Ismo Nurmi

Autotestit Ilmailu-lehdessä

120 viestiä aiheessa

Miksei ilmailija voisi kerran vuodessa autojuttujakin lukea?  Olen ollut SIL:n jäsen  jo lennokkipojasta saakka,

ja lukenut Ilmailua ahkerasti.  Jäsenyyteni alkuaikoina lennokkijuttujakin oli aivan mukavasti, (kilpailuselostuksia,

lennokkipiirustuksia ym.) ja silti sen lisäksi mukaan mahtui "varsinaisia ilmailujuttujakin".  Jossain vaiheessa

lennokkiharrastajat saivat oman Lennokki-lehtensä ja Ilmailu jatkoi muun ilmailuharrastuksen parissa.

 

Itseäni vaivasi vuosia se, että ILMAILUssa oli eniten laskuvarjojuttuja, purjelentojuttuja, mutta eipä paljoa

muusta asiasta kuin pieniä avauksia.  Nyt ollaan minusta menossa, ainakin itselleni sopivampaan suuntaan.  Itselläni on

sellainen käsitys, ottaen huomioon Ilmailu-lehden henkilökunnan koko, että jäsenistöllä itsellään on erittäin suuri

mahdollisuus vaikuttaa lehtemme sisältöön kirjoittamalla juttuja lentomatkoiltaan, kisareportaaseja, kokemuksia

erilaisista konetyypeistä, kenttäjuttuja jne.   Kannattaisiko siis vaikuttaa tätä kautta lehden sisältöön!!??

Jaa omat ilosi ja kokemuksesi meidän kaikkien kanssa kirjallisessa muodossa!

 

Suomen Ilmailuliitolla oleva ns. "tiedotusongelma" hallituksen ja toimihenkilöidensä tekemisistä on varmasti vielä olemassa.

SIL:n nettisivuilla on kuitenkin kiitettävästi ollut kohta "uutisia", josta on voinut lukea viestiä päivän tapahtumista.

Ilmailu-lehteen pitää vielä saada vakio-sivu, jossa on joka kerta kohta "Hallituksen uutisia". Tässä kohdassa

kerrotaan referaatti hallituksen kokouksesta ja päätetyistä asioista ja kuka mahdollisesti vastaa jostakin

kehitysprojektista tulevaisuudessa.  Avoimuutta kehiin, niin tiedetään vähän, missä mennään.

 

Tuolla jossakin aiemmassa viestissä oli kommentti "jos vakuutuksen saisi muualta" (näin halvalla kirj.huom.?) en

jäsenenä olisi".  Tämähän on suorastaan positiivinen kommentti. SIL on saanut aikaiseksi sopimuksen,

josta on harrastelentäjälle (ja lennokkiharrastajille) todellista hyötýä!!  Hienoa.

Edit1: Eihän SIL:n jäsenmaksu ole pelkästään maksuna lehdestä.  Lehdenhän saa vaikka Ärrältä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos siinä jotain positiivista näet niin hyvä..minua ei vielä saa vakuuttuneeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lopetin viikko sitten Ilmailun tilauksen. Lehdessä on niin vähän kiinnostavia artikkeleita että saan ne luetuksi kaupan lehtihyllyllä.

Varastatko koskaan lihatiskiltä mitään?  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennemmin haluaisin nähdä asian niin, että jos Ilmailu saa tuollaisen kautta vaikkapa jonkun autofirman tuomaan mainosrahaa lehden tekemiseen, kyseisen kaltaiset pienet täyteartikkelit olisivat täysin oikeutettuja...

 

Jos tuolle tielle lähdetään, niin kyllä lehden kuin lehden luotettavuus kärsii. Jos mainostajat saavat rahalla ostettua mieleisiään juttuja, niin kohta lukijaparka ei tiedä lukeeko objektiivista lehtijuttua vai yksipuolista markkinointiproosaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran vuodessa kunnon repäisy, miksei joskus lentopäähineistäkin. ;D

 

Jooooo, ilmailumuotia! :D

 

Eikun oikeasti siitä saisi kyllä asiallisen stoorin. Mitä kannattaa missäkin koneessa  eri vuodenaikoina pitää yllään, mistä niitä saa ja niksinurkat kaupan päälle.

 

Lehtiaihe kokonaisuudessaan näyttää väräyttäneen ilmailuväen herkkiä hermosäikeitä (3 sivua/vrk). Tästähän herää rakentavia ajatuksia...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran vuodessa kunnon repäisy, miksei joskus lentopäähineistäkin. ;D

 

Arne tuossa ystävällisesti varmaan tarkoitti että samalla artikkelilla voisi kätevästi kattaa sekä pukeutumis- että ruokailupuolta.... ;D

 

.....ja jossain kaukaisuudessa kuuluu : " Ei kai se TAAS ala....."   ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuolle tielle lähdetään, niin kyllä lehden kuin lehden luotettavuus kärsii. Jos mainostajat saavat rahalla ostettua mieleisiään juttuja, niin kohta lukijaparka ei tiedä lukeeko objektiivista lehtijuttua vai yksipuolista markkinointiproosaa

 

Luehan tuo lausahdukseni kuitenkin uudestaan. En kirjoittanut, että mainostaja maksaisi jutusta, vaan että jos lehdessä olisikin vaikka juttu autosta, valmistaja voisi katsoa, että ahaa, tässä lehdessähän voisi ehkä mainostaa... Mutta tämähän on vain ihan hypoteettista ajattelua, eikä sillä ole mitään tekemistä nyt lehdessä olleen autojutun kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoa ilmailualan lehti missä automyyjät haluavat mainostaa taitaa liikennelentäjä-liiton jäsenlehti  ::)

 

Mutta kateellisena seuraan tätä keskustelua!

Itse olen mukana tekemässä erästä toista ilmailualan järjestölehteä, ja harvoin jos koskaan saa palautetta tai kommentteja lehden linjasta. Kuinka moni tässä ketjussa kommentoinut on lähettänyt, sanotaanko viimeisen vuoden aikana, suoraa palautetta Ilmailu-lehteen?

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole suoraa kommentoinut. Jostain syystä tämä kanava tuntuu tehokkaammalta, vastaukset ovat tulleet ennätysajassa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Anteeksi vain Juhani , mutta teeppä sinne edes yksi hyvä kuvailemasi juttu, vaikka ihan malliksi meille muille, 

Saatamme me muutkin innostua. :thmbup:

 

Siellä on NYT palkattuna kyvykäs päätoimittaja.    :thmbup: (joka osaa myös  laittaa välimerkkisi ja lauserakenteen  ihan paikalleen)

 

SIL on RY ja kaikissa kerhoissa on yleensä jäseniä, jotka myös tekevät asioiden eteen jotain,  uhraavat vapaa-aikaansa ja energiaansa yhteisen eteen.

 

 

Kiitoksia kannustuksesta, mutta ei se artikkeleiden tekeminen ole mielestäni jäsenistön tehtävä. Totta kai sellainen henkilö, jolla on jostain osa-alueesta todellista tietämystä, voisi juttuja kirjoittaa ja se olisi jopa suotavaa. Jos tavallinen turakainen alkaa tuottamaan sitä aineistoa, niin silloin ei ole kivaa enää kenelläkään. Nämä nettipalstat ovat paikkoja niille mielipiteille ja mutu-veikkailuille, joita sitten syvällä rintaäänellä todeksi väitetään.

 

 

Oletko muuten Jaakko sitä mieltä, että minun tekstistä pilkut ja pisteet puuttuvat ja yhdyssanat ovat miten sattuu ...  ;)

 

-J-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

laskuvarjoneekeri-

 

Mä luulen, ettei siellä o tehty juttua yhestäkään laskuvarjoilevasta neekeristä. Ihan puhtaista valkoihoisista vaan...  :P

Ja kyllä siellä lennokeistakin on juttua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...harvoin jos koskaan saa palautetta tai kommentteja lehden linjasta. Kuinka moni tässä ketjussa kommentoinut on lähettänyt, sanotaanko viimeisen vuoden aikana, suoraa palautetta Ilmailu-lehteen?

 

Joskus (Mönkkösen aikana) toivoin lehteen HC- ja KC-merkkien suorittajien nimiä, jotka aikaisemmin oli tapana vuosittain julkaista, mutta turhaa oli. Liikenne- ja sotakoneiden esittelyjä kyllä mahtui, mutta ei liiton jäsenten tekemisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kannustuksesta, mutta ei se artikkeleiden tekeminen ole mielestäni jäsenistön tehtävä. Totta kai sellainen henkilö, jolla on jostain osa-alueesta todellista tietämystä, voisi juttuja kirjoittaa ja se olisi jopa suotavaa. Jos tavallinen turakainen alkaa tuottamaan sitä aineistoa, niin silloin ei ole kivaa enää kenelläkään. Nämä nettipalstat ovat paikkoja niille mielipiteille ja mutu-veikkailuille, joita sitten syvällä rintaäänellä todeksi väitetään.

 

 

Oletko muuten Jaakko sitä mieltä, että minun tekstistä pilkut ja pisteet puuttuvat ja yhdyssanat ovat miten sattuu ...  ;)

 

-J-

 

Sorry, en ole sitä mieltä, mutta moni ujostelee kirjoittamisensa ulkoasua. Siksi sanoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos mielenkiintoni kohde olisi pilkut tai niiden paikat, lukisin Parnassoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös lehteen voisi ottaa johonkin sopivaan kulmaan näytteitä parhaista sanailuista tältä foorumilta  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maistatko vain ihan vähän edes?  :laugh:

 

Viinirypäleitä voi syödä kaupassa ilmaiseksi, kun käyttää ne yksitellen puntarilla ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kyseessä on Ilmailua käsittelevä lehti, niin minusta sinne kuuluu esimerkiksi aerodynamiiikan käsittely. Voisi ajatella vaikka kurssimuotoista kirjoitussarjaa aiheen ympärille. Aerodynamiikka tieteenalana pysynee perusperiaatteiltaan kovin vähän muuttuvana vuosikausia / vuosikymmeniä, joten tiedot ei vanhene.

Juu, aiheesta löytyy pilvin pimein kirjoituksia netissä( englanniksi tosin) ja alasta on kirjoitettu monta vinoa pinoa kirjan kansiin.  Kumminkin olen sitä mieltä, että ei siitä aiheesta koskaan liikaa kirjoiteta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus (Mönkkösen aikana) toivoin lehteen HC- ja KC-merkkien suorittajien nimiä, jotka aikaisemmin oli tapana vuosittain julkaista, mutta turhaa oli. Liikenne- ja sotakoneiden esittelyjä kyllä mahtui, mutta ei liiton jäsenten tekemisiä.

 

Today's pilot näytti julkaisevan listaa ensimmäisen yksinlentonsa lentäneistä. Joku tällainenkin voisi Ilmailuun sopia ja se toimisi eri kerhoille hyvänä paikkana kertoa koulutusaktiivisuudestaan.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan netin myötä tiedonvälitys on nopeutunut aika reilusti ja nämä päivänpolttavat höpinät yleensä käydäänkin täällä, joten siksi Ilmailu-lehdenkään (mm.) ei kannattane keskittyä uutisaiheisiin, ja tuo on selvästi jo aikaa sitten hyvin huomattu. Sen sijaan lehdestä kannattaa minun mielestä kehittää sellaista aikakausilehtimaista muotoa jossa on syventäviä artikkeleita ja raportteja, joita ei netistä löydä. Äkkiseltään tulee mieleen mm. jäsen Laukkasen kirjoittamia juttuja ilmatilan saloista tjsp, jota muistan joskus lukeneeni, ja tätä tyyliä.

 

Tuommoisen ns. "asiantuntijajuttujen" kirjoittaminen varmasti vaatii useita ulkopuolisia kirjoittajia ja siihen kannattaisi panostaa. Kovinkaan moni ilmailija ei välttämättä mikään väinölinna ole, mutta ei ammattitoimittajan sanankäänteitä tuossa tarvittaisikaan välttämättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovinkaan moni ilmailija ei välttämättä mikään väinölinna ole, mutta ei ammattitoimittajan sanankäänteitä tuossa tarvittaisikaan välttämättä.

 

Ja sitä vartenhan siellä on päätoimittaja Sokero, että muokkaa meikäläisten tekstin julkaisukelpoiseen muotoon  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmoitusmyyjäämme otti yhteyttä vastikään erään toisen (ei MB) automerkin maahantuoja. Aloittavat mainonnan muuten keväällä...

 

Ainoa ilmailualan lehti missä automyyjät haluavat mainostaa taitaa liikennelentäjä-liiton jäsenlehti  ::)

 

Mutta kateellisena seuraan tätä keskustelua!

Itse olen mukana tekemässä erästä toista ilmailualan järjestölehteä, ja harvoin jos koskaan saa palautetta tai kommentteja lehden linjasta. Kuinka moni tässä ketjussa kommentoinut on lähettänyt, sanotaanko viimeisen vuoden aikana, suoraa palautetta Ilmailu-lehteen?

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään