Jukka Nisula

RAF:n Hawker Hunterit Eteläsatamassa 1957 vai -58?

38 viestiä aiheessa

SFF:n (Svensk Flyghistorisk Förening) foorumilla tuli eteen seuraavanlaista. Siellä kerrotaan Royal Air Forcen Hawker Hunter-osaston vierailusta Barkarbyhyn 9 tai 10. syyskuuta 1957. Osasto kuului Englannin Kuninkaallisten Ilmavoimien 93. Squadroniin.

 

Foorumin tekstissä on maininta, että Hunter-osasto lensi suoraan Helsingin Kaivopuiston näytöksestä Tukholman Barkarbyhyn. Kaivataan myös tietoja tästä lentonäytöksestä. Kuinka koneet tulivat Suomeen, laskeutuivatko ne tänne vai miten oikein homma meni. En äkkipäätä löytänyt oikein mitään tietoja tästä näytöksestä, toki se tuon ajan lehdistössä on varmaankin noteerattu. Pitäisi siis mennä kirjastoon kaivelemaan lehtileikkeitä, mutta juuri nyt ei vain ole aikaa, joten ajattelin pistää kysymyksen tänne. Näytöksen järjestelyistä ilmeisesti vastasi Suomen Ilmailuliitto? Lipunmyynnistä ym. kaivataan tietoja myös. Vai oliko esitys ilmainen? Se taisi olla ensimmäinen kerta sotien jälkeen, kun ulkolainen taitolentoryhmä vieraili maassamme.

 

Mikko Uolan tekemässä Suomen Ilmailuliiton 75 -historiikissa mainitaan, että kyseinen Hunter-esitys olisi ollut vuonna 1958 Kaivopuistossa samanaikaisesti Helsingissä järjestettyjen Englannin Messujen aikana. Tässä on ristiriita ruotsalaisten tietojen kanssa. Kumpi vuosiluku on siis oikea? Onko kellään hyllyssä "Mitä-Missä-Milloin -57 ja -58? ;)

 

Oliko vuosi -57 vai -58? Esa Karanko ainakin "omassa" ketjussaan mainitsee olleensa paikalla Hunter-näytöksessä -50-luvulla. Onko muiden foorumilaisten omakohtaisia kokemuksia tuosta tapahtumasta. Tai vaikkapa valokuvia!

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä puhutaan syksystä 1957:

http://www.nettisanomat.com/galleria/vanhat/1957/laivat57/laivat57.htm

 

Löytyi foorumin haulla  :P

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,40810.0.html

 

--

Ilkka, EFHK, ja Tango korkattu  ;)

 

No niin, olihan täällä ollut juttua tietysti aiemmin...kun ei tullut vaan tarkistettua. :-[ Kiitos Ilkka ja Mikolan Erkin muistelmat. Kuviakin löytyy! Postaanpa sinne Ruotsiin nuo linkit sitten. Mikko Uolalle on siis tullut virhe tuohon SIL-historiikkiin.

Seuraavaan painokseen sen voisi korjata.

 

Edelleen kaipaisin kuitenkin vielä lisätietoja tuosta syyskuun 1957 lentonäytöksestä ja sen järjestelyistä, siirtolennoista, aikataulusta ym. Löytyykö? Oliko kyseessä "vain" neljän Hunter-koneen osasto, kuten kuvissa on? Mainostettiinko tapahtumaa lehdistössä?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin siellä minäkin, isäni ja nuoremman veljeni kera, nyt näin muutama vuosi myöhemmin asiaa muistellessani väittäisin että koneita oli neljä, isäni otti sieltä kuvia mainiolla Agfa kamerallaan.

Ilmeisesti kuvat ovat epäonnistuneet, vaihtoehtoisesti hävitetty tarpeettomina koska en niitä mistään tuossa löytänyt.

Väittäisin ettei sisäänpääsymaksua kerätty, seurasimme tapahtumaa Tähtitornin mäeltä, yleisöä oli valtavasti pitkin koko Etelärantaa joten oletan että lipunmyynti olisi ollut madotonta, voin tietty erehtyäkkin, muutama vuosi jo mennyt tuostakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia näistä hyvistä tiedoista Arne. On se ollut varmaan hieno kokemus, sillä "kunnon" suihkukoneet ja vielä ulkomaiset vieraat olivat vielä aika harvinaista herkkua Suomessa tuolloin. On muuten aika erikoista, että ainakaan Ilmailu-lehden sisällysluettelosta vv.-57-58 en yhtäkkiä löytänyt otsikkojen perusteella mitään tuohon lentonäytökseen viittaavaa. Tai sitten se on hyvin "piilotettu" ja ei silmään osunut..

 

http://www.varastokirjasto.fi:3000/digiphpt/voyzzkaikki_en.php?voylehti=ilmailu

 

Vastasikohan Suomen Ilmailuliitto, Helsingin kaupunki vai Puolustuslaitos tuon vuoden -57 vierailun järjestämisestä? Tai oikeammin sanottuna pääjärjestelyistä? Vai kaikki kolme instanssia yhdessä? Nimittäin tuo näytös kyllä mainitaan Suomen Ilmailuliiton historiikissa, kuten aiemmin totesin, ja liitto järjesti ja yritti järjestää muitakin kansainvälisiä sotilaslentonäytöksiä -60-luvulla. Nämä järjestettiin kirjan mukaan:

 

-1961: USAF "Skyblazers" Super Sabre-osasto, Helsinki, Kaivopuisto

-1966: US Navy "Blue Angels" Grumman Tiger taitolentoryhmä, Helsinki, Kaivopuisto

-1970: RAF "Red Arrows", 9 kpl:tta Folland Gnat Trainer-harjoitushävittäjää, esiintymiset Helsinki-Vantaalla ja Härmälässä.

 

Erikoisesti noista vanhemmista vuosien -61 ja -66 näytöksistä voisi kaivella myös tietoja tänne. Vuoden 1970 Red Arrowseista löytyy jo hieman enemmän tietoa, mutta saahan toki niistäkin näytöksistä kertoa!

 

Tässä vielä erään katselijan kuva tuosta Barkarbyn näytöksestä syyskuussa 1957. Eli kuten hän itse kirjoittaa "augusti 1957", sedan ändrad till "9 september troligtvis"...

 

http://hem.bredband.net/b128732/570909_Hunter_Barkarby_small.jpg

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

<snip>

 

-1966: US Navy "Blue Angels" Grumman Tiger taitolentoryhmä, Helsinki, Kaivopuisto

 

 

Minulla on kylla erittain vahva muistikuva, etta Blue Angels esiintyi Helsingin Lentoasemalla v. -66.

Minulla on "jossain" kentalta ottamiani lahikuvia Tigereista. Olisikohan ollut mahdollista, etta esiintyivat

seka Kaivopuistossa, etta kentalla? 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1970 RAF Red Arrows esiintyivät ainakin Kaivopuistossa.

 

ja kaksi konetta meinas ajaa yhteen. Toinen tuli mereltä ja toinen stadin päältä. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja kaksi konetta meinas ajaa yhteen. Toinen tuli mereltä ja toinen stadin päältä. :o

 

Red Arrows vieraili tällä Suomen keikalla siis myös Härmälässä Tampereella. Näytös oli 27.9.1970. Seppo Uolamon kirjoittamassa Härmälä-historiikissa mainitaan, että "Ryhmän näytös oli vertaansa vailla. Red Arrows lensi Folland Gnat -suihkuharjoitushävittäjillä, joiden nopeus ja liikehtimiskyky saivat katsojat ihastelemaan ohjaajien taitoja. Näyttävyyttä lisäsi värisavujen käyttö eri liikesarjojen yhteydessä. Koneiden sooloesitykset olivat vaarallisen tuntuisia, ja nopeus niissä oli jopa 950 km/h. Vaarallisimmaksi liikkeeksi voisi mainita kahden koneen lentäminen vastakkain kiitotien päällä, jossa ne kohtasivat toisensa kiitotien eri laidoilla, mutta yleisön seuratessa esitystä sivussuunnassa näytti se siltä, että koneet törmäävät toisiinsa kohtauspisteessä."

 

Olisiko Jaska tässä syy tuohon kirjoittamaasi muisteluun yhteenajosta...vai kirjoititko tarkoituksella "pilke silmäkulmassa" tuosta yhteenajovaarasta... ;). Vai oliko sittenkin todellinen vaaratilanne kyseessä?

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meikäläinen kävi Suetulan kentällä katsomassa noita Hunttereita silloin. Ne oli "parkkeerattu" vanhan hallin vieressä olleen kallionnyppylän vastapäätä. Rivissä oli lännempäna ensin Blacburn Beverly kuljetuskone, Sikorskin olisikohan ollut S-100 kopteri ja muistaakseni kuusi Huntteria. Beverly lenteli Helsingin yllä aika useasti. Kävin myös tukialuksen kannella ja kiertokäynnillä tukialuksen hangarissa, sekä jossain komentotornissa. Muistaakseni kaikki edellämainittu liittyy Englannin teolisuusmessuihin jotka pidettiin samanaikaisesti Messuhallissa, jossa kävin ihailemassa Tri-ang junarataa.

Olin myös paikalla kun edellämainittu kopteri vedettiin Bererlyn sisältä platalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Red Arrows vieraili tällä Suomen keikalla siis myös Härmälässä Tampereella. Näytös oli 27.9.1970. Seppo Uolamon kirjoittamassa Härmälä-historiikissa mainitaan, että "Ryhmän näytös oli vertaansa vailla. Red Arrows lensi Folland Gnat -suihkuharjoitushävittäjillä, joiden nopeus ja liikehtimiskyky saivat katsojat ihastelemaan ohjaajien taitoja. Näyttävyyttä lisäsi värisavujen käyttö eri liikesarjojen yhteydessä. Koneiden sooloesitykset olivat vaarallisen tuntuisia, ja nopeus niissä oli jopa 950 km/h. Vaarallisimmaksi liikkeeksi voisi mainita kahden koneen lentäminen vastakkain kiitotien päällä, jossa ne kohtasivat toisensa kiitotien eri laidoilla, mutta yleisön seuratessa esitystä sivussuunnassa näytti se siltä, että koneet törmäävät toisiinsa kohtauspisteessä."

 

Olisiko Jaska tässä syy tuohon kirjoittamaasi muisteluun yhteenajosta...vai kirjoititko tarkoituksella "pilke silmäkulmassa" tuosta yhteenajovaarasta... ;). Vai oliko sittenkin todellinen vaaratilanne kyseessä?

 

Jukka

 

 

Eipä ole pilkettä silmäkulmassa. Tuo oli tosi paha kämmin alku.

 

Toinen kone tuli stadinpäältä, katveesta, ja toinen mereltä.

Tekivät tiukan väistön, kumpikin. Onneksi.

EI siis ollut tuollainen näköharha.

 

Kyse oli siis Gnateista Kaivopuistossa vuonna 1  ja kaks.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Tälläiset kuvat löytyivät perintöalbumista. Liittyisivätkö aiheeseen ?

Kuvausvuodesta, paikasta tai kuvaajasta ei valitettavasti ole tietoa, mutta

muiden albumissa olevien kuvien perusteella ne ovat otettu ennen 60-lukua.

Kuvauspaikaksi veikkaan Seutulaa.

 

terv. risto

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Tälläiset kuvat löytyivät perintöalbumista. Liittyisivätkö aiheeseen ?

Kuvausvuodesta, paikasta tai kuvaajasta ei valitettavasti ole tietoa, mutta

muiden albumissa olevien kuvien perusteella ne ovat otettu ennen 60-lukua.

Kuvauspaikaksi veikkaan Seutulaa.

 

terv. risto

 

 

Loistavaa, kiitoksia näistä upeista kuvista, Risto. Kyllä ne liittyvät hyvinkin todennäköisesti tähän kyseiseen ilmailunäytökseen -57.  :thmbup:

 

 

Meikäläinen kävi Suetulan kentällä katsomassa noita Hunttereita silloin. Ne oli "parkkeerattu" vanhan hallin vieressä olleen kallionnyppylän vastapäätä. Rivissä oli lännempäna ensin Blacburn Beverly kuljetuskone, Sikorskin olisikohan ollut S-100 kopteri ja muistaakseni kuusi Huntteria. Beverly lenteli Helsingin yllä aika useasti. Kävin myös tukialuksen kannella ja kiertokäynnillä tukialuksen hangarissa, sekä jossain komentotornissa. Muistaakseni kaikki edellämainittu liittyy Englannin teolisuusmessuihin jotka pidettiin samanaikaisesti Messuhallissa, jossa kävin ihailemassa Tri-ang junarataa.

Olin myös paikalla kun edellämainittu kopteri vedettiin Bererlyn sisältä platalle.

 

Kiitoksia myös näistä tiedoista, Igor. Alkoihan tänne tulla uutta ja mielenkiintoista asiaa aiheesta. Tuossahan samalla todistat kertomuksessasi Riston laittamien kuvien filmauspaikan, eli Seutulan. :thmbup:

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Tämä oli minullekkin tervetullut tieto.

Aikaisemmin ajattelin, että tuota kuljetuskonetta on käytetty

mahdollisesti YK joukkojen kuljetukseen.

 

Igorin mainitessa tuon Blackburn Beverly:in aavistelin, että

kyseinen kuvapari täytyy liittyä tuohon edellä mainittuun

tapahtumaan.

 

terv. risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on siksi mainio foorumi, että täällä tosiaan tapaa selvitä monet epäselvät asiat. Melkein aina löytyy joku, joka kaivaa juuri sen ratkaisevan tiedonjyväsen esille. :thmbup:

 

Sen verran vielä Huntereiden vierailusta, että se ajoittuu juuri vaiheeseen, kun Suomi oli hankkimassa uusia torjuntahävittäjiä. Edellisenä kesänä 15.6.1956 alkaen olivat ilmavoimien edustajat Lauri Pekuri ja Olavi Seeve olleet tutustumassa Hunter Mk-6 koneisiin Dunsfordissa Lontoon eteläpuolella. Ei siis Duxfordissa, joka on taasen pohjoispuolella.

 

Pekuri pääsi lentämään Hunteria 20.6. 56 aamupäivällä ensimmäisen kerran. Hän testasi koneen ohjattavuutta ja liikehtimiskykyä  eri korkeuksissa, nousten aina 14 650 metriin saakka. Sakkauskokeet ja syöksykierreominaisuudet hän testasi samalla lennolla. Toinen lento oli iltapäivällä, ja silloin Pekuri testasi koneen nousukykyä, nousuaikoja ym. eri nopeuksilla eri korkeuksissa. Lennon loppupuolella hän ylitti äänivallin ensimmäisenä suomalaisena nopeusmittarin näyttäessä Mach 1,15. Tätä kokemusta hän piti jännittävänä, koska tuohon aikaan suomalaisilla lentäjillä ei ollut kokemusta ja tietoa yliäänennopeudella lentämisestä. Seuraavana päivänä Pekuri vielä kokeili koneen lentämistä lisäpolttoaineen säiliöillä.

 

No Hunter oli liian kallis, päädyttiin Gnateihin, ja se on oma juttunsa se.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On jonkinlainen muistikuva siitä, että täällä olisi käynyt myös mustilla Huntereilla lentänyt Treble One (111.) laivue. Vai sekoitanko tuohon edellä mainittuun Hunter ryhmään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Minulla on kylla erittain vahva muistikuva, etta Blue Angels esiintyi Helsingin Lentoasemalla v. -66.

Minulla on "jossain" kentalta ottamiani lahikuvia Tigereista. Olisikohan ollut mahdollista, etta esiintyivat

seka Kaivopuistossa, etta kentalla? 

 

 

 

Olin tuolloin kunnioitettavassa 10 vuoden iässä käymässä sukulaisissa nykyisen Vantaan kaupungin alueella, ja poikkesimme sitten Kaivopuistossa katsomassa Blue Angelsin esityksen. Saapumispäivänään ryhmä esitti ilmeisesti jonkinmoisen lyhennetyn näytöksen lehdistölle ja muille kutsuvieraille Helsingin Lentoasemalla. Muistan, että nuorta miestä keljutti, kun ei tullut mentyä "Seutulaan" ko. päivänä, ja vissiin lehdestä asiasta sitten luin. Eli oikeassa olet, molemmissa paikoissa esiintyivät. Grumman Tigereiden lisäksi enkeleillä oli mukana 2-paikkainen Grumman Cougar, jolla taisivat lennättääkin jotakin silmäätekevää, jos oikein muistan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin tuolloin kunnioitettavassa 10 vuoden iässä käymässä sukulaisissa nykyisen Vantaan kaupungin alueella, ja poikkesimme sitten Kaivopuistossa katsomassa Blue Angelsin esityksen. Saapumispäivänään ryhmä esitti ilmeisesti jonkinmoisen lyhennetyn näytöksen lehdistölle ja muille kutsuvieraille Helsingin Lentoasemalla. Muistan, että nuorta miestä keljutti, kun ei tullut mentyä "Seutulaan" ko. päivänä, ja vissiin lehdestä asiasta sitten luin. Eli oikeassa olet, molemmissa paikoissa esiintyivät. Grumman Tigereiden lisäksi enkeleillä oli mukana 2-paikkainen Grumman Cougar, jolla taisivat lennättääkin jotakin silmäätekevää, jos oikein muistan.

 

Joo, Cougar oli  mukana myos! Koetan etsia negat, jotka otin kentalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hunterien vierailuun Helsingissä liittyy oheinen juttu, jonka jo aikaisemminkin postasin forumille. Vuotta en todellakan muista, mutta kylläkin sen, että vierailu liittyi samaan aikaan järjestettyihin Englannin teollisuusmessuisn. Tässä siis muistelmani:

 

----

Itsekin muistan lähtemättömästi tuon lentonäytöksen. Se oli enimmäinen kerta, kun kuulin ja näin elämässäni suikukoneita. Aivan erityisesti on mieleen jäänyt tihentynyt odotuksen värinä. Puolet Helsingistä taisi olla kokoontunut Kaivarin rantaan  ja kansa vilkuili jännittyneesti ympärilleen. Elettiin aikaa, jolloin ei ollut mitään spiikkereitä pilaamassa tunnelmaa, vaan kansa odotti jännittyneesti ja hiljaa. Olihan luvassa hyvin poikkeuksellista ohjelmaa.

 

Yht'äkkiä katseet kääntyivät eteläiselle taivaalle, josta lähestyi muutama piste. Muistan, että ensireaktioni oli lievästi pettynyt. Höh, eihän suihkareista lähde mitään ääntä. Kunnes tajunta räjähti Huntereiden pyyhkäistessä tosi matalalta yleisön päältä. Seuraava muistikuva onkin  äänimaisema, joka oli yhdistelmä infernaalista koneiden meteliä ja parkuvia lapsia.  50-luvun suorat suihkumoottorit eivät totisesti olleet mitään kuiskaajia.

 

Seuraavaksi muistan uhkarohkealta näyttäneet lentomanööverit, jotka välillä hipoivat aivan meren pintaa. Eikös jossain ole ollut kuviakin näiden brittien hurjapäisestä Kaivarin näytöksestä? Onneksi tuolloin ei ollut käytössä nykyisiä korkeita jääpoijuja...

 

Kaiken tämän jälkeen ei ollut ihme, että  Krunikan pikkukundien leikkejä hallitsivat seuraavina päivinä erilaiset RAF-teemat.

 

-----

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän samaan aiheeseen liittyy myös toinen ketju jonka Ilkka Toivanen jo mainitsi, eli Erkki Mikolan aiemmin aloittama ketju "Lentotukialuksia Helsingissä?"

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,40810.msg422121.html#msg422121

 

Sieltä löytyy eräästä vastauksesta kommentti:

 

"Mielenkiintoista jutussa ovat itse konetyyppien kuvatekstit. Tukialuksen kannellahan ovat De Havilland Sea Hawk, De Havilland Sea Venom (kaksipaikkainen, meillekkin tutun Vampiren laivastoversio) ja Fairey Gannet (jota pommariksi kutsutaan jutussa). Ihmeellisintä on jutussa Hawker Hunterit, sillä Hunterista ei ole ikinä ollut tukialusversiota (siis joka olisi laskeutunut tukialukselle, laivaston palveluksessa koneita oli kyllä)."

 

Tuossa yllä mainitaan suihkukoneet HMS Oceanin kannella. Samaan asiaan törmäsin äskettäin lukiessani Suomen Ilmailuhistoriallista Lehteä numero 4/1999. Siinä "Risut ja ruusut"-palstalla eräs lukija kertoo lukeneensa samasta lehdestä aiemmin maininnan k.o.lentotulialuksen vierailusta Helsingissä vuonna -57. Siinä kerrotaan HMS Oceanilla käytössä olevasta potkurikonekalustosta. Lukijalla on esittää kuitenkin Helsingissä 1957 otettu valokuva suihkukoneista aluksen kannella, ja hän haluaa varmistuksen asiaan.

 

Tähän löytyy seuraava selitys:

 

Lehden toimituksen vastauksessa kerrotaan, että mukana olleet suihkukoneet Sea Venom, Sea Hawk ja Sea Vampire olivat vain "rekvisiittaa" Englannin Messuja (tai "British Weekiä") varten. Ne eivät kuuluneet laivan vakiokalustoon, joita olivat siis potkurikoneet Gannett ja Wyvern, sekä muutama helikopteri. Lehden mukaan HMS Oceanin kannelta on startannut ja sille laskeutunut kokeilutarkoituksessa suihkukoneita vv.1945-46 muutaman kerran. Konetyyppinä Sea Vampire. Royal Navyn suihkukonekalustoa ei kuitenkaan koskaan alukselle sijoitettu sen pienuuden takia.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys

Tuolta taas löytyy kuvia Korean sodan ajalta jolloin noita suihkareita on kannella, http://www.battleships-cruisers.co.uk/hms_ocean_1945.htm

Sitäpaitsi väittävät että 3 joulukuuta 45 olis eka suihkarilaskeutuminen tapahtunut tuolle alukselle ja sea Vampire olisi ollut kone.

 

Tiedä sitten noista, mahtavaa kuitenkin nähdä suihkari eka kertaa eläissään. ;)

Eipä tuo linkki nyt sitten onnistunut, enkä edes vikaa äkkiä löydä, tuolla kuitenkin kuva kunhan sen esiin saatte.

 

Eli syy on vävypojassani, väitti että joku päivitysjuttu pitää tehdä, tietty ilmaisen muonan toivossa, toimii kun jaksatte kirootella tuon rivin.

Orvokin tuon hokas. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhutaanko varmasti samasta aluksesta, sillä sanasta sanaa tuo SIHL-lehden 4/1999 jutun loppu menee näin:

 

"HMS Oceanin kannelta on startannut ja sinne laskeutunut kokeilutarkoituksessa suihkukoneita. Ensimmäinen tiedossamme oleva tapaus on joulukuulta 1945, jolloin Lt.Cdr. E.M. Brown laskeutui Sea Vampirella (tunnus LZ551) alukselle konetyypin meripalvelukokeiden yhteydessä. A&AEE Naval Test Sqn. testasi vuonna 1946 myös Vampirea. Suihkukoneilla varustettuja Royal Navyn operatiivisia lentoyksiköitä ei sijoitettu alukselle, koska se oli liian pieni".

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo siis, eli näitähän oli useita, mielestäni tuossa epäonnistuneessa linkissä näkyvä alus on juuri tuo viides samanniminen.

Eli olettaisin että Koreaan tuskin rahdattiin näytille koneita.

Toinen juttu taas mites tuo kuva täsmää todellisuuden kans, pitää tuokin selvittää huomenissa, tai joskus.

Naputat tuon linkin tekstin tuonne ja pääset ko. sivuille, syy on minun koneessani nyt tällä hetkellä, eli linkki toimii muttei koneeni.

Samanaikaisesti ei kuitenkaan ollut kahta Oceania palvelukäytössä.

 

Niin ja tuo kuvalinkki väittää aluksen olevan Koreana, eikun Koreassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, tuo sivusto on World Naval ships jne.sieltä Webmaster ilmoitti että kaikki kuvat ovat aitoja ja koska myyvät myös kuvia antavat tarvittaessa aitoustodistuksen.

Tuo alus on siis varmuudella Ocean ja sama Ocean joka täällä kävi, nyt täytyisi ilmeisesti saada selvitettyä kantoiko tuo kuitenkin suihkareita jossain vaiheessa ja jostain syystä.

Tiedätkö Jukka mistähän nuo kertomasi tiedot on peräisin, siis mistä tulleet lehteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan jollain jo kysely menossa amiraliteettiin, ajattelin kysellä mutta jos joku jo, niin turhaan.Eri asia jos vastaavatten, kysellähän aina saa sano muistaakseni Pätkä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään