Ferry flight USA-Eurooppa

Kate Alhola
Lähettänyt Kate Alhola alueella Yleinen ilmailukeskustelu,
Kun nyt olemme joka päätymässä N-koneen ostoon niin seuraava avoin kysymys on sen koneen tuonti Suomeen.   Tuontiin on kolme vaihtoehtoa, pistää kontiin, ostaa ferry-flight tai lentää itse.   Kontissa maksaa tuonti, purkaminen ja kokoaminen. Ferry-flight maksaa n 10000..15000 dollaria eli menee  varmaan samoihin kontissa tuonnin kanssa.   Mielenkiintoisin vaihtoehto on lentää itse, ei siksi että siinä välttämättä säästäisi vaan kyseessä on sellainen matka jonka tekemisestä on monta haaveiltu monet kerrat. Tosin, kyllä siihen varmasti yksimoottorikoneella sitä ei-toivottua jännitys- ja pelkomomenttiakin kuuluu.   Mielenkiintoinen sivu aiheesta löytyy http://xpda.com/flyingtoeurope/ . Mielenkiintoinen tarina löytyy myös linkin http://www.ews.ca/trip/atlantic/ takaa. Sopii erityisesti niille jotka jo muutenkin näkevät painajaisia ultrien ylikuormauksesta. CT2K, kaksi isoa miestä, 10 tunnin bensat eli 140 litraa, pelastiuslautat, pelastautumispuvut, satelliittipuhelimet, makuupussit jne.   Itse lentomatkan pituutena se ei ole sen kummoisempi reissu kuin pari kertaa enontekijölle ja takaisin. Kun valitsee tankkauspaikat sopivasti, pohjois-Kanada, Gröönlanti, Islanti, Färsaret , Norja niin ei yksikään legikään ole yli 350nm eli alta kolmen tunnin legejä, ei sen enempää kuin Helsingitä Ouluun. Jännitys tuleekin siitä että legit lennetään joko meren tai Gröönlannin jäätiköiden päällä ja hyviä pakkolaskupaikkoja ei ole. Lisäksi jollei koneen toimintamatka ole päälle 700nm niin yksi tai kaksi legiä joudutaan lentämään ilman varakenttää.     BGSF-BGKK legi on vähän päälle 300nm mutta, jollei BGKK:lle pääse laskuun niin mille tahansa kenttälle tai takaisin onkin sitten se samat 300nm. BGKK:lle ei ole edes tarkkuuslähestymistä ja liukupolun sivussa on maastoesteitä ( vuoria/kukkuloita) joten laskuun ei kovin surkeassa kelissä voi tulla vaikka VFR-plaanilla lennettäessä ei varakentää olisi pakko ilmoittaakaan.   Fäärsaarilla ei myöskään ole kuin yksi kenttä, EKVG, siellä tosin on sitten tarkkuuslähestyminen, legi islannista on alta 300nm ja joko shetlantiin tai brittein saarten pohjois-osiin on alta 200nm joten periaateessa jollakin 550-600nm toimintasäteellä olevalla piperilläkin selviää.   Monet näitä ferry-lentoja lentävät käyttävät "ferry tanks" lisätankkeja mallia tämä http://www.turtlepac.com/airdetails.htm . Tuollaisen avulla periaateessa reissusta selviäsi yhdellä välilaskulla islantiin jopa bensakoneella mutta ostettuna tankki maksaa pari..kolme tonnia. Tietenkin jos sellaisen saisi vuokratuksi niin olisi hyvä.  Toisaalta kun itse ottaa reissun enemmän elämyksen ja loman kannalta niin mielellään pysähtyy gröönlantiin ja fäärsaarille eikä nyt heti samana päivänä lähde pois. Periaateessa kun säät on tutkittu, kohdekenttälle eli BGKK:lle on kolmen tunnin lento niin voisi ehkä olettaa että ei tule sääyllätyksiä ...   Jos lähtee reissulle dieselöidyllä koneella, ei tällaisia ongelmia tule kun joka tapauksessa toimintasädettä on päälle tuhat nautical mailia.   Pelastuslautta, teltta, pelastautumispuvut yms varusteet on joka tapauksessa tällaisella reissulla ihan pakollisia. Puvuista ja lautasta voi olla hyötyä jatkossakin jos meren päällä lentää. Aircraftsprucesta http://www.aircraftspruce.com/catalog/pspages/liferaft.phplautan saa 1350 dollarilla.  Ainakin tämä paikka vuokraa kamoja ja järjestää myös kursseja reissua suunnitteleville  http://flythepond.com   Satelliittipuhelimen saa vuokratuksi. En tiedä onko HF radiosta hyötyä , KHF950 maksaa www.avionix.com:issa n 2500 dollaria mutta ainakin kun katsoo joitakin ferry flight sivuja niin nekin käyttää halvempaa alta tonnon icom 706 radiota vaikka sen ei ole TSO. Tuo KHF950 näyttää onmuutenkin radioamatöörikamaa joten senkin voi saada edullisemin käytettynä. Silti jää miettimän että onko HF:stä hyötyä, se on kuitenkin radiokeleistä riippuvaisempi kuin satelliittipuhelin.   Eli kokonaisuudessaan voisi olla hauska kesälomanviettotapa, ensiksi lentää parin viikon aikana IR kirja omalla koneella amerikassa, sitten lentää mantereen halki Kanadaan ja sitten tehdä vaikka viikon reissu atlannin yle. Tulisi molemmille vähän ihan mukavasti lisää tiimaa ja kokemustakin.     Kate  
  • 196 vastausta