Guest 123945

Alanyaan lentokenttä

20 viestiä aiheessa

Turkin suosituimpiin matkailukohteisiin kuuluvaan Alanyaan pääsee lähivuosina suorilla lennoilla. Kaupungin lähellä sijaitseva Gazipaşa:n lentokenttä kunnostetaan kansainvälisen liikenteen käyttöön ja suorat charter-lennot alkanevat jo vuoden kuluttua. Tieto uuden kentän tulosta on alkanut vilkastuttaa alueen matkailua.

 

 

www.lennalomalle.com/content/view/408/1/lang,en/

 

No niin! Ei tartte enää lentää Antalayaan  :thmbup:

 

/ Rasmus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gazipasan kentästä oli valmiina 90 % jo vuonna 2002, jolloin työt keskytettiin. Töitä on tiedossa ja paljon ennenkuin kenttä voidaan avata kansainväliselle liikenteelle. Mm. kiitorataa on pidennettävä ja parikin kukkulaa on madallettava.

 

sun search

 

Kentällä on yksi terminaali ja se pystyy palvelemaan 500 000 matkustajaa/vuosi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alanyan uusi lentokenttä Gazipasassa otetaan käyttöön kesällä 2009. Aluksi kenttää käytetään kotimaan sisäisessä liikenteessä, suunnitteilla on mm. lentoja Istanbuliin. Kansainväliset lomalennot ovat mahdollisia Alanya-Gazipasaan kesällä 2010, kun kiitotien pidennys valmistuu. Uusi Alanya-Gazipasan kenttä sijaitsee noin 40 kilometrin päässä Alanyan keskustasta kaupungista itään. Kenttä avataan matkustajaliikenteelle kesäkuussa 2009, mikäli rakennustöissä ei satu odottamattomia viivästyksiä.

 

Ensimmäisenä toimintavuonna käytössä on noin 1850 metriä pitkä kiitorata, mikä mahdollistaa Turkin sisäiset lennot mm. Istanbuliin. Kiitotietä on tarkoitus jatkaa noin 600 metrillä siten, että se on täysimittaisena käytössä jo kesällä 2010. Kentän rakennustöitä on hidastanut vuosia jatkunut kiistä alueen maanomistajien kanssa. Alanya-Gazipasan kenttää ylläpitävä TAV Airport Holding on tänä vuonna päässyt sopimukseen maanomistajien kanssa maan lunastamiseta kiitotien jatkamista varten. Kentällä oleva terminaali on ollut valmiina jo lähes kymmenen vuotta. Kenttä tulee olemaan haastellinen kohde lentoyhtiöille. Kenttä sijaitsee vuoren laidalla ja käytännössä koneet laskeutuvat mereltä ja kaikki lähdöt tapahtuvat merelle

 

lennä lomalle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gazipasan uusi lentokenttä on valmistumassa. Ensimmäinen lentokone laskeutui kentälle viime viikolla.

 

Ensimmäinen uutta Gazipasan kenttää käyttänyt kone oli Turkin ilmailuhallinnon Cessna 560 Citation. Konella testataan mm. uuden kentän radiosuunnistusmajakoiden toimintaa sekä lähestysmenetelmiä, joiden avulla matkustajakoneet jatkossa tulevat liikennöimään Gazipasaan. Kaupallinen liikenne on mahdollista aloittaa kentälle sen jälkeen, kun ilmailuviranomainen on hyväksynyt kentän laitteet ja järjestelmät.

 

lennä lomalle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennot Alanyan uudelle kentälle Gazipaşaan alkavat toukokuussa. Turkin matkoihin erikoistunut Öger Tours tuo saksalaisturisteja suoralla tilauslennolla Hampurista Alanyaan. Myös säännölliset reittilennot Istanbuliin alkavat kesällä.

 

lennalomalle

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rouva alkoi tapansa mukaan selaamaan matkoja Alanyaan ja itseäni alkoi kiinnostamaan joko pääsisi lähemmäksi laskeutumaan? Näköjään Air Finland uhkaa lentää huhtikuusta lähtien "uudelle" gasipasan kentälle, muiden Suomalaisten matkatoimistojen lennot näyttävät menevän Antalyaan, jopa Turkkilaisten lentoyhtiöiden operoimien? Onkohan tuo kenttä nyt vihdoin avattu "meille" vai onko Air Finlandilla yltiöoptimistinen visio ensi kesästä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Dutch low-cost airline Transavia.com (chartered by touroperator Neckermann) was the first international airline to operate charterflights to and from Gazipasa airfield. It used a small Boeing 737-700 (149 passengers), with flights leaving every Wednesday from 27 April 2011 till the end of October 2011, and from 2 July 2011 also on Saturdays.

For the 2012 season, Danish touroperator Scanway will also fly to Gazipasa airport, with flights on every Monday and Friday from 1 April to 30 October 2012, and an extra flight in high season.{[fact}} These flights will depart from Copenhagen Airport and Billund Airport, using a Boeing 737 (148 passengers).

 

wikipedia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onkohan tuo kenttä nyt vihdoin avattu "meille" vai onko Air Finlandilla yltiöoptimistinen visio ensi kesästä?

Vakaa aikomus Air Finlandilla on sinne lentää, ihan viimeistä leimaa ei tosin vielä ole paperissa. B757 on se konetyyppi, jolla Gazipasasta voi lentää sujuvasti suoraan Suomeen.  Kentän kahden kilometrin pituinen kiitotie asettaa vähän rajoituksia millä koneella Suomeen asti voi lentää ilman välilaskua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turkkilaiset on rajanneet käytettävän konekoon pienemmäksi kuin B757 on:

 

Osaakohan ne laskea kuinka monta rengasparia B757:ssa on enemmän kuin B737:ssa ja mikä merkitys sillä on, että paino jakautuu näin ihan toisellai kun kone tulee kiitotielle :o 

B757 olisi kyllä se konetyyppi tuolle kentälle, lyhyemmältäkin kiitotieltä tuolla konetyypillä voi operoida, moottoreista löytyy sitä Ilkan kaipaamaan potkua :)

Kyllä tässä nyt tehdään politiikkaa Antalyan kentän hyväksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flightradarin mukaan OF535 (B752) on parhaillaan menossa GZP:aan....

 

http://www.flightradar24.com/FIF535

 

Flightradar hakee tiedot lennonnumeron perusteella, ei todellisen kohteen perusteella.

 

Air Finlandin mukaan kenttä on Antalaya.

 

11.4.2012 OF533 Helsinki – Gazipasa ja OF534 Gazipasa – Helsinki lennoille tullaan käyttämään Antalyan lentokenttää.

 

http://www.airfinland.fi/oy_air_finland_ltd/uutiset_ja_tiedotteet/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antalyassa AYT on terminaalit T1 ja T2 kansainavälistet ja Domestic Terminaali. Gazipasassa GZP on vain yksi terminaali. Kävin juuri katsomassa Turkishilla ja tällä hetkellä GZP:hen lentävät vain sisäiset lennot potkuriturbiineilla. Kävi siellä joku Charter pikkusuihkarilla, taisi olla Hollannista tai Englannista, vuosi sitten ja oli oikein uutis- ja juhlinnan aihe paikallisessa mediassa mutta siihen nuo lennot ovat jääneet, sen enempää Gazipasan kenttä tai Turkin TAV eivät ole asiaa mainostaneet.

 

Terveisin  Pekka K

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävi siellä joku Charter pikkusuihkarilla, taisi olla Hollannista tai Englannista, vuosi sitten ja oli oikein uutis- ja juhlinnan aihe paikallisessa mediassa mutta siihen nuo lennot ovat jääneet, sen enempää Gazipasan kenttä tai Turkin TAV eivät ole asiaa mainostaneet.

 

Terveisin  Pekka K

 

Jos Wikiä uskomme, niin jotain charter-lentoja on kuitenkin kevään/kesän aikana tullut/tulossa: http://en.wikipedia.org/wiki/Gazipa%C5%9Fa_Airport. Corendonin olisi pitänyt tuon mukaan aloittaa tiistaina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perjantaina 22.5 laskeudun gazipasaan, (Turkish A320), on se kyllä tarkka paikka, en aikaisemmin ole kokenut niin voimakasta reverssijarrutusta, olivat täysillä miltei pysähdyksiin saakka, eikä kiitotietä kyllä paljoa käyttämättä jäänyt joten töppäilyille ei paljon varaa ole. Kuvittelisin, että täällä jos jossain joudutaan tekemään ylösvetoja normaalia enemmän jollei lasku osu laakista nappiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perjantaina 22.5 laskeudun gazipasaan, (Turkish A320), on se kyllä tarkka paikka, en aikaisemmin ole kokenut niin voimakasta reverssijarrutusta, olivat täysillä miltei pysähdyksiin saakka, eikä kiitotietä kyllä paljoa käyttämättä jäänyt joten töppäilyille ei paljon varaa ole. Kuvittelisin, että täällä jos jossain joudutaan tekemään ylösvetoja normaalia enemmän jollei lasku osu laakista nappiin?

 

2000m alkaa jäämään lyhyempään päähän, mutta esimerkiksi Dublinissakin ajoittain käytettävä 16/34 kiitotie on vain reilut 2000m pitkä. Oikeaa laskeutumismatkaa jää kuitenkin n. 1600-1700m. Käsittääkseni A320/738 tarvitsee n. 1500 kiitotietä laskeutuakseen. Tähän vielä hieman lisäksi tavallista Irlantilaista säätä, niin saa kyllä mukavia laskeutumisia aikaan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yle: Lentoaseman avautuminen toi omatoimimatkailijat Alanyaan – “Suomessa ei ymmärretä, mikä työllistäjä matkailu voisi olla”

 

Pari vuotta sitten avautuneen Alanyan Gazipaşan lentoaseman kautta kulkee tänä vuonna jo noin 700 000 matkailijaa.

 

Heinäkuussa kentälle pitäisi saada mahtumaan 1048 saapuvaa konetta, mutta pieni terminaali rajoittaa saapuvien lentojen määrän pariin tunnissa.

 

Kesällä valmistuva kiitotien pidennys on ollut rakentajille haastava urakka. Kahden ja puolen kilometrin pituiselle kiitotielle laskeudutaan meren päältä – suoraan moottoritien ylittävälle sillalle. Pidennys on ollut tarpeen, koska lentoyhtiöt haluavat tulla suuremmilla koneilla ja porottavana kesäpäivänä koneet tarvitsevat pidemmän kiitotien päästäkseen ilmaan.

 

Matkustajamääriä lentoyhtiöittäin vuonna 2014:

Pegasus Airlines (173 623)

SunExpress (116 441)

SAS (89 973)

Turkish Airlines (59 076)

Transavia (75 853)

Finnair (15 827)

TUI (5 991)

Jet Time Finland (5927)

Lähde: TAV Airports

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään