Arne Wallen

Medikaaleista jne... (OLI: Uuden lentokoneen suunnittelu...)

87 viestiä aiheessa

Tuo IMC-rating olisi minun mielestä tosi hyvä steppi kohti IFR:ää, nimittäin jos sellainen olisi Suomessa tarjolla, saattaisin mieluiten aloittaa siitä. Kate ajelee harva se päivä X-plane -simulla DME-lähestymisiä, mutta minä en ole hommaan ihan vielä niin vihkiytynyt ja matkalentojen käyttökelpoisuuden kannalta pelkkä englantilainen IMC-rating auttaisi jo melko paljon Suomen kaltaisessa maassa jossa jossakin kohtaa on aina menossa rintama eikä maan päästä päähän voi lentää törmäämättä rintamaan jossakin vaiheessa. IMC-ratingilla mielestäni voisi ajaa huomattavasti varsinaista IFR:ää kevyemmällä kalustollakin, koska kyse olisi lähinnä kesäkelillä tapahtuvasta matkalentoesteen läpiajamisesta, tai stratuspilvimaton läpiajamisesta toppiin ja takaisin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi  minulle ei ole noin suurta halua/pakkoa päästä lentämään huonoon keliin ja vielä maksaa "lystistä" järjettömästi!! Onkos noissa laskuissa mukana huoltokuluja, niitähän ei omin sormin rassailla ja pieni korjaus konekor.. alan liikkeessä kaataa kaikki laskelmat. Jotenkin tuntuu että noi polttoaine/vakuutus laskelmat ovat sivukuluja..kannattaako edes miettiä jos meinaa hommata sadantonnin koneen ja luvat. Onkohan noi dieselit olleet oikeasti edullisia käyttää nyt en tarkoita pa kustannuksia, en pidä kovin halpana jos omakone seisois korjaamolla, tosin työt toistaiseksi takuun piikkiin.. mitenköhän esim.jyväskylän kone on pelannut?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No nythän meillä sitten on lauma "lentokelvottomia" henkilöitä suomessa, siis lääkärin mielestä.Nyt olisi sitten mukava tietää millä koulutuksella nämä henkilöt on todettu terveiksi ja lentokelpoiseksi koska nyt näin väitetään.

Lääkärikin voi tehdä virheitä en sitä tarkoita, kuitenkin jos virhe on todettavissa korjaus näköjään kuitenkin onnistuu.

Vaikken osaa lentää, enkä muutenkaan tiedä juuri mitään, ihmettelen itsekseni. ::)

Suurin surminkin pistän tämän uusiksi, eli jos todella tämä on ongelma Suomessa, olen itsekkin valmis nostamaan kissan pöydälle, ei tosin varmaankaan maailmaa hetkauta mutta silti.

Eli toistetaan tuo kysymys.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suurin surminkin pistän tämän uusiksi, eli jos todella tämä on ongelma Suomessa, olen itsekkin valmis nostamaan kissan pöydälle, ei tosin varmaankaan maailmaa hetkauta mutta silti.

Eli toistetaan tuo kysymys.

Siis, kuten on aikaisemmin mainittu, on monia tapauksia joissa henkilö on saanut esimerkiksi FAA-medikaalin. Millähän koulutuksella

ne ameriaakan lääkärit niitä sitten myöntävät. Myös monia tapauksia joissa k.o sairauden erikoislääkäri on

todennut potilaan tutkittuaan että sairauteen ei liity minkäänlaista inpakasitanssin riskiä. Millähän koulutuksella

nämä erikoislääkärit oikein toimivat.

Sensijaan eräälle henkilölle eräs maalaisterveyskeskuslääkäri oli 20 vuotta sitten määrännyt päänsärkyyn

migreenilääkettä ja k.o henkilö meni tyhmyyttään vastaamaan että on migreeni, tämä riitti kyllä

sitten laitoksen lääkäreille. Myöhemmin asiaa tutkittuaan selvisi että ei tuo päänsärky migreeniä

edes ollutkaan. Lisäksi edes tavallinen migreenikään ei sinänsä mitään totaalista äkillistä

inkapasitanssai aiheuta.

Minä en ole lääkäri, en tosin lentokoneinsinöörikään. Senverran tosin amatöörinäkin voin asioita

tulkita että jos henkilö erikoislääkärin mielestä on täysin kykenevä niin työhön, auton ajoon ja jopa lentämään

yms niin ei se henkilö kovin sairas voi olla.

Samoin ihan amatöörinä, jos kelpaa lentämään ameriikassa tai muissa euroopan maissa

niin heti suomessa sitä ollaankin sitten niin sairaita ....

Kate

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ameerikassa poikenneena en ihmettele jos siellä luvan saa kuka tahansa ja mille tahansa, pysyäksemme suomessa lienee ongelma olemassa.

Ihmettelen kuitenkin itsekseni jos tuollaista ei kukaan ole pöydälle nostanut siten että yleisö, me jotka emme tiedä mitään ja vain lentokoneita kuolaamme, tai lähellä kosteita läiskiä jätämme, ihailemme noita ilmailuhenkilöitä, tuemme ponnisteluissa.

Koska viimeks olet nähnnyt että joku edes nimimerkillä moittii tätä järjestelmää päivän aviiseissa.

Eli jos ongelma on todella suuri miksei siitä puhuta, antaahan tuo EU lainsäädäntö apua, mutta jos Enklantoissakin.

Mikäli tuo viime sana jäi epäselväksi tarkoitta Enkklantia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kommentoin sitten lyhyesti. ATPL-etäteoriaan pohjautuva IFR-kurssi oli kuulemma laitokselta turmätty useasta yrityksestä huoilimatta.

Käytännössähän ATPL-etäteoriahan on vain IFR + kurssi mutta jostain syystä kuulmme ehdoton ei.

lähiopetuskurssille oli taas asetettu niin rankat ehdot että kaupallinen FTO ei voinut edes harkita kurssin pitämistä.

En syytä ketään yrittämisen puutteesta vaan ongelmana on enemmänkin se että oikein miltään taholta

ei taida löytyä riittäviä resursseja ja varmaan kaupallisen FTO:n osalta, vaaditty työmäärä ei ole

missään suhteessa saatuun rahamäärään. En usko että ne kaupalliset FTO.t sitä ATPL-etäteoriaakaan

ilkeyttään lopettivat vaan jos saatu rahamäärä ei vastaa uhrattuja resursseja homma ei kannata.

Kate

Kuten sanottua, nyt puhut sitten ihan jostain muusta, kuin mistä minä puhun ja mitä itse olin vetämässä kasaan.

Työstämäämme IR-teoria-etäkurssia ei laitos tyrmännyt millään muotoa, olet sitten kuullut asiasta ihan mitä vaan. Usko nyt, tietän kyllä, koska olin sitä asiaa koittamassa kokoon. Lisäksi on sanottava, että meillä tähtäimessä on koko ajan ollut pelkkä IR, ei ATPL.

Ei kannata aina uskoa "kuulemma"-faktaan.

t. tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi  minulle ei ole noin suurta halua/pakkoa päästä lentämään huonoon keliin ja vielä maksaa "lystistä" järjettömästi!! Onkos noissa laskuissa mukana huoltokuluja, niitähän ei omin sormin rassailla ja pieni korjaus konekor.. alan liikkeessä kaataa kaikki laskelmat. Jotenkin tuntuu että noi polttoaine/vakuutus laskelmat ovat sivukuluja..kannattaako edes miettiä jos meinaa hommata sadantonnin koneen ja luvat. Onkohan noi dieselit olleet oikeasti edullisia käyttää nyt en tarkoita pa kustannuksia, en pidä kovin halpana jos omakone seisois korjaamolla, tosin työt toistaiseksi takuun piikkiin.. mitenköhän esim.jyväskylän kone on pelannut?

Terve, ei minullakaan. Itselläni mittarilennossa viehättääkin enemmän muut asiat, kuin se, että pääsisi huonommissa keleissä lentämään.

Lisäksi tosiasiahan on se, että aika harva harrastelento on Suomessa jäänyt suorittamatta sään takia siten, että mittarissa olisi päässyt. Päinvastoin, monissa sääolosuhteissa ja monilla kentillä erityis-VFR mahdollistaa lentämisen useammin/nopeammin kuin IFR.

t. tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkohan noi dieselit olleet oikeasti edullisia käyttää nyt en tarkoita pa kustannuksia, en pidä kovin halpana jos omakone seisois korjaamolla, tosin työt toistaiseksi takuun piikkiin.. mitenköhän esim.jyväskylän kone on pelannut?

No lentotilastoja kun ny kurkkaan tuolta mikin sivuilta niin nopsaan katsottuna OH-CAU lensi 2 vuodessa ja 9 kuukaudessa 1054 tuntia.

Eli jos noissa diisseleissä onkin ollut välillä kompastuksia, mekaanikkojen opettelua uuteen tekniikkaan, uuden tekniikan lastentauteja ym, niin on se kyllä niiden välissä ehtinyt olla ilmassakin ihan hyvin. Mulla on monta hyvää ilmailumuistoa ko. koneen kanssa lentämisestä.

Toki, ei se loppulasku porvoon moottoritiellekään nyt ollut ihan paras mahdollinen juttu. Mutta on niitä bensakoneitakin hajoillut ainakin huhujen mukaan.

Tähän väliin sopii hyvin tää "maasta sinä olet tullut..." -henkinen kuva kännykameralla ;)

2220125097_e9fb7bf00d.jpg

Hyvää illanjatkoa itse kullekin :-)

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh, Tuomas, saitpa hyvän kuvan tänään!

Toki on bensakoneita hajoillut...tuskinpa sitä on kukaan kiistänyt. Niin kauan kuin on tekniikkaa (ja liikuvia osia) ollut, on myös ollut odottamattomia asioita. Ehkäpä se ei kuitenkaan ollut tässä pääpointtina. ;-)

t. tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän muut dieselit ovat pelittäneet? paljonkohan tuollaisen koneen huoltokulut tekee vuodessa jos ei vaurioita tule? siis onko diesel oikeasti köyhän lentäjän pelastus.. täällä kun usein vertaillaan vain kulutusta bensakoneesen,tosin huoltaa kai bensa-mottiakin pitää. Kun olivat Jyväskylään hommaamassa dieselöintiä sai kyllä käsityksen että nyt on joku keksinyt laitteen millä tehdään rahaa..eli jos vaan jollakin tietoa todellisuudesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noista medikaaleista ja tyyppikelpuutuksista! Olen vuosien mittaan tavattuani mittavan määrän amerikkalaisia kolleegoja tullut siihen tulokseen, että FAA antaa lupakirjan kaikille, jotka eivät tarkastuslennolla tee crashia! Toivottavasti meillä ei mennä samaan!

Asi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän muut dieselit ovat pelittäneet? paljonkohan tuollaisen koneen huoltokulut tekee vuodessa jos ei vaurioita tule? siis onko diesel oikeasti köyhän lentäjän pelastus.. täällä kun usein vertaillaan vain kulutusta bensakoneesen,tosin huoltaa kai bensa-mottiakin pitää. Kun olivat Jyväskylään hommaamassa dieselöintiä sai kyllä käsityksen että nyt on joku keksinyt laitteen millä tehdään rahaa..eli jos vaan jollakin tietoa todellisuudesta.

Voinee melkoisella varmuudella sanoa, että diesel ei ole köyhän lentäjän pelastus. Suurin osa tästä porukasta ei edes kokenut sitä nk 1973-1974 "öljykriisiä".

Seuraavat vuosikymmenet olisi ollut mukava elää vaikka vain nähdäkseen miten lähinnä itsensä kanssa naimisissa olevat allahit ja öljy-yhtiöt määrittävät hintoja

- vuoroin bensa vuoroin diesel kalliimpaa - ja kuinka naurettava raakaöljyn kanssa leikkiminen lopulta onnistutaan ajamaan alas, ihan oikean pakon sanelemana.

Aluksi siinä rumbassa Venäjä aikansa tulee pitämään muun muuassa EU-maita pilkkanaan mutta sille tulee loppu yhtä takuuvarmasti kun tsaarin vallalle ja NL:lle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään