Ilkka Mannikainen

Matkustajien lastaus koneeseen Helsinki-Vantaalla ja vähän muuallakin

60 viestiä aiheessa

En pidä kahden putken ratkaisua kustannustehokkaana, koska kapeikko ei ole ihmisten poistumisessa koneista vaan Suomeen suuntautuvan liikenteen aamu- ja iltapainotteisissa liikenneaalloissa. Jos saisimme huippuja tasattua niin kapasiteettikin nousisi”, Haapasalo aprikoi.

 

Aijaa, näin selvä juttuko se onkin.

Onkohan Haapasalo käynyt jo maailman kentillä konsultoimassa, että ottakaa porteilta toinen putki pois niin se on kustannustehokkaampaa kun meillä Suomessa on näin laskettu.  ::)

 

 

Ja Haapasalo voisi käydä ihan luonnossa tutkimassa onko laajarunkokoneen putki kapeikko Helsinki-Vantaalla vai ei. Ne putket kun ovat ihmeellisen kapeat, pimeät sekä todella heikosti ilmastoitu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne putket kun ovat ihmeellisen kapeat, pimeät sekä todella heikosti ilmastoitu.

No onko sillä jotain väliä millanen se putki on kun sitä pitkin kävelet koneeseen parissa sekunnissa?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onko sillä jotain väliä millanen se putki on kun sitä pitkin kävelet koneeseen parissa sekunnissa?  :P

 

Parissa sekuntissa? Vaikka menet kuinka myöhään portille niin putki aina puolillaan porukkaa jonottamassa koneeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parissa sekuntissa? Vaikka menet kuinka myöhään portille niin putki aina puolillaan porukkaa jonottamassa koneeseen.

Niin en noista "kaukolennoista" tiedä mutta siitä on pitkä aika kun on saanut lomalennoille jonottaa ihan putkessa.. heti kun on päässyt chekkauksesta läpi niin suoraan koneeseen vaan  8) Onko noilla kaukolennoilla sitä tsydeemiä että otetaan matkustajat riveittäin kyytiin? Tyyliin "matkustajat joilla on paikat riviltä 30 riville 23 voivat siirtyä koneeseen"? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko noilla kaukolennoilla sitä tsydeemiä että otetaan matkustajat riveittäin kyytiin? Tyyliin "matkustajat joilla on paikat riviltä 30 riville 23 voivat siirtyä koneeseen"? :P

 

On niillä kait sellainen. En ole varma kun en ole portilla sitä koskaan Helsingissä kuulemassa.

 

Mutta ihan sama koska sinne menet niin se putki pullistelee jonottavaa kansaa koska yksi ovi ei vedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu vähän että Haapasalo säästelee nyt vähän väärässä paikassa.

Jos Finavian palveluja käyttävät lentoyhtiötkin tuplaputkia toivovat, niin Haapasalolla on varmaan erittäin hyvät ja vedenpitävät laskelmat, ettei ne muka kannata.

Monopolifirman ja vielä valtion monopolifirman johtajahan on vaan helppo torjua kädenhuitaisulla asiakkaiden vaatimukset, yksinomaan hänellä on päätäntävalta päättää palvellaanko Finavian asiakkaita eli lentoyhtiöitä ja näiden asiakkaita kunnolla vaiko onko se samanlaista monopolifirman sanelua mitä se on tähän saakka ollut.

 

Sitten toinen asia on se, että jos Haapasalo ei saa tuplaputkia kannattamaan niin jossain on vikaa, sillä niitä tuplaputkia löytyy ympäri maailman eri lentokentiltä. Ovatko siis muut kentät tehneet virhearvioinnin kun ovat asiakkaidensa palveluun tuplat hankkineet eivätkä ole Haapasalolta tilanneet laskelmia asian kannattavuudesta.

 

Asentaisi Haapasalo nyt edes siiihen uuteen parhaillaan rakennettavaan siipeen ne nykyaikaiset tuplaputket.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ma olen yleensa putkella menossa ensimmaisena sisaan, niin ei tasan tarkkaan ole putkessa porukkaa tien tukkeena. ;D

 

Oletko UM eli unaccompanied minor?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se putkien määrä tai käytettävien ovien määrä ole pelkästään se jolla "kuuhun mennään". Koneeseenotto rivialueittain on myös tarkeä tekijä boardingin nopeuttamisessa. Valitettavasti tätä käytetään, tai voidaan kayttää turhan harvoin kun kukaan ei niitä rivikuulutuksia kuuntele/noudata/valvo. Eli rivin 5 mummot ja mammat ja rivin 7 muut jauholakit (lue: Alppien eteläpuolella asuvat) tukkivat kasseineen ja pers...neen käytävät. Kilautin vanhalle kaverille Frankfurttiin jolla on yli 20 vuoden kokemus laajarunkokoneiden bordauksesta. Viesti oli selvä: Kaksi putkea nopeuttaa, ja on myös tärkeä palvelukonsepti premium-luokkien matkustajille. Mutta eihän meidän nyt oppia tarvitse muualta hakea  ;).

 

Nimim. Japanista mallia. 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen samaa mieltä tästä kahden putken asiasta. Täyden MD-11:n lastaus sujuu joskus todella hitaasti ja olisikin todellinen parannus Premium-matkustajia kohtaan.

 

Muutenkin ihmettelen koko laajennusta, kun matkustajatilat ovat kaikki yhdessä kerroksessa. Eikö saapuville olisi ollut järkevämpää rakentaa käytävä ylempään kerrokseen. Nyt tulemme näkemään tilanteita, joissa koneen boardausta ei voida aloittaa silloin kun jonkun toisen saapuvan koneen matkustajat kulkevat ristiin -- tämmöistä pelleilyä on välillä mm. Lontoon Heathrown 1-terminaalissa (olikohan portit 14-30?).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laura,

 

Ei taida se putken leveys oikein korreloida sen kanssa kuinka joutuisasti matkutajat saavat koneessa romunsa hattuhyllyyn ja persiinsä penkkiin.

 

Nimim. "Ajoneuvoon nouse!"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on kylla totta. Eli siis vaikuttaa silta, etta se toinen putki olisi vain ja ainoastaan kourallisen business-luokan matkustajia varten. Suuremmalle osalle matkustajista siis sille toisella putkella ei olisi mitenkaan suurempaa vaikutusta siihen, miten nopeasti ja sujuvasti koneeseen paasee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta toisaalta tuleehan sinne käytäville sitten ruuhkaa, jos yritetään vaan kahdelta käytävältä sisään ;) Eihän se hyöty nyt varmaan mikään suuri olis n. 10-15min

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vaikka business-luokalla olisikin oma putki kaytossa, ei se kone lahde sen nopeampaa, kylla siina odotetaan, etta economy istuu kunnolla paikoillaan ennen kuin portilta lahdetaan yhtaan mihinkaan. ::) Eli toisin sanoen, paljon parempi jarjestelma olisi tuo riveittain ja niin, etta sita myos valvottaisiin kunnolla. Se toisaalta voi olla vaikeaa ja vaatisi enemman porukkaa portille tekemaan boardingia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli toisin sanoen, paljon parempi jarjestelma olisi tuo riveittain ja niin, etta sita myos valvottaisiin kunnolla. Se toisaalta voi olla vaikeaa ja vaatisi enemman porukkaa portille tekemaan boardingia.

 

Riveittän boardaus ei ole ollenkaan vaikeaa! Kyse on lähinnä asenteista. Jos liikutte USAssa päin niin katsokaan ja hämmästykää! Esim. Atlantan kentällä koneet boardataan "zonettain", zone 1 on business luokan asiakkaille, zonet 2-3 tasokorttilaisille, ja siitä eteenpäin economy-luokan asiakkaat zoneissa 4-9. Yleensä isotkin koneet hoidetaan yhden virkailijan toimesta, tosin boarding kuulutukset hoidetaan automaatin toimesta. Näin siis toimii ainakin Delta. Mielestäni riveittäin boardaus on helppo saada toimimaan, vaaditaan vain jämäkkää otetta ja järjestelmällisyyttä (eli järjestelmä on otettava käyttöön kaikkialla, samalla systeemillä). Kun asiakkaat tietävät, kuinka boardaus toimi, loppuvat turhat ruuhakat porteilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riveittän boardaus ei ole ollenkaan vaikeaa! Kyse on lähinnä asenteista. Jos liikutte USAssa päin niin katsokaan ja hämmästykää! Esim. Atlantan kentällä koneet boardataan "zonettain", zone 1 on business luokan asiakkaille, zonet 2-3 tasokorttilaisille, ja siitä eteenpäin economy-luokan asiakkaat zoneissa 4-9. Yleensä isotkin koneet hoidetaan yhden virkailijan toimesta, tosin boarding kuulutukset hoidetaan automaatin toimesta. Näin siis toimii ainakin Delta. Mielestäni riveittäin boardaus on helppo saada toimimaan, vaaditaan vain jämäkkää otetta ja järjestelmällisyyttä (eli järjestelmä on otettava käyttöön kaikkialla, samalla systeemillä). Kun asiakkaat tietävät, kuinka boardaus toimi, loppuvat turhat ruuhakat porteilla.

 

Kun Yhdysvalloissa matkustavat vain yhdysvaltalaiset ja Japanissa vain japanilaiset, niin homma toimii. Muualta tulevia on vain muutama hassu. Mutta Euroopassa kaikilla kansainvälisillä lennoilla, nykyisin jopa Suomessa, on sellainen kansallisuuksien ja kulttuurien sekamelska, että tuskin toimii. Kuri vain hidastaisi, kun joka toisen joutuisi blokkaamaan ja ne sitten tukkisi boardauksen odottaessaan omaa vuoroaan antamatta tilaa takaa tuleville. Tämäkin on nähty, Lufthansan yrittäessä opettaa intialaisia.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, aasialaisilla (erityisesti kiinalaisilla) on erittäin suuri vaikeus ymmärtää mitä on jonottaminen tai vaikka se, että koneessa istutaan remmit kiinni kunnes kone on pysähtynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erilaisia menetelmiä matkustajien saamiseksi istuinpaikoilleen mahdollisimman nopeasti on toki tutkittu jopa yliopistotasolla. Täällä on hyvä artikkeli eri menetelmistä ja niitä havainnollistava animaatiodemo kohdassa "See how it works":

 

http://www.wired.com/science/discoveries/news/2006/05/70689?currentPage=all

 

"reverse pyramid" boardausmalli, jne... Ehkä nuo systeemit toimisivat, jos kaikki noudattaisivat ohjeita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

If there is a will, there is a way! :laugh:

 

Kyllä toi riveittäin/zonettain boardaaminen on mahdollista saada toimimaan Euroopassakin, jos niin oikeasti halutaan. On vaan lentoyhtiöiden lepsuutta olla välittämättä asiasta sen enempää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

If there is a will, there is a way! :laugh:

 

 

If there is a need, but...Tarvitaanko sitä ihan ollenkaan, ja onko saatava hyöty vaivan väärtti.

 

Suomalainen monokroonisena kansana näkee järjestyksen hyveenä ja tykkää nopeasti toimivista, tehokkaista (ja tylsistä) systeemeistä. Useat polykroosnisista mm. Etelä-Euroopan kansoista pitää enemmän sählästä ja konfliktista, pieni törmäily ja epäjärjestys on ihan tavoiteltua.

 

Jotta ihmiset oppisivat säntillisesti zooneihin, niin silloin pitäisi systeemien joka kentällä joka boordauksessa toimia samoin. Mutta ei edes Hesa-Vantaalla ole näin. Jos kone on ulkopaikalla, niin silloin mennään bussilla ja menetelmä on suurinpiirtein lifo. Paitsi koneeseen mennään toisinaan edestä, toisinaan takaa, toisinaan kummastakin päästä. Ja dösässä kaksi - kolme ovea purkaa porukkaa.

 

Toisella kertaa taas matkustajat boardataan ensin omaan tilaansa, josta sitten myöhemmin päästetään yhtenä ryppäänä koneeseen, kun putken ovet avataan. Zooneista ei tietoakaan, vaikka tämä on se ainoa tapaus, jossa putkeen ja käytäville voi jonoa syntyä. Jos taas matkustajia on alle puolet paikkamäärästä, niin zoonaus ei käytännössä nopeuta koneen täyttämistä.

 

Sitten on sekin tapaus, että 200 - 350 paxia boardataan suoraan putken kautta koneeseen. Nykyinen boarding lipunlukulaitteineneen ja henkkareitten tarkistuksineen on niin hidas, että harvoin jonoa ehtii mihinkään syntyä. Mutta jos syntyisi, niin systeemi voisi toimia. Jos ihmiset sitä haluavat. Useimmat eivät. Paitsi tuotantotehokkuutta haluavat lentoyhtiöt ja suomalaiset insinöörimatkustajat.

 

Jotkut haluavat mennä koneeseen ekana, joku vikana, olipa paikka millä rivillä tahansa. Kuulun Lauran kanssa niihin alkupäässä koneeseen menijöihin. Ei ole tarvinnut putkessa seisoskella, vaan lueskella sanomalehteä kun muut seisovat käytävällä. Ja lähes kolmen vuosikymmenen kokemus on opettanut menemään portille aika oikeaan aikaan, jotta pääsee heti suoraan sisään. No, ei jokainen pääse ekojen joukossa. 

 

No tulipa vuodatettua. Mutta miksi meistä matkustajista yritetään tehdä epäinhimillistä lentoyhtiöiden tuotantokarjaa. Miksi emme saa olla yksilöllisiä, arvokkaita ja arvostettuja asiakkaita omine erilaisuuksinemme? Siitäkin huolimatta, että tiedän ne tutkimukset, joiden mukaan miljoonat minuutit ja eurot konemainen koneiden täyttö toisi tulleessaan.  >:(

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tulipa vuodatettua. Mutta miksi meistä matkustajista yritetään tehdä epäinhimillistä lentoyhtiöiden tuotantokarjaa. Miksi emme saa olla yksilöllisiä, arvokkaita ja arvostettuja asiakkaita omine erilaisuuksinemme? Siitäkin huolimatta, että tiedän ne tutkimukset, joiden mukaan miljoonat minuutit ja eurot konemainen koneiden täyttö toisi tulleessaan.  >:(

 

Siksi että lentoyhtiöt saavat tehtyä kaikki kustannus tehokkaasti ja sitä kautta saadaan tarjottua entistä halvempia lentoja joiden perässä ihmiset juoksee, valitettavasti.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siksi että lentoyhtiöt saavat tehtyä kaikki kustannus tehokkaasti ja sitä kautta saadaan tarjottua entistä halvempia lentoja joiden perässä ihmiset juoksee, valitettavasti.  :(

 

Just näin, Sami osui asian ytimeen. Aika on tosiaan lentoyhtiöille rahaa; mitä tiukemmat kääntöajat ja suuremmat koneet, sitä tärkeämpää on saada homma pelaamaan kuin hyvin rasvattu kone. Se, että matkustajalaumat seisovat koneen käytävillä ei palvele ketään, päin vastoin, hidas boardaus saattaa pahimmillaan viivästyttää lentoa niin paljon että mahdolliset jatkot toisessa päässä katkeavat. Ja taas palaa lentoyhtiön rahaa. Ja jos sitä individualismia haluaa pitää yllä niin siihenkin on ratkaisu: ostaa businessluokan lipun tai lentää niin paljon että saa tasokortin ja pääsee näin nauttimaan vapaasta boardauksesta silloin kuin se itselle parhaiten sopii.

 

Summa summarum: niin ikävältä kuin se kuullostaakin, niin lentomatkustaminen tänä päivänä on suuressa määrin massojen kuljetusta paikasta toiseen. Niitä massoja liikutellessa yksittäisen asikkaan preferenssit tuppaavat jäämän toiseksi lentoyhtiöiden tehokkuusvaatimusten alla.

 

Olen puhunut. I rest my case! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään