Timo Hyvönen

Totuus A340:stä paljastettu!

22 viestiä aiheessa

Hei,

 

makailen angiinassa sängyssä ja aloin tutkia tarkemmin Airbus 340:n taustoja. Kimmokkeen tähän antoi pieni maininta toisella palstalla, jossa arvioitiin DC-8:n lähestyvän kunnes lähempää kone osoittautui A340:ksi.

 

Yleensä luotettavaksi tunnetuista lähteistä kävikin pienellä tutkimisella ilmi, että A340 onkin todellisuudessa vähän faceliftattu DC-8. Moottorien ympärille on rakennettu peltiset kuoret joihin on asennettu pakokaasujen keräysjärjestelmä. Muuten kone on täysin sama: onhan paljon halvempaa tuunata vanhat kasit kuin rakentaa ihan uusi kone alusta lähtien.

 

Todisteeksi tässä pari kuvaa:

 

Kuva:  Boeing photo

dc8-05.jpg

 

Tämä taas on Airbussilta peräisin:

00000187.jpg

 

Kuten huomaatte, kyseessä on sama kone. Alemmassa kuvassa näkyy naurettava naamiointiyritys, kun siivenkärkiä on taivutettu - nehän eivät ole edes oikeat vingletit vaan miesvoimin väännetyt vänkyrät siivenkärjissä. Kuvasta näkyy myös, ettei pakokasaujen keräysjärjestelmä toimi aina - nytkin on lipsahtanut harmaata savua vasemmasta sisemmästä moottorista. Onnetonta suunnittelua todistaa myös se, että moottorien ympäryspeltien painon takia uus-kasiin on jouduttu lisäämään keskirunkoon yksi laskuteline.

 

Ilmankose ne on niin lussuja ;)

 

t .Timo

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, 200 ja 300 sarjassa CFM56. Uudemmat sarjat sitten Rolling Roycella.

 

Kevyt savu tossa A340-esiasteessa! On varmaan joo kiitotiellä IMC-keli hetken aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai sitten kasin aerodynamiikka on bussia parempi kun se ei ollut erityisen lussu - oli eka liikennekone joka lensi yliääninopeudella.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kimmokkeen tähän antoi pieni maininta toisella palstalla, jossa arvioitiin DC-8:n lähestyvän kunnes lähempää kone osoittautui A340:ksi.

 

Sanojani on vääristelty. Tarkka lainaus kommentista kuuluu:"ai ai, ku se näyttää dc-kasilta näin matkan päästä". Tämän tarkoituksena oli lähinnä ylistää, kuinka kaunis ja sulavalinjainen kone sieltä ylväästi lähestyikään.  :laugh:

 

Sinällään rohkenen epäillä diplomi-insinööri Hyvösen tutkimusten olevan paitsi kaukana valtion kovalla rahalla antamista akateemisen tutkimustyön menetelmäopeista, myös silkkaa huuhaata...

 

-A-

 

PS. Kyseinen kone oli LQA, sitten näkyi LQB ja vieläpä juuri ilmaantui finaaliin LQC:kin. Mukava katsella tuollaisia kaunokaisia, kun joutuu ohessa miettimään asioita eikä vain tuijottamaan näyttöä. Kirkas päivä se on kiva asia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen kone oli LQA, sitten näkyi LQB ja vieläpä juuri ilmaantui finaaliin LQC:kin. Mukava katsella tuollaisia kaunokaisia, kun joutuu ohessa miettimään asioita eikä vain tuijottamaan näyttöä.

 

Olet ehkä pikkasen liikaa katsellut sitä näyttöä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehei, Ilkka, mulla on vaan silmää kauneudelle  ;)

 

-A-

 

PS. Tuli sieltä joku 11:kin, mutta eihän tuo paksu tumpula oo läheskään niin linjakas laite, vaikka ihan hieno onkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa.

Nyt tiedän miksi tuon koneen äänet kuulostivat niin tutulle. Ihmettelin vain, että jossakin olen kuullut noiden kannujen äänen ennenkin ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet ehkä pikkasen liikaa katsellut sitä näyttöä.  :)

 

Kyllä se nyt vaan on niin että jos noita föönejä pitää laittaa kauneusjärjestykseen, niin 340 on aikasta nätti peli. :)

 

//t

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se nyt vaan on niin että jos noita föönejä pitää laittaa kauneusjärjestykseen, niin 340 on aikasta nätti peli. :)

 

Joo, oikean kokoisilla moottoreilla varustettuna, kyllä. Mutta noilla 300-sarjalaisen nakeilla se on kaikessa epäsuhtaisuudessaan varsin omituisen näköinen, ellei jopa suoranaisesti ruma. Lähes yhtä karu, kuin MöhköfanDdi-11 ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, oikean kokoisilla moottoreilla varustettuna, kyllä. Mutta noilla 300-sarjalaisen nakeilla se on kaikessa epäsuhtaisuudessaan varsin omituisen näköinen, ellei jopa suoranaisesti ruma. Lähes yhtä karu, kuin MöhköfanDdi-11 ;D

 

Melko samankokoiset nakit on suhteessa esim 707:ssa ja dc-kasissa.. :-) Ei niitäkään kukaan rumiksi tohdi haukkua..

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipäs sekoiteta Ameriikan hapatusta tähän...

Todellisuudessa Airbus on modernisoistu Caravelle, ja laajarunkobussit perustuvat Sud-Aviationon suunnitelmiin 1960-luvun lopusta  :thmbup:

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaisimmeko julkaista aikoinaan Seiska-lehdessä keksittyä, sittemmin HS:n NYT-liitteeseen kopioutua, kuin kaksi marjaa -osastoa aina silloin tällöin? Olisi muuten aika hauska kuvapari. Sellaisia löytyy yllättävän usein.

 

Olisiko ehdotuksia heittää vaikkapa privana? Vaivat korvataan kyllä jos ehdotus päätyy lehteen...

 

Mikko

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, oikean kokoisilla moottoreilla varustettuna, kyllä. Mutta noilla 300-sarjalaisen nakeilla se on kaikessa epäsuhtaisuudessaan varsin omituisen näköinen, ellei jopa suoranaisesti ruma. Lähes yhtä karu, kuin MöhköfanDdi-11 ;D

 

Ei mee mun jakeluun, minkä takia moottoreiden pitäis olla isot, että lentsikasta tulisi hieno. Todellisuudessa tommoset kivitaloa isommat pannut tärvää ulkonäöstä paljon. 300-sarjan vehjes on oikein tyylikäs. Toisaalta, kun noita vanhoja Kaseja ja Seitennollaseiskoja on retrofittailtu ja varustettu uusin moottorein, niin tyylihän niistä on kaikonnut puoleen. Samoin kuin 737:kin on melkein tyylikäs niillä 100/200 -sarjan nakkikannuillaan.

 

Se on ihan kokonaan toinen juttu, mikä on modernien moottoreiden muu vaikutus.

 

Tiesittekös muuten, Juhan kommenttiin viitaten, että pahimmista vihamiehistä Boeing joutui maksamaan Airbussille kaiken aikaa korvauksia oikeuksista käyttää Sud Aviationin idoimaa ja Caravellessä käytettyä takamoottori/T-pyrstöratkaisua MD-90/B717 -koneissa. Vaikkei tuo ny ulkonäöllisesti ihan identtinen olekaan?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mee mun jakeluun, minkä takia moottoreiden pitäis olla isot, että lentsikasta tulisi hieno.

 

Enhän ole missään vaiheessa sanonut, että moottoreiden pitäisi olla isot, enhän? Niiden pitää olla sopusuhtaiset muuhun koneeseen verrattuna ja sitä ne ei 300-sarjalaisessa missään nimessä ole. Mutta tämähän on vain minun mielipide ;)

 

Samasta syystä Tuomaksen yritys DC-8:ien ja 707:en suhteen on ontuva, sillä niissä ne moottorit ovat kokonaisuudessaan ihan ok kokoiset verrattuna koneen muuhun kokoon. Ja edelleenkin tämä on vain minun mielipide ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enhän ole missään vaiheessa sanonut, että moottoreiden pitäisi olla isot, enhän? Niiden pitää olla sopusuhtaiset muuhun koneeseen verrattuna ja sitä ne ei 300-sarjalaisessa missään nimessä ole. Mutta tämähän on vain minun mielipide ;)

 

Samasta syystä Tuomaksen yritys DC-8:ien ja 707:en suhteen on ontuva, sillä niissä ne moottorit ovat kokonaisuudessaan ihan ok kokoiset verrattuna koneen muuhun kokoon. Ja edelleenkin tämä on vain minun mielipide ;D

 

Jep, kaikessa kauneudessa on lopulta kysymys sopusuhtaisuudesta. DC-8 oli hoikan sutjakka ja siksi siinä hoikat moottorit oli nätit, A340 on pullukka, joten pullukat moottorit sopii sille ja nakkimalliset on karmeen näköset siinä. ;) 8)

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kaikessa kauneudessa on lopulta kysymys sopusuhtaisuudesta. DC-8 oli hoikan sutjakka ja siksi siinä hoikat moottorit oli nätit, A340 on pullukka, joten pullukat moottorit sopii sille ja nakkimalliset on karmeen näköset siinä. ;) 8)

 

Kai

 

 

    Kauneus on katsojan silmissä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei, okei. Sainpas ees vähän provotuksi  :laugh: Oikeessahan työ ootte. Minusta tuo A340 oli vaan kovasti kaunis laite oitis, kun näin siitä kuvan ensimmäisen kerran eikä se fiilis ole siitä kauheasti laskenut. Airbusmainen nokka sitä vähän pilaa, mutta toisen kautta 707:n ainut tyylillinen heikkous on myös ne nenu, joka näyttää 727/737:lta. Nää oli sit mun mielipiteitä vaan. Ilkallakin on hieno mielipide armastaessaan 11:a ylen kaiken  :)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

340 on hieno peli.

 

Mutta mallista -500 alkaen.

 

Kuussatasella sain tuossa uuden vuoden jälkeen kyytiä ja kyllä se oli kenties hienoin lentomatka ever. Aika lähellä ainakin. Muttei mulla kyllä kolmesatasen kyydistäkään mitään valittamista ole jäänyt.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään