Jaakko Kuusisto

Mitähän tämä saa aikaan?

24 viestiä aiheessa

Destiahan on jo oy joten sielä muutos on jo tehty ja jos oikein muistan / olen ymmärtänyt.  Senaatti kiinteistöt taitaa myöskin olla ihan normaali yritys nykyisin jonka vain omistaa kokonaisuudessaan valtio.

 

Suurin muutospaine voi olla juurikin Finavian kohdilla, mutta se varmaan muuttuu vain niin, että firmasta tehdään 100% valtion omistama oy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurin muutospaine voi olla juurikin Finavian kohdilla, mutta se varmaan muuttuu vain niin, että firmasta tehdään 100% valtion omistama oy

 

Mikä taas tod. näk. aiheuttaa kaikessa ilmailuun liittyvässä entistä suurempia hinnankorotuksia  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä näin unta siitä että Finavia yhtiöitetään ja sen jälkeen toimiala on kilpailulle vapaa ja mukaan tulee uusia yrittäjiä (aivan kuten autokatsastusasemat). Lentäjille tarjotaan kentälle tultaessa pullakahvit ja kilvan pyydetään eri yritysten toimesta käyttämään heidän edullisimpia palveluita. Lennon jälkeen kysytään miten meni, oliko lennonjohtopalveluissa jotain toivomisen varaa, ollaan kohteliaita kuten sivistynyt ihminen toiselle ihmiselle , annetaan alennusta ja bonuskortti jos luvataan vastakin käyttää heidän palveluitaan. -Sitten heräsin. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä näin unta siitä että Finavia yhtiöitetään ja sen jälkeen toimiala on kilpailulle vapaa ja mukaan tulee uusia yrittäjiä (aivan kuten autokatsastusasemat). Lentäjille tarjotaan kentälle tultaessa pullakahvit ja kilvan pyydetään eri yritysten toimesta käyttämään heidän edullisimpia palveluita. Lennon jälkeen kysytään miten meni, oliko lennonjohtopalveluissa jotain toivomisen varaa, ollaan kohteliaita kuten sivistynyt ihminen toiselle ihmiselle , annetaan alennusta ja bonuskortti jos luvataan vastakin käyttää heidän palveluitaan. -Sitten heräsin. ;)

 

Ei olis kannattanut herätä. ;)  vielä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä näin unta siitä että Finavia yhtiöitetään ja sen jälkeen toimiala on kilpailulle vapaa ja mukaan tulee uusia yrittäjiä (aivan kuten autokatsastusasemat). Lentäjille tarjotaan kentälle tultaessa pullakahvit ja kilvan pyydetään eri yritysten toimesta käyttämään heidän edullisimpia palveluita

 

Mitenkäs niille autokatsastuksen hinnoille on käynyt? Ja mihin maihin tulouttavat voitot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt en ymmärrä  :o

 

No juuri oli jossain lehdessä juttu, että katsastuksen hinta on muistaakseni kolminkertaistunut vapauttamisen jälkeen ja v. 2006 eniten pääomatuloa saaneet oli katsastusketjujen omistajat, jotka myivät loistavasti kannattavat firmansa ulkomaisille (toinen oli espanjalainen, toista en nyt muista) katsastusyhtiöille. Eli kilpailu ei välttämättä toimi tällaisessa "viranomaistoiminnassa" asiakkaan hyväksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs niille autokatsastuksen hinnoille on käynyt? Ja mihin maihin tulouttavat voitot?

 

Ei minua haittaisi jos finavia saisi kilpailijan,-vaikka ulkomailta.

Katsastustoiminnassa palveluhalukkuus parani huomattavasti, asiakkaalle ollaan kohteliaita ja Ykkösbonuskortti vedetään ja kahvit tarjotaan ja opastetaan auton tekniikassa.

 

Jos ilmailun kustannukset nousisi niin se ei tietenkään olisi hyvä. Kyllä odottaisin hintojen laskevan kilpailutilanteessa.

 

Lisäys: olen saanut pikkuleipääkin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

K1 Epsanjaan,  A-katsastus Sumujen saarelle (Englanti)  Aika tuimaa on tuo hinnoittelu, talouden henkilöbiilit 77e/kpl (3kpl). Tuo pihalla majaileva pikkukuorkki reilun 80e.  Kallista AUTOMAATTISORVIkahvia on.  :thmbdn:

 

No, elämä on.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Välttämättä tuo yhtiöittäminen ei tuo yksinään mitään muutosta hintoihin. Valtion liikelaitoksissahan on aina ollut periaate omien kulujen ja investointien rahoittamisesta omalla toiminnalla. Tähän Finavia on pystynyt jo vuosikaudet, eli plussalla menee. Varsinaisia hinnankorotuspaineita tästä syystä ei siis liene.

 

Toisin voi käydä sitten, jos/kun Finavia yhtiöitetään, ja se päätetään myydä jollekin monikansalliselle, lentoliikennepalveluja kaupittelevalle yritykselle. Kun päätökset tehdään kaukana, voivat ne olla suomalaisen kuluttajan kannalta karuja. Mutta tässä ollaan taas siinä uniosastossa, aliosasto painajaiset... ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian taloudellisesta menestyksestä huolimatta kaupallisuus ja liiketoiminta-ajatus eivät sovi lainkaan lentoasemien kunnossapito- ja lennonvarmistusaloihin.

 

Ai miksei sovellu? Kunnossapito oikein hyvin ja lennonvarmistuskin varmaan. Bisneksinä ne vaan ovat vähän pienenpuoleisia, mahtaisiko löytyä kovin paljon kilpailua.

 

 

Alkuperäinen kysymys tosiaan lähtee EU-komission suhteellisen lievästä moitteesta, jossa suomalaisten erikoista liikelaitos-järjestelmää pidettiin huonosti sopivana kaupallisille markkinoille. SML, Suomen Maanrakentajien Liitto, saattoi epäkohdan kantelullaan EU:n tietoisuuteen. SML oli pakotettu tekemään kantelun, koska suurimmat jäsenyritykset painostivat kovasti. Sittemmin SML ja Asfalttiliitto ovat yhdistyneet Infra ry:ksi. Destia Tieliikelaitoksesta puolestaan tuli Destia Oy 1.1.2008. Destia Oy hyväksyttiin Infra ry:n jäseneksi 22.1.2008. Samanlaista kantelua samasta lähteestä ei liene tulossa.

 

Esimerkiksi Ruotsissa ei ole liikelaitoksia. Siellä on tiehallinnosta eriytetty Vägverket Produktion, joka kilpailee avoimilla markkinoilla. Rautateillä on vastaavia järjestelyitä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai miksei sovellu? Kunnossapito oikein hyvin ja lennonvarmistuskin varmaan. Bisneksinä ne vaan ovat vähän pienenpuoleisia, mahtaisiko löytyä kovin paljon kilpailua.

 

Jos esimerkiksi 2 lennonjohtopalvelua tuottavaa firmaa jättää tarjouksensa kilpailutuksen yhteydessä, niin milläköhän niitä kustannuksia saisi pienennettyä? Suoria selvityksiä jaellaan jo nyt aina kun mahdollista jotta lentoyhtiöille tulisi sitä säästöä ja taivaalla olisi enemmän tilaa. Väittäisin myös koulutuksen ja ammattitaidon yleensä olevan jo nyt sillä tasolla, että ei sitä kautta säästöjä synny. Ainut vaihtoehto on henkilöstökuluissa supistaminen, vähemmän jengiä, pidemmät työajat, pienempi vuoromiehitys niin johan kulut putoavat. Mutta mites sen turvallisuuden laita, siinäpä kysymys?

 

Se vaan näyttää olevan vaikeaa päättää mihin se raja vedetään. Mikä on riittävä miehitys kun toisessa vaakakupissa on kustannustehokuus ja toisessa lentoturvallisuus?

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos esimerkiksi 2 lennonjohtopalvelua tuottavaa firmaa jättää tarjouksensa kilpailutuksen yhteydessä...

 

Minkä kilpailutuksen? Jos lennonjohtopalvelua avattaisiin kilpailulle, pitäisi ensin suunnitella, mitä kilpailutettaisiin ja millaisilla säännöillä. Mahdollisuuksiahan on paljon. Voitaisiin ajatella esimerkiksi henkilövuokrauskilpailutusta, esim 5-10 hengen ryppäissä, tai erilaisten palveluiden ulkoistamista, tai koko maan kaikkien toimintojen ulkoistamista kerralla - minusta tuo viimeinen olisi se vähiten todennäköisin. Eihän autokatsastustakaan avattu kilpailulle niin, että pari isoa firmaa olisi kilpaillut koko Suomen katsastusten hoitamisesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se, mitä yritin tuolla kirjoituksellani ajaa takaa, oli se mitä "vaaroja" bisnes-lähtöinen ajattelumalli voi aiheuttaa. Miten mahdollinen kilpailutus ym. hoidettaisiin onkin sitten toinen juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se, mitä yritin tuolla kirjoituksellani ajaa takaa, oli se mitä "vaaroja" bisnes-lähtöinen ajattelumalli voi aiheuttaa. Miten mahdollinen kilpailutus ym. hoidettaisiin onkin sitten toinen juttu.

 

Mjoo... Tielaitosta kun alettiin jakamaan, oli puheet sellaisia, että kunnossapitoa EI VOI hoitaa halvemmalla tai paremmin kuin asiantuntevien tiemestareiden johtamalla valtion organisaatiolla, joka oli hiottu huippuunsa. Nyt, muutama vuosi myöhemmin, kun kilpailu on täysin avautunut, kustannukset ovat laskeneet 30% samalla kun kustannustaso yleensä on noussut. Laadusta voi olla montaa mieltä, mutta tiehallinnon käyttämillä mittareilla se on parantunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, on se perskuta että joka helkutin asiassa pitää vain tähdätä vapaan markkinatalouden ja vapaan kilpailun malliin jonka tavoitteena on:

 

Laskea kusannuksia --> Tuottaa omistajilleen enemmän paalua :'(

 

En muuta sano kun en asiaa tunne, mutta sen sanon kuitenkin ettei kaiken ulkoistaminen ja kilpailuttaminen tarkoita sitä että loppukäyttäjä siitä hyötyy. Vielä vähemmän alennetut kustannukset antavat sen parempaa aihetta onneen - hinnat eivät loppukuluttajalle kuitenkaan laske, kuten on nähty juuri vaikkapa autokatsastustoiminnassa.

 

Mutta tuli valtion yhtiöistä mieleen että kuinkas helkkarissa meillä on sitten Alko ja RAY? Eikös ne, tai ainakin Alko ole niin maan perusteellisesti valtio-omisteinen ja vielä laillisessa monopoliasemassa. Jos se saa olla rauhassa EU:n kynsistä niin miksei Finavia tai Destia saa?

 

Ahdistaa tämä rahan totalitärismi.  >:(

 

-tuomo

 

PS. Tiesittekö että Destian nimeksi piti tulla Tietapio, mutta RKP torppasi sen kun sitä ei voinut helposti ruotsintaa. Eikö Tietapio olisi ollut varsin oivallinen nimi vanhalle tielaitokselle. Nyt joku voisi kertoa mitä Destia tarkoittaa edes suomeksi ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tuo vaikeata ole, Vägtomas olisi ollut loistava käännös.

Aamutv n puolellahan tuo Matomäki tänäaamuna sanoi tuon asian perusteellisesti, ei hallitus eikä eduskunta olkoonkin suurosakkaita voi mitään pörssiyhtiölle.

Mikäli sekaantuvat seuraa isoja ongelmia, tämä nyt ihan vapaa suomennos, tähän malliin juttelu kuitenkin meni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...eduskunta olkoonkin suurosakkaita voi mitään pörssiyhtiölle.

Mikäli sekaantuvat seuraa isoja ongelmia, tämä nyt ihan vapaa suomennos, tähän malliin juttelu kuitenkin meni.

 

Joo se on kyllä harvinaisen mustavalkoista ajattelua. Jos valtio, suuromistajana, puuttuu pörssiyhtiön toimintaan omistajien kannalta epäsuotuisasti, nähdään se heti hirveänä Neuvosto-Kiinalaisena bolsévikkitoimintana ja todellisena kommunismina. Se vähän korpeaa kun kukaan ei oikein uskalla tehdä mitään, eikä ajatella toisella tavalla, kun kaikki on niin helppoa mitata rahassa. Asiat ei kuitenkaan oo niin mustavalkoisia...

 

Nyt lähti muuten pahasti OT, eli ignore - disregard ja jatkakaa :laugh:

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näissä kaiken yksityistämisissä ja "alistamisessa" markkinavoimien hoitoon pitää kyllä olla varovainen. Huonoin esimerkki moisesta tulee Englannin junaliikenteestä. Aikaisemmin yhteiskunnan palveluna toiminut rautatieverkosto päätettiin myydä ja kilpailuttaa yms. Tuloksena palvelut alkuun paranivat, täsmällisyys ja kaiketi vuorotiheys yms paranivat. Tosin yksi jäi lapsipuoleksi tuossa, turvallisuus. Hintaa maksetaan nyt, kun on huomattu, että rataverkko on valtaosin ala-arvoisessa kunnossa, osa liikennöijistä on todella kurakunnossa, ja kalusto siten myös. Kun verkostoa ruvettiin sitten pakon edessä, ihmisten kuoltua, korjaamaan, sai aikatauluilla pyyhkiä takalistoa. Huolestuneena samaa kehitystä, tosin jälkijunassa, saa seurata Suomessa.

 

Jos Finavia yhtiöitetään, muuttuu ensin vain se, että valtiolle tilitetään rahaa verojen muodossa. Jos/kun tulee voittoa. Mikään muuhan ei välttämättä muutu, jos valtio päättää pitää osakkeet itsellään, passiivisena. Mahdollisuuksia tosin avautuu, pörssiin listautuminen, osakekannan myyminen, yms, yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tuo vaikeata ole, Vägtomas olisi ollut loistava käännös.

Aamutv n puolellahan tuo Matomäki tänäaamuna sanoi tuon asian perusteellisesti, ei hallitus eikä eduskunta olkoonkin suurosakkaita voi mitään pörssiyhtiölle.

Mikäli sekaantuvat seuraa isoja ongelmia, tämä nyt ihan vapaa suomennos, tähän malliin juttelu kuitenkin meni.

 

Itse asiassa "VägStaffans" oli se nimi, jota ruotsinkieliset Tieliikelaitoksessa väläyttivät - vitsinä tietenkin.

 

Yhtiö on yhtiö, ja yhtiöllä on ne tavoitteet, jotka yhtiöllä yleensä on. Taloudelliset tavoitteet. Eipä siihen oikein sovi yhteiskunnallinen palveluvelvoite.

 

Nyt kun on kuunnellut telkkaria ja lueskellut Samuli Haapasalon kannanottoja, päätyisin väittämään, että Finnavia Ilmailulaitoksen asema ei tule muuttumaan mihinkään suuntaan ainakaan viiteen vuoteen. Tulilinjalla ovat lähinnä VTT, luotsit ja sellaiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään