Kai Asplund

Pro Caravelle ry

151 viestiä aiheessa

Kyllä kutosella on suuri merkitys suomen ilmailussa!

Parikymmentä vuotta ajeltu ristiin rastiin maapalloa. Oli YK-lennot ja Biafrat. Kaikenlaista charteria ja rahtilentoa. Kekkosta ja aurinkomatkailijaa.

Ehdottomasti museoinnin arvoinen!

Kun kerran yhdistys on perustettu niin ei muuta kun uusi kohde kiikariin ja toimiin! Jos kaikenmaailman Hollantilaisetkin siirtelevät jumboja lautoilla museolle ja hankkivat lentokuntoisia Constellationeja niin johan nyt on kumma jos ei yhtä ritsaa saada tänne museoon!

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näistä oikeanpuoleinen saattaa olla oikea yksilö:

 

[ attachment removed / expired ]

 

On ainakin Waltairin väreissä. Tämän yksilönhän Arttukin kävi kuvaamssa..?

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

On ainakin Waltairin väreissä. Tämän yksilönhän Arttukin kävi kuvaamssa..?

 

En tiiä.. Oli pilkkopimeää tuolla silloin, ja iso läjä koneita kylki kyljessä. Ja jännäkakat housussa :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käviskö Arttu että kerättäis sulle ainakin meno, ehkäpä jopa paluulentoliput, kävisit siellä kun paikan löydät ja kattelisit, soittaisit ja kertoisit sitten, oliko siellä.

Tuo paluulippu, ajattelin siinä pientä säästöä, kerta aiemminkin pääsit pois mikset nytkin.Ja tämä oli sitten ihan tosissaan. ::);D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käviskö Arttu että kerättäis sulle ainakin meno, ehkäpä jopa paluulentoliput, kävisit siellä kun paikan löydät ja kattelisit, soittaisit ja kertoisit sitten, oliko siellä.

Tuo paluulippu, ajattelin siinä pientä säästöä, kerta aiemminkin pääsit pois mikset nytkin.Ja tämä oli sitten ihan tosissaan. ::);D

 

Soppiihan tuo ! ;D Ja kelien puolesta voisin jäädä sinne vähän pidemmäksikin aikaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soppiihan tuo ! ;D Ja kelien puolesta voisin jäädä sinne vähän pidemmäksikin aikaa...

Ei me mitään löhölomia makseta. :P Eiks kerätä Artulle vaan "matkarahat", vai mitä Aarne?

 

Kyllä Caravelle on mielestäni yksi niistä merkittävistä koneista, jotka tulisi saada Suomeen museoitavaksi. Caravelle siirsi Suomen matkustajakoneet suihkukoneaikaan.

Belgialaisillakin on oma Caravelle (OO-SRA) museossa Brysselissä.

Tässä sama Caravelle (OO-SRA) matkalla museoon v.1977

EDIT:

Tässä lisää kuvia tuosta perässävedettävästä Caravellesta.

Arttuhan voisi vetää vaikkapa sopivalla miehistönkuljetusajoneuvolla Caravellen samalla palatessaan Suomeen.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei me mitään löhölomia makseta. :P Eiks kerätä Artulle vaan "matkarahat", vai mitä Aarne?

 

No höh... ::) Joo, Kinshasa on aika villi paikka tosiaan. Ei siellä tee turhaan mieli löhöilläkään. Puoli vuotta löhöilyä siellä riitti minulle. :P Mutta läheisessä Gabonissa rannikolla voisi kyllä viettää hieman aikaa... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarviiko sen hommattavan yksilön olla juuri Finnairin se ja se kone ja alaluokka tämä ja tämä? Eikö kyse ole kuitenkin pääasiassa statuksesta eikä niinkään koneyksilöstä? 99% kansasta varmasti hyväksyisi sen että kone ei välttämättä ole finskin ja HC-miehet voisivat sitten matkustaa afrikkaan silittämään niitä pellin palasia. ;) Minusta caravelle on aina caravelle oli se finskin alkuperäinen tai ei. Olisihan se hienoa jos saatais finskin kone mutta...

 

Jos mietitään konetta museoesineenä, niin ei ole mitään järkeä rahdata kalliilla Suomeen konetta jolla ei ole mitään tekemistä Suomen ilmailuhistorian kanssa, sen arvo museoesineenä olisi nolla Ja tuntien Suomen Ilmailumuseon kokoelmapolitiikan, epäilen vahvasti, että museo ei ole kiinnostunut koneesta joka ei ole ollut Suomen rekisterissä.

Se on sitten eri asia jos halutaan vain lentokone jota on kiva katsella, sellaiseksi kelpaa vaikka Venäjältä haettu Tupolev.

 

Tuosta museokoneesta päästään myös siihen, että jos/kun joku kone saadaan pelastettua on edessä aikamoiset talkoot sen parissa. Kone on todella kaukana museokoneesta kun se läjähtää EFHK:n platalle. Miten se ensivaiheessa suojataan? Millaisessa (toiminta)kunnossa se kannattaa pitää? Mitä koneelle on tehtävä, että se pärjää vuosia ulkona (näin käy vääjäämättömästi, tästä maasta ei löydy vuosiin tilaa mihin mahtuisi museoitumatkustajakone) jne. Suomessa ei ole koskaan tehty mitään vastaavaa samassa mittakaavassa...

Mielenkiintoista on myös että Pro Caravelle ry ei osallistu tähän museoimistyöhön. tai ainakin säännöissä sanotaan, että yhdistyksen tarkoitus on saada kone Suomeen, mutta jatkotoimenpiteisiin osallistumisesta ei sanota mitään...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuo naapurin täti johon tuossa aiemmin viittasin asui tuollapäin tosiaan toistakymmentä vuotta, väitti tosiaan että ihan kaikkiin juttuihin ei kannata uskoa.

Jos Arttu noinkin hyvin tuolla viihdyit, mites jos menomatka Pariisiin ja loput hoidat sitte ite, pääasia että tieto tulee perille. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Arttu noinkin hyvin tuolla viihdyit, mites jos menomatka Pariisiin ja loput hoidat sitte ite, pääasia että tieto tulee perille. ::)

 

Njäh...Mitä turhaan edes Pariisiin asti maksaa. Eikös bussilippu Finnairin bussilla EFHK:llekin riittäisi siinä tapauksessa... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiiä.. Oli pilkkopimeää tuolla silloin, ja iso läjä koneita kylki kyljessä. Ja jännäkakat housussa :-[

 

Tuo luonnehdintasi tuo vielä lisäarvoa historiallisille kuvillesi...

 

Mieleeni jäi, että kuvissasi esiintyvässä Caravellessa oli selviä merkkejä sveitsiläisen  AeroCityn menneisyydestä. Maalauskaavio ainakin. Ja eikös siinä ollut jonkun kantonin vaakunakin kyljessä? Eli yksilö, onka kuvasit oli mitä suurimmalla todennäköisyydellä ex LSG (No 169).

 

Voisiko olla, etä tiedot romutuksesta ja aikaisemin kuullut huhupuheet moottoreiden riisumisesta, koskisivatkin juuri tuota toista Caravellea? Joka tosiaan on vielä aito höyrycaravelle (mikähän yksilö? Pitäää selvitää!).

 

Kyllä joku FF:n agentti pitäisi nyt lähettää Kinshasaan selvittämään asioiden todellinen laita. Tällä hetkellä siellä(kään) päin Afrikkaa ei vain taida mennä kovin hyvin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilanne siellä tosin epävakaa kauppojen suhteen, eli Arttu, maksan omasta lompakostani matkan kentälle tuonne Vantaalle, hoida homma kotiin. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööö, mikä ihmeen höyry Caravelle? Ei Kinshasassa sellaista pitäisi oleman. Ymmärtääkseni sielä on (oli..) -LSG ja sitten Waltairin 11R cn264/ 3D-AUG. Piti varmistaa vielä Weggin eeppoksesta.

Mielestäni ei pitäisi myöskään rajoittua pelkästään kokonaisiin koneisiin. Nokkia olisi kanssa tarjolla ja tulee myös olemaan. Ei ole kovin realistista ajatella kympin lennättämistä Suomeen ja museointia. Kyseisen nokkaosan kanssa onkin jo toinen juttu.

Ranskassa pitäisi mm vielä oleman käytöstä poistettuna yksi finskin vanha kasi (ex ranskan ilmavoimat). Nokka pakettiin ja Suomeen. Ei niistäkään mitään ole jäljellä täälä. Caravellen tapauksessa paikallisella ilmailuklubilla Ranskassa on -LSC:n nokka klubihuoneena. Sekin olisi jo kova sana.

Helkkarin hyvä että saatiin edes se Caravellen simu takasin tänne! Nimimerkillä "yritin soittaa ranskaan ja ostaa finskin vanhan Caravellen nokkaa kun romuttivat Toulousessa kaksi kappaletta 2004 (vai oliko jo 2003)". Ei vastattu puhelimeen. Hintaa olisi ollut naurettava 1500e...

 

Edelleen puolestapuhun kutosesta.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäi tuo Kinshasan höyrycaravelle vielä vaivaamaan. Milloin kuva on oikein otettu?

 

Weggin hienosta kirjasta paljastuu eräs mielenkiintoinen asia. Caravelle No 21 on kirjan mukaan lentänyt viimeiset lentonsa kongolaisen ATS Airlinesin väreissä kotikenttänä juuri Kinshasa. Weggillä on kuva koneesta ja maininta, että tämä yksilö olisi romutettu vuonna 1996.

 

Kysessä ei ole mikä tahansa Caravelle, vaan Finnarin ensimmäinen OH-LEA ("Sinilintu")! Kone lensi seitsemän eri yhtiön väreissä, mikä on ennätys Avoneilla varustetuille Caravelleille. Perinteiseen tapaan loppusijoituspaikka löytyi Afrikan mantereelta.

 

Nyt herää kysymys. Voisiko kuvissa esiintyvä, ilman moottoreita oleva kone ollakin ex OH-LEA? Jos paikallinen käsitys romuttamisesta onkin vain moottoreiden riisuminen? Tätä viehättävää teoriaani vastan sotii tosin maaluskaavio: Weggin kirjassa No 21:lla ei ole punaista sivuvakajaa, kuten kuvassa. Joka muuten  oli tyypillistä Caravelleilla operoineen Waltairin koneille (CityAeron jäänteinä). Weggin mukaan Waltairin kaikki koneet olivat Super-Caravelleja.

 

Päivän kysymys: mistä höyrycaravellesta on siis kysymys Jarmon lähettämässä kuvassa? Tämä kyssäri ei jätä itseäni rauhaan. Tulen alkavana yönä näkemään unta, että Kishasan kentän laidalla lepäävätkin sekä OH-LEA että OH-LSG...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän kysymys: mistä höyrycaravellesta on siis kysymys Jarmon lähettämässä kuvassa? Tämä kyssäri ei jätä itseäni rauhaan. Tulen alkavana yönä näkemään unta, että Kishasan kentän laidalla lepäävätkin sekä OH-LEA että OH-LSG...

 

Kuten Antti jo tuossa totesikin, ei kuvissa ole höyry Carvellea (Caravelle I/II IV).

Alemmassa kuvassa oikealla on todennäköisesti nyt romutettu LSG ja sen vieressä (ja yläkuvassa) tuo Antin mainitsema 11R. Tämä käy hyvin selville siiven rajakerrosaidoista. Höyrysssä ulompi aita ei ylety johtoreunaan saakka, vaan on huomattavasti lyhyempi. Kuvan koneessa kummatkin rajakerrosaidat ylettyvät selvästi johtoreunaan.

valitettavasti OH-LEA on romutettu, ei sille voi mitään  :-\

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööö, mikä ihmeen höyry Caravelle? Ei Kinshasassa sellaista pitäisi oleman.

 

Itse kiinnitin vain huomiota tuohon katolla olevaan pitkään antennikoteloon.  MIkä on ollut Höyryjen selvästi erottuva ulkoinen tunusmerkki.

 

Weggin kirjaa selaamalla huomaan, että näitä "pitkiä" anteenita on asennettu myös Super-Carvelleihin. Ne ovat palvelleet HF-radioita, joita on tarvittu juuri Afrikassa. Eli kyseessä taitaakin siis olla modifioitu S-Caravelle.

 

Weggin mukaan Waltairin laivastoon on kuulunut kaiken kaikiaan viisi Caravellea.

 

Nyt menen nukkumaan. Enkä katso enää unia Kinshasassa platalla seisovasta OH-LEA:sta. Mutta silti jää vaivaamaan, minkähän hangaarin nurkassa mahdollisesti majailee romutetun LEA:n ohjaamo..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HF-antenni ei ole sitova todiste koneen alatyypistä (kuten Antti mainitsi) . Sen sijaan korkeusperäsimen ja sivuperäsimen yhtymäkohdan kotelo on. Malleissa 10 ja 11 kotelo on virtaviivainen, vanhemmissa höyrymalleissa fairingi puuttuu. Vanhiossa malleissa oli myös pienemmät ohjaamon ikkunat. Nokka kun oli ostettu briteiltä Cometista.

 

jk

 

Edit: moottorittoman perä vaikuttaa hörymallin perältä. Samoin googelin kuvan hiekalle vedetty kone näyttää höyrykoneelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen sijaan korkeusperäsimen ja sivuperäsimen yhtymäkohdan kotelo on. Malleissa 10 ja 11 kotelo on virtaviivainen, vanhemmissa höyrymalleissa fairingi puuttuu. Vanhiossa malleissa oli myös pienemmät ohjaamon ikkunat. Nokka kun oli ostettu briteiltä Cometista.

 

Ei ole. Pyrstön sukkula on Caravelle 10B/12 koneissa. Caravelle 10R/11R koneissa sitä ei ole. Näin ollen tuo hiekalle vedetty kone on se 11R (kuten rajakerrosaidoista näkee), ei höyry.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole. Pyrstön sukkula on Caravelle 10B/12 koneissa. Caravelle 10R/11R koneissa sitä ei ole. Näin ollen tuo hiekalle vedetty kone on se 11R (kuten rajakerrosaidoista näkee), ei höyry.

Juha.

 

Täällä oppii aina uutta.

 

Tutkailin uteliaana Weggia ja mietin, mikä kone tuo hiekalle vedetty yksilö mahdollisesti olisi. Yksityiskohdat (sivuperäsimen ja moottorin punainen maalaus sekä eräiden kuvioiden puuttuminen) viittaisivat vahvasti numeroon 240. Weggin mukaan kone olisi vuonna 2004 ollut "under maintenance", joka ilmeisesti jatkuu edelleen.

 

Tämän koneen kohdalla loppusijoituspaikka taitaa olla samalla myös alkusijoituspaikka. Kone tuli Air Congolle vuonna 1967.

 

Vielä Artun historiallisista kuvista, jotka oli otettu Kishasan platalla "jännäkakat housussa".

 

Nykyisen tietämyksen valossa lienee siis melkoisen varmaa, että kuvan kohde on entinen LSG (169). Artullahan oli kuva myös ohjaamosta. Kuvaa voisi verrata Weggin kirjassa sivulla 370 olevaan otokseen. Siinä Aerojetin kippari esittelee ylpeänä avioniikkapaneelissa olevaa GPS:ssää. Joka oli kuulemma ensimmäinen Caravelleen asennettu gepsu.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä jos jostakin löytyy sopiva Caravelle niin sen maantiekuljetuskaan ei ole loputtoman vaikea. Caravellen siipi oli tehty irroitettavaksi. Siinä ei ollut nykytyylistä keskisiipeä vaan rungon ja siivet yhteen kiinnittävä iso kovake, jossa "kunigaspultti" niputti kasaan erikseen oikean ja vasemmn siiven sekä rungon.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun mielestäni ei ole mitään mieltä hankkia tänne mitä vain Caravellea siksi että se on hieno kone. Kyllä museoitavalla koneella pitää olla kytkös suomalaiseen ilmailuun!

 

Otetaan nyt vaikka leikkimielellä esimerkiksi Sterlingin lisätankilla varustetut super Caravellet joita operaattorilla ymmärtääkseni oli muutama kappale. En omista Weggin mainiota kirjaa, mutta tarkoitan esim. OY-STK Aerospatiale SE-210 Caravelle 10B3 Super B versiota joka ymmärtääkseni oli tällainen lisätankillinen kone. (Kyseinen kone tuhoutui Teheranissa 1974) Oletetaan kuitenkin että sellainen olisi jostain autiomaasta pelastettavissa. Nillähän väännettiin Köpiksestä Sri Lankaan ja kuulema ameriikkoihin asti charteria. Kone olisi harvinainen, äärimmäisen mielenkiintoinen historialtaan ja vielä kaiken lisäksi lähellä sitä versiota jolla Finnairkin operoi. Entä sitten.. Ei minua ainakaan kiinnostaisi laitaa rahaa likoon koneeseen joka kyllä on hieno, mutta jolla ei ole tekemistä suomalaisen ilmailun kanssa suoraa. Keinotekoisesti tietysti voitaisiin hehkuttaa, että tällaisella koneella suomi siirtyi suihkukauteen ja Härmälässäkin tällä käytiin, mutta ei se silti olisi sama asia kuin ihka aito suomi-caravelle. Ihan yhtä hyvin voitaisiin nostaa Titanic meren pohjasta ja museoida se suomenlinnaan Vesikon viereen. Olihan sielläkin kyydissä suomalaisia kun se jäävuoreen rysäytti.

 

Jos suomalaiset Caravellet on menetetty, niin ehdottomasti kannattaa kääntää katseet lahden taakse ja tukea tätä maan mainiota hanketta saada Caravelle vielä joskus ilmaan. Arlandassa siis tosiaan, jos joku ei sitä vielä tiedä, on Caravelle joka on ehjä! Siellä ne on rullaillu ja käytellyt sitä säännöllisesti vuodesta 1999 lähtien, mutta varojen puutteessa lentäminen ei ole ollut mahdollista.

 

Lisää ruåtsalasten yhdistyksestä löytyy yhdistyksen kotisivuilta.

http://lecaravelleclub.com/

 

Kuka osais ranskaa ja soittais Kongoon ja kysyis mikä sen romutetun Caravellen runkonumero oli?

http://www.azworldairports.com/airports/a1395fih.cfm

Kinshasa Airport, Congo (Democratic Rep.), N´djili, Kinshasa, DEMOCRATIC REPUBLIC OF THE CONGO

Tel: +243 12 6131

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta puhut, Pauli.

 

Toivottavasti Wegg ja kumppanit eivät pane pahakseen oheista digikameralla otettua kopsua Caravelle-kirjasta. Kuva on ex-LSG:sta Aerojetin ajoilta. Tätä ohjaamokuvaa voisi verrata Artun nappamaan kuvaan Kinshasan kentältä. Onko kyse samasta koneesta? Niinkuin oletamme.

 

Todella mielenkiintoista olisi kuulla enemmän tuosta 169:n romuttamisesta. Miksi se tapahtui juuri nyt? Ja jäikö edes mitään jäljelle?

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun mielestäni ei ole mitään mieltä hankkia tänne mitä vain Caravellea siksi että se on hieno kone. Kyllä museoitavalla koneella pitää olla kytkös suomalaiseen ilmailuun

 

Tässä  mennään sitten iloisesti sinne subjektiiviselle puolelle, Caravelle on kuitenkin sen verran merkittävä osa niin Euroopan kuin Suomenkin historiaa, että jos mahdollista niin sellainen pitäisi tallentaa myös Suomeen, koneyksilöstä/alatyypistä riippumatta.  En pidä mitenkään kauheana, jos Suomessa olisi museoituna Caravelle tai jokin muu merkittävä lentokone  ulkomaalaisen lentoyhtiön väreissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen täysin samaa mieltä siitä, että hankittavalla koneella tulee olla historiaa suomessa. Kaikkein mieluiten olisin nähnyt tulevaisuudessa, juuri tuon Finnairin vanhan Caravellen museoituna alkuperäisessä värityksessä. Toisaalta ei ajatus DC-9 hankkimisestakaan huono ole, mutta kyllä Caravellellä on enemmän historiallista arvoa.

 

Kysymys Pro Caravelle ry:lle:

Kun nyt näyttää siltä, että Caravelle tosiaan on menty tuhoamaan ja tällainen yhdistys on perustettu niin mikä on suunnitelma jatkon kannalta.

Onko jotain todellisia aikeita DC-9 tai jonkin muun koneen suhteen olemassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään