Ilkka Mannikainen

Matkustajien lastaus koneeseen Helsinki-Vantaalla ja vähän muuallakin

60 viestiä aiheessa

Erotettu omaksi keskustelukseen Lentoasemauutisia -Helsinki-Vantaa -ketjusta: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,59643.msg814352.html#msg814352

Mikko

 

Alkuperäinen viesti:

 

 

Niinkun Koskisen Harri taannoin ihmetteli ja ihmettelen samaa, että miksei noita putkia voi EFHK:lla muuttaa sellaisiksi että lastataan/puretaan laajarunkoa kahdesta ovesta yhtäaikaa kuten suuressa maailmassa tehdään.

 

Ainakaan nuo havainnekuvat eivät lupaa laajennusosaankaan kun noita kuppasia ja vanhanaikaisia yhden oven putkia. Jos aletaan investoimaan juohevaan transiittiin Helsinki-Vantaalla, niin miksei voi investoida sitten kerralla ja kunnolla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin kysäistä putkiasiaa Finavialta mutta en tiedä kuka olisi oikea taho.

Finavian sivuilla on johtajaa jos minkälaista tukuttain listattuna (niinkun valtion lafkoissa aina on johtajaa, piällikköä, jaoksen esimiehen varajohtajaa ym. enemmän kuin työväkeä) toinen toisensa perään.

 

Vielä kun sieltä löytyisi jostain sellainen johtaja joka ihan oikeasti tajuaisi mistä on kyse tässä putkiasiassa. Saattaa vaan olla että sellaista johtajaa ei Helsinki-Vantaalta löydy kun noita 70-luvun putkia vieläkin löytyy kentältä ja huolestuttavasti näyttää siltä, että niitä antiikkiputkia tehdään jopa lisää.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkun Koskisen Harri taannoin ihmetteli ja ihmettelen samaa, että miksei noita putkia voi EFHK:lla muuttaa sellaisiksi että lastataan/puretaan laajarunkoa kahdesta ovesta yhtäaikaa kuten suuressa maailmassa tehdään.

 

Ainakaan nuo havainnekuvat eivät lupaa laajennusosaankaan kun noita kuppasia ja vanhanaikaisia yhden oven putkia. Jos aletaan investoimaan juohevaan transiittiin Helsinki-Vantaalla, niin miksei voi investoida sitten kerralla ja kunnolla?

 

Katsokaapas EFHK:n putkia. Miten ne eroavat muun maailman putkista? Ne ovat kiinteästi maassa, vain pää liikkuu poikittain lekon runkoon nähden.  Muualla yleensä koko putki liikkuu pyörien avulla sivuun, eteen ja taakse, joka tekee mahdolliseksi kahden putken putken käytön, eri konetyypeillähän ovien välinen etäisyys vaihtelee. Kun putket ovat kiinteästi maassa, niin silloin kahden putken systeemi ei toimi kuin korkeintaan yhdelle konetyypille.

 

Miksi EFHK:lla on kiinteästi maahan pultatut putket, en tiedä. Olen toki sitä jo lähes pari vuosikymmentä ihmetellyt, kun eron jo 80 luvun lopulla huomasin. Vaan en ole mistään kysynyt. Onko taustalla kovat talviolosuhteemme? Mutta toisaalta olen nähnyt putkia pyörillä myös kovien talviolosuhteiden kentillä. ESSA:lla on molemman tyylisiä putkia. Ja muistaakseni portlla 24 oli aikanaan tällainen pituussuunnassa liikkuva putki, mutta sekin vaihdettiin, kun oli ollut joitain ongelmia. Oiskohan tämän foorumin lukijoissa joku, joka tietää vastauksen?

 

Toki, jos teknistä estettä ei ole, niin Ilkan mainitsema kahden oven putkisysteemi olisi ihan järkevää, auttaa nimenomaan koneen purkamisessa. Jotta sitten pääsemme nopeammin passintarkastusjonoon ja/tai turvatarkastusjonoon.

 

 

Ajattelin kysäistä putkiasiaa Finavialta mutta en tiedä kuka olisi oikea taho.

Finavian sivuilla on johtajaa jos minkälaista tukuttain listattuna (niinkun valtion lafkoissa aina on johtajaa, piällikköä, jaoksen esimiehen varajohtajaa ym. enemmän kuin työväkeä) toinen toisensa perään.

 

Vielä kun sieltä löytyisi jostain sellainen johtaja joka ihan oikeasti tajuaisi mistä on kyse tässä putkiasiassa. Saattaa vaan olla että sellaista johtajaa ei Helsinki-Vantaalta löydy kun noita 70-luvun putkia vieläkin löytyy kentältä ja huolestuttavasti näyttää siltä, että niitä antiikkiputkia tehdään jopa lisää.  :(

 

Kokeiles tätä, CV:n mukaan ainakin pitäisi tuosta lentokenttätekniikasta tietää, tuskin vastaa itse, mutta pitäisi ohjata kysely oikealle henkilölle: Lentoasemaliiketoiminnan johtaja Reijo Tasanen, Koulutus: Insinööri. Keskeinen työkokemus: Ilmailuhallituksen työpäällikkö / jaostopäällikkö 1974-1990, Ilmailulaitoksen projektipäällikkö 1991-2003, Lentokenttätekniikan päällikkö 2004-2006, kenttäosaston johtaja 2006, Ilmailulaitos Finavian lentoasemaliiketoiminnan johtaja 2007.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta takaisin itse asiaan:

Jotenkin tuntuu, ettei lisäkulku henkilöille ole se kriittinen tekijä joka handling toimintaa nopeuttaisi, itse olen ymmärtänyt, että matkatavarat on se eniten nopeuteen ja hitauteen vaikuttava asia. Jos tehdään putkille lisäulokkeet enemmälle matkustajien kuluille, niin haitataan entisestää koneen muuta handlingtoimintaa: mm. DE-Icingia, gateringia, tankkausta sekä matkatavaroiden purkua kun lisäputki peittää enemmän koneen muita luukkuja.... tuli vaan mieleen, voin olla toki väärässäkin  :P

 

Ei olisi ensimmäinen kerta kun jotain suomessa ei pystytäisi tekemään mitä muualla pystytään ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei olisi ensimmäinen kerta kun jotain suomessa ei pystytäisi tekemään mitä muualla pystytään ;D

Itse asiassa talven selättämisessä tämä on se lentokentta ja se paikka maailmassa mistä mallia otetaan, muualla pannaan lappu luukulle varsin helposti.. Ihan mennään keulassa maailman mittakaavassa. ja jos katsotaan  noin yleiselläkin tasolla, ollaan täällä muutenkin varsin laadukkaasti onnistuttu, eli ei oikeasti tarvitse hävetä kun peiliin katsoo, sillä muualla pystytään varsin suurelta osin paljon huonommin... Ennen kuin heittää tuollaisia viittauksi muihin, kannattaa ottaa selvää miten muualla hommat menee... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mannikainen puhuu vähän mutta asiaa. Time is money ja kaksi putkea olis aikaa.

 

Niin ja rahaa. Ja aika on rahaa... jne,

 

Mutta totta törisette.

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen kuin heittää tuollaisia viittauksi muihin, kannattaa ottaa selvää miten muualla hommat menee... :-[

 

Sulle ei näköjään pysty heittämään mitään kevyttä huulta kun heti olet tosissaan vetämässä palkoa nenään. Löysää nyt pikkusen, tuo ei ollut mikään suora pommi teille sinne aura-auto divisioonalle vaan lähinnä yleismaallinen sutkautus suomesta. Jos olisin kohdistanut sen kentälle olisin kirjoittanut kentästä en suomesta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkun Koskisen Harri taannoin ihmetteli ja ihmettelen samaa, että miksei noita putkia voi EFHK:lla muuttaa sellaisiksi että lastataan/puretaan laajarunkoa kahdesta ovesta yhtäaikaa kuten suuressa maailmassa tehdään.

 

Ainakaan nuo havainnekuvat eivät lupaa laajennusosaankaan kun noita kuppasia ja vanhanaikaisia yhden oven putkia. Jos aletaan investoimaan juohevaan transiittiin Helsinki-Vantaalla, niin miksei voi investoida sitten kerralla ja kunnolla?

 

Erittäin hyvä pointti.

 

Itseäni huolestuttaa nyt kun juhlapuheissa ja eri tahojen viestinnässä kovasti hehkutetaan näitä meidän paikallisia toimijoita. Vaikka myydään tappiollista liiketoimintaa niin siitäkin tehdään surutta menestystarinaa...

 

Kaipaisin itse selkeästi erilaistavia ja edelläkävijän mielikuvaa vahvistavia innovaatioita sekä Finnairilta ja Finavialta jos todella aiotaan tehdä viahelsinki.com konseptin mukainen menestystarina. Kyllä Helsingin kautta liikennettä Aasiaan saadaan varmaan aikaan, mutta onko se kannattavaa liiketoimintaa jos palvelu on keskinkertaista? Esimerkkinä nyt vaan yksi putki on keskinkertaista ja kaksi hyvää palvelua. Ja kaksi on aika vakio monessa paikassa eli voisi ajatella, että osalle asiakkaista jopa odotusarvo... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sulle ei näköjään pysty heittämään mitään kevyttä huulta kun heti olet tosissaan vetämässä palkoa nenään.

Jos ottaa ja lainaa toisen kommentin ja heittää oman kommentin ihan pieleen, ei pidä ihmetellä että saa vastauksen.. Eikä kukaan ole ottanut itseensä, vai otitko sinä?  ::)

 

 

Ja kannanotto muuhun:

Ylipäätään ihmetyttää tämä kahden putken hekuttaminen. Eipä tuo matkustajille tehty toinen kulku tuota koneen lastausaikaa tai laatutasoa paranna, vaan päin vastoin kuten jo aiemmin kirjoitin, hankaloittaa handling-toimintaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kannanotto muuhun:

Ylipäätään ihmetyttää tämä kahden putken hekuttaminen. Eipä tuo matkustajille tehty toinen kulku tuota koneen lastausaikaa tai laatutasoa paranna, vaan päin vastoin kuten jo aiemmin kirjoitin, hankaloittaa handling-toimintaa..

 

Maatoiminnothan painottuvat koneen oikealle puolelle. De-icingia tehtäessä kaikki muut toiminnot ovat ohi , myös putki/et irti koneesta. Vaan eipä siltojen lisääminen todellakaan pienennä koneen maassaoloaikaa.

 

Teknillisesti ajatellen Suomen sääolot tekevät viimeisen päälle automatisoiduista digitaalisilloista todennäköisesti muutamassa vuodessa toimintakyvyttömiä.

 

On ehkä aika pieni prosentti matkustajista jotka ajattelevat asiaa siltä kantilta että "onpas ahdas ja tunkkainen putki" , uskon että 99,9999999 % on kuitenkin tyytyväisiä silloiseen olotilaansa eikä se 25 m:n kävely tuota heille tuskaa. Voihan joku ajatella että ne koneessa olevat pyöreät niititkin pitäisi olla neliskanttisia ja soittakoot lentoasemanjohtajalle jos siltä tuntuu... ;D ... Jos ahtaanpaikankammo yllättää lähtiessä jo matkustajasillassa ei ehkä kannata enään sitä pidemmälle kulkea kun sen putken päässä odottaa seuraava putki.

 

PS. Olenko nähnyt unta vai onko jossain maailmassa jopa kolmelle ovelle osuvia matkustajasiltavirityksiä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PS. Olenko nähnyt unta vai onko jossain maailmassa jopa kolmelle ovelle osuvia matkustajasiltavirityksiä ?

 

Olen nähnyt jossain myös kuvan sillasta joka ulottui takaovellekin.

 

Sehän on joissain olosuhteissa hienoa jos pääsee bussilla koneelle.

Esimerkiksi Delhissä on kesäaikaan mukava kun kone jää platalle niin pääsee tallustelemaan yhdentoista vierelle ja ihailemaan sen jumalaisen kaunista ja ylvästä runkoa.  ;)

 

Ja mikä ettei bussilla koneelle Helsinki-Vantaallakin. Kesällä.

 

 

Mutta kumma juttu kun jossain päin maailmaa ovat kahden oven putkia ottaneet käyttöön jos niistä ei ole mitään hyötyä mukamas. Kun niistä nyt kuitenkin on hyötyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen nähnyt jossain myös kuvan sillasta joka ulottui takaovellekin.

Sehän on joissain olosuhteissa hienoa jos pääsee bussilla koneelle.

Esimerkiksi Delhissä on kesäaikaan mukava kun kone jää platalle niin pääsee tallustelemaan yhdentoista vierelle ja ihailemaan sen jumalaisen kaunista ja ylvästä runkoa.  ;)

Ja mikä ettei bussilla koneelle Helsinki-Vantaallakin. Kesällä.

Mutta kumma juttu kun jossain päin maailmaa ovat kahden oven putkia ottaneet käyttöön jos niistä ei ole mitään hyötyä mukamas. Kun niistä nyt kuitenkin on hyötyä.

 

Eihän siihen ko. paikalle kuitenkaan saada kuin yksi lentokone vaikka silta olisi millainen mustekala , siltaparkkipaikkojen määrä ei lisäänny kuitenkaan eikä koneen kääntöaika muutu. Asiakaspalvelua saadaan parannettua pikkuisen isoihin koneisiin siirryttäessä kun jonotusaika lyhenee. (=Boardaus voidaan aloittaa myöhemmin=matkustajien portilla viettämä odotusaika pitenee.)

 

"Mielummin kuitenkin sitä ahdasta tunkkaista siltaa pitkin koneeseen jonossa kuin se että odotat räntäsateessa 3 m:n matkan bussista kunnes olet katetuilla portailla"... ajattelee se piikkikorkodaami jonka silikonikorkolappu liukeni sinne glykolilammikkoon portaiden alapäässä ja niin edelleen... Omalla kohdalla aivan sama. Ei yleensäkään ulkona näkyisi ketään ellei sinne tarvitsisi/saisi mennä.

 

Sellaisia kahdelle ovelle osuvia putkia on suuressa maailimassa käytössä mutta onko kolmelle ovelle osuvia ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On ehkä aika pieni prosentti matkustajista jotka ajattelevat asiaa siltä kantilta että "onpas ahdas ja tunkkainen putki" , uskon että 99,9999999 % on kuitenkin tyytyväisiä silloiseen olotilaansa eikä se 25 m:n kävely tuota heille tuskaa. Voihan joku ajatella että ne koneessa olevat pyöreät niititkin pitäisi olla neliskanttisia ja soittakoot lentoasemanjohtajalle jos siltä tuntuu... ;D ... Jos ahtaanpaikankammo yllättää lähtiessä jo matkustajasillassa ei ehkä kannata enään sitä pidemmälle kulkea kun sen putken päässä odottaa seuraava putki.

 

Omasta mielestäni nuo EFHK:n putket eivät edes ole kovin ahtaita. Amsterdamissa ja Manchesterissä on tuntunut olevan vieläkin kapeampia matkustajasiltoja. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avasinpa aiheeseen ihan oman myös kuvia sisältävän säikeen:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,71957.0.html

 

Ahdasta on ja toimintaa varsin paljon molemmin puolin konetta, eikä DE-Icingin tekeminen myöhemmässä vaiheessa lisäputken haittaa vähennä. Ainakin putki pitäisi "kadota" johonkin ja jos "katoaisi" maata pitkin, niin sillä pitäisi olla lumesta vapaa reitti koko ajan..

 

Tankkaaminen on myös toiminto, jolla pitää olla turvallisuussyistä aina vapaa pääsy ajaa poispäin terminaalista ja koneesta, eli putki ei voisi vasemman siiven tankkauksen yhteydessä olla paikalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kumma juttu kun jossain päin maailmaa ovat kahden oven putkia ottaneet käyttöön jos niistä ei ole mitään hyötyä mukamas. Kun niistä nyt kuitenkin on hyötyä.

 

Japanissa laajarunkokoneisiin siirrytään varmaankin lähes aina kahta putkea pitkin, jolloin jumbo tai triplaseiska täyttyy todella nopeasti. Systeemi on sellainen, että vasemman käytävän matkustajat käyttävät takimmaista putkea ja oikean käytävän matkustajat etummaista putkea. Takimmainen putki otetaan irti koneesta ennen etummaista eli kaikki mattimyöhäiset tulevat sisään etummaisesta putkesta. En oikein ymmärrä miten kaksi putkea muka haittaisi koneen tankkausta (eihän sitä tehdä eturungon vasemmalla puolella) tai jäänestoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Finnairin MD:t lastataan vähän puolitehoisesti kahdella putkella maailmalla kun ensimmäisen oven putki on vain businessclassilaisille ja seuraava turistiluokalle. Mutta purkaessa kun businessmatkustajat ovat jättäneet koneen, niin turistiluokkalaiset pääsevät myös etuovesta ulos ja se nopeuttaa ulospääsyä kun koko turistiluokan ei tarvitse jonottaa kahdella käytävällä kakkosovesta ulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Finnairin MD:t lastataan vähän puolitehoisesti kahdella putkella maailmalla kun ensimmäisen oven putki on vain businessclassilaisille ja seuraava turistiluokalle. Mutta purkaessa kun businessmatkustajat ovat jättäneet koneen, niin turistiluokkalaiset pääsevät myös etuovesta ulos ja se nopeuttaa ulospääsyä kun koko turistiluokan ei tarvitse jonottaa kahdella käytävällä kakkosovesta ulos.

 

Olihan se LGC:n bussiboardaus ihan mielenkiintoinen kokemus eilen -- ainakin se kesti kauan, mutta olihan se mukava saada vahan raitista pakkasilmaa koneen vieressa. Se, mika ihmetytti, niin kayttivat vain yksia portaita koneen lastaukseen.

 

Bussiboardauksen ongelma Hesa-Vantaalla on mielestani se, etta odotustilat siella non-schengenin alakerrassa ovat todella liian pienet -- ja kesakuumalla suurella ihmismaaralla se viela korostuu, kun ilmanvaihto ei toimi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Finnairin MD:t lastataan vähän puolitehoisesti kahdella putkella maailmalla kun ensimmäisen oven putki on vain businessclassilaisille ja seuraava turistiluokalle. Mutta purkaessa kun businessmatkustajat ovat jättäneet koneen, niin turistiluokkalaiset pääsevät myös etuovesta ulos ja se nopeuttaa ulospääsyä kun koko turistiluokan ei tarvitse jonottaa kahdella käytävällä kakkosovesta ulos.

Bisnesmatkaajat maksavat siitä, että pääsevät sisään joustavammin ja ULOS nopeasti... Oikein!  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bisnesmatkaajat maksavat siitä, että pääsevät sisään joustavammin ja ULOS nopeasti... Oikein!  :D

 

Juuri näin ja ehkäpä vielä eklusiviteetista siihen päälle!

 

Koneiden lastaus, de-icing jne ei sitten kuulu matkustajille pätkääkään ja eivät kyllä saa juuri näkyäkään heille, ei ainakaan niin että hankaloittavat asiointia...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kauhistuttaa jonotus ja toisten seura ja haluaa jouhevasti koneelle niin yhteys Finavian VIP-palveluun. Saa oman launchin pariksi tunniksi ja viedään koneelle ennen muita jne...

Pikkasen pitää vaan kaivaa kuvetta lisää  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kauhistuttaa jonotus ja toisten seura ja haluaa jouhevasti koneelle niin yhteys Finavian VIP-palveluun. Saa oman launchin pariksi tunniksi ja viedään koneelle ennen muita jne...

Pikkasen pitää vaan kaivaa kuvetta lisää   :)

 

 

Perushintahan tuolle parin tunnin "Karvalakkipaketille" taitaa pyöriä jossakin 600 rahan hujakoilla, ja Presidenttiterminaalissa vielä hiukan enemmän  8)

 

Toisaalta eipä nuo VIP-tilat mielestäni kovin viihtyisät ole, tosin en ole niissä koskaan asiakkaan ominaisuudessa ollut, mutta mikäs siinä, jos on hiukan " Ylimääräistä "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perushintahan tuolle parin tunnin "Karvalakkipaketille" taitaa pyöriä jossakin 600 rahan hujakoilla, ja Presidenttiterminaalissa vielä hiukan enemmän  8)

 

Toisaalta eipä nuo VIP-tilat mielestäni kovin viihtyisät ole, tosin en ole niissä koskaan asiakkaan ominaisuudessa ollut, mutta mikäs siinä, jos on hiukan " Ylimääräistä "

 

Hinnasto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään