Juha Ritari

Hanssin Jukka kahvilana

30 viestiä aiheessa

Luin lepopäivän ratoksi Tuuri Heporaudan kirjan "Syöksypommittaja". Se kertoo sotalentäjä Osmo "Otso" Pellervo Rantalan lentokokemuksista. Kannatti lukea. Alkulehdillä on kronologisesti Rantalan ilmailulliset käännekohdat  syntymän v. 1908 ja v. 2002 sattuneen kuoleman välillä. Yhtenä asiana mainitaan: Pelasti Hanssin Jukan maailman ensimmäiseksi lentokonekahvioksi 1959.

Tiedetäänkö tämän DC-2:n Hämeenlinnaan kahvioksi päätymisesta jotain tarkempaa? Itsekin olen joskus tuossa Nisulan kaimassa käynyt kahvilla, ja karun kokonaiskuvan se minulle jätti. Ohessa kuva vuodelta 1979, jolloin se oli jo aika lailla huonossa hapessa ja pari viirikuvaa.

 

Tällä en halua masentaa ketään, mutta kun ajattelee tuon Hanssin Jukan kunnostuksen olevan edelleen projektina, mikä onkaan aikaperspektiivi Caravellen (asia ollut esillä viime aikoina toisessa otsikossa) kanssa, etenkin kun se on projektin alussa todella kaukana aiotusta loppusijoituspaikasta. Toisaalta ihmisillä on Caravelleen enempi liittymäpintaa ja sitä kautta talkoilla ja keräyksillä saattaa olla voimaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Biisoni on kyllä Hävllv 11 tunnus. Laivue asustaa nykyisin Rovaniemellä

Sori...., pieni virhe  tuli....niinhän se tietenkin on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuuhan näitä itse kullekkin. Oli vaan kirkkaana mielessä kun joskus liimailin niitä koneiden sivuvakaimiin Rovaniemellä.

Kun en ole ihan viivalla tuon Hanssin-Jukan kohdalta niin mikäs sen etisöimis projektin tila nyt on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä juttu lehdessä.

Onneksi näyttää olevan katon alla tallessa. Ei muuta kun meisselit kouraan ja hommiin. Luulisi olevan Tikkakosken pojille vähän niinkuin kunnia asia.

Me Rajan pojat (Rajan Ilmakilta ry) yritetään saada OH-HIS  (Tarvan Ilmasilta Allouette ) , museo kuntoon. Palikat on tilattu jo, jostain kun saatais vielä rahoitus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi näyttää olevan katon alla tallessa. Ei muuta kun meisselit kouraan ja hommiin. Luulisi olevan Tikkakosken pojille vähän niinkuin kunnia asia.

 

Eipä taida olla sijoituspaikkaa tiedossa jos kone kunnostettaisiin...  :-\. Se on hyvässä tallessa tuolla odottamassa parempia aikoja.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori...., pieni virhe  tuli....niinhän se tietenkin on...

Kyllä se meni näin: Lentolaivue 46 v.1942-44,  1 Lennosto / Tiedustelulentue  1952-58  tuolloin se oli DO- ja BL- koneiden kyljissä.  Ja tuosta syystä se on Hanssin Jukan kylkeen kulkeutunut. Ja tuo HävLv11 otti tunnuksen uudelleen käyttöön v.1974

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Me Rajan pojat (Rajan Ilmakilta ry) yritetään saada OH-HIS  (Tarvan Ilmasilta Allouette ) , museo kuntoon. Palikat on tilattu jo, jostain kun saatais vielä rahoitus.

 

Terve Sippo! Saapikos siitä OH-HISsistä enää edes museoon mitään? Eikös se mennyt aika tavalla levyksi kun jäi lumikuormasta sortuneen autokatoksen (vai mikä se nyt olikaan) alle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyisikös porukoilta lisää kuvia Hanssin Jukasta kahviona? Kait joku on sielä aikoinaan napsinut myös sisäkuvia...?

 

Tällainen kesälomakuva vuodelta 1981 löytyi. Erityishuomio toki kiinnittyy veljesten tyylikkäisiin lomakampauksiin ;D.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo tunnus oli HävLLv 11:n tunnus ollessani Luonetissa HämLstossa 1963-1966, oli se esim Gnatien pyrtössä!

Skannaan kun kerkiän kuvan Hanssin Jukasta kahviona.

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Sallangon Raimon kuvakokoelmasta otos joka otettu 50-60lukujen vaihteessa eli kahvilauransa alkuajoilta

[ attachment removed / expired ]

Ja tuossa tuo puolalaisen kivihiilivotkapullon etiketti löytyy jo keulalta....

(Antero korjasi aivan oikein, puhuin "vastoin parempaa tietoa":  Nutikan pyrstössä olen itsekkin tuon nähnyt jo 60-luvulla :-[

Markku

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Sippo! Saapikos siitä OH-HISsistä enää edes museoon mitään? Eikös se mennyt aika tavalla levyksi kun jäi lumikuormasta sortuneen autokatoksen (vai mikä se nyt olikaan) alle.

 

Terve Markku

Kuten aikaisemmassa viestissä vihjaisin niin puuttuvat palikat on matkalla. Kunhan projekti saadaan kunnolla käyntiin niin palataan asiaan.

Muuten jos joku haluaa tukea projektia niin meillä on myynnissä ihan uusi Allouette lippis, nyt varasto vähissä, mutta tilaan niitä huomenna lisää.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus Lokakuussa -87 Hallinportin museossa vieraillessani annoin itselleni kertoa ( varsin kokeneen vanhemman mekaanikon toimesta ) että Hanssin Jukan R-1820  Wright Cyclonet olisivat olleet kunnostuksen alla jo tuolloin.

Vain nyt kun tarpeeksi muistiani kaivelin niin eikös Jukalle vaihdettu joskus -43 sotasaalis Shvetsov M-62:t?

 

Kummatkos näin ollen sitten olivat paikallaan kahviona ollessa ja näin ollen nyttemmin tallessa KSIM varastolla?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokin muistaakseni ulkomaalaiseksi oletettu mutta tuntemattomaksi jäänyt rekka kolautti alkuperäisen nokan alaosan tohjoksi joskus 70-luvulla, eron huomaa noista kuvista, aidossa oli valonheittimien  patteja. Jäikö siitä alkuperäisestä jäljelle mitään entisöintiin kelpaavaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla English discussion puolella osastolla General discussion, Rob Cappers kaipailee Hanssin-Jukan kuvia ja sen parempi jos vielä edellisten operaattoreiden The Dutch PH-AKH ja Sweden's Aktiebolag Aerotransport SE-AKE ajalta. Onko muuten tuo Hämeenlinnan ajan vihreä raidoitus- väritys ABA:n kaaviolla?

 

Ja kiitos vielä alkuperäisen kysymyksen hyvästä selvityksestä. Kyllähän lähteiden perusteella voidaan Osmo Rantalan todeta masinoineen DC-2 koneen kahvilaksi. Se välivaihe oli välttämätön säilymisen kannalta. Tuo Hämeenlinnan ampumaseura-aktiivisuus on luonnollisestikin ollut hänelle läheistä touhua, onhan hän voittanut aikanaan ampumakilpailuissa 4 maailmanmestaruutta ja 44 Suomen mestaruutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään