Kai Asplund

Pro Caravelle ry

151 viestiä aiheessa

 

Kuinka kummassa se lennetään Suomeen? Onko tuohon budjettiin laskettu koneen lentokelpoiseksi korjaaminen? Entä aiotaanko se pitää vastakin lentokelpoisena, ei kai sentään? Tarkoitan, että sehän olisi hienoa, mutta vanhan suihkukoneen lentokelpoisuuden ylläpito lienee öljysheikkien tms. varakkaamman väen huvia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mut jos ei tähdätäkään lentokelpoisuuteen vaan lentokuntoisuuteen....eiköhän Kongosta lähtölupa heltiä taaloilla ;). Ja tuskin Helsinki-Vantaalla laskeutumista kielletään, varsinkaan jos polttoaine on vähissä. Hurjapääkippareita vaan tarvitaan :) Asi ?

 

Hannu

 

PS. Siitähän saisi vielä mahtavan leffankin aikaan jolla rahoitettaisiin hanketta kotimaassa, vartijat voisivat kaupan päälle vähän ampua peräänkin :thmbup: Mahtavaa julkisuutta kun tuntematon Caravelle pöllähtäisi savuten Helsinki-Vantaan kentälle kesken iltaruuhkan. No voishan sitä joillekin tulla vähän putkaa, linnaa ja vankeutta. Mut sympatiaa satelisi asianosaisille.Sori...mulla toi mielikuvitus tahtoo lähteä usein käsistä :D

 

Niin jottei ihan löpinöiksi mene niin mukana ollaan sillä kaksikymppisellä (Ehken lennolla kuitenkaan).

 

Sama

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- yhdistyksen säännöt?

PRO CARAVELLE ry SÄÄNNÖT

1. Yhdistyksen nimi ja kotipaikka

Yhdistyksen nimi on Pro Caravelle ry ja sen kotipaikka on Helsinki

2. Tarkoitus ja toiminnan laatu

Yhdistyksen tarkoituksena on järjestää Finnairin entinen OH-LSG Sud Aviation Super Caravelle 10B3 (msn 169) Suomeen musoitavaksi. Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys koordinoi toimenpiteet koneen kuljettamisen Suomeen Kongon Kinshasasta. Toimintansa tukemiseksi yhdistys järjestää varainkeräystä ja ottaa vastaan lahjoituksia.

3. Jäsenet

Yhdistykseen jäseneksi voi liittyä jokainen, joka hyväksyy yhdistyksen tarkoituksen ja säännöt. Jäsenet hyväksyy hakemuksesta yhdistyksen hallitus. Jäsenmaksu on 20 e

 

12. Sääntöjen muuttaminen ja yhdistyksen purkaminen

Päätös sääntöjen muuttamisesta ja yhdistyksen purkamisesta on tehtävä yhdistyksen kokouksessa vähintään kolmen neljäsosan (3/4) enemmistöllä annetuista äänistä. Kokouskutsussa on mainittava sääntöjen muuttamisesta tai yhdistyksen purkamisesta.

Yhdistyksen purkautuessa käytetään yhdistyksen varat yhdistyksen tarkoituksen edistämiseen purkamisesta päättävän kokouksen määräämällä tavalla. Yhdistyksen tullessa lakkautetuksi käytetään sen varat samaan tarkoitukseen.

 

Mitkäköhän ovat sääntöjen kohdat 4.-11.?  Vähän hankala liittyä jäseneksi, kolmannessa kohdassa kun hyväksyy säännöt... Eli saisiko yhdistyksen säännöt kokonaisuudessa julki. Millaisella aikataululla yhdistyksen rekisteröinti tapahtuu? Ja se tärkein kysymys: mihin yhdistystä tarvitaan, eikö Caravella saatu kotiin Suomen Ilmailumuseon toimesta?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuskin Helsinki-Vantaalla laskeutumista kielletään, varsinkaan jos polttoaine on vähissä. Hurjapääkippareita vaan tarvitaan  :D  Asi ?

 

-Jukka :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, olen valmis, ja olen puhunut Niemen Penan kanssa, että me yhdessä voisimme koneen lentää kotiin!!

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, olen valmis, ja olen puhunut Niemen Penan kanssa, että me yhdessä voisimme koneen lentää kotiin!!

Asi

 

Minä voin lähteä mukaan stuertiksi. Tai ainakin paikallisoppaaksi... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin alkanut yritys näyttää kariutuneen, koska yhdistyksen yhden perustajan kertoman mukaan kone on ehditty romuttaa sitten "viime näkemän". Kai varmaan kommentoi tarkemmin?

 

Mutta jos Ysi saataisiin museoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen enempää arvostelematta erittäin hienoa hanketta, niin olisikohan tuon koneen saatavuuden suhteen pitänyt tehdä hieman tarkempaa taustatutkimusta...?

 

Eikös sitä ihan rahaakin alettu keräämään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisesta ketjusta:

 

Toukokuun Airways lehdessä s 58 oli mielenkiintoinen juttu:

Two former Colombian "Cartel Caravelles" abandoned after drug runs to Mexico and confiscated and given Fuerza Aerea Mexicana identities, have been sold for scrap and moved to Jilotepec, Estado de Mexico, for use as attractions. This Super Caravelle (Type 10 B3), ex-FAM 10206 and HK-3836, was previously operated by Europe Aero Service (EAS) for Air Charter as F-GDFZ, and was originally delivered in 1967 to Finland as OH-LSH "Kuopio".

 

Oliskohan Meksikosta saanut koneen edullisemmin Suomeen kuin Kongosta???

 

Mikä tuon meksikaanin todellinen kohtalo on? Tuo teksti tarkoittanee, että myyty romuksi ja kuljetettu Jilotepeciin käytettäväksi nähtävyytenä, mainoksena tms.

 

Caravelle on kuitenkin sen verran tärkeä pala historiaa, löytyisikö museoitavaksi Suomeen yleensä mitään Caravellea?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

Caravelle OH-LSG on ROMUTETTU!!!

But show must go on.

Kyseinen kone on nyt TUHOTTU Emme saaneet tilaisuutta pelastaa Caravelle msn 169.

Jatkamme kuitenkin yhdistyksen toimintaa, jotta voimme tulevaisuudessa pelastaa muita koneyksilöitä. Kohteinamme ovat ainakin DC9 OH-LYC ja DC6 OH-KDB

Pro Caravelle ry

hallituksen puheenjohtaja Kari Voutilainen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohteinamme ovat ainakin DC9 OH-LYC ja DC6 OH-KDB

 

LYC onkin tainnut lentää ihan reitillä viimevuoteen asti, kenties vieläkin?

 

KDB on hommissa myös edelleen, Conairin kaveri arvioi että heidän kutosilla lennetään noin 100 tuntia vuodessa ja kiilloitellaan paljon enemmän  ;)

 

 

C-GHLY ex OH-KDB 08/2007 CYXX

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

tää ei oo LYC mutta XA-RSQ ex OH-LYG 11/2005 MMMX, mutta taitaa myös nykyään olla jo paljon huonommassa kunnossa...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisesta ketjusta:

 

Mikä tuon meksikaanin todellinen kohtalo on? Tuo teksti tarkoittanee, että myyty romuksi ja kuljetettu Jilotepeciin käytettäväksi nähtävyytenä, mainoksena tms.

 

Caravelle on kuitenkin sen verran tärkeä pala historiaa, löytyisikö museoitavaksi Suomeen yleensä mitään Caravellea?

 

Caravelle -kirjan kirjoittaja John Wegg (myös Airways lehden päätoimittaja) pitää kirjaa koneiden kohtalosta. Varmaankin häneltä löytyisi tarkempaa tietoa ko. koneiden nykykunnosta. Airwaysin toimituksen osoitteet löytyvät: http://www.airwaysmag.com/channels.html?article_id=10&single=1

 

Mainittakoon, että saman lähteen mukaan Van Nuys:n kentällä (one six rightistä tuttu) lojunut Caravelle olisi myynnissä (Syncro Aviation, 7701 Woodley Ave. Van Nuys , CA 91406 Phone: (818) 901-9878 Fax: (818) 901-9561)).

 

Tosin tällä koneella ei ole Suomi-kytköksiä ja kone on muutenkin "väärää" tyyppiä: IV-R VI-R (c/n 102).

 

Edit: korjattu tyyppi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin tällä koneella ei ole Suomi-kytköksiä ja kone on muutenkin "väärää" tyyppiä: IV-R (c/n 102).

 

Tarkoittanet tyyppiä VI-R? Finnairilla oli yksi sellainenkin väreissään, odotellessaan Supereita saapuviksi (OH-LER).

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittanet tyyppiä VI-R? Finnairilla oli yksi sellainenkin väreissään, odotellessaan Supereita saapuviksi (OH-LER).

 

-Esa

HEI!

Ensimmäinen auringonsäde täydellisen pimennyksen jälkeen.

TOI (OH-LER) ON HIENO! ;D

Olisko mitään mahdollisuuksia ? ??? :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Muuten mitä romutus tarkasti ottaen merkitsee? Onko moottorit ja mittarit myyty ja hylsy jäljellä? vai onko hylsystä tehty aaltopeltiä rivitalojen seiniin?

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Muuten mitä romutus tarkasti ottaen merkitsee? Onko moottorit ja mittarit myyty ja hylsy jäljellä? vai onko hylsystä tehty aaltopeltiä rivitalojen seiniin?

 

jk

Pahalta kulostaa joka tapauksessa já kone on/oli Kongossa sotatoimialueella. Voi olla, että joku on käyttänyt ohjuskokeen maalina. :'(  Google E:ssa oli tosin vielä vanha kuva ja kone tallella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahalta kulostaa joka tapauksessa já kone on/oli Kongossa sotatoimialueella. Voi olla, että joku on käyttänyt ohjuskokeen maalina. :'( 

 

Ei tuo mitään varsinaista sotatoimialuetta ollut. Kinsahsa on varsin rauhallinen paikka. Kongon itäiset osat ovat paha paikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika törkeetä jos tuo on romutettu, sillä eikös Arttu maksanut jo käsirahankin, dollareina, cold cash... :-\

 

Aiwan !!! 10 USD:n tappio tästä tuli... :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään