Mikko Maliniemi

Itkeäkkö, vai ollakko itkemäti, kas siinä pulma

20 viestiä aiheessa

Aivan siinäpä kysymys. Olen uusi tällä foorumilla. Ja rekisteröidyn miltei ko. kuvan takia. Meinasin jo postata oman threadin aiheesta, kunnes huomasin Mikon aloituksen.

Itsekin olin nähnut ja lukenut läpi dcforumin keskustelun ja vahvasti sitä mieltä, että ps kamaa. Mutta miten on, arvoisa FlihgtForumin konespottaajat, onko kuva feikki. Itse en ole konekuvaaja, vaikka forumia olen seuraillut muutaman vuoden. Täällä on esiintynyt kovin mielenkiintoisia aiheita ja keskusteluja ja varsinkin kuvia. Itse olen harrastellut kuvaamisen kanssa 40 vuotta ja viimeiset 3 vuotta digikalustolla. Sillä kokemuksella tuo otsikkokuva tuntuu kovasti shopatulta...

Alkuperäisessä keskustelussa löytyi puoltaviakin lausuntoja ja kuvajaa pidettiin luotettavana, sekä häneltä löytyy  muitakin loistavia otoksia. Mutta miten on, mielipiteitä...?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikon otsikosta tuli mieleen toissa iltainen harjoittelu kun ajattelin kuuta mennä kuvamaan kun tuossa joku aika sitten ostin ständin kameralle. Olin juuri kohdistanut kameran kuuta kohti ja muutaman koekuvan ottanut (aloittelijana tottakai liian pitkällä valotus ajalla! :)) kun sitten katsoin paljain silmin taivaalle: Kone laskukierrossa EFHK:lle juuri tulossa kuuta kohti. Yritin räpsäistä kohdalla ja muistin että taisi olla päälle sekunnin valotusaika parhaillaan asetuksista, mutta etsimestä näin tuon mielettömän ainutlaatuisen tilanteen, eikä se kyllä näyttänyt vähääkään tuolta. Tuossa kuvassa kone on aivan liian valoisa ja punainen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa kuvassa kone on aivan liian valoisa ja punainen.

Huomasithan tuon kuvan kommentin "first rays of rising sun"

Toissa iltana aurinko ja kuu eivät tainneet näkyä samaan aikaan. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomasithan tuon kuvan kommentin "first rays of rising sun"

Toissa iltana aurinko ja kuu eivät tainneet näkyä samaan aikaan. ;)

Ei näkynyt juu. Mutta kuun tausta oli juuri tuollainen tumman sininen, sitä se ei ole, mikäli aurinko on lähellä horisonttia (siis alapuolella) vaan huomattavasti vaaleampi ja ehkä hieman punainen. Ja tuossa kuvassa ihmetyttää tuo että miksi kuu ei ole tippaakaan punainen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aito se on on, uskokaa pois. Ihan turha muuta epäilläkkään ;)

Ja syyt teidän(kin) epäilyihin (valo jne.) on tuolla DP:n keskustelussa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HEHE, tulipa taas haaskattua yksi hyvä aamupäivä turhuuksiin ja luettua seuraava threadi läpi. Jännä, miten voi jotain nettikeskustelua lukiessa tunneskaala vaihdella hihittelystä lähes suoranaiseen raivoon ;D

Virhe oli mennä kamerakeräilijöiden mukaan keskusteluun. Haaskoillehan se menee, mitä muutakaan? :)

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No itse olen aikamoinen noviisi näissä kuvausasioissa, kai te tiedätte sitten paremmin! :)

Ainoa mikä tuossa kuitenkin hämää on tuo taivaan väri, joka ei todellakaan ole tuon värinen, kun aurinko on noin lähellä horisonttia, että koneeseen säteet osuu.

Ja syy miksi tähän keskusteluun edes tulin mukaan oli tuo Mikon otsikko kun itsellä oli aivan samanlainen fiilis keskiviikko iltana kun oma tilaisuus meni ohi!  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko omatekoinen vai aito mutta on kyllä tosi hiano kuva. Osaisipa itsekin jotakin tuollaista väsätä. Olen oikeastaan jopa vähän kade. :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osaisipa itsekin jotakin tuollaista väsätä.

Eihän se ole kuin yksi laukaisimen painallus  ;D

Tosin sitä ennen se vaatii ehkä "hieman" etukäteissuunnittelua ja mahdollisesti viikkojen odottelua, että osuu kaikki kohdalleen  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tossa valossa ole mitään ihmeellistä eli mitään, mikä viittaa väärennökseen, taivasta lienee hieman editoitu tummemmaksi  ja samoin säädetty sävyt/kontrasti tunnelmaan sopiviksi, ei kuitenkaan luutavasti paljoakaan, ei tossa valossa sinänsä ole mitään sellaista, joka mitenkään edellyttäisi vääräntämistä. Tavattoman hieno kuva, on edellyttänyt paljon ennakkosuunnittelua ja valmisteluja ja tietysti vilkkaan kentän, jotta yrityskeroja tulee riittävästi, ei taida onnistumisprosentti tuollaisissa otoksissa olla kauhean suuri. Sama kaveri on pelannut auringon ja kuun kanssa jo pitkään ja osaa homman viimeisen päälle vakuuttavasti.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moottorit ja pyrstö ovat jääneet mustaksi, vaikka niiden pitäisi olla siniset: http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=G-OAVB&distinct_entry=true. Tämä viittaa siihen, että kuvasta olisi säädetty lähes kaikki sinisen sävyt pois, (taivas tosin on jäänyt tumman siniseksi) jotta kuvaan saadaan voimakas kontrasti.

Temppu on sinänsä yksinkertainen, menee Photoshop 7:ssa seuraavasti: Hue/saturation => pudotusvalikosta blues sekä cyans joden kylläisyys- ja kirkkausarvot säädetään alas.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En jaksanut lukea tuota dpreviewin keskustelua läpi, samaa kuvaa on kuitenkin ennenkin ehditty epäilemään feikiksi ja Steve kertoo ainakin tässä kuinka kuvan otti. ;)

The shot was taken from my garden, which is close to LGW and I used a Canon 20D and Canon 600mm F4.0IS lens fitted with a 2X teleconverter. Manual focus, motor drive, 1/320 sec at F8.0 and ISO200. The time was 08.00UTC and the date 17th December 2005.

I know that during the late autumn and early winter, the setting Moon, when

just past full, will coincide with one of the climb-out paths from LGW, R/W 26L DVR SID, after the right turn. So during October, November and December, cloud permitting, I was up before dawn with my camera pointed at the moon, hoping that an aircraft would fly in front. Eventually one did (in December!), but I must have spent around 20 hours over the months waiting for it, so what might look like a lucky (or faked!) shot actually took a lot of planning and patience....and frozen toes!!!! -4C when the shot was taken! So I reckon planning is the most important thing, know when the moon is likely to coincide with an area of the sky where you know aircraft are more likely to be. Time and patience are the next thing, I'm retired so have all the time in the world to stand around and wait.........my patience isn't so hot but I like being in the open air.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta kuun tausta oli juuri tuollainen tumman sininen, sitä se ei ole, mikäli aurinko on lähellä horisonttia (siis alapuolella) vaan huomattavasti vaaleampi ja ehkä hieman punainen.

Miksi taivas olisi punainen tuolla _vastakkaisella_ puolella missä aurinko on?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se mitä Lukion fysiikan tunneilta muistan niin syy saattaisi olla värien aallonpituudessa. Saman syyn takia taivas on sininen. Mutta en mene tätä nyt vannomaan todeksi. Viisaammat kertokoot lisää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sepäs onkin jännä juttu.

Laskeva aurinko suoraan selän takana...

16.12.2006_EFRO_G-FCLK11.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään