Guest TLinkku

PPL(A) lentäminen mietityttää

45 viestiä aiheessa

Onko Peter mukana luvuissa - eikö mahda omistaa CPL:n, vakkei päätoimeltaan lentokoneenkuljettaja olekaan?

 

Aijai, pahemmaksi vaan menee. Jaoin yksityislentotoiminnan tuntimäärän yksityislentäjien (kansalliset+JAR) lukumäärällä. Peter taitaa lentää yksityislentoa ammattipahvilla, mikä asettaa vielä enemmän paineita "oikeille" yksityislentäjille!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hohhoijaa. Masentavaa luettavaa juuri PPL-opinnot aloittaneelle. Ei kai se auta, valinta on jo tehty  :-\ Tuulta päin vaan  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hohhoijaa. Masentavaa luettavaa juuri PPL-opinnot aloittaneelle. Ei kai se auta, valinta on jo tehty  :-\ Tuulta päin vaan  :thmbup:

 

Äsh, tilasto on tilasto ja ainahan nämä ovat henkilökohtaisia asioita. Lentäminen on kallis harrastus, mutta jos siihen oikein hurahtaa, kannattaa tehdä niin kuin Jouni neuvoi: laittaa kaverit ja sukulaiset maksamaan ainakin puolet ensimmäisistä 150 tunnista, ja ryhtyy sitten harrastamaan hinaamista ja/tai hyppääjien kuskaamista ja/tai palolentämistä.

 

Tai sitten vaihdat lentämään purjelentoa omalla koneella, sehän on ilmaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äsh, tilasto on tilasto ja ainahan nämä ovat henkilökohtaisia asioita. Lentäminen on kallis harrastus, mutta jos siihen oikein hurahtaa, kannattaa tehdä niin kuin Jouni neuvoi: laittaa kaverit ja sukulaiset maksamaan ainakin puolet ensimmäisistä 150 tunnista, ja ryhtyy sitten harrastamaan hinaamista ja/tai hyppääjien kuskaamista ja/tai palolentämistä.

 

Tai sitten vaihdat lentämään purjelentoa omalla koneella, sehän on ilmaista.

 

Kunhan siis ensin ostat sen oman purjekoneen, jolla voit lentää "ilmaiseksi"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kun tuolla aiemmin sanottiin, että min. 100 h/vuosi ennen kuin kannattaa kavereita tai sukulaisia maksumiehiksi kyytiin pyytää.

 

No joo, tilastot on tilastoja ja kai se täytyy yrittää se 150 h saada täyteen, jos sitä tiimaa alkaisi sen jälkeen saamaan edes alennuksella. Tähän mennessä olen kyllä ollut teoriatunneille mennessäni kuin vissypullo, siinä määrin mielenkiintoista tämä ilmailu on, vaikka lentämään ei ole vielä päässytkään  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kun tuolla aiemmin sanottiin, että min. 100 h/vuosi ennen kuin kannattaa kavereita tai sukulaisia maksumiehiksi kyytiin pyytää.

 

Heitto se nyt on tuokin. Aika harvassa ovat tosiaan noin paljon lentävät. Mulla on tullut tuossa ilmailu-uran aikana vuositasolla kaikkea 8 ja 93 tunnin väliltä, mutta viime vuosien keskiarvo on heilunut 40 tunnin molemmin puolin (viimevuotisia en ole tullut laskeneeksi, mutta alle 50:n taitaa jäädä edelleen). Silti kovin monet jaksavat päivitellä, että huh, onpas paljon. Ei se ole paljon, todellakaan. Kun ilmailu tahtoo vielä keksittyä siihen vuoden lämpimämpään puolikkaaseen, alkaa kevätkausi yleensä jonkinlaisella rutiinien esiinkaivamisella. Joka tapauksessa sitä lentämistä pitäisi harjoittaa uran alkuvaiheissa mahdollisimman paljon. Jonkun tason saavutettuaan henkilön varmuus säilyy helpommin. Sitten kenties tulee se vaihe, kun varmuudentunne ylittää todellisen tilanteen ja pilotti muuttuu vaaralliseksi itselleen ja muille. Toivottavasti tältä vältytään.

 

Tänä vuonna on tietysti huikeat suunnitelmat  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kun tuolla aiemmin sanottiin, että min. 100 h/vuosi ennen kuin kannattaa kavereita tai sukulaisia maksumiehiksi kyytiin pyytää.

 

Peter vähän liioittelee. PPL sinänsä oikeuttaa ottamaan matkustajia mukaan, niin ettei kai se niin tuhoon tuomittua ole, ainakin kun lentää kauniina poutapäivänä tutussa paikassa.

 

Sikäli kyllä varoitukset ovat paikallaan, että jos heti ensimmäiseen keikkaan PPL-kurssin jälkeen yhdistää kaikki ne asiat, jotka PPL nimellisesti sallii, voi tulla aika hikiset paikat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rutiinien ylläpitoon ja kehittymiseen vaikuttaa sekin, miten käy lentämässä. Jos käy aina vain katselemassa samat maisemat samalla poutasäällä, jää suuri siivu taidoista viilaamatta. Jos sen sijaan käyttää vastaavan ajan ajaen läpi kaikki sakkaus- ja hidaslentoharjoitukset kaikilla laippa-asetuksilla, läpärit kaarrot & vaaputukset samoin eri laipoin sekä eri kentillä, maaliinlasku, simuloitu moottorihäiriö nousussa, keskeytetty lentoonlähtö, roima sivutuulikeli, suunnistusta, heilureita jne. niin tunnissakin tuntee jo verrytelleensä :)

 

Ultralentäjältä vaaditaan matkustajankuljetusoikeuteen kokonaistiimaa 35h, joista vähintään 15h yksinlentotunteja. Näiden päälle tulee "läskilupatarkkari". PPL(A) oikeuttaa ilman eri vaiheita kuljettamaan matkustajia. Sataa tuntia ei siis vaadita, mutta kyllä ekan kyytiläisen mukaan ottaminen syö sen verran kapasiteettia, että huolellisesti on valmistauduttava ja varman päälle pelattava! Itse laadin erillisen ohjelapun matkustajalle, jotta hänkin olisi valmiiksi jyvällä kuvioista. Ohje toimii myös itselleni tsekkauslistan jatkona.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jämi Flyin??  :laugh:

 

Muun muassa  ;)

 

Juha puhuu kyllä asiaa. Joskaan minä en ole vielä tähän päivään mennessä keksinyt, millä tapaa se matkustajan mukaan ottaminen muuttaa lentämisen perussuoritusta. Siinä tuo istuu ja haastelloo mukavia.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muun muassa  ;)

 

Juha puhuu kyllä asiaa. Joskaan minä en ole vielä tähän päivään mennessä keksinyt, millä tapaa se matkustajan mukaan ottaminen muuttaa lentämisen perussuoritusta. Siinä tuo istuu ja haastelloo mukavia.

 

-A-

 

Eihän se saiskaan muuttaa, mut jos se esim. muuttuu vihertäväksi ja alkaa kaivata pussia, voi kuskiltakin jotain oleellista unohtua  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on varmaan vaan pakko huomioida, että polttoainekulujen reipas nousu nostaa väkisin ultralentämisenkin kustannuksia, vaikka lentäisivät autobensallakin. Tietty pieni kulutus edesauttaa kustannusrakenteen pääosan kertymistä muista asioista. Sinällään ultra/moputouhu on vallan suositeltavaa ja kehittyvää puuhaa. Alkaa kyllä oikeasti olla jotensakin turhauttavaa puuhaa maksaa 150-180 euroa tunnilta noista puuhista, mutta kai sitä on pakko jos mielii edes vähän pitää tuntumaa yllä. No on sitä toki halvempiakin koneita, mutta pääosin niillä lentämisestä tuntuu turhauttavalta maksaa satastakaan tunnilta.

 

Polttoaineen, varsinkin autobensan hinta edustaa ultrien tuntihinnoista kuitenkin suhteessa pientä osaa. Jos joku MILK:in ultratunti maksaa 70 Euroa niin 95E:n hinta

tekee siitä vain pari kymppiä. Vaikka autobensan hinta nousisi kahteen Euroon litralta, se olisi vasta 30 Euroa tunnilta ultralle. Diesel-PPL koneella

polttoaineen hinta tuntia kohden on samaa luokkaa kuin ultrilla.  Sekä ultrassa että diesel-moottorikoneessa pääomakustannukset edustavat perinteisiä

moottorikoneita suurempaa osuutta koska luonnollisista syistä kalusto on paljon uudempaa. Toisaalta voi olettaa että sitämukaan kun vanhempaa

kalustoa tulee saataville, myös pääomakustannusten osuus tulee laskemaan. Täytyy vain toivoa että suomessakin moottorikoneita dieselöitäisiin vauhdilla.

 

Sensijaan 100LL:llä lentäminen alkaa olla sukupuuttoon kuoleva harrastus.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tuohon Katen kommenttiin, että 100LL on kuoleva laji. Kyllä mopo-Cessnalla lentely yli 100€:n tuntihintaan on jo melkosta hommaa. Luulisin, että täällä Pirkkalassa vuokrattavat mopot alkavat olla vähintään n. 100€/h .

 

Paljonkos Jouni (Laukkanen) siinä Pirkkalan ultrakerhossa maksaa Ikarusella tunti? Äh... ei sittenkään, kyllä mulla pitää peltiä olla ympärillä.  :P

 

"Kyllä mie kavereita otan kevväisin Piiskan (Beech BE19) kyytiin Tamperetta katsomaan, kun oon yhen keikan ensin heittäny kokeneemman kanssa tai yksin. Piiska on niin heleppo lentee."

 

Onneks vaimo sano, että: "pidä nyt hyvä mies se kallis lupakirja voimassa ku kerran lensit sen". -Mietityttää, mutta en kyllä lopeta - kun oikein kotijoukot pakottaa lentämään...  :)

 

Kaikenlaiseen anarkistiseen toimintaan olen kyllä valmis (mietiskelyn tuloksena), jottei tätä harrastusta ajeta väkisin alas valtion taholta  (SUPO:lle tiedoksi, että tuo heitto oli tarkoitettu vitsiksi - älkää nyt vielä sitä ovea ryskyttäkö).

 

LND

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen todennut lentämisen olevan myös ajankäyttökysymys.  Tuntuu, että sään, oman vapaa-ajan ja vapaan koneen osuminen samalle ajankohdalle on kesän kuluessa harvinaista. Lentotunnit jäivät viime kesänä todella vähiin hyvistä suunnitelmista huolimatta....jos sitten ensi kesänä yrittäisi olla aktiivisempi.

 

Jokainen varmaankin hyväksyy ajatuksen, että lentotuntien lisääntyessä myös taidot ja osaaminen lisääntyvät. 10 h vuodessa on varmaankin liian vähän kehittymiseen (varsinkin, jos sen lentämisensä jakaa 1 h/kk), mutta sata tuntia on jo aika kova vaatimus. 100 h vaatii rahan lisäksi niin paljon aikaakin, että siinä kärsii jo perhesuhteet  ;)

 

-J-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen todennut lentämisen olevan myös ajankäyttökysymys.  Tuntuu, että sään, oman vapaa-ajan ja vapaan koneen osuminen samalle ajankohdalle on kesän kuluessa harvinaista. Lentotunnit jäivät viime kesänä todella vähiin hyvistä suunnitelmista huolimatta....jos sitten ensi kesänä yrittäisi olla aktiivisempi.

 

 

laske siihen vielä päälle sopivan sään osuminen kohdalle. Siksipä meikäläisellä se IR:n hankkiminen mielessä.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime kesänä lensin yli 60h PPL-koneilla, jopa ihan VFR:ssä. Enemmänkin olisi ollut mahdollista mutta muista kuin säästä johtuvista syistä ei ehtinyt.

 

Yhdestäkään tunnista en maksanut senttiäkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen todennut lentämisen olevan myös ajankäyttökysymys.  Tuntuu, että sään, oman vapaa-ajan ja vapaan koneen osuminen samalle ajankohdalle on kesän kuluessa harvinaista. Lentotunnit jäivät viime kesänä todella vähiin hyvistä suunnitelmista huolimatta....jos sitten ensi kesänä yrittäisi olla aktiivisempi.

 

Jokainen varmaankin hyväksyy ajatuksen, että lentotuntien lisääntyessä myös taidot ja osaaminen lisääntyvät. 10 h vuodessa on varmaankin liian vähän kehittymiseen (varsinkin, jos sen lentämisensä jakaa 1 h/kk), mutta sata tuntia on jo aika kova vaatimus. 100 h vaatii rahan lisäksi niin paljon aikaakin, että siinä kärsii jo perhesuhteet  ;)

 

-J-

 

Olen samaa mieltä. On vähintäänkin harvinaista, että lentokelit ja vapaa-aika kohtaavat. Tämä on varsin harmillista  erityisesti purjelentotoimintaa ajatellen, johon tarvitaan huomattavasti parempi keli kuin moottorilentämiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen samaa mieltä. On vähintäänkin harvinaista, että lentokelit ja vapaa-aika kohtaavat. Tämä on varsin harmillista  erityisesti purjelentotoimintaa ajatellen, johon tarvitaan huomattavasti parempi keli kuin moottorilentämiseen.

 

Purjelento onkin mennyt täsmälentämiseen. Sääennusteetkin ovat "liian" hyviä. Ruotsalainen ennuste chekataan illalla kello 21. Jos se on hyvä, niin aamulla lähdetään kukonlaulun aikaan kentälle. Sikäli harmillista, että kuppilalla säätä odottava lauma pienenee koko ajan. Kuppilatiima vähenee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelento onkin mennyt täsmälentämiseen. Sääennusteetkin ovat "liian" hyviä. Ruotsalainen ennuste chekataan illalla kello 21. Jos se on hyvä, niin aamulla lähdetään kukonlaulun aikaan kentälle. Sikäli harmillista, että kuppilalla säätä odottava lauma pienenee koko ajan. Kuppilatiima vähenee.

 

Tähänkin on selitys ainakin kotikerhossani. Meillä on käytössä ainoastaan lentokenehinaus ja lentäjinä opiskelijoita, eli ei ole taloudellista mahdollisuutta mennä joka viikonloppu kentälle kokeilemaan useilla hinauksilla kstäisikö taivaalla vai ei. Asian parantamiseksi pitäis saada vintturi-tai autohinaus käyttöön. On kyllä totta, että nykyään ei mennä kentälle enää niin helposti kun sään voi "katsoa" etukäteen. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään