Kai Asplund

Pro Caravelle ry

151 viestiä aiheessa

Entinen OH-LHA ei olisi vielä edes pahassa kunnossa http://www.airliners.net/photo/Air_Lib_Express/McDonnell_Douglas_DC-10-30/1319052/large/ eli tuonhan varmaan pystyisi pelastamaan. Onko mitään ajatuksia ollut tuon suhteen?

 

Pahoin pelkään, että kymppien pelastamisen aika oli silloin kun ne seisoivat EFHK:lla tekniikan portin vieressä. Yritystä LHA:n säilyttämiseksi Suomessa kai oli, mutta ne eivät johtaneet tulokseen.

 

-LER kannattanee unohtaa myös, sen merkitys suomalaiselle ilmailuhistorialle on aika pieni.

 

Minä laittaisin paukut KDB:n pelastamiseen, se on tällä hetkellä kaikista realistisen vaihtoehto.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumma juttu, että OH-LHA on vieläkin noin kokonaisena, samaan aikaan ja samaan paikkaan Vantaalta lennetty OH-LHD on pilkottu ajat sitten :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pahoin pelkään, että kymppien pelastamisen aika oli silloin kun ne seisoivat EFHK:lla tekniikan portin vieressä. Yritystä LHA:n säilyttämiseksi Suomessa kai oli, mutta ne eivät johtaneet tulokseen.

 

 

Eikös niihin upotettu aika lailla rahaa, että se saatiin lentokelpoiseksi Amerikan matkaa varten, vai muistanko väärin? Tuli otetuksi edes jokunen kuva siltä ajalta, kun kolme kymppiä seisoi siinä rinnatusten tuhoaan odottamassa. Ja jokunen työpäiväkin niiden parissa vierähti.

 

Eilen sattui kortille jäämään taas pari Kymppiä ja Aateeärrää, jotka pahaenteisesti siellä seiskahallin hautausmaalla näyttivät niin surullisilta. Sniff.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös niihin upotettu aika lailla rahaa, että se saatiin lentokelpoiseksi Amerikan matkaa varten, vai muistanko väärin? Tuli otetuksi edes jokunen kuva siltä ajalta, kun kolme kymppiä seisoi siinä rinnatusten tuhoaan odottamassa. Ja jokunen työpäiväkin niiden parissa vierähti.

 

Eilen sattui kortille jäämään taas pari Kymppiä ja Aateeärrää, jotka pahaenteisesti siellä seiskahallin hautausmaalla näyttivät niin surullisilta. Sniff.

 

-A-

 

Terve, mitenkäs noita sinun ottamia kuvia voisi muutkin ihailla. Pistähän esille (vai löytyvätkö jostain) ja oleellista ei minusta nyt ainakaan ole mitkään "valokuvaus tekniset" seikat. Kaikki kuvat käy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän Keskisuomalaisessa juttu koneesta: "Jyväskylän nimikkokoneen pelastaminen epäonnistui"

 

 

  Voisin naputella jutun tänne, jos kiinnostaa. Se tulee kuiteski kolmena eri viestinä,

  koska on niin pitkä. Mitä olette mieltä ? Juttua ei löydy nettilehdestä kaikkien luettavana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

  Voisin naputella jutun tänne, jos kiinnostaa. Se tulee kuiteski kolmena eri viestinä,

  koska on niin pitkä. Mitä olette mieltä ? Juttua ei löydy nettilehdestä kaikkien luettavana.

 

Turha kait tuollaisia on kysellä. Aina tuollaiset jutut kiinnostaa osaa porukkaa ja osaa ei vastaavasti pätkääkään. Itsestäsi se on vaan kiinni, tunnetko asian kirjoittamisen arvoiseksi...

 

Itse henk. koht. toivon, että pistäisit jutun esille, kun kerran olet jo käytännössä aloittanut ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskisuomalainen 1.2 2008 Eija Leinonen  1/2

 

Jyväskylän nimikkokoneen pelastaminen epäonnistui.

 

Lentokoneet: Finnairin käytössä ollut kone, yksi Super Caravelleista, tritettiin saada Kongosta museoitavaksi Suomeen. Mutta joku veti välistä.

 

    Ilmailuharrastajien harras toive saada yssksi suomalaisen lentoliikenteen helmistä museoitavaksi Suomeenn kariutui viime metreillä. Super Caravelle "Jyväskylä"

suihkukone ehdittiin romuttaa Kongossa ennen sen pelastamista.

 

    Jyväskylän nimikkokoneen pelastusyritys alkoi reilut kaksi vuottasitten, jolloin se jäi pois liikenteestä. Sen jälkeen kone odotteli kohtaloaan Kinshasan kentällä.

 

    Suomalaiset ilmailualan harrastajat virittelivät yhteyksiä muun muassa paikallisiin viranomaisiin ja kertoivat ostohaluistaan. Hankkeen takana oli Suomen                     

Ilmailumuseosäätiö.

 

    - Saimme hiljattain Etelä-Afrikasta niin hyvän kontaktin, että uskoimme, että nyt voisi onnistua. Sen vuoksi perustimme viime viikolla oman yhdistyksen

  jonka puitteissa aioimme järjestää koneen tuomisen Suomeen, kertoo Pro Caravelle ry:n hallituksen puheenjohtaja Kari Voutilainen.

    Vain muutama päivä myöhemmin yhteyshenkilöltätuli viesti, että kone oli pilkottu ja myyty romuksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Afrikkaa heikosti tuntien, onko kuitenkin mahdollista että tuo kone on siellä vielä ja Artun kuvaamassa kunnossa, ja että myyntipäällikkö ei ehkä ollut ajan tasalla.

Käsittääkseni, kaikella kunnioituksella, tuokin on mahdollista, sielläpäin.

Tosin naapurin täti joka tuollapäin asui toistakymmentä vuotta on ollut suomessa nyt jo jonkun vuoden ettei ihan päivän tietoja tunne.kävi toki siellä viime talvena, ehkäpä päivitti tietojaan. 8)

Niin ja tuota viime lausetta tarkentaakseni, täti kertoi näin että siellä suuren rakennuskelvottoman hiekan maassa ei kaikki jutut täsmää.

Siellä myydään jopa naapuri. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    2/2 Jyväskylän nimikkokoneen...

    Varma tietoa ei ole, mutta ilmeisesti joku veti välistä; sai vähemmän rahaa kuin mitä me olisimme tarjonneet, mutta sai sen kaiken omaan taskuunsa,Voutilainen arvioi.

 

    Finnairille vuonna 1966

 

    Jyväskylän nimikkokoneen eli Super Caravelle 10B3 msn 169:n tarina alkaa vuodesta 1963. Sen rakensi ranskalainen Sud Aviaton -yhtiö , kone oli alunperin sen 

prototyyppi.

 

    -Super Caravelle oli Caravelle -perheen viimeinen ja kehittynein konesarja, Voutilainen mainitsee.

 

    Ensimmäiset kaksi vuotta kone toimi koelentokoneena, kunnes vuonna 1966 se muokattiin vakiokoneeksi ja myytiin Finnairille. Kone sai nimeksi OH-LSG

"Jyväskylä".

 

    - Finnairin tapana oli nimetä koneita esimerkiksi sille tärkeiden paikkakuntien mukaan, varsinaisesti reitin kanssa nimellä ei ollut mitään tekemistä, Voutilainen

  valottaa.

 

    - Oma nimikkokone oli myös Oululla ja Kuopiolla ja joskus sattui väärinymmärryksiäkin, sillä esim. Oulun nimikkokone lensi Jyväskylään ja päinvastoin.

   

    Salakuljetti aseitakin

 

    "Jyväskylä" teki pitkän päivätyön, sillä se lensi viimeisen lentonsa Finnairilla vuonna 1983 lennettyään yhtiössä 44 315 tuntia, pisimpään kuin yksikään muu Finnairin Caravelle-koneista.

 

    Suomesta "Jyväskylä" myytiin vuonna 1984 Fiscambi Leasingille Italiaan, operoijana oli Altair. Pian sen jälkeen koneen omistajaksi tuli Europe Aero Service ja kone varastoitiin.

 

    Pari vuotta myöhemmin koneen vuokrasi sveitsiläinen Air City. Kongoon ja viimeiselle omistajalleen Waltairille kone myytiin vuonna 1996.Yhtiö operoi Kinshasasta ja koneen viimeinen rekisteritunnus oli 9Q-CPI.

 

    Waltair kuljetti sillä niin matkustajia kuin rahtiakin.

 

    - Omistajat olivat melko epämääräistäporukkaa. Oli aseiden salakuljetusta ja muuta, Voutilainen kertoo.

 

    Kone jäi pois liikenteestä vuonna 2005, kun sen lentokelpoisuus kaupallisessa käytössä päättyi. Lentokelpoinen se oli loppuun asti.

 

    Vaikka Jyväskylän ikioma nimikkokone onkin nyt romuna, Pro Caravelle -yhdistys ei luovu toiveestaan saada sen mielenkiintoinen historia säilymään jälkipolville.

 

    Jos saisimme edes valmistajan plakaatin tai jonkin osan koneesta Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin eteläafrikkalaisen kontaktimme kautaa, Voutilainen toivoo.   

 

    Pelastettavia riitää

 

    Vaikka Caravelle-hanke meni karille, yhdistys aikoo jatkaa toimintaansa, sillä maailmalla riittää edelleen pelastettavia koneita.

 

    Kiikarissa on parhaillaan ainakin kaksi suomalaiskonetta, jotka haluaisimme museoitaviksi.

 

    - Toinen on Finnairin DC-9 OH-LYC ja toinen Karairin DC-6 OH-KDB. Suuntaamme tarmomme nyt niihin, Voutilainen sanoo.

 

    DC-9 lentää ilmeisesti edelleen. Se on Keniassa safaralentoyhtiön koneena. DC-6 ei sen sijaan lennä enää: viimeksi se oli Kanadassa metsäpalojen sammutuskoneena.             

 

 

 

 

 

 

       

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve, mitenkäs noita sinun ottamia kuvia voisi muutkin ihailla. Pistähän esille (vai löytyvätkö jostain) ja oleellista ei minusta nyt ainakaan ole mitkään "valokuvaus tekniset" seikat. Kaikki kuvat käy.

 

No, pitääpä kaivella. Kyllä ne tallessa ovat. Kunhan ehdin niitä jossain vaiheessa vähän säätää. Jonniilainen homma siinä kuitenkin lienee.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Juhanille kun jaksoit näpytellä jutun.

 

Asiasta kolmanteen, onko laitonta skannata esim. lehdestä juttu ja julkaista se netissä?

 

Voisin skannailla vaikka kuvat lisäksi, jos se ei ole laitonta..

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Juhanille kun jaksoit näpytellä jutun.

 

Asiasta kolmanteen, onko laitonta skannata esim. lehdestä juttu ja julkaista se netissä?

 

Voisin skannailla vaikka kuvat lisäksi, jos se ei ole laitonta..

 

Ville

 

 

  Jos laitat lähteen (kuvaaja, lehti) mukaan luulisin ettei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
DC-6 ei sen sijaan lennä enää: viimeksi se oli Kanadassa metsäpalojen sammutuskoneena

 

Kyllä se vielä viime elokuussa oli täydessä iskussa ja juuri lennettynä Anchoragesta Abbotsfordiin, vai olenko erehtynyt yksilöstä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

  Jos laitat lähteen (kuvaaja, lehti) mukaan luulisin ettei.

 

Luulo ei ole tiedon väärti. Jo tuon artikkelin uudelleenkirjoittaminen tänne kokonaisuudessaan rikkoo tekijänoikeuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulo ei ole tiedon väärti. Jo tuon artikkelin uudelleenkirjoittaminen tänne kokonaisuudessaan rikkoo tekijänoikeuksia.

 

 

  Lueppa Tekijänoikeuslaki, tais olla 3§.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

  Lueppa Tekijänoikeuslaki, tais olla 3§.

 

Opetusministeriön sivulta poimittua:

 

Miten teoksia voi siteerata?

 

Luvallisesti yleisön saataviin saatetusta eli julkistetusta teoksesta saa ottaa sitaatteja hyvän tavan mukaisesti ja tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa. Teoksen tekijän nimi ja lähde on mainittava hyvän tavan mukaisesti. Sitaattioikeus koskee kaikkia teoslajeja.

 

Sitaatilla tulee olla asiallinen yhteys teokseen, johon sitaatti otetaan. Esimerkiksi kuvan käyttäminen koristeena ei ole sitaattikäyttöä, ei myöskään pelkistä sitaateista muodostettujen kokonaisuuksien tekeminen.

 

Lehtiartikkelin kirjoittaminen sanasta sanaan nettisivulle ei ole siteeramista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt menee tuoksut aika pahasti sekaisin, kun pitäisi keskustella siitä onko Kinshasassa olevasta Caravellestä enää mitään jäljellä, niin jotkut "pilkunnussijat" rupeavat väittelemään siitä mitä asiaan menneeseen aikaan liittynyttä voi siteerata.

Kertokaas nyt joku täysjärkinen onko se Caravelle Projekti "passed away"?

Mielipiteeni niistä muista koneista on että DC-6 ei kai ole ollut kovin merkittävää ossuutta Suomen kaupallisessa ilmailuhistoriassa, mutta se "tumppi"-ysi voisi olla järkevä museokohde varsinkin jos sen saisi alumiinin kilohinnalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, pitääpä kaivella. Kyllä ne tallessa ovat. Kunhan ehdin niitä jossain vaiheessa vähän säätää. Jonniilainen homma siinä kuitenkin lienee.

 

-A-

 

No yks tuosta maistiaisiksi oottelemaan, kun saan väännetyksi lisää.

 

-A-

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarviiko sen hommattavan yksilön olla juuri Finnairin se ja se kone ja alaluokka tämä ja tämä? Eikö kyse ole kuitenkin pääasiassa statuksesta eikä niinkään koneyksilöstä? 99% kansasta varmasti hyväksyisi sen että kone ei välttämättä ole finskin ja HC-miehet voisivat sitten matkustaa afrikkaan silittämään niitä pellin palasia. ;) Minusta caravelle on aina caravelle oli se finskin alkuperäinen tai ei. Olisihan se hienoa jos saatais finskin kone mutta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mielipiteeni niistä muista koneista on että DC-6 ei kai ole ollut kovin merkittävää ossuutta Suomen kaupallisessa ilmailuhistoriassa, mutta se "tumppi"-ysi voisi olla järkevä museokohde varsinkin jos sen saisi alumiinin kilohinnalla.

 

Mielestäni DC-6:n osuus Suomen kaupallisessa ilmailuhistoriassa on huomionarvoinen. DC-6 oli nimenomaan se konetyyppi, jolla aloitettiin lennot Suomesta Amerikkaan (Kar-Air) ja kaukoitään (Finlantic).

 

Museoitavan koneen, oli se sitten Caravelle, kutonen, ysi tai nuo kaikki, tulisi kuitenkin saada arvoisensa kohtelu, eli edes jonkukaanlainen sääsuoja. Ei mahda olla mitenkään innostavaa hinkata talkoilla alumiiniä kiiltäväksi, jos tietää, että loppusijoituskohde on kinoksessa sään armoilla.

Ei mielellään näin http://www.planepictures.net/show.php?id=672396

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kinshasan kentällä on ollut ainakin kaksi Caravellea. Jos projekti kiinnostaa edelleen, olisi tietty hyvä varmistaa että kontakti on puhunut oikeasta koneesta. Kirves kaivoon vasta sitten!

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kuvaa oikean yksilön tunnistamiseksi.

 

Meidän koneessa ei ollut HF-antennia katolla kuten tässä kuvassa (dorsal fin):

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näistä oikeanpuoleinen saattaa olla oikea yksilö:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvat ovat tietty vanhoja mutta kuitenkin... edelleen avoin kysymys onko kone tuhottu? Kentällä ollee paljon muutakin rojua myös osittain purettua.

 

 

jk

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään