Erkki Mikola

Caravellen saapumisesta 50 vuotta

22 viestiä aiheessa

Tänään tasan 50 vuotta sitten HS uutisoi:

--------------------------------

Caravelle suorittaa useita esittelylentoja Helsingissä Ranskalainen Sud Aviation-yhtiön Caravelle-kone saapuu esittelylennolle Suomeen perjantaina, helmikuun 7. päivänä, jolloin se laskeutuu Seutulassa klo 13.

 

– – – Caravelle, jonka on laskettu lentävän Pariisista Helsinkiin 3,5 tunnissa, tekee Helsingissä ja sen lähiympäristössä ylimääräisiä esittelylentoja.

---------------------------------

(lähde Helsingin Sanomat 26.1.2008)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Laitanpa muutaman kuvan Finnairin ensimmäisestä Caravellesta, vaikka siitä ei vielä 50:a vuotta olekaan, mukana SAS:inkin kone.

Asi

 

[ attachment removed / expired ]

Miehistö asennossa vihkimisseremonioiden aikana

 

[ attachment removed / expired ]

Finnairilaisia SAS:n ensimmäisen koneen edessä

 

[ attachment removed / expired ]

Suurlähettilään puoliso rva Patricia Seppälä kastoi koneen

 

[ attachment removed / expired ]

Sotaväkeäkin oli paikalla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Laitanpa muutaman kuvan Finnairin ensimmäisestä Caravellesta, vaikka siitä ei vielä 50:a vuotta olekaan, mukana SAS:inkin kone.

Asi

 

 

Tässä näkyy aika hyvin tuo Finnairin Caravellen ensimmäinen maalauskuvio, ohjaamon lasien yläpuolelle kaartuva kapeneva viiru.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä tuo SAS kone on kuvattu? Onko Helsingissä?

Onko kenties Arlandassa oleva hinausharjoitusyksilö?

 

jk

 

SAS:n ensimmäisestä koneesta löytyy seuraavaa tietoa.

 

SAS consequently received the first example on April 10th, 1959, and put the aircraft into regular service on April 26th, 1959. The first aircraft was LN-KLH Caravelle III (converted I) "Finn Viking".

 

http://scanliners.com/lcc.htm

 

EDIT: Kone taitaa löytyä nykyään Norjasta Gardemoenin ilmailumuseosta:

 

http://www.taxiwayalpha.com/fleets/profile.php?aircraft=140127

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menisin melkein laittamaan mummoni likoon siitä että toi SASsi on Caravellen proto. Oli nääs maalattuna aikoinaan myös SASsin maaleihin markkinointi ja muistaakseni myös koulutuskäyttöön. Peltinen tutkakupu ja valot viittaisivat vahvasti siihen suuntaan. Lisäksi rohkenen väittää että protossa (jossa oli siis aito englannissa valmistettu De Havillandin Cometin nokka) oli aavistuksen kulmikkaammat tuulilasit kun sarjatuotantokoneissa.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menisin melkein laittamaan mummoni likoon siitä että toi SASsi on Caravellen proto. Oli nääs maalattuna aikoinaan myös SASsin maaleihin markkinointi ja muistaakseni myös koulutuskäyttöön. Peltinen tutkakupu ja valot viittaisivat vahvasti siihen suuntaan. Lisäksi rohkenen väittää että protossa (jossa oli siis aito englannissa valmistettu De Havillandin Cometin nokka) oli aavistuksen kulmikkaammat tuulilasit kun sarjatuotantokoneissa.

 

Antti

 

Taidat olla hyvinkin oikeassa, Antti. Ainakin tuossa Gardemoenin museon LN-KLH "Finn Vikingissä" on nokka (tutkakupu) tosiaan musta, ja eroaa siltä osin Asin kuvan koneesta. Samoin siinä on nokan kyljessä valonheitin.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Caravellen saapumisesta sen verran sen käyttöön, että miksi Caravelleissä laskusiivekkeet ovat aina osittain ulkona, kun kone on maassa. Toista asiaa kummasteltiin aikoinaan, että miksi Caravellen laskutelineet otettiin startin jälkeen sisään, ikäänkuin viiveellä. Maallikko tulkintoja oli, että "pyöriä jäähdytettiin startin jälkeen" ja, että "hydrauliikka oli niin hidas".

Caravelle asiantuntijat hox, odotan kommentteja, jo 30 vuotiseen kysymykseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Tuo SAS:n Caravelle on kuvattu Toulousessa ja se on vielä Ranskan rekisterissä, odottakaahan kun kaivan sen esiin.

Joo, tarkistin diasta, F-BHHH

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo SAS:n Caravelle on kuvattu Toulousessa ja se on vielä Ranskan rekisterissä, odottakaahan kun kaivan sen esiin.

Joo, tarkistin diasta, F-BHHH

 

Eli kyseessä on Caravellen ensimmäinen prototyyppi. SAS vuokrasi vuonna 1959 toisen prototyypin F-BHHI:n koulutuslentoja varten ennen SAS:n omien koneiden toimitusta.

Mutta myös tuo ykkösproto on nähtävästi ollut maalattuna promotarkoituksessa SAS:n väreihin, mutta kone ei lentänyt yhtiöllä.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Jarruja jäähdyteltiin!!!

Asi

 

No selkis tuokin. Eipä tuo epätietoisuus valvottanut öitä kuin kolmisenkymmentä vuotta :laugh:

 

Entä nuo laipat. Kuuluiko se proseduuriin, että laipat jätetään laskeutumisen jälkeen siihen asentoon, missä niitä seuraavassa startissa tarvitaan :o 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Täytyy sanoa, että muisti on muuttunut hataraksi vuosien myötä! Käsikirja on tuolla kellarissa, täytyy ruveta selailemaan! Muistelisin kuitenkin, että syynä oli ainakin osittain se, ettei hiekka ja loska olisi lentänyt moottoreihin vaan pysähtyi laippoihin!!??

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Frank Robsonin musiikkivideossa vuodelta 1968 nakyy alussa Swissairin Caravelle ja lopussa alkaen 2:55:stä eteenpäin kaksi Finnairin Caravelleä, joista toinen savuttaa  :santa: Nämä välähdykset siis 40 vuoden takaa:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menisin melkein laittamaan mummoni likoon siitä että toi SASsi on Caravellen proto. Oli nääs maalattuna aikoinaan myös SASsin maaleihin markkinointi ja muistaakseni myös koulutuskäyttöön. Peltinen tutkakupu ja valot viittaisivat vahvasti siihen suuntaan. Lisäksi rohkenen väittää että protossa (jossa oli siis aito englannissa valmistettu De Havillandin Cometin nokka) oli aavistuksen kulmikkaammat tuulilasit kun sarjatuotantokoneissa.

 

Antti

 

Alexandre Avrane'n kirjassa SUD EST CARAVELLE (1981) on tarkkaa tietoa jokaisesta koneesta, operaattoreista yms. Esituotantokoneita oli 2 kpl, 01 (F-WHHH/F-BHHH ja 02 (F-WHHI/F-BHHI). Olen ymmärtävinäni kirjasta, että tuo 02 käväisi SAS:lla, ja teki ensimmäisen kaupallisen lennon 26.4.1959, mutta palautettiin tehtaalle toukokuussa 1959 erilaisia kokeita varten. Oli koko ajan F-rekisterissä (ei ainakaan kirjassa ole muuta mainintaa).

Kaksi ensimmäistä tuotantokonetta menivät Air Francelle, rungot 1 ja 2 (F-WHRA/F-BHRA ja F-WHRB/F-BHRB). Runko 3 oli SAS:n ensimmäinen (F-WJAK/LN-KLH), joka siis on Gardermoenissa. Kone luovutettiin SAS:lle 10.4.1959. Kone otettiin lopullisesti pois liikenteestä Arlandassa 29.8.1974 (38083 tuntia lentäneenä). Siirretty Gardermoeniin 27.9.1974, josta tuli tunti lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylen Aamutv:ssä oli Filmikellari -osiossa kooste Finnair-historiaa. Koosteessa mm. Koivulahden onnettomuuskone OH-LCC ehjänä liikenteessä, Caravelle "Sinilinnun" saapuminen ym.

 

Pätkä alkaa 24 min 15 sek tuon videon alusta (ohjelma "Tänään otsikoissa" 17.11.):

 

http://areena.yle.fi/video/556800

 

Edit: linkki korjattu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään