Vieras

EFHK 26.1

42 viestiä aiheessa

RAW on ihan sen kennon raakadata mun käsittääkseni. Valkotasapaino ym jutut tapahtuvat kamerassa tämän jälkeen. Eli raw:in valkotasapainoa voi ihan vapaasti tunkata mihin asentoon huvittaa jälkikäteen, kameran wb-asetuksella ei mun ymmärrykseni mukaan ole mitään merkitystä, ainoastaan moni ohjelma osaa ottaa sen kameran asetuksen oletusarvoisesti valituksi kun kuvan avaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nope, onhan tuo päivittäin lentänyt kuluneella viikolla, Pori, Seinäjoki, Joensuu reittejä  EFHK:lta ja tänään taisi laajentaa reviiriään Kemiin, Pirkkalassahan tuota kuulemma odotellaan, mutta siellä ei vielä taida olla käynyt ?

Tämä selvä.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve foorumille, ekaa kertaa tällä kentällä...

Minulle sattui myös tuo OE-LVG putkelle, mutta pimeältä puoleta ja kovasti kohisee...

Tervetuloa vaan!

Olitko se sinä siellä hiekkakasoilla?, tai no aluksi sen jyrkkäreunaisen sepelikasan päällä?

Itsekin piipahdin siinä, mutta vaihdoin paikkaa vastavalon ansiosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nope, onhan tuo päivittäin lentänyt kuluneella viikolla, Pori, Seinäjoki, Joensuu reittejä  EFHK:lta ja tänään taisi laajentaa reviiriään Kemiin, Pirkkalassahan tuota kuulemma odotellaan, mutta siellä ei vielä taida olla käynyt ?

 

Eikä suunnitellusti käykään.

 

Lenteleepi suunnitelmien mukaan Pori,Seinäjoki,Joensuu -lentoja ja lauantaisin myös Kemiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeroflotin MD-11:n (VP-BDP oletettavasti) takana Finnairin hehtaarihallin kulmalla nököttää pari ATR:ää. Varmaankin Finnairin vanhoja, mutta onko platalla liikkuvilla tietoa niiden tunnuksista: ovatko edelleen ES-alkuisia vai onko tullut jotain VP-sukuista tilalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HYYvä havainto, onnittelut siitä! Olet oikeassa. Ovat sinisiä. Kukaan muu tuskin olisi kiinnittänyt huomiota moiseen.

 

WB säädöt oli unohtunut pimeäkuvauksen jäljiltä.....

 

Sininen on taivas....

 

-Jukka

 

Ei en syönyt sieniä, mutta hemmetin tulista chilikastiketta eilen. Kaveri oli saanut sitä jostain pimeästä Afrikasta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joop, sepelikasan kunkkuna... oli vähän matala vaihdoin sitten hiekkakasaan... Valo oli kyllä mielenkiintoista ja vaihtelevaa, tällainenkin syntyin samalla reissulla.

 

OO-DJY BAE Systems Avro 146-RJ85

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeroflotin MD-11:n (VP-BDP oletettavasti) takana Finnairin hehtaarihallin kulmalla nököttää pari ATR:ää. Varmaankin Finnairin vanhoja, mutta onko platalla liikkuvilla tietoa niiden tunnuksista: ovatko edelleen ES-alkuisia vai onko tullut jotain VP-sukuista tilalle?

 

 

Sorry, lainaus ei taida näkyä oikein, opetellaan...  Auttaisko tämä ainakin toiseen, taitaa olla D4-CBF ...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainauksen oikein tekemisestä ei niin väliä, mutta kiitos tiedosta ja  kuvasta! Harvoin sitä pääsee merkitsemään listoihinsa Cap Verdessä (Cap Verdellä?) rekisteröityä konetta. Kuvakin on, mutta niin hyttysen paskan kokoinen, ettei tunnusta erottanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harvoin sitä pääsee merkitsemään listoihinsa Cap Verdessä (Cap Verdellä?) rekisteröityä konetta.

 

Vai Cap Verdeen rekisteröityä?

 

Mutta eikö noita nyt loppujen lopuksi näe aika usein noita VP (VeroParatiisi  8)) rekkarisia laitteita?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta eikö noita nyt loppujen lopuksi näe aika usein noita VP (VeroParatiisi  8)) rekkarisia laitteita?

 

Joo kyllä noitta VP:tä näkee mutta D4 on hieman harvinaisempi ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai Cap Verdeen rekisteröityä?

 

 

Jos noin ajattelee, että ilma-alus rekisteröidään johonkin maahan tai valtioon eikä jossain maassa / valtiossa, niin sitten pitää miettiä myös muotoa Cap Verdelle. Eihän noita sirpillä ja vasaralla tehtyjä Antonoveja ja Iljushineja ole Venäjään rekisteröity vaan Venäjälle.  :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos noin ajattelee, että ilma-alus rekisteröidään johonkin maahan tai valtioon eikä jossain maassa / valtiossa, niin sitten pitää miettiä myös muotoa Cap Verdelle. Eihän noita sirpillä ja vasaralla tehtyjä Antonoveja ja Iljushineja ole Venäjään rekisteröity vaan Venäjälle.  :P

 

Niin, eikä yhtään lentokonetta ole rekisteröity Suomelle, vaan Suomeen  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeroflotin MD-11:n (VP-BDP oletettavasti) takana Finnairin hehtaarihallin kulmalla nököttää pari ATR:ää. Varmaankin Finnairin vanhoja, mutta onko platalla liikkuvilla tietoa niiden tunnuksista: ovatko edelleen ES-alkuisia vai onko tullut jotain VP-sukuista tilalle?

Yksi on muistaakseni D-alkuinen. Sen mitä nopeasti huuruisen lasin takaa erotin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RAW on ihan sen kennon raakadata mun käsittääkseni. Valkotasapaino ym jutut tapahtuvat kamerassa tämän jälkeen. Eli raw:in valkotasapainoa voi ihan vapaasti tunkata mihin asentoon huvittaa jälkikäteen, kameran wb-asetuksella ei mun ymmärrykseni mukaan ole mitään merkitystä, ainoastaan moni ohjelma osaa ottaa sen kameran asetuksen oletusarvoisesti valituksi kun kuvan avaa.

 

Jep, noin se menee. Värilämpötilan säädöllä voi ymmärtääkseni olla merkitystä kuvastilanteessa arvioitaessa oikeaa valotusta. Eli jos kuvataan yöllä kentän äärimäisen keltaisissa/punaisissa valoissa ja värilämpä kuvattaessä on kovin korkea (AWB yleensä tarjoaa melko korkeaa arvoa) punainen kanava polttaa puhki helposti ja valotusta kuvaan tulee himmennettyä tarpeettomasti. Jos säätää värilämpötilan jo kuvatessa realistisemmaksi kelvineillä esim. about 2800K, niin punasten puhkipalamisraja on helpompi arvioida jo kuvatessa ja voi ottaa kuvan vähemmän himmennettynä. Se onko tällä noin yleisesti paljoakaan merkitystä on sitten eri asia ja tilanteesta (valoista) kiinni. :-\

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla