Lähettänyt Kate Alhola
alueella Yleinen ilmailukeskustelu,
Kun nyt olemme joka päätymässä N-koneen ostoon niin seuraava avoin kysymys on sen
koneen tuonti Suomeen.
Tuontiin on kolme vaihtoehtoa, pistää kontiin, ostaa ferry-flight tai lentää itse.
Kontissa maksaa tuonti, purkaminen ja kokoaminen. Ferry-flight maksaa n 10000..15000
dollaria eli menee varmaan samoihin kontissa tuonnin kanssa.
Mielenkiintoisin vaihtoehto on lentää itse, ei siksi että siinä välttämättä säästäisi
vaan kyseessä on sellainen matka jonka tekemisestä on monta haaveiltu monet kerrat.
Tosin, kyllä siihen varmasti yksimoottorikoneella sitä ei-toivottua jännitys- ja
pelkomomenttiakin kuuluu.
Mielenkiintoinen sivu aiheesta löytyy http://xpda.com/flyingtoeurope/ .
Mielenkiintoinen tarina löytyy myös linkin http://www.ews.ca/trip/atlantic/ takaa.
Sopii erityisesti niille jotka jo muutenkin näkevät painajaisia ultrien
ylikuormauksesta. CT2K, kaksi isoa miestä, 10 tunnin bensat eli 140 litraa,
pelastiuslautat, pelastautumispuvut, satelliittipuhelimet, makuupussit jne.
Itse lentomatkan pituutena se ei ole sen kummoisempi reissu kuin pari kertaa
enontekijölle ja takaisin. Kun valitsee tankkauspaikat sopivasti, pohjois-Kanada, Gröönlanti,
Islanti, Färsaret , Norja niin ei yksikään legikään ole yli 350nm eli alta
kolmen tunnin legejä, ei sen enempää kuin Helsingitä Ouluun. Jännitys tuleekin
siitä että legit lennetään joko meren tai Gröönlannin jäätiköiden päällä ja
hyviä pakkolaskupaikkoja ei ole. Lisäksi jollei koneen toimintamatka ole
päälle 700nm niin yksi tai kaksi legiä joudutaan lentämään ilman varakenttää.
BGSF-BGKK legi on vähän päälle 300nm mutta, jollei BGKK:lle pääse laskuun niin
mille tahansa kenttälle tai takaisin onkin sitten se samat 300nm. BGKK:lle ei ole
edes tarkkuuslähestymistä ja liukupolun sivussa on maastoesteitä ( vuoria/kukkuloita)
joten laskuun ei kovin surkeassa kelissä voi tulla vaikka VFR-plaanilla lennettäessä
ei varakentää olisi pakko ilmoittaakaan.
Fäärsaarilla ei myöskään ole kuin yksi kenttä, EKVG, siellä tosin on sitten
tarkkuuslähestyminen, legi islannista on alta 300nm ja joko shetlantiin tai
brittein saarten pohjois-osiin on alta 200nm joten periaateessa jollakin
550-600nm toimintasäteellä olevalla piperilläkin selviää.
Monet näitä ferry-lentoja lentävät käyttävät "ferry tanks" lisätankkeja
mallia tämä http://www.turtlepac.com/airdetails.htm . Tuollaisen avulla
periaateessa reissusta selviäsi yhdellä välilaskulla islantiin jopa bensakoneella
mutta ostettuna tankki maksaa pari..kolme tonnia. Tietenkin jos sellaisen
saisi vuokratuksi niin olisi hyvä. Toisaalta kun itse ottaa reissun enemmän
elämyksen ja loman kannalta niin mielellään pysähtyy gröönlantiin ja fäärsaarille
eikä nyt heti samana päivänä lähde pois. Periaateessa kun säät on tutkittu, kohdekenttälle
eli BGKK:lle on kolmen tunnin lento niin voisi ehkä olettaa että ei tule sääyllätyksiä ...
Jos lähtee reissulle dieselöidyllä koneella, ei tällaisia ongelmia tule kun joka tapauksessa
toimintasädettä on päälle tuhat nautical mailia.
Pelastuslautta, teltta, pelastautumispuvut yms varusteet on joka tapauksessa tällaisella
reissulla ihan pakollisia. Puvuista ja lautasta voi olla hyötyä jatkossakin
jos meren päällä lentää. Aircraftsprucesta http://www.aircraftspruce.com/catalog/pspages/liferaft.phplautan saa 1350 dollarilla. Ainakin tämä paikka vuokraa kamoja ja järjestää myös
kursseja reissua suunnitteleville http://flythepond.com
Satelliittipuhelimen saa vuokratuksi.
En tiedä onko HF radiosta hyötyä , KHF950 maksaa www.avionix.com:issa n 2500 dollaria
mutta ainakin kun katsoo joitakin ferry flight sivuja niin nekin käyttää
halvempaa alta tonnon icom 706 radiota vaikka sen ei ole TSO.
Tuo KHF950 näyttää onmuutenkin radioamatöörikamaa joten senkin voi saada edullisemin
käytettynä.
Silti jää miettimän että onko HF:stä hyötyä, se on kuitenkin
radiokeleistä riippuvaisempi kuin satelliittipuhelin.
Eli kokonaisuudessaan voisi olla hauska kesälomanviettotapa, ensiksi lentää parin viikon
aikana IR kirja omalla koneella amerikassa, sitten lentää mantereen halki Kanadaan
ja sitten tehdä vaikka viikon reissu atlannin yle. Tulisi molemmille vähän ihan
mukavasti lisää tiimaa ja kokemustakin.
Kate