hän puhuu myöhemmästä ajanjaksosta kuin 1930-luvusta, mutta Jukan googlaama Scarab-moottori Warnerin potkurilla taas ajoittuu tuolle ajanjaksolle. Joten seuraavaksi voisi yrittää selvittää, oliko esim. noita merilentoasemien moottorirekiä varustettu Scarabeilla, tai oliko niitä yleensäkään Suomessa. Toinen polku voisi olla että missä kaikissa muissa moottoreissa Warnerin huiskia käytettiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haa, keksin sen itse, kyseessä on Sensenichin potkuri joka on vakio Grumman Vidgeoniin, eli siis kone ja sen alkuperäispotkuri.

Tuo Warner setä teki vain potkurin navan.

Hassua, oli jotenkin päässä että Vidgeonin potkuri on metallinen, ja mitä vielä.

Kuvat saapuvat huomiseen mennessä.

Piti vain kirjoitta kaikki sanat oikein tuonne kuukkeliin.

Kiitos kuiteski.aw

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haa, keksin sen itse, kyseessä on Sensenichin potkuri joka on vakio Grumman Vidgeoniin, eli siis kone ja sen alkuperäispotkuri.

Tuo Warner setä teki vain potkurin navan.

Hassua, oli jotenkin päässä että Vidgeonin potkuri on metallinen, ja mitä vielä.

Kuvat saapuvat huomiseen mennessä.

Piti vain kirjoitta kaikki sanat oikein tuonne kuukkeliin.

Kiitos kuiteski.aw

 

Oisko ollut peräti vielä niin että siinä Ilmailun artikkelissa OH-GWA:sta olisi mainittu että yleensä Widgeonissa olisi ollut metallipotkurit mutta Whiskey Alphassa jostain syystä puiset? Artikkeli on nyt tietekin kotona eri koneella jotta tuota ei pääse tarkastamaan. Arska sulla lienee se kätevästi esillä?

 

Kuvat saapuu heti kun lakkaa työt haittaamasta harrastuksia taas kerran

 

EDIT: vahvistukseksi tuohon Ilkan löytämään:

 

82RS-72:  Grumman Widgeon G 44, G44 A Ranger 6 440 C 5/200

 

Lähde: http://www.modernwoodenpropellers.com/sensenich.htm

 

EDIT II : ja tuolla Bob the Prop dude myy ilmeisestikin vastaavaa...... tai siis myynyt jo

 

http://www.isomedia.com/homes/bdonovan/

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, kunhan opettelen kirjoittamisen jalon taidon, lisäksi vielä oppisin lukemaan niin maailma olisi hyvinkin paljon kirkkaampi ja helpommin käsitettävissä.

Näinhän tuo meni, ilmeisesti/mahdollisesti tuossa kaputissa säilyi ainakin yksi potkuri ja moottori ehyenä.

Nyt kun siihen vielä saisi muutaman lisäosan, siis koneeseen olis ainakin lähes ehyen näköinen päältäpäin.

Potkuria en saa kuulemma asentaa makuuhuoneen kattoon, höh.

Kiitos taas kerran.aw

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin

 

Niitä luvattuja kuveja

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tuota koetin vähän kääntää ja cropata mutta ei kauhesti taida selvää saada. Warner Aircraft Corp taitaa lukea mutta siihen se jäänee

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Katopa vielä piruuttasi ettei siinä navan syrjässä ole meistettyjä Sensenichin koodeja vähän niinkuin tuossa eBayn kuvassa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja sitten alat suunnitella miten saat sen matkalaukussa tänne meikäläisen seinälle jossa on juuri sopiva paikka katsottuna......  ;D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole tuossa mitään tekstejä, ainoat ovat tuossa navan vieressä olevat, osittain näkyvät sekä toisessa lavassa lakan alla kullatuilla kirjaimilla.

Näitähän kuitenkin hiottiin ja lakattiin silloin tällöin käsittääkseni, uusittiinko silloin tiedot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vielä kysymys, eli kirjoittiko tuo tehdas nimensä muilla tavoin aikanaan, vai tulkitsenko väärin?

Eli olisiko kirjoitusasu voinnut olla Sensenitch.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vielä kysymys, eli kirjoittiko tuo tehdas nimensä muilla tavoin aikanaan, vai tulkitsenko väärin?

Eli olisiko kirjoitusasu voinnut olla Sensenitch.

 

Ainakaan nopealla haulla Sensenich Forumilta ei heti äkkiseltään löytynyt mainintaa asiasta. KVG metodi luonnollisesti tuotti hirvittävän läjän kirjoitusvirheitä.....  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus Suomen Ilmailuhistoriallisesta Lehdestä 2/1996. Artikkeli on nimellä "Grumman Widgeon, harvinainen vesilintu" (Jukka Raunio). Siinä on kerrottu OH-GWA:n tarina.

 

"Moottorit olivat ilmajäähdytteisiä kuusisylinterisiä Ranger Model 6-440C-5 -rivimoottoreita, joiden maksimiteho oli 200 hv. Koneessa oli alunperin kiintolapaiset Sensenich-metallipotkurit, OH-GWA:ssa tosin puupotkurit."

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jossain ( oliko peräti kyseisessä artikkelissa ) arvuuteltiin että olisiko OH-WGA ollut sittenkin peräti J4F-2 laivastoversio alunperin eikä niinkään G-44A. Mutta onko tuolla sitten merkitystä tuon potkuriasian suhteen ?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka, tuo potkurijuttu lienee sellanen että eivät puupotkuria tuohon laivastomalliin ainakaan Sensenich tehtaalla tehnneet, ei löydy ainakaan tuoteluettelosta.

Toisaalta juuri kyseiessä jutussa epäillään ilm. valmistenumeron perusteella että kyseessä olisi laivastomalli.

Pitää yrittää tunkeutua juurille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Niinkun ei oikeen selkeetä tietoa ole raivokkaasta Googlauksesta huolimatta löytynyt. Joissain pienoismallijutuissa näyttäs J4F-2 olevan puisilla potkureilla mutta se nyt ei vielä paljoa todista. Oliko sulla se Serial taikka BuAer numero jossain niin vois sillä yrittää jotain?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu kiitos Jukan FP 464,BuAer 37737 sarjanumero 1367 ja valmistusvuosi -44.

 

Kiitäthän Arne tässä sitten varmasti Jukka Rauniota, minähän vain välitin tänne hänen esille kaivamansa Widgeon-tiedot...Toivotaan, että Orvo saa noista numeroista jotain irti.

 

t. Jukka-kaima

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No näinhän tuo on, Jukka porukalle kiitoksia, :laugh:

 

Heh

 

Tuntuu että näissä asioissa kääntyy mihin päin hyvänsä niin aina on joku Jukka vastassa, oli se sitten Raunio, Nisula, Kauppinen, Harstela, Siirillä tai Juutilainen muutamia mainitakseni.

 

Raivokas KVG jatkuu ensi tilassa heti kun Verizon saa kuitunsa korjattua. Talvimyrskyn jäljilta ( myrsky ja myrsky.....36 kts ) ei ole routeri saanut IP osoitetta kotona ja yllättäen operaattorin linjat tukossa. Töissäkin olettavat työaikaa käytettävän töitten tekoon. Ihme porukkaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään